2017-01-22 08:50 #0 av: [Nomen Nescio]

Hej konsument!

En studie från forskare vid Karlstad Universitet har kommit fram till att vi i vår konsumtion inte bara har prisbilder att ta hänsyn till, utan vi låter oss påverkas mer av andras val än vi själva kanske är medvetna om. Samtidigt vill vi att andra skall bli uppmärksammade på det vi handlar, "vi är alltid rollmodeller och inspiratörer för andra på något plan", säger en av personerna bakom studien.

Våra inköp präglas inte av så stor övertygelse: vi är inte särskilt köptrogna, utan kan ändra köpbeteende från en dag till en annan -påstår forskarna. De säger vidare att resultatet av deras studie, som egentligen handlar om vad som får oss att handla ekologiskt, även kan tillämpas på andra valsituationer - som att börja träna, sluta röka eller rösta på ett visst parti. Vi påverkar och låter oss påverkas - kanske mer än vi vill medge.

De här fyra faktorerna får oss att ändra (köp)beteende:

  • Att "alla andra" gör på ett visst sätt
  • Att andra runt omkring ser vad jag gör
  • Att det stämmer in i bilden jag har av mig själv
  • Att priset inte är för högt

Källa TT

Instämmer du?