Annons:
Etikettasgarv
Läst 989 ggr
[Carpinus]1
4/27/17, 9:06 AM

Årets floskel på jobbet utsedd

Fackförbundet Visions medlemstidning med samma namn har utsett årets arbetslivsfloskel, och även om det var hård konkurrens (se nedan), så blev det en värdig vinnare, nämligen: "Jag hör vad du säger och tar med mig det".

Övriga finalister:

* Vi får se var det landar.

Det här ska vara ett levande dokument.

* I vår organisation har vi högt i tak.

* Du kan inte ändra på andra, bara på dig själv.

* Vi måste ha en transparent diskussion i de här delarna.

* Vi måste strömlinjeforma processerna för att maximera effektiviteten.

Annons:
Carmarino
4/27/17, 11:37 AM
#1

Fortsättningen på det vinnande bidraget är "och gömmer det underst i en låda och glömmer att jag någonsin hört det". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Janne Nilsson
4/27/17, 5:01 PM
#2

Eller som jag nyss hörde på ett möte. -Det är en utmaning!

Vanlig även i politiken och betyder i översättning. "-Jag har ingen minsta lilla aning om hur jag skall lösa det här och nu vill jag prata om någon annat."

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
4/27/17, 8:57 PM
#3

#1 Låter som något Percy Nilegård skulle kunna ha sagt - management by forgetfulness… 🙂

#2 Ja, "utmaning" är ju det som hette "problem" på gammalsvenska. För visst bör det heta "Houston we have a challange" och inget annat?

http://politik.ifokus.se/discussions/589a3d96ce12c47d4c0099cc-problem-inte-utmaningar

kamera0710
4/28/17, 2:55 PM
#4

#2 Tycker nog att detta "jag ser det som en utmaning" är den värsta arbetslivsfloskeln.

En annan är "med rätt inställning finns inga gränser för vad vi kan åstadkomma". 

En tredje som etsat sig fast i mitt minne var när det för några år sedan började snackas ständigt om "effektiva flöden". Av en konsult fick vi lära oss att det är viktigt med "schysst flow i röret". Klämmigt värre!

[Hayabusa]
4/29/17, 11:45 AM
#5

 "Värdegrund"

"Alla ska med"

[Carpinus]1
4/29/17, 1:38 PM
Annons:
Halvdansken
4/30/17, 1:18 AM
#7

"*  Det här ska vara ett levande dokument."

Jisses, det har jag hört en miljard gånger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Carmarino
4/30/17, 1:33 PM
#8

#7 "Hjälp, dokumentet jagar mig!" 😮

😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
4/30/17, 1:51 PM
#9

#5 Är "alla ska med" ett vanligt uttryck i arbetslivet!

Upp till toppen
Annons: