Annons:
Etikettnyheter
Läst 885 ggr
[Carpinus]1
8/6/17, 9:19 AM

Badande ungar i fara medan föräldrar mobilsurfar

Badvakterna vid Brunnsbadet i Ronneby slår larm om det kraftigt ökande antalet incidenter där badvakterna fått ingripa vid tillbud med barn i bassängen, medan ungarnas föräldrar varit sysselsatta med sina mobiler och släppt uppmärksamheten på barnen. Man överväger nu mobilförbud på anläggningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VV723/okning-av-incidenter-foraldrar-kollar-i-mobilen

Annons:
kamera0710
8/6/17, 10:17 AM
#1

Låter illavarslande.

Janne Nilsson
8/6/17, 10:43 AM
#2

Det är inte bara vid badplatser som föräldrar negligerar sina barn. Det är överallt i samhället. Vid badplatser, trafik etc blir det extra farligt.

Det gör ont i mig när jag ser föräldrar stirra ner i skärmen istället för att uppmärksamma eller helt enkelt prata med sina barn.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
8/6/17, 10:49 AM
#3

Var till Kolmården för några år sedan. Där satte en man upp sin dotter (gissningsvis i fyraårsåldern) på räcket vid tigeranläggningen, med "fritt fall" ner till tigrarna. Sedan stod han och fotade med blicken in i hägnet och tittade inte åt dottern.

Jag blev riktigt mörkrädd, det är ganska högt och jag tycker det varit illa nog även om det inte varit tigrar där. (Efter denna händelse har ett extra skydd satts upp, om fler föräldrar är lika obetänksamma.)

[Carpinus]1
8/6/17, 10:57 AM
#4

"Flera förskolor har infört skyltar på grindarna där föräldrarna uppmanas lägga undan sina telefoner, så att de kan se sina barn när de springande kommer dem till mötes."---

Är det alltså så illa ställt?

http://www.nt.se/asikter/kronikor/slapp-mobilen-foraldrar-om4474603.aspx

#3 😮

Carmarino
8/6/17, 11:08 AM
#5

Med tanke på att så många har framåtvända barnvagnar och mobilen i högsta hugg när de går ut med sina barn, så kan man ju undra om de verkligen vill ha någon kontakt med barnen.

Argumentet för framåtvända barnvagnar brukar väl vara att barnet ska få stimulans, men jag tvivlar på att barn under ett år har någon glädje av att titta på allt som rör sig runtomkring. Tror att de blir mycket gladare av att se föräldrarnas ansikten. Särskilt om föräldrarna samtidigt pratar med sitt barn och ägnar det all sin uppmärksamhet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/7/17, 12:36 PM
#6

#5 Tror att det finns studier som visat att det är positivt för barnen att vagnen är vänd mot föräldrarna.

Annons:
Carmarino
8/7/17, 2:55 PM
#7

#6 Det tror jag också, men ändå är det så populärt med vagnar som är vända från föräldrarna. Varje gång jag ser en sådan vagn tänker jag att föräldrarna verkligen måste avsky sina barn, eftersom de inte står ut med att se dem. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/7/17, 4:09 PM
#8

#7 Eller varför inte "joggingvagnar"? 😉

[Hayabusa]
8/7/17, 4:10 PM
#9

På tal om barnvagnar…

Carmarino
8/7/17, 4:12 PM
#10

#8 Ja, det är lika illa det. Fast ungar gillar ju när det gungar, och de brukar somna lättare då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/7/17, 4:13 PM
#11

#9 👍😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
8/7/17, 7:11 PM
#12

#5 det är just föräldrarnas ansikten som är det viktiga, inte telefonens baksida…. Småbarn letar bekräftelse i mamma/pappas ansikte på sådant runt omkring. Det är därför man helst ska jag små barn vända mot sig. :)

Carmarino
8/8/17, 9:46 AM
#13

#12 Ja, och just därför är det så sorgligt att så många föräldrar prioriterar att barnen bara får se det som sker framför vagnen. Det blir lite som att åka till ett främmande land och inte förstå något av varken kulturen eller språket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
8/8/17, 11:54 AM
#14

Andra kanske ska undvika barnvagn helt…

http://www.expressen.se/nyheter/har-slass-per-bill-med-vakten/

[Hayabusa]
8/8/17, 12:04 PM
#15

Eller undvika att sätta barn till världen?

Vixxen
8/10/17, 1:29 AM
#16

👍 Föräldra-körkort!

Upp till toppen
Annons: