Annons:
Etikettövrigt
Läst 932 ggr
Carmarino
8/4/17, 12:48 PM

Varför beter vissa män sig som trotsiga 5-åringar?

USA har en president som ofta uppför sig som en tjurig femåring när han inte får sin vilja fram. Den danska drottningens make prins Henrik är likadan. Han kan inte acceptera att han inte fick bli kung. (Vilket han väl för övrigt borde ha varit fullt medveten om redan innan giftermålet.)

Nu kommer femåringen fram igen; "Får jag inte vara kung så vill jag minsann inte begravas tillsammans med drottningen. Så det så!" Det är nästan så att man ser femåringen framför sig, med korsade armar och tjurig blick.

https://www.sydsvenskan.se/2017-08-03/prins-henrik-vill-inte-dela-grav-med-drottning-margarethe


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
8/4/17, 12:53 PM
#1

Ja, vad säger man…

[Hayabusa]
8/4/17, 2:57 PM
#2

#0 Hur är det egentligen, ligger regenternas makar begravda i Roskilde domkyrka? Rent generellt, alltså. Jag har varit där men minns inte exakt hur det var. För övrigt väl värd att besöka och väl i Roskilde så är vikingeskibsmuseet också givet.

Carmarino
8/4/17, 3:26 PM
#3

#2 Som jag förstått av den här listan så ligger kungarna och deras gemåler begravda i Roskilde. Det har ju aldrig varit någon "prinsgemål" tidigare, så därför har det aldrig varit aktuellt med begravning av dem.

Kommentar till de regenter som inte är begravda tillsammans med någon gemål:

Christian den 7:e och Frederik den 7:e dog ogifta.

Christoffer 3. af Bayern var gift med Dorotea av Brandenburg, som sedan gifte om sig med Christian den 1:e, och hon ligger begravd med honom.

Margrete den 1:a var gift med Håkan Magnusson, som dog före henne. Var han är begravd har jag inte hittat. Margrete begravdes först i Sorö, men kroppen fördes sedan till Roskilde där hon begravdes i domkyrkan.

Svend 2. Estridsen var gift med Gunhild Anundsdotter, men de var för nära släkt så äktenskapet upplöstes. Svend gifte aldrig om sig.

Det är osäkert om Svend 1. Tveskæg är begravd i Roskilde. Vissa menar att han istället är begravd i Trefaldighetskyrkan i Lund, som han själv lät uppföra. Han grundade Lund i slutet av 900-talet. Det är osäkert vem han var gift med.

Harald 1. Blåtand var gift med Tove, och det är inte känt var hon är begravd. Enligt Adam av Bremen är Harald begravd i Roskilde, men jag vet inte om det finns några bevis på att det stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/4/17, 3:29 PM
#4

#3 Tack! Har du varit där? Själv var det nog 15 år se´n sist.  Har även besökt Jelling Kirke.

Carmarino
8/4/17, 3:35 PM
#5

#4 Har varit i Roskilde, men inte i domkyrkan. Det var dock över 20 år sedan om jag minns rätt. Jelling har jag inte varit i närheten av. Däremot har jag sett Århus domkyrka. Vad jag minns var jag dock aldrig inne i den. Hann nog inte, för jag var bara där över helgen.

Bodde på hotell kanske ett par hundra meter därifrån, och klockan slog varje halvtimme - dygnet runt. Inte så kul när man hade varit ute och festat till klockan tre, och sedan skulle försöka hinna sova ett par timmar för att hinna med Grenå-färjan nästa förmiddag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/4/17, 3:39 PM
#6

#5 Haha, så kan det gå 😉

Domkyrkan är mäktig, närmast kuslig med alla gravar. Speciellt stämning.

Annons:
Janne Nilsson
8/4/17, 5:01 PM
#7

Kan inte se att män skulle vara mer tjuriga än kvinnor?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
8/4/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#4 I Jelling har man ju varit.

Carmarino
8/4/17, 6:08 PM
#9

#7 Det skrev jag inte Janne Nilsson. Om du läser rubriken en gång till så ser du att det står "Varför beter vissa män sig som trotsiga 5-åringar?". Får du det till alla män, så får det stå för dig.

Visst finns det tjuriga, 5-årstrotsiga kvinnor också, men det är inte dem det handlar om här. Du får gärna skapa en egen tråd om dem om du vill.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/4/17, 6:26 PM
#10

#8 Så vackert Carpinus.

Var det länge sedan du var där? Har för mig att de numera har byggt ett glashus runt Jellingstenen, så att man inte kan komma så nära den. Se ca 40 minuter in i det här programmet: https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark/-/historien-om-danmark-vikingetiden. (Koppla in textning så blir det nog lättare att förstå, även om texten är på danska.)

Programmet handlar om Harald Blåtand och Danmarks kristnande. Historian börjar i Jelling år 965. För oss här nere i syd är alla fem programmen väldigt intressanta, för Skåne, Halland och Blekinge hörde ju till Danmark på den tiden. Programmen sträcker sig från stenåldern fram till senmedeltiden (till ca 1526).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
8/4/17, 6:38 PM
#11

#10 I juli 2010, enligt bilddatan. (Det var en inplanerad avstickare i samband med en shoppingresa till Flensburg.)

Tack för länken! Skall kolla in programmet - jag läste in mig en del på Jelling i samband med besöket, men det kan vara dags att fräscha upp minnet.

(Ber om ursäkt för ämnesflykten från trådrubriken, men det var ju som började den, så jag hoppas att det är okej?)

Carmarino
8/4/17, 6:49 PM
#12

#11 Det är bara intressant, och som du själv sa; det var jag själv som började. 😉

Det handlar ju åtminstone om danska kungligheter, vilket var det jag började med (även om jag nämnde Trump också). Kunde inte låta bli, för jag tycker prins Henrik är en riktigt "grinig gammal gubbe", trots att han beter sig som en barnunge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Janne Nilsson
8/4/17, 7:53 PM
#13

#9

Du tycks inte riktigt inse innebörden av det du själv har skrivit.
Mer korrekt hade varit tex "vissa personer" eller "vissa människor" alternativt annan lämplig könsneutral synonym.

Med rubriken i fråga finns två tolkningar. Att det bara är män som beter sig som trotsiga 5-åringar eller att du inte undrar över varför kvinnor gör det.

Att du sedan får det till att jag syftar på alla män får du gärna vidareutveckla.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Carmarino
8/5/17, 1:24 PM
#14

#13 Visst inser jag innebörden av vad jag skrivit. Tolkningarna får du själv stå för. Jag tolkar inte rubriken som du gör.

Varför skulle jag skriva "personer" eller "människor", eller "annan lämplig könsneutral synonym", när det var män jag syftade på? Just den här tråden handlar om "vissa män" och inte "vissa personer".  Är fullt medveten om att det finns kvinnor som är precis lika 5-årstrotsiga, men den tråden får du - som jag skrev tidigare - gärna själv starta.

Du skrev "Kan inte se att män skulle vara mer tjuriga än kvinnor". Skriver man så, menar man oftast män och kvinnor generellt, även om man inte skriver ut "alla". Hade du däremot skrivit "Kan inte se att vissa män skulle vara mer tjuriga än vissa kvinnor", så hade jag förstått att du inte syftade på alla män.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Janne Nilsson
8/5/17, 2:17 PM
#15

Hade till och med nöjt mig med om du formulerat dig som "dessa män"?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
8/5/17, 2:25 PM
#16

#15 Tycker du gör en höna av en fjäder här. Och då är jag själv man, kan jag tillägga.

kamera0710
8/5/17, 2:42 PM
#17

En sak till: Har inte sett någon kvinna i maktposition som är i närheten av Trump, apropå första stycket i #0.

Carmarino
8/5/17, 2:43 PM
#18

#15 Varför skulle jag göra det? Om du tar så illa upp av att jag skriver "vissa män" så behöver du ju inte läsa i tråden. Annars antar jag att du skriver bara för att provocera, och då är det inte någon idé att diskutera vidare, för det leder inte någonvart.

Tack kamera0710. 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/5/17, 2:51 PM
#19

#18 🤗

Janne Nilsson
8/5/17, 4:18 PM
#20

Nu får vi lugna oss lite?

"Tar illa upp", "höna av en fjäder"?

Jag påpekade endast att Carmarino uttryckte sig lite väl generaliserande angående vilka det är som uppför sig illa.

Att tycka att man inte skall läsa något man inte håller med om låter ovanligt ologiskt. Hur skall man veta det om man inte läser det? Än mer ologiskt blir när det kommer från Carmarino själv. Du kunde väl ha struntat i att läsa det du störde dig på i första läget, eller? Definitivt hade du heller inte behövt starta en tråd om det på ett forum där man diskuterar? Och sen antyder att jag bara provocerar genom att ifrågasätta dig?

Oavsett vad du har sett eller inte sett är knappast ett bevis på att de inte existerar kamera0710. Dessutom talar vi inte om att vara som Trump utan att uppföra sig som en trotsig 5-åring, Vilket ni båda själva börjar visa tendenser till…………….

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Carmarino
8/5/17, 4:31 PM
#21

Säger det igen: det handlar inte om alla män utan bara om vissa män. Tycker inte att det är särskilt generaliserande att säga "vissa män".

Eftersom du inte vill förstå att tråden inte handlar om "vissa personer som uppför sig som 5-åringar" så känns det inte som om vi kommer särskilt mycket längre i den här diskussionen Janne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
8/6/17, 10:20 AM
#22

#20 Du får gärna ha uppfattningen att jag är som en trotsig 5-åring. Jag värnar åsikts- och yttrandefriheten och står fast vid åsikten att du gör en höna av en fjäder. Tror inte att jag har mer att tillägga här.

[Hayabusa]
8/6/17, 6:00 PM
#23

Undrar vad Dronning Margrethe tycker om situationen?

[Hayabusa]
8/6/17, 6:01 PM
#24

#8 Härligt, nordisk kultur & historia 👍

Carmarino
8/6/17, 6:12 PM
#25

#23 Hon håller väl masken som vanligt.

Från artikeln
Kungahuset lägger sedan till att drottning Margrethe är "införstådd med beslutet.”


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/6/17, 6:16 PM
#26

#25 Det är "lugna puckar" med andra ord 😉 Min magkänsla säger att det kanske inte är en så stor affär, egentligen.

Carmarino
8/6/17, 6:17 PM
#27

#26 Jag tror snarare att dronningen är riktigt ordentligt sur på sin make, men hon är ju van vid att hålla masken och försvara Henrik oavsett vilka galenskaper han hittar på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
8/6/17, 6:21 PM
#28

#27 Det är ju just det vi inte vet - eller åtminstone vet inte jag  det. Helt omöjligt för en utomstående att bedöma.

Carmarino
8/6/17, 6:24 PM
#29

#28 Nej, det är nog bara dronningen och prinsen som vet. Fast hade jag varit henne så hade jag varit riktigt förbannad på honom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/6/17, 6:26 PM
#30

#29 Haha 😉Vem vet, Dronningen vill kanske ha en "egen kuppe"? 😉

Carmarino
8/6/17, 6:29 PM
#31

#30 Ja, hon kanske är trött på honom, och vill slippa honom i "evigheten". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/6/17, 6:31 PM
#32

#31 Precis 😉

Upp till toppen
Annons: