Annons:
Etikettnyheter
Läst 1561 ggr
[Hayabusa]
12/6/16, 10:53 AM

Ej samtycke

Ett fullkomligt vidrigt beteende. Var är föräldrarna till dessa gärningsmän? 🤮

http://www.hd.se/2016-12-06/tonaringar-atalas-for-gruppvaldtakt

Annons:
KimE
12/6/16, 12:31 PM
#1

Afganistan?

[Hayabusa]
12/6/16, 12:58 PM
#2

#1 Ingen aning. Spelar det roll? Inte enligt mig.

KimE
12/6/16, 1:17 PM
#3

Du frågade var föräldrarna är.

[Hayabusa]
12/6/16, 1:23 PM
#4

#3 Ja, det var en retorisk fråga och ska tolkas som i frågan om ansvar. Dvs föräldrarnas ansvar när ynglingar kan begå ett övergrepp likt det som nu hänt.  Vad är det för attityder de fört vidare? Möjligen finns det andra omständigheter men knappast förmildrande. Inte i min värld åtminstone.

[helga21]
12/6/16, 2:05 PM
#5

Det var väl på en flyktingförläggning för ensamkommande som det hände tror jag. Det var med Uppdrag gransknings program om åldersbestämning.

thenameless
12/6/16, 7:02 PM
#6

Svaret på frågan är ju Afghanistan. Uppenbarligen har inte dessa föräldrar ingjutit moral och rättstänkande och empati i sina söner.  Men de skickade dem till  Sverige för att få ett bättre liv iaf.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Bermudas]
12/6/16, 7:34 PM
#7

Afghaner. Offret var en pojke. Våldtäkten pågick tydligen en hel timme. Liknade fall från tidigare och analys om vad det kan bero på. http://www.svd.se/flyktingpojkar-utnyttjas-sexuellt

[Hayabusa]
12/6/16, 10:17 PM
#9

#6 "Men de skickade dem till  Sverige för att få ett bättre liv iaf." Visst, men istället fördärvade de en annan människas liv. Beter man sig så, då har man inte förtjänat ett bättre liv.

thenameless
12/7/16, 6:53 PM
#10

#9 Du talar om pojkarna jag talar om deras föräldrar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Hayabusa]
12/7/16, 7:55 PM
#11

#10 I denna händelse framkommer inget, så vitt jag vet, om föräldrarna. Däremot vad ynglingarna ställt till med.

Skorpion76
12/8/16, 7:08 PM
#12

#11 Nej, men jag gissar att #10 undrar varför inte föräldrarna vill se vad som händer. Eller så har ynglingarna lurat dem och gjorrt det här i smyg.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Hayabusa]
12/8/16, 7:43 PM
#13

#12 Eller så beror det på skillnader i hur man ser på medmänniskor, värderingar, attityder etc. Sådant som man eventuellt har fått med sig under uppväxten. "Gjort det i smyg"? Kanske, men de har sinnesnärvaro nog att filma övergreppet. Hur integrerar man sådana individer i ett samhälle? 

Personligen kan jag tycka att det vore rimligt att i deras sits resonera något i stil med: "Ok, nu har jag kommit till Sverige. Jag har flytt undan elände & fattigdom. Om jag sköter mina kort rätt så har jag goda möjligheter att få ett drägligt liv". I ett sådant resonemang ingår inte att begå ett fullkomligt vidrig övergrepp.

Annons:
thenameless
12/10/16, 1:01 PM
#14

Jag menade att föräldrarna älskade sina söner och skickade dem till Sverige för att de skulle slippa kriget och få ett bättre liv.

Att de sen inte innan det lyckats eller försökt införliva sjyssta värderingar och empati, är "olyckligt" särskilt för deras offer.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Hayabusa]
12/10/16, 2:38 PM
#15

#14 Alternativt begrep de (föräldrarna) inte bättre? De kanske gav sina söner den typ av värderingar som de själv ansåg vara "rätt"? Jag menar, det som kan kännas vidrigt för A är kanske norm enligt B?

Olyckligt? Så det är vad du skulle säga till deras offer? "Hörru, det som hände var ju lite olyckligt…"

thenameless
12/10/16, 3:19 PM
#16

Typ s? Vad säger man till ett våldtäktsoffer? Inte olyckligt iaf. Där använder man annat språk.

Det är en knepig fråga och tyvärr finns det kultur mm skillnader som är svåra att överbrygga.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Hayabusa]
12/10/16, 3:31 PM
#17

#16 Det var du som skrev "olyckligt" (se #14).

Beter man sig som dessa ynglingar så måste det få konsekvenser. Att det finns skillnader i kultur, värderingar etc - det kan vi enas om.  Frågan är vem som ska överbrygga vad. Ska landet Sverige fostra all världens ynglingar? Ett land (Sverige) där det inte finns några värderingar som kan kallas "svenska".

Upp till toppen
Annons: