Annons:
Etikettnyheter
Läst 696 ggr
[Carpinus]1
7/10/17, 9:13 AM

Vad gör du om "Hesa Fredrik" tjuter mitt i natten?

Många Stockholmare fick ett ljudligt uppvaknade i natt när "Hesa Fredrik" (VMA-signalen) drog igång,

Vad gör du om du hör den sirenen nattetid?

Annons:
Carmarino
7/10/17, 11:18 AM
#2

Förr fick man ju ofta påminnelse om vad man skulle göra när sirenen ljöd, men nu är det nog många som inte ens vet hur den låter. Då kunde man även kolla i telefonkatalogen vilka olika signaler som finns. Nu får man söka på nätet.

Läste i artikeln att alarmet testas fyra gånger om året. Förr var det alltid första måndagen i månaden, klockan 15.00. Trodde att det fortfarande var så, men nu när jag tänker efter så hördes det inget larm förra måndagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
7/10/17, 12:54 PM
#3

Preppern Tobbe i  Stockholm verkar vara i ständig beredskap: "Stockholmaren Torbjörn, 44, reagerade snabbt när VMA-larmet "Hesa Fredrik" ljudade över staden på söndagskvällen.

Inom två minuter hade han stängt all ventilation, gått på toaletten – och satt på sig gasmask."---

http://www.expressen.se/nyheter/preppern-torbjorn-44-efter-larmmissen-det-ar-helt-oforlatligt/

Gasmask på muggen är inte fel, men då bör det nog vara gasmask på först och toalettbesök sedan - åtminstone enligt min erfarenhet. 

#2 Jag trodde också att Fredrik fortfarande brukar höras första måndagen i månaden.

[Carpinus]1
7/10/17, 1:16 PM
#4

Händelsen börjar ge återklang på ledarsidorna. Aleksandra Boscanin i GP undrar om staten förmår skydda oss i ett krisläge:

"Det värsta med situationen är emellertid inte det felaktiga larmet, utan att våra informationsstrukturer inte tycks fungera. I händelse av kris behövs bekräftad information från myndigheter. Nästa gång kan det vara skarpt läge, om vår krisberedskap fungerar lika dåligt då kan det få förödande konsekvenser."---

"Det räcker därför inte med en utredning om varför larmet gick igång. Regeringen bör skyndsamt se över hur våra myndigheters kapacitet kan stärkas och genomföra nödvändiga åtgärder. Kosta vad det kosta vill; att skydda befolkningen mot såväl inre som yttre hot är statens mest grundläggande uppgift", skriver hon.

http://www.gp.se/ledare/klarar-staten-att-skydda-oss-1.4430920

Honestyisdead
7/10/17, 8:28 PM
#5

Jag stänger ventiler och fönster och kollar media.

Maria
7/10/17, 9:55 PM
#6

Jag hade kollat på nätet till att börja med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
7/13/17, 2:47 AM
#7

#2 #3 Hesa Fredrik testas fyra gånger per år. Första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15.00.  https://sv.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allm%C3%A4nheten_(Sverige)

Carmarino
7/13/17, 9:57 AM
#8

#7 Läste också det, men tidigare var det första helgfria måndagen alla månader under året. Har bara inte märkt att det har ändrats. Tycker månaderna swishar förbi så snabbt att jag inte tänker på att det gått tre månader sedan jag hörde senaste "larmet". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: