Annons:
Etikettövrigt
Läst 2445 ggr
[Carpinus]1
3/1/17, 9:04 AM

Ser vi ut som vi heter?

Vi ser ut som vi heter - det hävdar i alla fall forskare som misstänker att vi, kanske undermedvetet, anpassar vårt utseende  till vårt namn. Vid tester har det  visat sig att försökspersoner under fotokonfrontationer oftare än vad slumpen säger  gissar rätt namn på en för dem okänd person bara på grundval av utseendet. Tror du att det ligger något i det, eller känner du kanske mer att intuitionen har ett finger med i spelet?

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vi-ser-ut-som-vi-heter

Annons:
[Hayabusa]
3/1/17, 9:19 AM
#1

Intressant frågeställning. Märkligt ofta (eller är det bara en känsla?) stämmer det in. Å andra sidan ser jag idag en del udda förnamn som tyder på att föräldrarna ser sig själv som "inte-mainstream". Vilket då blir en slags bekräftelse att namn säger något om en persons utseende etc.

[Carpinus]1
3/1/17, 9:31 AM
#2

Undrar om jag sett annorlunda ut om jag blivit döpt till Folke eller Sture?  (Bara som exempel - inget ont om dessa namn!)

[Hayabusa]
3/1/17, 9:33 AM
#3

#2 Haha, ja det är ju inte utan att jag får en stereotyp bild i huvudet :)

[Carpinus]1
3/1/17, 9:37 AM
#4

Ett slumptest då: vad ser den här personen* ut att heta?

(*Avliden och  inga barn i livet.)

[Hayabusa]
3/1/17, 9:53 AM
#5

#4 Gissar på: Bengt

[Carpinus]1
3/1/17, 9:56 AM
#6

#5 Skulle mycket väl ha kunna vara en Bengt, men det är det inte! (Låter eventuella ytterligare gissningar rulla in, men svarar bara om det är rätt. Avslöjar  rätt svar om cirka två veckor om ingen lyckats lista ut det innan dess.)

Annons:
Janne Nilsson
3/1/17, 10:34 AM
#7

Nu får jag inte upp någon bild?

Men vi om man känner till kultur, socialgrupp, generation mm så gör man ju välgrundad gissning.

Precis som i frågesport kan man gissa sig till mycket med kreativt tänkande och allmänbildning. Sen har vi ju sk cold reading som medium använder sig av.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
3/1/17, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Jag ser bilden, men här är den i repris om den fallit ifrån för andra.

Ja, får man kompletterande information så underlättar det ju, men som jag uppfattar undersökningen så fick försökspersonerna  bara se en bild utan ytterligare ledtrådar.

[Hayabusa]
3/1/17, 10:40 AM
#9

#6 Attans. Inte ens som mellannamn? :)

[Carpinus]1
3/1/17, 10:45 AM
#10

#9 Kände faktiskt inte personen så väl, men en koll i födelseboken säger att mellannamnet var Jonas.

[Hayabusa]
3/1/17, 10:55 AM
#11

#10 Tusan också :(

Janne Nilsson
3/1/17, 11:35 AM
#12

Tex så heter många 50- och 60-talister, just Janne eller Jan. Är inte så många som döps till det nu för tiden.

På min nuvarande anställning är vi faktiskt 3st på endast 30st anställda. Tidigare anställning var vi till och med 5st Janne Nilsson på ca 4.200st anställda.

Statistiskt sett ska man väl gissa på Chang då jag vill minnas att det skall vara det vanligaste namnet i världen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[[eskils_]]
3/1/17, 5:57 PM
#13

Gissar på Åke. Eller Erik.

Annons:
[Carpinus]1
3/1/17, 6:08 PM
#14

Claes Eriksson i Galenskaparna brukar vara en som väljer namn som passar till rollkaraktärernas utseenden och utstrålning i sina revyer och filmer.

Vad hade hänt om Roy och Roger haft namn som Niklas och Staffan t.ex. Hade de namnen passat på dem?

kamera0710
3/2/17, 12:08 PM
#15

Spontant känner jag mig väldigt skeptisk till detta. Får se om mer fakta i ämnet ger mig anledning att ompröva denna hållning.

[Hayabusa]
3/2/17, 4:39 PM
#16

#14 Det ligger en del i det :)

Som kuriosa kan nämnas att under WWII så gav jänkarna de japanska flygplanen egna namn som t ex "Frank", "Kate", "Betty", "Tony" osv. Detta gjordes från officiellt håll och anledningen var att det skulle förenkla identifieringen & rapportering.  Mannen bakom detta system, Frank T. McCoy, använde gärna "Hillbilly" namn som han hade stött på under sin uppväxt i Tennessee. Tydligen för att ge det hela en lite komisk "twist".

penke
3/4/17, 4:15 PM
#17

 Sociolekter jmfr dialekter
 det är väl vanligare att du heter  Beatrix, Folke/Fabian på Östemalm eller Örgryte

 liksom det går att ..se på sätt och klädsel vilket socialt område du kommer ifrån
( cold reading kallas det väl för?)
naturligtvis präglas du av din omgivning.

 heter du ..Ängla, ser jag mer "Höghus" runt om, liksom tidsmässigt döptes fler pojkar till Sonny/Conny efter wwII i ..andra områden än… Östermalm

 på Carpinus bildfråga svarar jag: Sture ..Sixten

   penke

Carmarino
3/4/17, 6:25 PM
#18

#4 Jag tycker han ser ut som en Lennart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
3/4/17, 6:51 PM
#19

Lägger namnförslagen på hög. Bengt, Åke, Erik, Sture, Sixten och Lennart är taget och så fel, så fel…  

Håller ni på så här så kan det nog bli någon ledtråd nästa vecka…😉

Maria
3/5/17, 8:44 AM
#20

Stig kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Carpinus]1
3/5/17, 8:47 AM
#21

Stig hamnar i samma låda.

[Carpinus]1
3/5/17, 8:50 AM
#22

Fyller på med några kompletterande upplysningar: mannen var fabriksarbetare, körde Volkswagen, gift, ett barn, bodde i radhus och född i södra Svealand. Vanligt -sonefternamn, men förnamnet har inte sina rötter i Sverige.

Maria
3/5/17, 8:51 AM
#23

Olof?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
3/5/17, 8:56 AM
#24

En ledtråd: tänk grönt!

(Ger ingen återkoppling på namnförslag förrän  det rätta dyker upp.)

Maria
3/5/17, 8:58 AM
#25

Carl?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
3/6/17, 11:22 AM
#26

Fortsätter den lilla OT-frågesporten -  vi har ju (tillfälligt?) lämnat den utseenderelaterade biten-  med ännu en ledtråd: man kan väl säga att en bärare av just detta namn vållar en del pådrag så här års, dock kanske inte så mycket hos oss.

[[eskils_]]
3/6/17, 1:21 PM
#27

Donald? Fast det har väl inget med grönt att göra. Bore? 🤔

Annons:
[Carpinus]1
3/6/17, 1:23 PM
#28

Förstår tanken - hoppas du inte blir Trumpen av beskedet att det är fel? 🙂

[[eskils_]]
3/6/17, 1:27 PM
#29

Nejdå, helt otrumpen. 🙂

[Carpinus]1
3/8/17, 9:08 AM
#30

Ledtråd 3: Så här på kvinnodagen kan tilläggas att det även finns en feminin form av namnet.

[Hayabusa]
3/8/17, 10:42 AM
#31

Kim

penke
3/8/17, 4:35 PM
#32

Siv ert 😮

   penke

[Carpinus]1
3/9/17, 9:06 PM
#33

Ledtråd 4: Med lite klurighet kan man plocka något ur det här inslaget för att få en anknytning till en hädangången men ändå aktuell person som bar detta förnamn.

Janne Nilsson
3/10/17, 7:22 PM
#34

Aron?

För du tänker väl inte på Dave Allen? 😉

Cheers
Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Carpinus]1
3/10/17, 7:36 PM
#35

Dave Allen är värd en tribut, med David är inte namnet som är aktuell.

Kan tillägga att det är en och samma person som omnämns i ledtråd 2 och 4.

[Carpinus]1
3/13/17, 8:44 AM
#36

#Ledtråd 5: nej, personen heter varken Fredag eller Gertrud, men anknytning finns.

[[eskils_]]
3/13/17, 11:54 AM
#37

Det är för svårt! 😭

Ett irländskt (?) mansnamn, med feminin variant, som vållar pådrag så här års??

Georg? Bernard? (Shaw)

Gert? (Wilders)

[Hayabusa]
3/13/17, 12:54 PM
#38

Robin

[Carpinus]1
3/14/17, 8:30 AM
#39

Med hjälp av ledtråd 6 tror jag någon kommer att klara den här improviserade OT-tävlingen: väderleksprognoserna gör det troligt att man i år kommer att få paradera i snö snarare än i klöver för att fira helgonet med detta namn.

[Hayabusa]
3/14/17, 8:39 AM
#40

Patrik

[Carpinus]1
3/14/17, 9:42 AM
#41

#40 Jamenvisst, mannen på bilden heter ju Patrik, fast ingen velat se det! 😉

Förnamnet Patrik kom till Sverige på 1600-talet med invandrade skotska släkter. Enligt Wikipedia kom namnet in i den svenska almanackan på 1700-talet för att fira det irländska helgonet St. Patri(c)k. 

Skall vi ta ledtrådarna då:

#24 Det gröna skulle föra tankarna till Irland.

#26 "Pådraget" så här års är S:t Patriks dag nu på fredag. En lek med den irländska formen "Pádraig".

#30 Den feminina formen är förstås Patricia.

#33 Det man kunde plocka ur videon är klövern - klöverbladet är en symbol för S:t Patricks Day. 

#36 S:t Patricks dag infaller alltså nu på fredag, när Gertrud har namnsdag hos oss.

#39 Väderleksprognoserna för paraden i New York nu på fredag tyder på att firarna riskerar att få vada i snö.

Kul att så många gissat i denna improviserade frågelek kring namnet, och grattis Hayabusa som knäckte gåtan! Då kan vi återgå till ämnet, om vi ser ut som vi heter. #4 Patrik gjorde uppenbarligen inte det…

Annons:
[[eskils_]]
3/14/17, 9:44 AM
#42

Ja, Saint Patrick's Day firas ju i Irland. Tänkte på det igår men glömde skriva det.  I amerikanska filmer brukar man kalla irländska invandrare för Paddy, men så kan ju mannen inte heta…

Hayabusa hann före. Grattis! 🙂

[Carpinus]1
3/14/17, 9:45 AM
#43

#42 Sent skall syndaren vakna…😎

Maria
3/14/17, 9:50 AM
#44

Så roligt att få höra svaret🙂

Han ser verkligen inte ut att heta Patrik i min värld. "Patrik" är yngre än mannen på bilden tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
3/14/17, 9:53 AM
#45

#41 Tackar ödmjukast :)

Ser vi ut som vi heter? Efter att funderat på det så ligger Galenskaparnas syn på saken (#14) närmast till hands. Att man/kvinna har en stereotyp uppfattning av  vad som, exempelvis, kan vara ett typiskt "gubbnamn" eller "tantnamn" osv. Tänker på filmen/boken "En man som heter Ove" - skulle den kunna heta "En man som heter Pontus"? För mig har det lite olika klang på något sätt.

Maria
3/14/17, 9:56 AM
#46

#45 Jag håller med dig. En man som heter Ove, är en väldigt bra titel med ett tidstypiskt namn.

Mitt första husdjur (jag är född 62) var en hamster och han fick heta just Patrik😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
3/14/17, 12:22 PM
#47

Emma?

Christian Morgenstern, tysk poet: "Alla fiskmåsar ser ut som om de tror sig heta Emma".

[Carpinus]1
3/14/17, 1:07 PM
#48

"Också namnen som föräldrar väljer åt sina barn varierar från det enkla till det komplexa, val som har inflytande på deras resultat senare i livet. Och jag kan instämma i vad  psykologerna Simon Laham and Peter Koval påvisat, att väljare fastnar för politiker med korta namn och att advokater med lättuppfattbara namn avancerar i ägarskapshierarkin snabbare än de med svåruppfattade namn."---  

Marknadsprofessorn Adam Alter i The New Yorker 2013.  Är det kanske ingen tillfällighet att nästan alla våra partiledare har haft ett förnamn? (Enda undantagen jag hittat är Per Albin och Carl-Herman.) Är man körd som partiledare om man heter Lars-Åke eller Britt-Marie? Och kan skillnaden mellan stjärnadvokaten och brännvinsadvokaten bero på det val av namn som deras föräldrar en gång gjorde?

Sedan är nästa fråga om man kan knyta det resonemanget till kombinationen utseende och namn - det får bli en Shirley Temple-hypotes! Är det sannolikare att en balettdansös heter Shirley än att en styrkelyftare gör det? (Kanske inte…) Och vad ger namn som Svetlana för associationer - häcklöpare eller stjärnmannekäng? Patrik: advokat eller fabriksarbetare?  

Blir barn med gulliga och karismatiska namn gulligare och mer karismatiska  än de med mindre flashiga namn och mer positivt sedda redan från barnsben, så att de får ett försprång som kan vara livet ut? Frågor att grubbla över…😉

Annons:
Janne Nilsson
3/14/17, 8:38 PM
#49

Vi har ju teorin om y-namnen.

Läste för ett tag sedan något om namnen på de som satt i fängelse så var namnet Janne och Nilsson överrepresenterat. Inte i kombination dock. För att tydliggöra så har jag aldrig dömts, åtalats, gripits eller kvarhållits. Mitt brottsregister består endast av fortkörningar och felparkeringar i yngre år.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]1
3/15/17, 7:42 AM
#50

#49 Den ende Janne Nilsson jag känner blev polis. 🙂

Upp till toppen
Annons: