Annons:
Etikettnyheter
Läst 4049 ggr
Ford -57
2017-02-05 18:19

Eloge

Jag säger bara d, en STOR eloge till Peter Springare, utredare på Örebropolisen som är rakryggad nog att gå ut me sanningen som den ser ut, en sanning som dom flesta blundar för, många enbart av PK skäl. Hurra, Hurra för såna som Peter.

Annons:
snigelpiga
2017-02-05 23:28
#1

Jag håller med.

Maria
2017-02-06 08:12
#2

Han är tydligen anmäld för detta och det med all rätt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ford -57
2017-02-06 12:24
#3

D e ju klart att han är anmäld, vi lever ju i PK land. Men va e d för fel me att gå ut me å visa sanningen som den verkligen är?? D e ju så d ser ut, å då gäller detta bara Örebro.

[VSK]
2017-02-06 17:58
Ford -57
2017-02-06 18:44
#5

Kan d bli tydligare än så vad som menas?? Nej tänkte väl d.

snigelpiga
2017-02-06 19:43
#6

#4 Tråkigt, jag kan bara läsa men inte lyssna.

Annons:
[VSK]
2017-02-06 19:44
#7

#6

Skumt 😕

Emo
2017-02-07 04:32
#8

Tråkigt att det finns så många, som vill förneka sanningen och tysta alla, som berättar om hur det är. Kan det vara så skönt att leva i sin egen lilla rosafärgade bubbla - ända tills det otrevliga drabbar dem?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-02-07 09:21
#9

Han får gärna ha sina egna åsikter men som tjänsteman så tycker jag att han ska vara PK.

Att namnen bland brottslingar har förändrats över tid kanske inte är så konstigt.

 Det är oftast människor i samhällets utsida som begår brott. De med dålig start i livet och förutsättningar i trasiga familjer ligger högt.

Det är inte många år sedan namnen hade en annan utformning. En "svenskare klang" om man vill kalla det så.

Med vår utveckling så kanske det inte är så konstigt att även detta förändras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2017-02-07 09:48
#10

Jag kan förstå hans frustration över hur avskyvärda brott upprepas om och om igen . Det är väl mänskligt att reagera , att till slut inte orka vara PK till 100% även för en Polis ? Han tycker uppenbarligen att det är så viktigt att han riskerar sitt jobb……..

[Hayabusa]
2017-02-07 10:19
#11

"– Totalt på ett år i Malmö tar vi runt 500 vapen. Då är 300 av dem från den kriminella miljön, säger Stefan Sintéus.

Siffrorna säger också något om läget 2017, till exempel att våldet har blivit grövre.

– För tio år sedan hade man sett en helt annan brottslighet. Ungefär samma antal individer, men inte lika mycket våldsbrottslighet. Både våldet och hanteringen av narkotika har ökat markant, säger Stefan Sintéus.

Tidigare handlade det om misshandel och knivbeväpning – nu leder konflikterna i stället till skjutningar.

– Våldet är mer respektlöst, säger Stefan Sintéus.

Efter mordet på Ahmed, 16, talade polisen om att sättet att skjuta ihjäl den unga pojken verkade vara inspirerat av datorspel.

– Jag är benägen att hålla med om den bedömningen. Ett liv är inte lika mycket värt, man har inte samma respekt, säger Stefan Sintéus."

Saxat från Kvp 07.02.2017

[VSK]
2017-02-07 13:29
#12

#9

Du får gärna förklara hur du menar för du pratar emot dig själv.

Maria
2017-02-07 13:56
#13

#12 Har det någon betydelse vad det är för namn på brottslingar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[VSK]
2017-02-07 14:08
#14

#12

Jag har aldrig påstått det men enligt dig så verkar det ha en stor betydelse eftersom du tar upp det. Förklara gärna på det jag undrar över så är jag tacksam 🙂

Maria
2017-02-07 14:11
#15

#13 Det är väl snarare Peter Springare som tar upp det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2017-02-07 14:28
#16

#15

Peter Springare är en av landets mest erfarna utredare. Det han tar upp är nåt som även går under Kod 291, dvs mörka för befolkningen om hur statistiken verkligen ser ut.

I ditt första inlägg så skriver du att du tycker det är bra att P.S blivit polisanmäld och det för att han beskriver sin vardag. Jag har två frågor som jag skulle bli tacksam för om du kan svara på.

Varför tycker du det är bra att nån som äntligen tar upp samhällsproblemen skall bli polisanmäld (så att det sker nåt i rätt riktning eller menar du att 35% * är för lite) samt om du går till läkaren, hur skall läkaren kunna hjälpa dig om du inte berättar vart du har ont?

Vad jag kan läsa så tycker du att det är bättre att blunda för problemen än att ta tjuren vid hornen. Det är det jag inte begriper mig på. 

* 35% av det kvinnliga könet är rädda för att gå ut efter mörkrets inbrott. Jag tror inte det är spöken de är rädda för.

Maria
2017-02-07 14:34
#17

Brotten är illa oavsett namnen på brottslingarna. 

Jag tycker han ska hålla isär sin profession från sina personliga funderingar.

Han får gärna beskriva sin vardag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2017-02-07 14:47
#18

#17

Jag tror inte du verkar förstå att det inte handlar om funderingar. Det handlar om ren och skär fakta & statistik. Fakta om de personer som torskat. Vi är nog alla överens om att brottslingar inte är nåt man vill ha om man kan slippa det, men hur skall man komma åt denna brottslighet om man inte ens får prata om det enligt dig?

Det är väl lite det jag inte riktigt begriper.

Janne Nilsson
2017-02-07 16:11
#19

#17

Vilka var de personliga funderingarna? Var det inte just sin vardag han beskrev på ett sätt utan personliga reflektioner?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
2017-02-07 16:26
#20

Maria, jag har bra två funderingar kvar. Hoppas du vill svara på de iaf.

Om vi säger att de ligister som åkt fast hade varit tvärsom, alltså ungefär 75% till 95% (beroende på vart i landet man befinner sig) hade varit etniska svenskar. Hade du då tyckt lika dant att det var rätt att polisanmäla Peter Springare?

För säger du nej så vet jag, och säger du ja, så är du alltså för att det ser ut som det gör i det här samhället eller hur skall jag tolka dina inlägg, jag fattar faktiskt inte. 

En enkel fråga som jag hoppas du vill besvara. 

Jag tror inte jag behöver gå in på igen att jag är för hårda straff vid grova brott (oavsett om de kommer från Långtbortistan eller Mormorsgruvan) och varför jag är det. Det räcker att läsa det lilla som skrivs i slaskmedia för att förstå.

Annons:
Maria
2017-02-07 16:32
#21

Jag fattar liksom inte varför ursprung spelar någon roll.

Brotten är begångna och det är illa nog. Det borde vara det som hans inlägg handlat om men nu har fokus hamnat på "vem"

 Vi har en väldigt blandat befolkning numera så att namnen ändrats över tid är väl ganska solklart och det är väl ovidkommande om det är Johan eller Mohammad som utfört det. Lika illa ändå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-02-07 16:40
#22

Spelar kön någon roll? Är det intressant att kartlägga att män är överrepresenterade när det gäller våld?

[VSK]
2017-02-07 16:42
#23

#21

Än en gång (jag förstår du tycker jag är jobbig) så skrev du i #2 "Han är tydligen anmäld för detta och det med all rätt tycker jag". Så varför tycker du då att det var rätt att polisanmäla denna polis? För att…..?

Maria
2017-02-07 16:51
#24

Jag trodde man förstod vad jag menade. Han borde inte fokusera på namn. Svenska eller utländska utan själva brotten i sig.

Nu blir det istället en vi och domfråga och det är inte OK tycker jag. Han angriper en enskild grupp istället för gärningarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-02-07 16:56
#25

#24 Är kartläggning viktigt?

Janne Nilsson
2017-02-07 17:13
#26

Givetvis är ursprung viktigt om det tenderar att vara en grov överrepresentation. Vad själva överrepresentationen beror på  är en annan fråga.

Att det blir extra viktigt är inte konstigt när invandringen är omdebatterad både storleksmässigt, kostnader och upptagningsområde är inte heller konstigt. Om det skall påverka invandringen är en annan fråga. 

Precis som vi tex konstaterar att män är överrepresenterade i våldsbrott och kvinnor överrepresenterade i barnamord.

Jag förstår att man kan ha synpunkter på hur man vill hantera dessa frågor men aldrig att någon kan ha synpunkter på faktiska omständigheter?

Politisk korrekthet. Antingen är något korrekt eller så är det inte korrekt. Att säga politiskt korrekt innebär i praktiken att det inte är korrekt men vanliga mått och syn på saken.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ford -57
2017-02-07 18:40
#27

#24  Om man säger så här:  Andelen utifrån kommande människor är väl lägre än andelen "innifrån" av dom boende i Sverige procentuellt sett, men kriminella överrepresentationen av utifrånkommande är hög(re), vad säger d om saken??? Har jag en point där eller???   30% av intagna på anstalt är Svenskar varav 29% är  NYsvenskar. Sen tycker ju jag att dom ska skickas dit där dom kom ifrån efter att dom begått en kriminell handling. Handlöst, fort som sa-an.

Annons:
annia1
2017-02-08 01:27
#28

Den som är intresserad av Leif GW Persson:s synpunkter på det hela, kan se programmet veckans brott som gick igår. Finns på svt-play. Är ca 40 min i programmet som det tas upp.

.

[VSK]
2017-02-08 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#21

Jag hade egentligen hoppat av den här trådens diskussioner då den inte leder nån vart, men såg att du tog upp mitt namn, vilket gör att jag tror passningen var till mig dubbelt upp, så därför detta svar och inget mer. 

Nu var det ju påhittade namn (vilket du hade förstått om du lyssnat på hans förklaring i länken du fick) men det hade lika gärna kunnat vara en Maria eller Luciana eller hur?

Det är tråkigt att du inte vill svara på mina simpla frågor jag ställde dig. Du verkar inte ha förstått va det handlar om det här. Peter tar upp problemen med de som torskat/åkt dit och ingenting annat. Vad det skulle bli procentuellt sett av hela befolkningen vet jag inte men det är en piss i Nilen.

För att kunna utreda om och varför så måste man faktiskt kunna prata om problemen. Fakta är inte rasistiskt som du vill få det till.

Jag tänkte prova en annan strategi och se om du har lättare att förstå.

För ett antal år sen så skedde den sk EPO-skandalen inom skidvärlden. Den största delen av Finlands landslagsåkare var dopade med EPO och de torskade. Enligt ditt sätt att se på det så skall man blunda för denna doping eftersom om man börjar utreda detta så skulle det då ha visat sig att de flesta finländska skidåkare var dopade och det går ju inte för då angriper man ju en enskild grupp? 

I din värld så skulle då alla finländska skidåkare oavsett nivå vara dopmissbrukare?

Tar vi fotbollen och dess huliganer. Tyskland och England är två länder vars sk fans ställer till med många oönskade handlingar. Enligt ditt sätt att se på det så skulle UEFA (eller vilka de nu är som utreder sånt, fotboll är inte på mitt bord, exempel bara) inte få utreda detta då man angriper en enskild grupp (tyska och engelska fans)?

Vi kan ta svenska turister som exempel. De har väl inte världens bästa rykte av sig (beroende på resmål skall tilläggas) och de är kända för att supa och slåss. Så polisen där skall inte få utreda varför det är så, för det skulle peka ut svenskarna som enskild grupp? Jag vet att detta rykte stämmer, men det betyder inte att alla svenskar super och slåss. Är du med?

Lika så när det varit nåt våldtäktsfall som media inte kan mörka (där det visat sig att GM är av utländsk härkomst) så står det i tidningarna att det är svenskar som våldtagit. Är inte det att hänga ut oskyldiga? 

Lika så så kan vi ta Zara Larsson. Hon hatar alla män för nåt en liten klick män har gjort. Hur ställer du dig till det?

Jag kan tala om för dig att förutom de svenska medborgarnas rädsla för det som nu är verklighet på våra gator, så finns det massor (~5% enligt FN av alla som kommit till EU) med invandrare som faktiskt flytt krig och elände som är livrädda för det de nu ser i vårat land. De ser nåt många faktiskt har flytt ifrån.

Senast igår läste jag flera inlägg från rädda och oroliga invandrare. Jag har läst om flertalet invandrare som helt tar avstånd från den lilla klick som gör att allt det här och massor ger Peter Springare sitt fulla stöd, för de om nån vet vad som sker med det här landet.

Men enligt dig så skall man blunda och hoppas på att allt elände är borta när man slår upp ögonlocken. 

Sen är det faktiskt så här att Sverige som stat är skyldiga sitt lands befolkningen en trygghet, vilket inte finns idag. Då om något så bör den mest utsatta gruppen få information i förebyggande syfte.

Du kanske inte känner till det men det är massor med nuvarande poliser som söker nytt jobb. Många poliser har redan hoppat av. Vad det betyder i framtiden förstår du nog själv. 

Tycker du att Dan Eliasson gör ett bra jobb?

Jag har mest delat med mig av hur andra upplever saker och ting men en personlig åsikt är på sin plats och det är att väldigt många har lätt för förutfattade meningar. 

Med detta sagt så lämnar jag denna diskussion. Du tycker det du tycker och det har jag full respekt för, och jag tycker som jag tycker. 

#28

Jag vet inte om GW var full eller om hans bantning påverkat hans omdöme för han satt och fnittrade som en fjortis emellanåt. För det första så har han inte heller förstått vad Peter sagt via text, eller så försöker han göra sin poäng, och för det andra så anklagade han den större delen av poliskåren för att vara SD:are. Vad fan vet han om det. Oerhört takras från hans sida.

Nu är det ju känt att GW inte förespråkar åsiktsfrihetsgrundlagen och att han hatar de som röstar på SD, men att blanda in politik i detta är oerhört magstarkt.

Sedan så vet faktiskt inte GW ett jota om vad Peter har på sitt skrivbord. Här är förövrigt Peters svar till GW efter gårdagens felsteg.

Maria
2017-02-08 10:13
#30

#29 Det är klart att man ska ta tag problem och du ifrågasätter min förståelse flera gånger vilket jag undanber mig.

Fortfarande är min ståndpunkt att en polistjänsteman inte ska gå ut så här på ett slags "slaskforum" som Facebook med privata åsikter om sitt jobb.

Det är är politiska frågor och vi får kanske använda rätt instanser och inte försöka få igång någon slags "mobb" av allmänheten. Det är inte professionellt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-02-08 10:42
#31

#30 Frågan är var myndigheter ska dra gränsen? Eller för den delen privatpersoner?

Janne Nilsson
2017-02-08 10:54
#32

Mobb = Gräsrot = Medborgaransvar = Civilkurage = Civil olydnad = Populism = Visselblåsare = Domedagsprofet  etc.

Ofta benämning för samma sak beroende på vilken politisk åskådning man har?
Jag tycker det är bra att så många som möjligt engagerar sig i samhällsfrågor och visar sitt stöd så länge det sker under de demokratiska spelregler vi har. Men så har vi de som bara vurmar för det så länge majoriteten är av samma åsikt som dem själva. Därmed inte sagt att majoriteten alltid har rätt.

Demokrati kräver insatta och engagerade medborgare. Tyvärr är allt för många mer engagerade i bisaker typ Paradise Hotel än de levnadsförhållanden som påverkar oss dagligen. Men för att demokratin skall fungera måste medborgaren ha fakta för att kunna fatta sina beslut. Att i det här fallet inte redovisa fakta påverkar säkert vissa beslut åt andra hållet så då blir det en slags politisering trots att det inte var avsikten. Som tjänsteman skall man väl ända vara konsekvensneutral?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maria
2017-02-08 10:58
#33

#32 Och som tjänsteman kanske man inte ska använda Facebook som faktabas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2017-02-08 11:03
#34

#30

Bra att du förstår vad jag menar och håller med mig att problemen måste lösas. 

Hade det inte varit för alternativ media så hade antagligen ingenting gjorts. Detta sagt med facit på hand. 

Jag håller med dig att Peter inte skulle skriva detta som han gjorde om regeringen hade gjort sitt jobb (vilket de inte har). Statsministern har fullt sjå med att resa runt till diktaturländer och deala bakom ryggen på det svenska folket. 

Nu är bollen garanterat i rullning och vi får hoppas att det kommer nåt gott utav detta. 

Nu försöker jag lämna tråden för andra gången som skribent så snälla hashtagga inte mig nå mer. 

Nu skall jag snart ut på min promenad med kameran så jag säger 👋

Annons:
Janne Nilsson
2017-02-08 12:26
#35

#32

Fast han använder inte Facebook som faktabas. Han använder Facebook för att väcka opinion/förståelse och för att nå ut till folk.

Faktabasen han använder redogör han för. Sitt dagliga arbete och han ger ett exempel från rådande vecka.

Vilket hade varit rätt sätt att ta upp det på enligt dig, Maria?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maria
2017-02-08 12:34
#36

#35 Jag vet inte vilka vägar som är rätt att gå. men denna vägen känns så fel.

Jag tycker fortfarande inte en tjänsteman ska använda Facebook som forum för sina privata åsikter. Det blir ju liksom faktabas för andra läsare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Janne Nilsson
2017-02-08 12:46
#37

#36

Fast kan man inte presentera ett bättre alternativ kanske man inte ska vara så snar att förebrå personens handlingar? Sen när skulle Facebook vara en Faktabas? Nu har jag ju inte Facebook själv men folk omkring mig hävdar att det börjar bli populärt men jag kan inte påminna mig någon hänvisa till Facebook för fakta. Möjligtvis att vissa lägger ut fakta på den?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maria
2017-02-08 13:35
#38

#37 Menar du att jag inte har rätt att tycka att detta är fel bara för att jag inte vet exakt vilka andra vägar som är lämpliga/korrekta att gå?

Jag tycker fortfarande att detta var högst olämpligt och har försökt förklara så gott det går varför men jag känner att jag inte kommer så mycket längre än så här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Janne Nilsson
2017-02-08 14:16
#39

#38

Det kan inte finnas ondska utan att det finns godhet, inget hat utan kärlek, döden behöver livet och  inget ljus utan mörker, för att parafrasera ett känt intro.

Så för att kunna klassa något som olämpligt måste det väl finnas något lämpligt alternativ? Till och med för att kunna tycka att det är olämpligt så tycker i alla fall jag att man borde ha något lämpligt alternativ i åtanke?

Nu vill jag verkligen inte påskina att så är fallet men det är en härskarteknik och debatteknik att bara klanka ner på olika lösningar/förslag/alternativ utan att presentera något själv som kan kritiseras och riskeras att framstå som ett sämre alternativ än de andra redan presenterade.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maria
2017-02-08 14:26
#40

Jag vet vad härskarteknik är och kan inte förstå vad det har med mina inlägg att göra.

I det här fallet så antar jag att han som polistjänsteman vet vilka mer korrekta vägar han ska gå för att få fram sina åsikter och oro. Jag vet inte detta, men gissar att man börjar internt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-02-08 15:13
#41

I söndags (05.02.2017) lyssnade jag på P3 Dokumentär, "Barnamorden i Arboga". Kvinnan som utförde morden är tyska, vilket också nämns. Var det fel  eller olämpligt att hennes etnicitet offentliggjordes?

Annons:
Janne Nilsson
2017-02-08 15:17
#42

#40

Förstår faktiskt inte hur det skulle kunna vara en intern fråga för polisen? Det är ett samhällsproblem som måste lösas på samhällsnivå. Men en del av det är ett polisiärt ärende.

Med facit i hand så vill jag påstå att detta Facebookinlägg var ganska så effektivt för att få igång debatten. Således var det en bra väg att gå. Men många vägar bär till Rom men långt ifrån alla oavsett vad ordspråket säger.

Fast i hela tråden har du hållit fast vid att det är olämpligt, så som han för fram det. Istället för att diskutera vad det är han säger, dess implikationer, konsekvenser och vad vi bör göra? Hjälp mig förstå varför just den delen skulle vara så mycket viktigare än att det är en sån överrepresentation av  personer med invandrarbakgrund. Själv tycker jag det är oviktig vem som säger det så länge det kan verifieras. Men trots diskussionen har jag inte sett någon ifrågasätta hur han beskrivit sin arbetsdag.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[VSK]
2017-02-08 15:57
#43

Ber om ursäkt att jag trampar in och skriver här igen men kom över information från en polis skrivit på fejjan i den grupp som stöttar Peter Springare. Mindre än två dygn tog det innan den gruppen hade fler följare än statsministern.

Hade jag vetat om detta inlägg så hade jag aldrig ödslat tid på det jag gjort i den här tråden utan hade klistrat in detta på en gång. Det är ungefär som jag sagt precis hela tiden.

Hur man direktlänkar vet jag inte men google lär väl kunna ledsaga de som vill se originalet. Gruppens länk är offentlig.

Jag har jobbat i yttre tjänst mer än 43 år. Delar till 100 procent Peters uppfattning i denna infekterade fråga. Våra chefer vågar inte ta ställning i någon riktning. Som ni ser så är det ingen hög chef som har vågat ge Peter stöttning. Istället införde man kod 291, som mörkar all information om den invandringsrelaterade brottsligheten. Se bara på fotoförbudet på polisstationen. Skrämmande i dagens Sverige. Till råga på allt så anmäler polismästaren själv myndigheten. I stället för att stötta sin personal. Annars så blir cheferna förflyttade om dom inte dansar efter Rikspolischefens pipa. Den svenska allmänheten måste få reda på alla fakta nu. Jag förstår att yngre poliser kanske inte vågar gå ut och kritisera cheferna, eller gå ut öppet och stötta Peter. Då är det slut med en kommande karriär. Då de söker tjänst så blir de klassade som illojala mot arbetsgivaren. Själv skall jag snart gå i pension, så mig kan de kritisera för min ståndpunkt. Jag har tidigare kallats in till cheferna för korrigering då jag hade åsikter på detta forum. Tror nu att bollen har kommit i rullning och att vi kanske kan få de styrande att öppna ögonen och inte längre förneka sanningen. LIVE STRONG Tomas Åsenlöv, Cykelpolisen, Storgöteborg.

Sen är det en bild på han och en kollega (cyklande poliser).

Det fanns nån till polis med över 40 års erfarenhet av detta som oxå håller med det Peter säger. 

Är det nånstans man skall rikta sin kritik så är det till regeringen i första hand och inte till de poliser som talar om hur verkligheten ser ut. 

Jag har helt öppet uttalat mitt missnöje mot nuvarande regering samt att jag vill ha hårdare straff för grova brott. Så har jag gjort över två års tid och kommer så fortsätta att göra enda tills den dagen det verkligen blir ordning & reda.

Ford -57
2017-02-10 17:03
#44

Jaja kanske nog om detta nu,, men hellre en SDare (om d nu e så) som säger sanningen som den e, än ALLA dom övriga PK rävarna.

[Carpinus]1
2017-02-11 10:20
#45

Peter Springare får visst mothugg i en debattartikel i Aftonbladet från kollegan Martin Marmgren. Vad som inte framkommer, varken i Marmgrens egen eller Aftonbladets presentation, är att Marmgren även är aktiv politiker i Miljöpartiet. Givetvis inget fel i att han är det, men nog hade det varit hederligare om det framgått av hans presentation? Det kan ju inte uteslutas att han inte bara yttrar sig polisman utan även som företrädare för ett parti som faktiskt sitter i regeringen…

Ford -57
2017-02-11 20:15
#46

Dom kan vinkla å vända på detta i all evighet, men Peter Springare har lik förbannat rätt, d e verkligheten som den ser ut han visar, hur jä-la svårt kan d vara att förstå, men d e klart går man omkring med skygglappar så….

landsbygdsbo
2017-02-12 20:41
#47

Att i en brottsbeskrivning tala om att det är en närking eller en östgöte som begått brott ger egentligen ingen ytterligare info. Men om man genom att redovisa alla och varifrån de är ger man polis och allmänhet att förbereda sig när ens egen lilla stad får in en större grupp närkingar till exempel. Det kan även gen dem på fötterna som hävdar att vi överhuvudtaget inte ska släppa in närkingar i Sörmland.

😎

annia1
2017-02-15 02:57
#48

I veckans brott nästa vecka så kan ett av inslagen bli intressant att se. För helt utan anledning så "slänger" Leif GW iväg en inbjudan till peter springare att komma dit och diskutera problematiken och vad man bör göra.
Programledaren verkade bli lite överrumplad, men hakade på. Så det är mycket möjligt att dom försöker få dit springare till nästa vecka, man kan ju hoppas att han accepterar.

.

Annons:
[[eskils_]]
2017-02-15 14:18
#49

Sedan i torsdags pågår en namninsamling till stöd för Peter Springare, med kravet att BRÅ gör en ny utredning om kriminalitet, så att fakta kan läggas på bordet. 10.892 underskrifter just nu.

"ALLA invandrare begår INTE brott, men vi måste få veta siffror för att kunna göra något åt det! Duktiga invandrare drabbas av de som våldtar, terroriserar och förstör. Detta är 11 år sen det gjordes en och är hög tid att göra en ny!"

https://www.skrivunder.com/signatures/stod_peter_springare-vi_kraver_en_ny_bra-utredning/

Janne Nilsson
2017-02-15 17:02
#50

Även geografisk plats borde vara av intresse, om inte annat så för att koncentrera brottsbekämpningen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ford -57
2017-02-15 21:09
#51

#48 

Springare kommer nog, förvånar mycket om han inte gör d.

Vanja
2017-02-16 22:48
#52

Ja förstår inte syftet med hans inlägg på facebook. Det finns inget jag som läsare kan göra åt hans situation iallafall. Det hjälper varken mig eller honom att han skriver detta, om då inte det uppenbara. han vill att SD ska få fler röster. För det är väl det enda sättet att den lilla människan kan göra den skillnaden som springare vill uppnå med sitt facebookinlägg.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

annia1
2017-02-17 04:12
#53

Vanja kan du verkligen inte se nån annan anledning. Det kan då jag. Att sätta blåslampa i baken på politikerna så att det händer nåt så att brottsligheten går ner för som det är idag är ju ohållbart. Så jag tror inte springare bryr sig om SD utan han vill få till en förändring.

***

Vi behöver bara titta på malmö. De har väl haft 12 mord hittills i år, det är 2 mord i veckan. Det är långt över vad som är normalt. Med lite enkel matematik så inser vem som helst att fortsätter det i den takten så kommer över 100 personer blivit mördade där innan året är slut. Lägg sen till alla andra mord som kommer ske i resten av sverige så blir det alldeles åt helvete för många. (sen har vi ju alla andra brott som människor drabbas av)

Och med tanke på alla mord så blir ju inte andra brott utredda som dom ska vilket drabbar offren.

Det är inte bara svenskar som är rädda och vill att det ska göras nåt. Invandrare är lika rädda och de vill lika mycket om inte mer att man ska få ner brottsligheten. Utlandsfödda är lika utsatta för brott som infödda svenskar.

Och de siffror som peter tagit upp speglar inte hur befolkningen ser ut. Nu är jag inge bra på matte, men om siffrorna speglade befolkningen så skulle det innebära att mindre än 10 % (mindre än 1 milj) som bor i sverige är födda här. 

Och att kalla människor för rasister och främlingsfientliga bara för att man vill få ner brottsligheten blir rätt bakvänt. För om de verkligen var rasister så skulle de inte säga ett pip för fortsätter mördandet i sverige i den här takten så kommer mördarna minska ner antalet invandrare för det inte bara svenskar som mördas. Har inga siffror, men tror att det är fler invandrare än svenskar som blir mördade. En annan sak som är bakvänt, om man är rasist för att man vill få ner brottsligheten så innebär det att även invandrare är rasister, hur man nu får ihop det förstår jag inte.

När det gäller SD så är dom också en blåslampa det är ju därför folk röstar på SD och dom andra partierna har äntligen insett att dom måste ta tag i saker och ting, det är ju därför som SD:s uppgång avtagit. 

Så jag skulle tro att peters syfte är att få fart på politikerna så att det verkligen börjar hända nåt.

.

Vanja
2017-02-17 09:49
#54

#53 Vad föreslår du att politikerna kan göra för att brottsligheten ska gå ner?
Du kan ha rätt i övrigt, han kanske vill få igång på politikerna, men hans syfte är knappast att visa att han vill att brottsligheten  ska gå ner, det är att se till att vi vet Vilka det är som begår de grövsta brotten.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[VSK]
2017-02-17 10:17
#55

#54

Gissar du bara eller vet du att det är så?

Annons:
Janne Nilsson
2017-02-17 10:38
#56

#54

Prova att läsa mitt inlägg #26.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

annia1
2017-02-17 17:49
#57

Blir långt det här. När det gäller politikerna så är deras jobb att se till att vi har lagar som fungerar. Vad heter han den där ministern som är kort. Han har pratat om att ändra lagen gällande när man har vapen. Idag är det så att grips en person med vapen så går den igenom pappersprocessen sen släpps den ut i väntan på rättegång. Han vill ändra så att de lagförs omedelbart. Tror det är danmark som dom tittar på som redan har så. Sen finns det säkert fler lagar som behöver ses över och kanske hela systemet så att man ställs in för domstol rätt snart efter brott.

Sen anders ygeman har sagt att ge unga brottslingar husarrest med fotboja. Kommer dock inte ihåg om det var i agenda eller om det var i samband med att han var i malmö när han sa det. 

Visst att straffa unga ger väl ramaskri, men det är nog tyvärr nödvändigt. Inte bara för samhällets skull utan även för deras egen skull. När man är barn så får man lära sig att gör man fel så får det konsekvenser, men när man blir lite äldre (kommer i tonåren nånstans) så får man kunskapen att det är riskfritt att begå brott. Det måste vi få bort.

Som sagt även för deras egen skull.  För som det är idag så utnyttjar vuxna kriminella det faktum att unga inte döms. Så de unga får begå brotten och de vuxna klarar sig. Och jag är rätt säker på att en del av de unga inte själva valt utan att de vuxna kriminella hotat/tvingat dom till att begå brott. Och det är lätt att hota unga med olika saker. 

Nu kan jag hört fel eller missförstått det som sagts när det gäller den här 15-åringen som sköt snöröjaren, men det jag hörde att han ska ha begått runt 1000 brott alla redan. Det är inte vettigt nånstans att han inte stoppats tidigare.

Jag vet inte hur det ser ut i alla andra länder, men jag vet att det finns länder som straffar även unga, men i sverige så får dom en smäll på handen och höra aja baja så där får man inte gör.  Om man begår brott när man är ung så är sannolikheten rätt hög att man fortsätter så det måste sättas stopp tidigare.

Sen nåt som är rätt självklart. Mer poliser. Som det är idag om man drabbas av brott så är det när det gäller vissa brott ingen ide att ens ringa polisen för det kommer ingen i alla fall. 

När det gäller peters syfte. Nej jag tror inte att det är visa oss vilka som begår brotten.  Du har två grupper. En som har fakta och sen alla andra. Så länge alla andra klagar så går det att säga att dom inte vet hur det är och att dom har fel och att det är rasistiskt, men när nån med fakta talar om hur det är så kan inte politikerna längre skuffa undan frågan. Så att tala om för allmänheten hur det faktiskt är enda sättet att sätta press på politikerna att faktiskt göra nåt. Och de flesta poliserna vill hjälpa alla så deras situation är ohållbar även den som det är idag.

.

annia1
2017-02-17 19:10
#58

Jag ska rätta mig själv när det gäller 15 åringen. De tusen brotten gällde inte bara just han utan det gällde en grupp ungdomar.

.

landsbygdsbo
2017-02-17 20:12
#59

Oavsett ålder ska det svida om man begår brott.

Är ngn inte straffmyndig så ska denne i alla fall dömas till samhällstjänst

Exempelvis att städa i det område de bor i.

Och naturligtvis ska all straffbart avskaffas.

Påträffas olagliga  skjutvapen i samband med brottsutredning ska den totala straffsatsen fördubblas, används vapen i samband med brott dubblas det hela en gång till.

[[eskils_]]
2017-03-04 11:13
#60

#49 Nu har antalet underskrifter för en ny BRÅ-utredning växt till 12.173. Länken

Den offentliga Facebook-gruppen Stå Upp För Peter Springare har just nu 191.782 medlemmar och ca 217.000 följare. Mycket energi i den gruppen!!

[[eskils_]]
2017-04-04 18:10
#61

Dansk TV hade tydligen ett bra program igår om Sveriges "identitetskris" efter att "i årtionden tagit emot flyktingar och invandrare med öppna armar". Peter Springare och Leif GW Persson sägs medverka.

Har inte sett programmet själv, är dålig på danska, men här är länken:

https://www.dr.dk/tv/se/horisont/horisont-tv/horisont-2017-04-03

[Hayabusa]
2017-04-04 18:46
#62

#61 Tack! Jag ska se detta 👍 Ett tips till de som har svårt med danskan - det finns text för den som så önskar. Dessutom är en hel del på svenska.

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-04 19:05
#63

Har sett programmet nu. Bra, men inget direkt nytt. Mycket av programmet förs på det svenska språket.

[Carpinus]1
2017-04-04 19:31
#64

#61 Jag har också sett det nu, och även om det som sagt inte innehöll något nytt direkt så är det alltid intressant att få veta hur våra nordiska grannar ser på oss.

Eva från Seved och Zeliah från Husby känner vi igen från TV och tidningar här hemma, Peter Springare och Leif GW medverkade bara i ett kort klipp från Veckans brott.

#62 Textningen var till bra hjälp! 👍

Magi-cat
2017-04-12 11:41
#65

T.o.m. Peter Springare har fått nog och tar avstånd från Peter Springare (gruppen)….(Se Inte rasist - men)

"Jag betackar mig därför från att mitt namn skall stå för en grupp som manifesterar främlingsfientliga, rasistiska och andra nedvärderande uttalanden om invandrare eller andra personer. Och där dessutom gruppens skapare (PM) raljerar över och pratar nedvärderande om mig som person och vissa av mina inlägg.""


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-12 11:42
#66

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2017-04-12 12:53
#67

#65 Bra att han säger ifrån! Den gruppen har verkligen förändrats till det sämre.  Länk här också.

Peter Springare tar ju tydligt avstånd från både rasism, högerextremism och vänsterextremism, precis som säkerligen en överväldigande majoritet av svenska folket.

Ur en kommentar om den aktuella gruppen från Springares egen facebooksida: "Jag fick nog efter 3 dagar som admin. Delete knappen använde jag flitigt. Kanske var tionde tråd godkände jag. Enskilda kommentarer var i sådan omfattning så mycket fick redigeras i efterhand."

(De admins som kastades ut av grundaren Patrik M startade tydligen istället den nya fb-gruppen "Stå Upp För Peter Springare 2.0". Är inte så insatt i alla turer…

Ur Beskrivningen till den nya gruppen: 

_§ 6 Opassande, stötande, hånfulla och kränkande kommentarer är INTE tillåtet.

§ 7 Nidbilder, skändliga eller vidriga i någon form är EJ tillåtet_.)

Edit. Nu tycks den stora ursprungliga gruppen ha lagts ner…?

Magi-cat
2017-04-13 07:42
#68

Det är bra att Springare sent omsider tar avstånd, men han talar med kluven tunga. Dels är han krönikör på en sajt med kopplingar till SD.

Dels låter det minst sagt underligt att  han inte förrän den senaste två veckorna (!) "haft tid" att följa gruppen som verkar i hans namn! Varför var han i så fall inte mer noga än så, när en grupp använder hans namn? Det var väl inte alltför långsökt för en erfaren polis (eller vem som helst) att förstå att gruppen skulle användas på just det sätt som han nu protesterar mot och att just de åsikter som framkom skulle göra det! Vill han verkligen inte förknippas med sådant skulle han haft bättre koll.

Men, men, bättre sent än aldrig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-13 08:55
#69

Bloggtankar av Emanuel Karlsten: (reagerar också på att det tagit så lång tid för Springare att förstå vilka ärenden han går och att ta avstånd)

"Det är den första stora, digitala folkrörelsen vi sett i ett så slutet rum. Det handlar inte om att 200 000 gruppmedlemmar har varit aktiva i diskussionen – långt ifrån! – men hur samtalet har utvecklats, att de tagit så här lång tid för Springare att ta avstånd, säger något om vilka krafter som sätts igång, vilka ärenden man går, och hur lätt det är att radikaliseras när den enda gemensamma nämnaren är: det är invandraren som är problemet."

http://emanuelkarlsten.se/04/gruppen-till-stod-for-peter-springare-var-en-av-sveriges-storsta-nu-imploderar-den/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: