Annons:
Etikettövrigt
Läst 885 ggr
[Nomen Nescio]
2016-12-24 13:09

Vad händer 2017?

Inför varje årsskifte brukar det förekomma en del spådomar och vadslagningar om det kommande året - några vågade sig på det här förra året.

En som siar om 2017 är Aftonbladets kolumnist Staffan Heimersson - fast inte särskilt allvarligt…

Någon här som har tankar om 2017?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-24 13:21
#1

En tidig spådom om 2017 gjordes redan 2007 av the Copenhagen Institute for Futures Studies. Skall bli intressant att se hur väl de förutsåg framtiden…

Källa NBC News . (2007)

Tjeja
2016-12-24 19:33
#2

Känns lite som att man knappt vågar gissa något inför 2017. Inget är som det varit och allt förändras och är som det alltid varit på samma gång liksom. Fast värre… 

Tja… som Staffan Heimersson skriver så tror jag också att det blir värre! 🤦‍♂️Trist inställning men så är det det känns tyvärr.😕

OK en gissning.. vi blir mer utsatta och allmänheten får allt sämre skydd från våldsverkare. Det dödliga våldet ökar ytterligare.

Där! 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-12-25 11:14
#3

Mina spåningar om det kommande året:

Sverige får det motigt i Säkerhetsrådet - ryssarna ger betalt för kabelbråket.

Wallström avgår - Jan Eliasson ersätter.

Ytterligare terrorattack i Tyskland gör Merkels situation ohållbar och hon tvingas avgå.

Trump råkar i onåd hos republikanerna genom märkliga utspel.

Rikspolischefen sitter kvar men flyttas åt sidan genom att tjänsten delas i en operativ och en adminstrativ chef.

Kulturministern i nya blåsväder, konflikt hotar.

Turkiet gör allvar av hotet och öppnar gränsen mot väst för flyktingarna.

Glömde jag något? 😉

[Nomen Nescio]
2016-12-25 13:22
#4

"När man ska spekulera om teknikåret 2017 är det meningslöst att prata om nya telefoner och bilar. Allt fokus ligger på internet. Brottsligheten på nätet kostar redan svenskarna miljarder, hatet har passerat alla gränser och vem vet i dag vad som är sant eller falskt?"---

"Samtliga säkerhetsföretag varnar för att 2017 kommer att bli ännu värre. Datorkapningarna fortsätter, möjligtvis i något lägre takt, bedrägeriförsöken blir allt vanligare och hoten mot alla uppkopplade och i många fall oskyddade prylar ("Internet of Things") kommer att öka. De flesta är också överens om att fler flygande drönare kommer att kapas liksom en av bilindustrins senaste älsklingar – uppkopplade bilar. - De kommer också att bli en måltavla för kriminella. När du kommer till bilen på morgonen får du ett meddelande som säger att den är låst och om du betalar en lösen så får du en nyckel, säger Ola Rehnberg, säkerhetsexpert på Symantec."---

Björn Ewenfeldt, TT

landsbygdsbo
2016-12-25 16:42
#5

Trump kommer förmodligen att föra en rätt aggressiv utrikespolitik.

Han kommer troligen att svara upp mot både Kina o Ryssland om han anser att deras agerande ligger i konflikt med hans egna intressen.

Tack vare/på grund oljesanden av beroende på hur man ser det så har USA idag betydligt bättre tillgång till både olja o gas än tidigare så  försök att strypa tillgång på dessa råvaror blir svårare, dessutom har man väl idag baser i Mellanöstern så att man i praktiken kontrollerar de viktiga handelslederna där, vad det gäller oljan.

I Europa kommer missnöjespartierna att växa.

Tills de får makten..sedan lär de få samma problem som det tidigare etablerade partierna eftersom missnöjespartiernas enkla lösningar inte är till för implementeras utan för att lura de lättlurade..

Vad det gäller bilarna, så behåller jag nog min gamla p-u . inga kriminella vill ha den, och den funkar i alla väder

Tjeja
2016-12-25 21:35
#6

"Förbannade folket är huvudpersonen 2017" Skriver Omni efter att ha läst Göran Erikssons analys i SvD.

"Folket – inte partiledarna – är huvudperson i svensk politik 2017, spår SvD:s inrikespolitiska kommentator Göran Eriksson. Efter brexit och Trumps seger i USA måste svenska politiker identifiera den politiska vågen som populistisk, ta avstånd från den och inspireras av den, säger han. 

Eriksson tror att det blir en tävling om vem som står närmast folket – både Stefan Löfven (S) och Anna Kinberg Batra (M) kommer vara arga på det som de tror retar upp svenskarna mest, säger han och nämner att Löfven i sitt jultal var heligt förbannad på den dåliga servicen på svensk landsbygd. ”Sådär 20–30 år efter alla andra”. M-ledaren Anna Kinberg Batra var å sin sida arg på de som tränger sig före i kön. Eriksson skriver att det är just de arga, ”det förbannade folket”, som ledarna flirtar med i rädsla för att dessa annars ska rösta fel."

Tja jag personligen kunde nog knappast hålla med mer i citatet ovan, vi kommer med största sannolikhet se mer folkpopulistiska "konstiga" utspel ifrån våra etablerade politiker 2017. Allt i försök att återvinna röster från alla trötta och arga väljare som ledsnat på politikeretablissemangets tjat verklighetsfrånvända jamsanden. 

Men i alla fall jag själv är mer svårflirtad än att någon politiker drar till med ett 20 år gammalt problem på landsbygden att förarga sig över för min skull.. Har de inte gjort något åt det förr, varför skulle de förändra något nu när det inte ens finns pengar till pensionärsmat och sjukvård?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-25 22:01
#7

Partierna i sjuklövern måste helt enkelt börja positionera sig från varandra i takt med att vi närmar oss nästa val, men vi väljare lär ha svårt att se skillnad mellan dem - det är priset man nu får betala för kohandlandet.

Då kan "lösningen" vara att försöka hitta ämnen som skiljer sig mellan partierna, men de svåra frågorna som folk diskuterar och vill  ha svar på kan man inte ta upp som rågångar mellan sig , eftersom man redan har agerat i samförstånd kring dem.  I ansträngningarna att hålla SD ute så har man nu istället givit dem rollen som enda oppositionsparti inför nästa val - hur skall sjuklövern bära sig åt att för att polemisera med varandra och samtidigt stå enade mot SD?  

En annan intressant fråga är om MP kommer att hänga i rockskörten på sossarna ända fram till valdagen, eller om de bryter sig loss dessförinnan för att profilera sig - oavsett hur de gör så kan det sluta med självutplåning. Och hur skall V förhålla sig till sossarna - skall man nu gå ut och kritisera dem för sådant man givit sitt stöd till under mandatperioden?

Martin
2016-12-25 22:35
#8

Rikspolischef Dan Eliasson avgår eller avsätts. Inte omöjligt att fler huvuden rullar samtidigt. Polisens negativa utveckling får inte den vändning/resultat som Herr Ygeman sagt att han vill se, även om han tillåter att det måste bli sämre för att kunna bli bättre.

mvh Martin

Martin
2016-12-25 22:36
#9

Nya terrordåd i Europa. Troligen kommer det närmre och närmre oss.

Danmark är väl den som är närmst av våra grannar att drabbas. Är inte heller alls osannolikt att det blir någon form av terrordåd i Sverige.

mvh Martin

Torparmor
2016-12-26 11:28
#10

Landhöjningen ökar takten i Sverige, samtidigt som permafrosten i Nordamerika minskar och det blir landsänkning där istället


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[helga21]
2016-12-29 16:13
#11

# 5 USA exporterar faktisk gas.

# 7 C migrationspolitik skiljer sig rejält från de övrigas

# 8 Det tror jag också att han får silkessnöret men han blir sparkad uppåt till FN.

# 9 Fler terrordåd tror jag också

VildaVittra
2016-12-30 17:48
#12

Få se nu, hade ju alla rätt förra året, så får inte vara sämre i år.

Trump kommer vara den första personen i världen som startar ett krig via twitter.

Någon i SD visar sig ha brevväxlat med typ Breivik. 

Och något redigt skräp dyker upp om Åkesson. Typ att han har ett nazikors tatuerat på rumpan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-12-31 20:59
#13

Och Löfven har en palestinsk flagga tatuerad på sin rumpa 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: