Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 567 ggr
[Carpinus]1
6/14/17, 8:29 AM

Skola polisanmäler elvaåring. Rätt eller fel?

En skola i Göteborg har polisanmält en elvaårig elev som slagit en lärare med en innebandyklubba. Göteborgs stad har regler som generellt rekommenderar skolor att  polisanmäla elever som gör sig skyldig till brottsliga handlingar. Elvaåringens mamma har nu JO-anmält rektorn.

GP skriver: "Tidigare spretade det ganska ordentligt mellan olika skolor i synen på vad som borde polisanmälas. Därför utarbetade Göteborgs stad tillsammans med polisen riktlinjer på området för ett tiotal år sedan. Riktlinjerna är inte bindande, utan mer ett stöd för rektorn. Men i den centrala frågan lämnar de inte mycket utrymme för tolkning: "huvudregeln är att brottsliga handlingar ska polisanmälas, och att skolan ska göra polisanmälningen".

– Vår uppfattning är att skolan är som alla andra platser och att misstänkta brott inte kan accepteras, därför ska det anmälas. Sedan har vi myndigheter – polis och åklagare – som bedömer om det är ett brott, säger poliskommissarien Even Magnusson som varit med och tagit fram riktlinjerna. Han är noga med att betona att det ska till synnerliga skäl för att utreda någon som är under 12 år. Därför handlar det i ett sådant här fall inte om att straffa någon – utan om att sociala myndigheter ska se om det finns behov av stöd och hjälp."---

Anser du att det är rätt väg att gå att polisanmäla elever som begått brottslig handling?

Annons:
Janne Nilsson
6/14/17, 11:48 AM
#1

Röstade "Ja, brott som brott".

Det är fortfarande ett brott. Föräldrar eller målsman är skadeståndsskyldiga och  eventuellt straff, påföljd eller åtgärder tar hänsyn till gärningsmannens ålder.

Och vi har fortfarande ett brottsoffer som behöver upprättelse.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
6/15/17, 8:08 AM
#2

Jag är lite kluven. I grunden instämmer jag i  "brott som brott", men med polisens bristande resurser så borde de enklare ärendena kunna klaras ut av skolans egen personal i samarbete med sociala myndigheter. Därför röstade jag på "endast grova brott" (misshandel, knivar, sexuella trakasserier etc.)

kamera0710
6/15/17, 11:57 AM
#3

Satte tveksam, känner att jag vet för lite om ämnet.

landsbygdsbo
6/15/17, 9:23 PM
#4

En polisanmälan innebär ju inteatt eleven döms som vuxen. Men en möjlighet ges till att utreda vad som hänt. Information de sociala myndigheterna kan ha nytta av.

Sedan kan det ju få skolpersonal, föräldrar och andra att hitta lösningar inna det behöver gå så långt nästa gång.

Upp till toppen
Annons: