Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 6930 ggr
[Carpinus]1
4/2/17, 8:08 AM

Är du beredd att betala för nyheter på nätet?

Allt fler tidningar tar betalt för tillgång till nyheterna på sina sajter - i år beräknas c:a 70% av tidningarna på nätet utnyttja den möjligheten.

Kan du tänka dig att betala för att läsa tidningarna på nätet?

Annons:
[Carpinus]1
4/2/17, 8:14 AM
#1

Något som jag tycker är tveksamt är alla lokaltidningar som "bara" tar en krona för tillgång till sin sajt. Eftersom jag inte kan betala över nätet (eget val) så kan jag inte betala den där kronan för en sida som jag  ändå kanske aldrig mer kommer att läsa igen efter att ha läst den där enstaka artikeln som lockade mig dit. I så fall hade det varit bättre att kunna betala en högre klumpsumma för att få tillgång till ett stort antal tidningar, säg någon hundring.

Men i princip tycker jag att nätet skall vara fritt, och jag valde det alternativet. Tidningarna har själva valt att söka sig till nätet, och det känns fel att de skall utnyttja den möjligheten kommersiellt. (Vilket man förstås redan gör i form av betalda annonsplatser.)

kamera0710
4/2/17, 8:26 AM
#2

Den där kronan i kostnad brukar väl vara för att man ska testa en månad, sedan är det betydligt dyrare vad jag förstår.

Satte i alla fall "Ja, jag kan tänka mig att betala". Men visst är det kluvet om det bara är en enda artikel som råkar intressera i exempelvis en lokaltidning jag annars inte läser.

[Hayabusa]
4/2/17, 8:38 AM
#3

Bra, och svår, fråga. Många tidningar brottas med att få ekonomin att gå ihop,  de kämpar t om för sin existens ibland. Om alternativet är att de (tidningarna) försvinner så är jag beredd att betala. Dock gäller min inställning INTE för den så kallade  kvällspressen.

Carmarino
4/2/17, 1:36 PM
#4

Valde "Tveksam". Skulle nog kunna tänka mig att betala för enstaka artiklar om det var något särskilt jag ville läsa, men inte binda upp mig för ett abonnemang - även om första månaden "bara" kostar en krona.

Hade det funnits ett enkelt sätt (typ Swish eller liknande) att betala kanske 1-3 kronor per artikel så hade jag kunnat tänka mig det. Eller kanske att man hade ett konto där man kunde se hur många artiklar man "köpt" och sedan betala en gång i månaden.

Det som irriterar mig mest med dessa betalväggar är att tidningarna nästan aldrig skriver ut att det är en betalartikel. Det får man inte veta förrän man klickat sig in på sidan, och kanske t.o.m. läst ingressen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
4/2/17, 2:23 PM
#5

#4 Instämmer att det är irriterande att det mörkas om att det är betalartiklar. Det bästa vore om sådana inte dök upp i Google, eller åtminstone att det som du säger  upplystes om att det är en betalartikel. Det skulle ge tidningarna färre klickar, vilket i sin tur försämrar statistiken till annonsörerna. Jag tror att fler artiklar skulle släppas fria inför det valet.

Carmarino
4/2/17, 2:31 PM
#6

#5 Tyvärr lägger ju dessutom tidningarna själv upp artiklarna i sitt Facebook-flöde, utan att tala om att det är betalartiklar. Det är många som är irriterade över det. Dessutom ser inte de som prenumererar på tidningen att det är en betalartikel, utan delar glatt vidare utan att inse att artikeln inte går att läsa för de flesta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
landsbygdsbo
4/2/17, 11:19 PM
#7

Förr hade vi en lokal tidning och en Stockholmstidning. Idag en lokal tidning och stockholmaren över nätet. Till det så delar vi på ett par utländska tidningar. USA, GB och BRD

Niklas
4/3/17, 8:14 AM
#8

Jag kan absolut tänka mig att betala om jag hittar en tillräckligt bra tidning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]1
4/3/17, 9:09 AM
#9

#8 Vilket du alltså inte har gjort ännu?

Niklas
4/3/17, 10:42 AM
#10

Nej, eftersom jag hittar bättre nyhetskällor som är gratis har jag inte gjort det. Bland dem som bevakar Sverige tycker jag att till exempel The Local är riktigt bra och de tar inte betalt av läsarna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

landsbygdsbo
4/3/17, 4:08 PM
#11

Debbaten i olika länder förutom Sverige går faktiskt riktigt bra att följa på lokal tv…om man är lite oärlig, varifrån man tittar . Eftersom de flesta har begränsningar        vad det gäller spridning.

Det är rätt fantastiskt egentligen, jag kan på det viset, hålla mig upp to date vad det gäller händelserna i en liten amerikansk småstad likaväl som en Tysk storstad eller eller brittisk huvudstad.

Maria
4/3/17, 4:55 PM
#12

Jag kan absolut tänka mig att betala för en nättidning likaväl som en papperstidning.

Vi har haft problem i ett par år med vår morgontidning som aldrig kom i tid på grund av en massa olika orsaker. Jag fick rabatt, pengar tillbaka och t.om studentrabatt men vad hjälpte det när det var tomt i brevlådan på morgonen. På kvällen var det inte lika lockande att läsa nyheterna.

Till slut sa jag upp den helt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
4/5/17, 9:22 AM
#13

Jag följer noga den statliga nyhets/mediesajten svenska.yle.fi, det är den enda landstäckande nyhetssajten på svenska i Finland. För tillfället har vi ingen prenumeration på nån dagstidning, varken på papper eller digitalt (vilket ger tillgång till webbnyheter). Om svenska.yle.fi blev satt bakom betalspärr skulle jag troligtvis betala eftersom det är en så bra sajt, men eftersom YLE är ett skattefinansierat bolag (vi ersatte TV-licensen för ett antal år sen med en medieskatt som ska finansiera YLE:s verksamhet) skulle det inte kännas rätt att betala extra för den. Tycker systemet funkar utmärkt så här, vill inte ha tillbaka TV-licensen.

Problemen med fake news skulle nog öka om alla seriösa nyhetssajter blev satta bakom betalspärr. Men samtidigt kostar god journalistik, och nån måste ju betala för den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Janne Nilsson
4/5/17, 5:51 PM
#14

Jag kan tänka mig att betala för en kvalitetstidning, däremot har jag svårt att se någon av de nu etablerade som lever upp till den kvalite och neutralitet som jag skulle anse nödvändig.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
6/22/17, 9:32 AM
#15

Verkar som om flera mediekoncerner är inne på tanken om samarbete,  där prenumeration på en tidning skall ge tillgång även till andra. 

https://www.svt.se/kultur/medier/fyra-mediekoncerner-bildar-allians

[VSK]
6/22/17, 9:59 AM
#16

#15

Mittmedia är ett av de som kört så ett tag.

Farwuq
6/23/17, 12:08 PM
#17

Nä… jag är tveksam till att betala för av någon annan utvalda nyheter.
Det bästa vore om man själv kunde fiska i mediaströmmarna som de olika bolagen hämtar sina nyheter ifrån.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
7/13/17, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Årets betalvägg 😉

[Carpinus]1
7/13/17, 9:51 AM
#19

#18 😃

Carmarino
7/13/17, 9:58 AM
#20

#18 Kanske inte den lämpligaste artikeln att lägga bakom en betalvägg. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
7/14/17, 2:34 PM
#21

Slipper man reklam om man betalar?

Jag kommer aldrig betala.  Och en krona första månaden. Sedan brukar månadskostnaden gå upp 99%.

annia1
7/16/17, 1:55 AM
#22

Jag vet inte, fanns inte som alternativ så jag klickade i tveksam. För jag läser inte så mycket tidningar. Utan jag får mina nyheter via tv-nyheterna i första hand.

Vad jag vet så försvinner inte reklamen när man betalar.

Det här med betalväggar, det erbjudandet som är, är ju i princip samma sak som den där lappen man då och då får i brevlådan. Att man kan prenumerera för en lägre kostnad under kort tid sen är det full pris. Så det är samma sak, man vill locka till sig nya prenumeranter. Och man kan ju faktiskt bara betala den där kronan och läsa under en månad och sen säga upp det. Man kan däremot inte längre fram betala den där kronan eftersom dom har namnet på en så det är bara en gång det går. 

Annonserna ger inte särskilt mycket i inkomst så att de kan "ge bort" läsningsmöjligheter. Om man tittar på hur det sett/ser ut på nätet. De som fanns i början var några få och då kunde de tjäna pengar på annonser, men inte idag när det är så många sidor på nätet där samma annonser finns på så många sidor. Så förut var det bara några få som skulle dela på inkomsterna idag är de oändliga så de får inte in många kronor på annonserna.

Sen har vi andra delar som gör att de inte tjänar på annonser. Många använder adblocker. Och idag är det så att man själv inte behöver installera adblocker utan det finns redan i nån webbläsare att de blockar annonser.

Ytterligare anledningar. Många citerar tidningar/media både här på iFokus och andra ställen. En del citerar långa stycken, andra korta. Och har en citerat ur en artikel så kan en annan medlem citera ett annat stycke från samma artikel så man behöver inte ens in på tidning för att läsa, så de ser inte röken av dom personer som diskuterar vissa artiklar.

Men det där med att det ska vara gratis, det är så många ser allt som rör nätet. Att det som finns på nätet ska vara gratis.

När det gäller tidningar. Som hayabusa säger i #3 så är det många tidningar som kämpar med ekonomin. Och det enda som gör att vissa fortfarande finns kvar är de kunder som köper lösnummer eller har prenumeration på papperstidning. 

Min mamma och pappa har fortfarande papperstidning och jag för min del tycker det känns konstigt att dom ska betala för att jag gratis ska kunna läsa tidningar på nätet för det är ju så att det är de som köper/prenumerar på papperstidningar som i huvudsak är de som betalar kostnaderna som tidningarna har. (oavsett vad det gäller)

Vill man läsa hela artiklar gratis så får man väl läsa på svt för de får ju sina pengar via tv-licensen så de lär fortsätta vara gratis eller så får man gå till ett bibliotek för de brukar ha morgontidningar.

Idag är det väl i huvudsak de äldre som fortfarande har papperstidning. När de så småningom avlider så kommer sannolikt tidningarna på nätet bli så att man inte kan läsa nånting utan att betala. 

Tittar man på tidningar idag så de flesta har så man måste betala för att se vissa artiklar. Hur de har upplagt varierar. Vissa tidningar har så man bara kan läsa ett visst antal artiklar per månad. Andra har en betalvägg. Sen finns det faktiskt vissa tidningar (även om jag inte kommer ihåg specifika namn just nu) där man kommer in på sidan och kan läsa ingress, men allt ligger bakom betalvägg så bara prenumeranter kan läsa, och det gäller vanliga morgontidningar. 

Och det här med att man ska betala för saker på nätet, det blir mer och mer av det. 
Tidningar är ett.
Men ta böcker, man kan gå till biblioteket och låna fysisk bok hur många man vill, idag finns även ebok man kan låna och läsa på platta, men det är begränsat både vad det gäller urval och hur många man kan låna per månad.
Även tv. Ta tv4 play. Förut kunde man se allt de hade lagt ut och det gick att hoppa över reklamen. Först ändrade dom så man inte kunde hoppa över reklamen. Senare har de även ändrat så man måste vara registrerad för att se, visst det är fortfarande gratis, men de tjänar sannolikt på att folk registrerar sig. Sen vet jag inte om det kanske redan finns idag annars är det nog nåt som kommer komma att de sätter upp premium medlemskap. Att vissa saker måste man betala för att se. 

Och jag för min del ser det inte som konstigt att jag betalar för saker på nätet. Betalar jag för det i verkliga livet så bör det vara lika självklart att betala på nätet för samma sak.

.

[Carpinus]1
7/16/17, 7:55 AM
#23

#22 "Och det här med att man ska betala för saker på nätet, det blir mer och mer av det. " Ja, det är just det! När allmänheten på sin tid, vilket är länge sedan vid det här laget, fick tillgång till nätet så var väl den vackra ursprungstanken att informationen skulle vara fri. Visserligen var tillgången till information begränsad, till dess media och andra kom på att det fanns möjlighet att tjäna pengar -  nu får vissa aktörer det att framstå att man som nätkonsument är något slags snyltare. Men faktum är ju att vi betalar en abonnemangsavgift per månad som vida överstiger prenumerationspriset för vilken dagstidning som helst. Det kommer visserligen inte media till del mer än indirekt genom annonsintäkter, men det är värt att beakta. Det är de som vill dela nätet med mig, inte tvärtom!

Sedan är det ju så att om man googlar på något som intresserar en så kan man hitta en artikel i "Norrbottensbladet" ena dagen och  en annan i "Ystad Dagblad" nästa, och det kanske är de enda artiklarna som någonsin kommer att intressera en  i de tidningarna. Jag skulle gladeligen slänga upp den där kronan för att få tillgång till artiklarna, men jag har ingen nätbank eller öppet bankkort för nätet, ej heller håller jag mig med Swish, så hur skall jag kunna betala den där futtiga slanten? Och om det mot förmodan dyker upp en annan intressant artikel i "Y.D." ett halvår senare, hur löser jag det, om jag redan förbrukat enkronasabonnemanget?

Jag hade hellre gärna betalat en hundring extra i månaden (per privatgiro) till min nätupplåtare för vidare befordran till en pott som gav mig tillgång till alla bygdetidningarnas (och andras) låsta nyhetsförmedling, men det är väl förmodligen bara en ouppfyllbar vision…

Som det är nu skulle jag helst se att betalsidor inte visades på google om man inte begär det genom ett val. På så sätt slipper man bli snopen varje gång man klickar sig fram till en artikel som man bara kan läsa de tre första meningarna av.

När det gäller annonsblockerare så tror jag att efterfrågan på sådana skulle minska betydligt om det inte vimlade av "flashiga" blinkande reklambudskap på sidorna som stör uppmärksamheten hela tiden och gör så att man får koncentrationssvårigheter. Det borde finnas några normer för hur det får annonseras, ungefär som det finns regler för hur mycket reklamavbrott det får vara på en TV-kanal per timme. Men återigen - det är nog inget som är praktiskt genomförbart…

Carmarino
7/16/17, 10:56 AM
#24

#23 Väldigt bra idéer, men tyvärr tror jag som du, att det inte är genomförbart. Fast en del saker som man inte trodde gick att göra för några år sedan går att göra idag, så vem vet.

Sådana här diskussionsforum var inte möjliga för 20-25 år sedan - åtminstone inte den här formen. En BBS t.ex. var ju inte så användarvänlig direkt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
7/16/17, 4:51 PM
#25

#23 När internet kom så var det ingen som visste/insåg hur det skulle bli, att det till stor del skulle ersätta delar av det som finns i verkliga livet. Så i början var nog tanken mer att ge service till redan existerande kunder plus att locka nya till att köpa det som fanns fysiskt. De såg det nog mer som ett sånt där reklamblad man får i brevlådan som ska locka en till företaget.

Det där att de kom på att de kunde tjäna pengar. Det var nog inte huvudsyftet till att andra började finnas på nätet utan de blev tvingade till att öppna sidor för att få behålla existerande kunder och kunna locka nya för det var kunderna som började vara på nätet och då hittade till helt andra sidor/företag så för att behålla sina kunder var de tvingade att skaffa sidor.

Och att det började ta betalt för vissa delar är ju för att de fysiska minskar i antal så de har helt enkelt inte råd att låta det vara gratis på nätet. Och som sagt varför ska andra betala för att jag ska ha det gratis.

För att få det att funka utan betalväggar. Att lägga det på ditt eget internetabonnemang som du är inne på. Det blir ju i princip samma sak som att själv betala direkt till tidningen. Skillnad i ditt förslag är att du skulle få tillgång till alla istället för att betala till var och en. Men för min del så har inte jag nån lust att betala mer för mitt internet för att få tillgång till en tjänst jag inte använder. Så då skulle det vara valfritt och därmed är det nog tyvärr inte intressant för it-leverantörer att införa sån tjänst. Men du kan ju kontakta din it-leverantör och ge det som förslag. Ibland är det ju så att saker dyker upp om det är nåt som är efterfrågat.

När det gäller betalsätt. Jag har själv gjort så att jag skaffat ett extra konto med ett tillhörande kreditkort. På det kontot har jag lite pengar så jag kan betala över nätet de gånger jag vill köpa nåt. Annars går det ju att skriva till olika tidningar och fråga om det går att betala med vanlig faktura. Fast för egen del så skulle jag nog inte betala en krona på vanligt sätt.

Som sagt det var ingen som visste att internet skulle bli så stort och att det skulle bli att ersätta det fysiska. Förut så var det företag (oavsett slag) satte upp sidor frivilligt som service, men idag är dom tvungna att ha sidor, eftersom vi använder nätet som vi gör.

.

[Carpinus]1
7/16/17, 5:40 PM
#26

#24 Den som lever får se - utvecklingen pågår ju ständigt…

#25 Nja, jag är inte så engagerad att jag är beredd att driva frågan om en "allprenumeration" - hade jag varit lite yngre kanske jag hade jobbat på det. Kanske ligger det minst lika mycket i tidningarnas eget intresse, så man kan kanske hoppas att någon på den sidan väcker tanken.

Sedan är det ju lite förvirrande när tidningarna graderar sin tjänster. Den som t.ex. skaffar "Aftonbladet Plus" upptäcker att det dessutom finns ett "Plus Premium". Nästa steg kanske blir ett "Plus Premium Extra?", för att man skall kunna klämma ur lite till?

Ja, ett "småkontokort" höll jag mig med tidigare. Kanske öppnar ett nytt, men jag försöker undvika bankkontakt så långt det är möjligt…

[Carpinus]1
10/5/17, 8:23 AM
#27

Konsumentverket kritiserar tidningarnas information och marknadsföring av prenumerationer vid sina betalväggar.

Källa

Annons:
[Carpinus]1
10/5/17, 8:30 AM
#28

2013 testade Nya Wermlandstidningen betalvägg, men lade ner det eftersom lokalkonkurrenten Värmlands Folkblad hade fri tillgång till materialet på nätet och därmed drog mer besökare. Nu har NWT köpt VF och var inte sena med att införa betalvägg på båda tidningarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nu-borjar-tidningarna-ta-betalt-online

[Hayabusa]
10/5/17, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

HD har en prenumerationsform för "nyheter på nätet" som de kalla Premium. Nu verkar det som att denna betalform faktiskt "betalar tillbaka" i form av mervärde. Daniel Rooth är sportchef på HD.

[Carpinus]1
10/5/17, 9:52 AM
#30

Ja, det finns säkert plusvärden för den stadigvarande kundkretsen (som Röglebloggaren ovan), och visst är  det okej att den som betalar skall ha mer för insatsen. Men som redan sagts är det retfullt att få en träff i Google på en artikel i en tidning man annars aldrig läser, blott för att finna att artikeln är låst. Fanns det en markering för låsta artiklar eller allra helst en differentiering av låsta och fria artiklar i Google så behövde det inte bli samma irritationsmoment. Men tidningarna som låser sina artiklar ser det nog inte så - de vill ju ha sina klickningar även från sådana som sedan inte kommer vidare…

[Hayabusa]
10/5/17, 10:17 AM
#31

#30 Instämmer.

Halvdansken
10/7/17, 6:16 PM
#32

#23  Kanonbra ide med en betal-pool, som tidningarna skulle få typ 10 öre för varje läst artikel. Kanske med en variat att man kan välja tidningar, eller typ av tidningar (morgon, kväll, fakta, vecko…). 
Det är ingen liten grej som man fixar hemmifrån precis, men som sagt -  allt kan hända. Mark Zuckerberg trodde knappast att Facebook skulle bli ett av väldens största nätverk.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
10/7/17, 6:22 PM
#33

Jag har upptäckt att Expressen är gratis.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
10/12/17, 7:18 PM
#34

Bra

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
kamera0710
10/13/17, 6:45 AM
#35

Vet inte hur det är nu på denna punkt, men före "nätets" tid beställde jag i några fall äldre artiklar från Aftonbladet som skickades med post. Jag var självklart beredd att betala för detta, men det kostade inte ett öre, inte ens porto.

Det slog mig i alla fall nu att man kanske ska höra igen om hur det är med detta.

Farwuq
10/13/17, 10:50 AM
#36

Gör så.

👍

Jag tro nog att det kommer att kosta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]1
11/23/17, 8:08 AM
#37

Utvecklingen fortsätter mot att allt fler tidningar gör sin nyhetsförmedling betalbelagd - senast i raden är Göteborgs-Posten, som kommer att fakturera 99:- i månaden för att dela med sig av sina lokala nyheter.

Eftersom jag bor i området kanske jag ansluter mig, däremot känns det fortfarande bortkastat att betala för att kunna läsa enstaka tidningsartiklar från andra tidningar på olika håll i landet.

Bland det som irriterar mig mest är att en tidning i de trakter där jag föddes tar betalt för att visa sina familjenotiser. Jag är i den åldern att mina barn- och ungdomskamrater dör i en allt tätare takt, och då har det varit av intresse att få veta det. Men det är inte värt en hundring i månaden! 😮

Maria
11/23/17, 8:32 AM
#38

Det var GP som jag skrev om i #12 och jag saknar den papperstidningen men upptäckte i går att vissa artiklar var låsta på nätet så jag kommer nog att ansluta mig för det är liksom "min tidning"

Tyvärr fungerade det inte med att få papperstidningen i tid i flera år för oss för annars hade jag så klart velat ha den i pappersform.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
11/23/17, 8:37 AM
#39

#38 Hade också problem med distributionen av GP (i flera omgångar), och det var en av orsakerna till att jag slutade prenumerera.

Maria
11/23/17, 8:39 AM
#40

#38 Där ser man. Då har de förlorat minst två prenumeranter😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
11/23/17, 8:49 AM
#41

Nej jag vill inte betala en spänn. Jag håller mig informerad genom andra sociala medier och sambon kollar på Rapport varje kväll så jag hör det viktigaste i bakgrunden.
Mamma läser lokala tidningarna och uppdaterar mig om saker hon tror jag finner intressant. Mun-till-mun-metoden funkar bra😃

Jag är en ängslig själ så jag klarar inte alltid av att höra/läsa om alla hemskheter som sker. Det kanske låter himla egoistiskt men så är det. Låg och grät över det tunna ozonlagret som 8-åring😟Då fick jag nyhetsförbud🤐

Annons:
[Carpinus]1
11/23/17, 8:50 AM
#42

#40 Har en känsla av att mörkertalet är betydande…😎

Maria
11/23/17, 9:12 AM
#43

#42 Det tror jag med. Ingen på vår lilla gata har GP längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
11/23/17, 12:56 PM
#44

Tillgången till information är viktig för mig.

En mellanstor papperstidning + tillgång till ett flertal nationella o internationella tidningar via nätet.

( vi är ngr stycken som delar nät- abonnemang) Men det blir ngr hundralappar i månaden trots det.

Sedan internationell nyhets o samhälls TV via kringelkrokar ;)

Och så SVT och SR förstås.

Maria
11/24/17, 3:25 PM
#45

Jag har fortfarande inte anslutit mig till GP-s webbtidning men upptäcker idag att de har ovanligt många låsta artiklar så jag gissar att det är ett sätt att få folk att registrera sig och jag måste hänga på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
11/24/17, 3:35 PM
#46

Ja, de gjorde väl en mjuk övergång men skärper gissningsvis till det.

kamera0710
11/24/17, 4:16 PM
#47

Känner igen det där med distributionsproblemen av tidningar. Prenumererade på DN i perioder när jag läste på universitet (2003-2007) men väldigt ofta uteblev min tidning, trots att jag såg att andra fått den. De gånger jag var på plats när utdelarna kom påtalade jag det, men det hjälpte inte i längden och till slut tröttnade jag.

Där jag bor nu (Södertälje) har jag dock inga problem med att få de tidningar jag betalar för.

[Carpinus]1
11/25/17, 1:25 PM
#48

Emanuel Karlsten uttrycker i GP (!) sitt tvivel på att betalväggar är rätt väg för tidningarna att gå. Han avslutar sin krönika:

"Att när det är tillräckligt bra, då kommer betalväggar inte spela någon roll. Då skärmdumpas den viktiga texten och sprids ändå. Då hittas en väg runt, för viktiga berättelser vill spridas, pratas, delas, nå de personer de behöver nå.

Att motverka det genom betalvägg är logiskt, givet den ekonomiska verklighet traditionella medier befinner sig i. Men det är också mot den natur internet och information bygger på. Därför kanske man kan se betalväggen som ett tillfälligt stopp på vägen fram till en hållbar lösning. Där journalistiska medier hittar sin roll, sin identitet och sin väg framåt, utan att bli en produkt endast för de redan etablerade och upplysta i samhället. Det är en demokratifråga och en framtidsfråga, där betalväggen inte kan vara slutstationen."

http://www.gp.se/kultur/kultur/emanuel-karlsten-vad-händer-bortom-betalväggen-1.4863142

Annons:
Maria
11/30/17, 8:51 AM
#49

Idag kändes det som om 90% av artiklarna var låsta och jag har ännu inte gjort slag i saken för att betala😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
11/30/17, 9:04 AM
#50

#49 Samma här! Jag vet inte hur jag skall betala den där kronan för första månaden eftersom jag inte har öppnat mitt betalkort för näthandel, och några andra betalsätt verkar inte finnas…

Maria
11/30/17, 9:07 AM
#51

#50 Oj då. Har du aldrig handlat på nätet med ditt kort?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
11/30/17, 9:10 AM
#52

#51 Never!

Maria
11/30/17, 9:15 AM
#53

#52 Oj då, där ser man🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
11/30/17, 11:55 AM
#54

#52 Du är inte ensam om det.😞

Maria
11/30/17, 12:00 PM
#55

En nyfiken fråga, varför handlar ni inte med kort på nätet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kamera0710
11/30/17, 12:02 PM
#56

#55 Kommer nog att börja, måste lära mig det praktiska. Svårt att lära gamla hundar (49 år) sitta som bekant…

Maria
11/30/17, 12:05 PM
#57

Jag är ju 55 år och evigt tacksam över att ha en son som hjälper till med allt tekniskt och numera skulle jag t.ex inte klara mig utan Swish.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
11/30/17, 12:07 PM
#58

#55 Jag vet att det låter löjligt, men jag litar helt enkelt inte på kortbetalning över  nätet. Så länge det finns andra betalsätt så använder jag dem, och jag köper ytterst lite på nätet.

kamera0710
11/30/17, 12:11 PM
#59

#58 Annars kan man ju ofta näthandla till bra pris och få en vanlig faktura. Böcker köper jag mest via nätet, det är så mycket billigare än att köpa i vanlig bokhandel.

[Carpinus]1
11/30/17, 12:13 PM
#60

#59 Ja, det är så jag betalar när jag näthandlar. 

Enda nackdelen jag har märkt är om jag skall resa med tåg, då måste jag ta mig till Göteborgs central för att köpa biljett, eftersom det krävs kort för att köpa hemifrån. Men eftersom jag åker tåg bara någon enstaka gång om året så är det en olägenhet man får ta.

kamera0710
11/30/17, 12:16 PM
#61

Apropå kort skulle jag för några veckor sedan ta ut 3000 kr i kontanter, men pengarna kom inte ut. Tack och lov kom dock ett kvitto, så efter 2-3 veckors väntan fick jag tillbaka pengarna på kontot.

Min mor skulle ta ut pengar och automaten behöll kortet för några månader sedan.

Maria
11/30/17, 12:17 PM
#62

Jag har ju spårvagnskort som jag tankar på men även en app där man kan köpa enkelbiljett direkt via telefonen om kortet skulle ha för lite pengar.

Jag har väldigt svårt för att tänka mig ett liv utan "banken" i telefonen numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kamera0710
11/30/17, 12:21 PM
#63

Möter många restaurangägare i jobbet som berättar att många som kommer bara har kort, vilket är mindre lyckat när systemet pajar. Åkte tåg för några år sedan och i restaurangvagnen vädjade de om kontanter pga att systemet låg nere.

[Carpinus]1
11/30/17, 12:30 PM
#64

I en av lunchrestaurangerna där jag köper mat ibland tittade ägaren/kassörskan närmast anklagande på mig när jag betalade kontant senast. Hon förklarade att man planerade att helt övergå till kortbetalning.

kamera0710
11/30/17, 12:34 PM
#65

#64 Ja, det inte så lätt det där. En ägare till en liten kiosk och spelbutik föredrog kontanter, eftersom tre kronor på varje kortbetalning går till banken. Han hade dock inte satt någon lägsta gräns för kortbetalning som ju många småbutiker gör. Han verkade också tro att man inte får göra det, vilket jag har svårt att tro.

Maria
11/30/17, 12:36 PM
#66

#65 Hur kan man driva en spelbutik utan att vara kortansluten?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
11/30/17, 12:38 PM
#67

#66 Han var kortansluten, men han föredrog kontanter av kostnadsskäl.

Carmarino
11/30/17, 1:29 PM
#68

#65 Ägaren hade faktiskt rätt, för det är inte tillåtet att ta en avgift för kortbetalning (även om många gör det). Åtminstone inte om de inte tar ut avgiften även på kontantbetalningar. Däremot får de neka att ta emot kortbetalning på lägre belopp.

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-och-betalningar/kortavgifter/

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2017/konsumentverket-uppmarksammar-butikers-olagliga-kortavgifter/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
11/30/17, 2:42 PM
#69

#68 Det handlar om en avgift som butiksägaren betalar till banken, inte att det är kunderna som står för den avgiften.

Annons:
Carmarino
11/30/17, 2:50 PM
#70

#69 Det vet jag. Läste dock lite fel i #65, för du har ju faktiskt skrivet att ägaren inte trodde att han fick sätta någon lägsta gräns. Det får han, men han får inte ta ut någon avgift om någon vill betala en summa lägre än den gränsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
11/30/17, 5:00 PM
#71

Så nu har jag betalat för GP och kan lästa de låsta artiklarna äntligen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
12/1/17, 7:02 AM
#72

Själv har jag just fått erbjudande om DN i fyra helger för 99 kr. Nu när det är mörkast kan det vara bra att ha en tidning på helgen.

[Carpinus]1
12/7/17, 1:00 PM
#73

Ringde GP:s kundtjänst och frågade om man kan prenumerera på eGP genom att betala på annat sätt än med kortbetalning.

Det alternativ som finns är att man binder upp sig för ett år, med möjlighet till autogiroinbetalning månadsvis (139:-), utan fri förstamånad. Hade kunnat tänka mig ett kvartal på prov, men den varianten har man inte. Får fundera…🤔

kamera0710
12/8/17, 6:30 AM
#74

#73 Om många "pressar på" om ett sådant alternativ kanske det kommer? Jag vet att flera tidningar erbjuder provprenumerationer på tio veckor eller så till riktigt bra pris. Vintertid slår jag till ibland, men sommartid hinner man ändå inte läsa dem och då avstår jag.

[Carpinus]1
12/8/17, 8:02 AM
#75

#74 Ja, man kan ju alltid hoppas - det borde gå att göra fler flexibla lösningar, och långa bindningstider kritiseras ju i många sammanhang numera.

[Carpinus]1
12/9/17, 12:15 AM
#76

Journalisten och journalistutbildaren Björn Häger jämställde tidigare i år vissa tidningars upplägg av sin betalvägg och enkronasprenumerationer som bondfångeri.

https://www.journalisten.se/kronika/fangad-av-en-betalvagg

https://www.journalisten.se/debatt/sydsvenskan-ar-enkel-att-saga-upp

Annons:
[Carpinus]1
1/4/18, 5:57 PM
#77

Carmarino
1/4/18, 6:19 PM
#78

HD/Sydsvenskan har ett obegripligt system för sin betalvägg. Tidigare var alla TT-artiklar fria, men numera hamnar många av dessa också bakom betalväggen. Lite märklig filosofi, eftersom dessa artiklar finns att läsa i sin helhet på andra tidningssajter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
1/10/18, 8:37 AM
#79

Skall bli intressant att se om det kommer någon statistik på hur många som fortsätter sin digitalprenumeration på GP när enkronasmånaden löpt ut.

Taggeman
1/13/18, 9:59 PM
#80

Efter att reggat för att se TV4 Play så är det nu en massa reklamskit i inkorgen på mailen😟

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]1
1/13/18, 10:15 PM
#81

#80 Går det inte att tacka nej till utskicken, alternativt ändra din inloggningsadress till någon gammal adress som du inte använder längre? Det brukar ju även att gå att trashmärka avsändare så att alla mejl därifrån går direkt i skräppostbingen.

Jag har TV4 Play (fast jag är ytterst sällan inne där). Den mailadress jag använde när jag reggade mig är inte i bruk längre, men jag kan fortfarande logga in mig med den.

Taggeman
1/13/18, 10:30 PM
#82

#81 Jo det är så man får göra, nu kommer allt nytt skräp bli bli blockerat.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
1/14/18, 1:46 PM
#83

#80 Reggade mig för rätt länge sedan, men kan inte se att jag fått någon reklam. Kanske min ISP är bra på att filtrera bort den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
penke
1/14/18, 5:02 PM
#84

Jag betalar redan för det..
 mina föräldrar och jag delar på en prenumeration av Svenskan,
 de gillar papper/IRL bättre, för mig funkar det läsa på nätet ..

..det är i alla fall liite balans till alla gratis-nyheter 😮

kamera0710
1/15/18, 5:41 AM
#85

Jag har nu haft en helgprenumeration på DN i fyra veckor för bara en hundralapp. Då kommer man också åt alla artiklar på nätet. När den prenumerationen nu är avslutad kom ett erbjudande i postlådan om SvD i fem veckor för en femtiolapp, så det var bara att slå till! (Man kunde få den dagligen eller fre-sön till samma pris. Jag nöjde mig med helgen.)

Stallmima
2/1/18, 5:18 PM
#86

Röstade tveksamt, nyheterna på tv innehåller mycket om vad som händer i världen.

[Göstage]
6/29/18, 9:28 PM
#87

"Reuters Institute for the Study of Journalism" publicerar årligen studien “Digital news report”. Studien granskar trender inom digital nyhetsfömedling, liksom varumärkesförtroende. Rapporten har i stort sett gått förbi under tystnad i Sverige, men åtminstone Resumé har uppmärksammat den.

Även ledarsidorna.se skriver om rapporten, och intressant för den här tråden är väl utvecklingen för de nyhetsmedier som infört betalväggar. Så här skriver ledarsidorna.se:

"Betalväggars utformning är avgörande för läsarutvecklingen. Göteborgsposten, GP, som inte är med i mätningen men i praktiken har valt samma betallösning som SvD (med i Reuters mätning) visar på två tidningar i fritt fall.  Det som förenar dessa är att de bägge lagt den absoluta merparten endast åtkomlig för prenumeranter. SvD har dessutom valt att lägga opinionstexter bakom betalväggen vilket i sammanhanget bör betecknas som en udda lösning. Genom att bara vilja driva opinion inom den egna prenumerationskretsen skapas en ekokammareffekt. SvD och dess läsare hör endast sina egna röster. Och inga andra än de själva lyssnar på deras röster då de är låsta bakom betalväggen."---

https://ledarsidorna.se/2018/06/valet-2022-kan-sverige-ha-flera-nya-mediaaktorer-dar-dagens-kommer-vara-historia/

[Göstage]
6/30/18, 3:08 PM
#88

#23 Kanske Google News Initiative kan bli något i den vägen, där man kan teckna en samlingsprenumeration?

kamera0710
8/20/18, 5:29 AM
[Göstage]
8/20/18, 7:35 AM
#90

#89 "Demokratin behöver oberoende journalistik som är tillgänglig för många", skriver Peter Wolodarski. Gäller det bara de tre sista veckorna före valet?

Annons:
[Hayabusa]
8/20/18, 7:47 AM
#91

#90 Ja, det skulle många säkert behöva - oberoende journalistik.

Tjeja
8/22/18, 7:42 PM
#92

Nej jag är snål jag vill inte betala för nyheter! Tycker det är samhällets/statens plikt att förse oss med den information ve behöver för att hålla oss ajour med omvärlden. Betalar skatt för det bland annat redan!

Däremot kan jag tänka mig betala för en tidning som kanske har med något specialintresse att göra. Säg om tex akvariefiskar eller underhållning etc. Sådant man skaffar sig för sitt eget nöjes skull och inte är viktigt för att hålla sig orienterad i vardagens samhälle.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
9/20/18, 9:11 AM
#93

Många av våra bibliotek använder sig av Pressreader för tidningsläsande besökare. Det är inte dagens artiklar, men ofta finns artiklar från gårdagen redan utlagda, även en del som  är betalspärrade på tidningarnas egna sidor. 

Det går att läsa enstaka artiklar utan att bli medlem, men vill man bläddra runt måste man vara medlem, vilket det är kostnadsfritt att bli.

https://www.pressreader.com/

Carmarino
9/30/18, 4:27 PM
#94

Släpp sanningen fri

The Guardians tidigare chefredaktör Alan Rusbridger menar att journalistiken förtvinar bakom betalväggarna.

Alan Rusbridger, under mer än tio år chefredaktör för brittiska The Guardian och en av världens mest ansedda publicister är på Bokmässan i Göteborg och talar inför ett fullsatt rum om samtidens och framtidens journalistik, om hoten och utmaningarna, om nya mer flyktiga och svårfångade konkurrenter och om hur den traditionella pressen eventuellt ska kunna möta dem. Han berättar om hur han häromåret på Twitter läste om en fruktansvärd våldtäkt i Malmö. Nyheten spreds som en löpeld på sociala medier, företrädesvis av högertroll, och allt som oftast med tillägget att det här, det skriver de förljugna mainstreammedierna minsann inte om. Se här vad de tystar ner!

Var det sant? undrade Rusbridger. Har tidningarna verkligen inte skrivit om det här? Han kontaktade några lokala reportrar i Malmö och Sverige och frågade, och de svarade allihop: Jo, såklart har vi skrivit om detta. Titta här!

Och så skickade de med länkar till artiklarna, som när Alan Rusbridger klickade på dem alla var låsta bakom betalväggar.

Än så länge är artikeln inte bakom betalvägg, och med tanke på ämnet blir den förhoppningsvis inte det heller. 😉

https://www.hd.se/2018-09-28/slapp-sanningen-fri


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/30/18, 5:34 PM
#95

Undrar om det inte kommer att ske åtminstone en viss självprövning? Har sett att GP har öppnar ett antal artiklar som fria på sistone, och när man läst ytterligare några så blir det betallås. Tillämpar man  det så kan det vara en lösning för sådana som bor på annat håll och inte har behov av att prenumerera, men som ändå kan läsa en enstaka artikel som intresserar dem.

Carmarino
9/30/18, 7:35 PM
#96

Vi får hoppas det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/3/18, 4:53 PM
#97

Ser att SR börjat markera vilka artiklar som man länkar till som är betalartiklar. Bra idé som sparar onödigt klickande! Vore en välgärning om Google gjorde något liknande.

Annons:
Carmarino
10/3/18, 5:17 PM
#98

Det vore en välgärning om alla tidningar gjorde samma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/8/18, 5:57 PM
#99

"Från och med i dag, måndag, har Mittmedia börjat att plusmärka allt innehåll på sina nyhetssajter. Det betyder att man måste vara prenumerant och betala för att kunna läsa artiklarna."---

 "Vid extrema händelser, som till exempel sommaren skogsbränder, kommer dock undantag att göras. Alla artiklar kommer också att var öppna för alla under en timme efter publicering."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/mittmedias-journalistik-nu-laggs-allt-bakom-betalvagg

Innebär att om man länkar till en färsk artikel på en Mittmediasajt så kommer den alltså  inte att kunna läsas efter att den där timmen har gått.

[VSK]
10/8/18, 6:02 PM
#100

#99

Värt att nämna är att är man prenumerant på en enda Mittmedia-sajt så kommer man åt alla.

[Göstage]
10/8/18, 6:05 PM
#101

#100 Bra, då vet vi sörlänningar vem vi skall fråga när vi behöver läsa artiklar från Mittmedia! 😃

[VSK]
10/8/18, 6:18 PM
#102

#101

Bandypuls kostar 99 kr i månaden och då får man bara tillgång till den sidan. Väljer man det billigaste paketet för vlt.se så kostar det 99 kr per månad och förutom tillgång till andra Mittmedia-blaskor på nätet så får man tillgång till bandypuls. Inget svår val mao 😃

[Göstage]
10/8/18, 6:22 PM
#103

Nej, i ditt fall förstår jag valet! 😉

[VSK]
10/8/18, 6:37 PM
#104

😎

Annons:
[Göstage]
10/10/18, 11:37 AM
#105

Dagens samhälle, som drivs av ett till SKL hörande företag skriver om politik, ekonomi och offentliga affärer och som består till stor del av insända debattartiklar från olika offentliganställda har börjat införa betalsidor. Trist för öppenheten för oss gräsrötter som inte kan betala vår prenumeration genom skattemedel från kommuner och landsting…

[Göstage]
11/20/18, 3:04 PM
#106

Nytt i branschen:

"Om en månad lanserar Expressen betaltjänsten Premium. Bakom betalväggen läggs exklusivt material från tidningen och bilagorna.

– Vi kommer inte att vara billigare än Aftonbladet Plus, säger chefredaktör Thomas Mattsson."---

https://www.medievarlden.se/2018/11/thomas-mattsson-vi-ska-inte-prisa-ner-oss/

[VSK]
11/20/18, 5:41 PM
#107

#106

Vilket hot 😮

😃

[Göstage]
11/20/18, 6:49 PM
#108

Hoppas inte sådana nyheter som artikelserien om SSU Skåne hamnar bakom "lås och bom"…

[VSK]
11/20/18, 6:58 PM
#109

#108

Tyvärr………….

Niklas
11/22/18, 9:24 AM
#110

”Exklusivt material”. Är det något nytt de ska börja med? 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
11/22/18, 9:37 AM
#111

#110 Ja, hur skall de kunna överträffa redan befintligt samhällsviktigt material som "Malins nya lycka med förrförre mannen" eller "Paula bröt av plastskeden i direktsändning - berättar själv om dramatiken ni inte fick se"… 🥵

Annons:
[VSK]
11/22/18, 9:40 AM
#112

#111

😃

[Hayabusa]
11/22/18, 9:44 AM
#113

Med tanken på hur statstelevisionen finansieras så - har vi något val?

[Göstage]
3/20/19, 6:40 AM
#114

Vet inte om det är en tillfällighet, men sedan några dagar har artikelbetalspärren på DN försvunnit. Blev intäktsförlusterna på annonserna till sist  för stora med spärren, eller är det bara en kort drive för att värva fler prenumeranter? (De har en pågående kampanj).

kamera0710
3/20/19, 6:48 AM
#115

#114 Tycker det varit lite lotteri där det senaste halvåret. Hade en månadsprenumeration före jul, vet inte om det påverkat för min del.

[Göstage]
7/19/19, 8:02 AM
#116

Nättidningarnas betalspärr känns lite slumpmässig, och är ett förtret för den som vill länka till något intressant, eftersom många spärras efter en viss tid.

Egentligen borde det väl vara tvärtom - att man reserverade det senaste för sina prenumeranter, och släppte spärren efter en viss tid? Fler fria äldre artiklar skulle öka antalet exponeringar av sajten från randbesökare, samtidigt som låsta färska artiklar blir ett argument för att bli prenumerant för den som återkommer ofta.

kamera0710
9/25/19, 12:15 PM
#117

Tidningarnas annonstapp är värre än väntat under årets första sex månader. Och värre kan det bli om vi går in i en lågkonjunktur.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7304971

kamera0710
9/26/19, 12:18 PM
Annons:
[Hayabusa]
9/26/19, 12:28 PM
#119

Betalar 100:-/månad för så kallat Premiuminnehåll på HD. Är det värt det? Ja, det tycker jag nog men det är upp till var & en att bedöma. Jag uppskattar HD´s bevakning av sporten i regionen, den håller bra klass.

[Göstage]
3/19/20, 11:29 AM
#120

Kanske kommer det att uppstå en debatt efter corona om låsningen av samhällsviktiga artiklar under betalspärr i såväl riks- som lokalmedia? Viss media, som DN, har öppnat för fri läsning av flertalet artiklar med coronarelaterat innehåll, medan andra "smyger undan" artiklar under betaltvång.

Niklas
3/19/20, 3:10 PM
#121

Det är ju vinstdrivande företag. De gör väl det de tycker är bäst. Det vore skillnad om det gällde SR eller SVT.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
3/19/20, 3:21 PM
#122

Ja, förvisso. Men det känns lite som bondfångeri, med ingresser som "Du kan göra mycket för att hjälpa immunsystemet trots att det inte finns något vaccin mot det nya coronaviruset än.” Det viktigaste är att ändra sitt beteende” säger professor Mia Phillipson."---

Betala 39:- så får du veta. Nu tror jag inte att jag ville läsa just den artikeln, det finns säkert värre exempel. Och visst kan man slanta upp ett par tior, men det är ju inte bara Aftonbladet som gör så. Uppsala Nyheter kan ha något liknande, och då skall man köpa den artikeln utan att vara intresserad över något annat som händer på orten. Däremot kan man ju överväga att köpa artikeln om man bor i närområdet.

Sedan tillkommer det att många endast har betalmetoder som swish eller e-identifiering, och det håller sig ju inte alla med.
Men visst har du rätt- de är affärsdrivande företag. Fast jag tycker DN visar gott samhällsansvar i det här fallet. Det hade man kunnat tänka att ge dem några tior för, bara som uppskattning.

[Göstage]
3/19/20, 5:51 PM
#123

Tidningsutgivarna strider för att deras personal skall klassas som samhällsviktiga.

"– Som lokaltidning har vi ett ansvar för att hålla våra läsare och prenumeranter informerade. I dagsläget är sociala nätverk fulla av spekulationer och förhastade slutsatser gällande Coronaviruset – då ska vi som lokaltidning skildra skeendet så korrekt som det bara går. Vårt viktigaste uppdrag i en orolig tid är att ge snabb och vederhäftig information, säger Victoria Svanberg som företräder Nya Wermlands-Tidningen och är ordförande i branschorganisationen Tidningsutgivarna."---

Information och kommunikation är en av de elva prioriterade yrkesgrupperna.
"Men i den senare kategorin föreslår Stockholms länsstyrelse endast Sveriges Radio, men inga tv-stationer eller dagstidningar. Enligt vad Expressen erfar agerar också TV4 för att få betraktas som en samhällsviktig verksamhet."

https://www.expressen.se/nyheter/tidningsutgivarna-dagspressen-ar-en-samhallsviktig-funktion/

Niklas
3/20/20, 8:09 PM
#124

Av Aftonbladet och Expressen väntar jag mig inte annat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kamera0710
3/25/20, 12:04 PM
#125

Nu i coronatider kan man läsa DN gratis fram till 1:a maj, gäller nya prenumeranter.

Annons:
[Göstage]
3/25/20, 12:16 PM
#126

#125 Bra att prenumerationen upphör automatiskt, och att man inte binder sig för något. 👍

[Göstage]
3/20/21, 6:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Skärmdump.

Expressen verkar gå i bräschen för att utöka låsningen av läsningen med att göra artiklar till premium, endera från start eller efter en kortare tid som öppen. Det innebär att länkningar till deras artiklar gör att man hamnar på en låst artikel, om man inte väljer att bli premiummedlem förstås. Nu börjar premiumartiklarna gå emot att vara normaltillstånd - något att tänka på när man länkar till tidningen.

kamera0710
3/20/21, 9:57 AM
#128

Vet att Svenska Dagbladet tidigare hade en "ranson", där man kunde läsa ett visst antal artiklar varje månad. När den "ransonen" var förbrukad kom man inte åt några artiklar utan att betala. Tycker det var ett bra system, det är ju då och då man söker något på nätet och hittar något som verkar intressant i en tidning man annars inte läser, men när man klickar på länken är det betalspärr direkt. Men visst, de är ju kommersiella företag.

[Hayabusa]
3/21/21, 5:49 PM
#129

Jag är inte beredd att betala för PS, men gör det ändå…

[Göstage]
10/19/21, 9:13 AM
#130

Den som till äventyrs vill läsa DN på nätet fritt utan betalspärr till den 1 december kan göra det nu, och frislängen upphör automatiskt utan några förpliktelser. (Meddelas som konsumentupplysning, jag avstår för egen del.)

  • Redigerat 10/19/21, 9:14 AM av [Göstage]
[Hayabusa]
10/19/21, 9:49 AM
#131

#130 Bondfångeri.

[Göstage]
10/24/21, 9:09 AM
#132

Finska Hufvudstadsbladet har länge varit en bra källa för vad som händer i Sverige, men tyvärr går även de alltmer över till premiumartiklar.

Annons:
kamera0710
10/24/21, 9:36 AM
#133

Hörde i alla fall på "Medierna" i P1 att det totalt sett gått ganska bra för dagstidningarna i Sverige under pandemiåret 2020. (Delvis med hjälp av statligt stöd.)

kamera0710
6/12/22, 7:34 AM
#134

Aftonbladet har ett först-till-kvarn-erbjudande, där man kan läsa alla betalartiklar i 3 månader för 3 kr. Jag slog till.

MonicaLagerquist
7/10/22, 3:36 PM
#135

Nej jag betalar inte för det.

Stolt ägare till fem La permer

[Hatt]
9/4/22, 4:26 PM
#136

Finner inga problem med att betala för mig för det betalar någons lön när jag vill ta del av samtliga nyheter.

Nyttjar naturligtvis erbjudanden med gratisperioder som så många andra. Just nu Expressen gratis fram till valet förlängt med två månader sen efter det 79 kr mån utan bindningstid så det här kan man laborera lite med som man själv känner avsluta och påbörja olika prenumerationsperioder.

Fornöga
11/4/22, 10:08 AM
#137

Att utgivarna vill finansiera sitt utbud är givetvis inget att säga om, men för den som vill följa utspridda skribenter blir det en kostsam historia, med en hundralapp här och en hundralapp där per månad- kännbart inte minst i dessa dyrtider!

Märkligast i sammanhanget är väl de blad som väljer att prenumerationsbelägga sina ledarsidor- det gynnar knappast den opinionsbildning som väl ledarsidor är tänkta för. Istället etablerar man en fast åsiktskorridor till de som har råd och/eller kan sätta upp kostnaden på sina arbetsgivare, företag och på den skattebetalande befolkningen.


Re:tired.

Fornöga
11/4/22, 10:17 AM
#138

#137 Nu vill branschen slippa momsen, och motiverar det med att "För tidningsbranschen skulle ett kvalificerat momsundantag, som komplement till ett nytt mediestöd, vara av oerhört stor betydelse, liksom för samhället i stort – givet dagstidningars centrala betydelse för medborgares tillgång till information, nyhetsförmedling, opinionsbildning och debatt."---


Re:tired.

För tidningsbranschen skulle ett kvalificerat momsundantag, som komplement till ett nytt mediestöd, vara av oerhört stor betydelse, liksom för samhället i stort
Fornöga
11/30/22, 6:30 PM
#139

Tidningsutgivarna protesterar mot att SVT har nyhetsförmedling på nätet "med för mycket text". Klart att det sätter käppar i hjulet för TU:s medlemmar med fri nyhetsförmedling när de själva döljer alltmer av sin nyhetsförmedling bakom betallås.


Re:tired.

SVT publicerar för mycket text på ett sätt som konkurrerar med kommersiella medier, menar tidningsutgivarna som skickat in en rapport till Kulturdepartementet. Nu hoppas företrädarna för den kommersiella pressen att textmängden på SVT.se ska begränsas.
Annons:
Fornöga
5/31/23, 10:02 AM
#140

2023 GP bjuder just nu på en betalfri vecka av nya artiklar som ett led i stadens 400-årsjubileum. Alltid något...


Re:tired.

Grattis Göteborg! 400 år är sannerligen ett jubileum värt att fira – och även om det, liksom 300-årsdagen, firas några år försent är det på sin plats med en
Carmarino
12/7/23, 5:52 PM
#141

Helsingborgs Dagblad brukar betalspärra de flesta av sina artiklar, men den här har de låtit vara öppen. 😉

Ska en liten läsande elit teckna fler tidningsprenumerationer medan fattigare människor och yngre generationer läser kinesiska och amerikanska teknikplattformar?

Ända sedan världens kvalitetsmedier upptäckte att det gick att tjäna pengar på digitala prenumerationer har de låst in mer och mer av sitt innehåll. Det har dels gjort åsikterna snävare, men utvecklingen har också berövat många människor förmågan att på egen hand leta upp faktauppgifter om viktiga skeenden.
Så medan felaktig information om allt från ekonomisk data till kriget i Ukraina till situationen i Mellanöstern, väller ut på Tiktok och andra plattformar – helt gratis att ta del av – har kvalitetsjournalistik utvecklats till en lyxvara.

Men vi måste ändå fråga oss hur svenska medborgare ska kunna ta del av journalistisk text i framtiden. Svaret kan inte vara att en liten läsande elit ska teckna fler tidningsprenumerationer medan fattigare människor och yngre generationer blir allt mer beroende av kinesiska och amerikanska teknikplattformar. Och att de för varje dag får en allt ytligare bild av vad som händer i världen.

https://www.hd.se/2023-12-06/varlden-har-inte-rad-att-lasa-in-livsviktig-journalistik


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ska en liten läsande elit teckna fler tidningsprenumerationer medan fattigare människor och yngre generationer läser…
Fornöga
12/7/23, 10:25 PM
#142

#141 På tiden att media själva upptäcker att deras inlåsningar är kontraproduktiva. Det är ju få som har råd att hålla sig med löpande prenumerationer- en del "löser" det med att ta korttidserbjudanden från olika mediahus.

Att som en del tidningar (DN och SvD bland andra) låsa in sina ledare strider mot den opinionsbildande roll de själva anser sig spela.

Tyvärr är det lika många sajter som inte har tidningar men som vill få sin röst hörd som låser om sig, Kvartal och tidskriften Fokus bland andra. Den omdiskuterade sajten Bulletin däremot verkar släppa en del på sina ledare framför allt- de märkte väl att de försvunnit som citatkälla på nätet och i spalterna.


Re:tired.

Fornöga
12/7/23, 10:58 PM
#143

#141 Länk apropå Tiktok och andra plattformar som riktar sig till unga.


Re:tired.

Ryssland utökar sina insatser i informationskriget – och lejer numera ut krigspropagandan till privata bolag. Det säger forskningschefen Yana Bazhan på Ukrainas antidesinformationsmyndighet. – Ni är redan under attack, varnar hon i intervju med SVT.
Fornöga
1/10/24, 12:55 PM
#144

Gratis läsning för nya läsare på DN, Expressen med flera av nyhetskällor i Bonnierkoncernen i två månader utan betalregistrering på grund av det osäkra säkerhetsläget.


Re:tired.

Ett nytt tonläge om säkerhetshot mot Sverige har inlett det nya året. Med anledning av det låser DN upp sajten för nya läsare i två månader.
  • Redigerat 1/10/24, 12:56 PM av Fornöga
Fornöga
1/23/24, 10:11 AM
#145

#144 Svenskspråkiga Hufvudstadsbladet låser upp sin sajt en månad för läsning av allt material utan kostnad och med automatiskt upphörande efter periodens slut. Erbjudandet gäller registrering senast den 30 januari.


Re:tired.

Vart är Finland på väg som en del av Norden och världen? Med HBL Digitalt så vet du, var du än befinner dig.
H
1/27/24, 9:41 AM
#146

Ett sätt att locka nya kunder på.

Annons:
Fornöga
1/27/24, 1:50 PM
#147

#144 Det var lite strul för mig med registreringen hos DN, men jag måste säga att snabbare och trevligare bemötande har jag sällan fått av en kundtjänst, trots att det inte genererar någon intäkt för dem. (Jag får väl bjuda dem på denna "reklam" som tack. 😉)


Re:tired.

Fornöga
2/12/24, 11:31 AM
#148

Expressen låser nu sin ledarsida och allt fler av sina artiklar. Introduktionserbjudande är en månads gratis läsning med automatiskt upphörande (man måste dock registrera sig hos Klarna).


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: