Övrigt

Olyckliga av valfrihet?

2016-11-29 10:52 #0 av: Staffan

Igår postade Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg en text med rubriken:

”Vi blir olycka av mer valfrihet” 

» länk till artikeln

Det är inte svårt att tänka sig var Anders Lindberg skulle vilja komma -
han kan säkert tänka sig att ställa upp och välja allt för oss alla...

// Staffan

Anmäl
2016-11-29 13:33 #1 av: Hayabusa

Visst vore livet enklare Tummen upp

Anmäl
2016-11-29 15:42 #2 av: Emo

Om folk vill ha det så annars är det ju bättre när mer fungerar och färre blir utslagna:

http://aktuellt.ifokus.se/discussions/579343eece12c44cd30006ef-antligen-diktatur?participating-3

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel 
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2016-11-29 15:48 #3 av: kamera0710

Borde man då också få stå sitt kast i större utsträckning om man "väljer fel"? Ska till exempel det offentliga vara tvingat att med kort varsel rycka in och ta emot elever från en skola som konkursar om eleverna nu har valt den? Så är det i dag.

Vad anser ni andra?

Anmäl
2016-11-29 19:04 #4 av: [helga21]

Vi ville ha valfrihetens paradis och fick valfrihetens diktarur!

Anmäl
2016-11-30 14:59 #5 av: kamera0710

Tydligen vill ingen ta i frågan om det egna ansvaret för valfriheten. Men denna tystnad är på sitt sätt talande...

Anmäl
2016-11-30 18:52 #6 av: [helga21]

# 3 Menar du att eleverna skulle bli utan skola ifall en högstadieskola kursa när vi har skolplikt här landet?

Anmäl
2016-12-01 06:14 #7 av: kamera0710

#6 Jag bara funderar på hur rimligt det är med ett system där man kan leka affär med skolan. Och att det offentliga ska vara tvingat att ställa upp med kort varsel om en friskola konkursar. Vad kan denna valfrihet kosta? Sedan kan man naturligtvis vara av åsikten att valfriheten SKA få kosta.

Anmäl
2016-12-01 10:16 #8 av: [helga21]

# 7 Naturligtvis så kostar valfrihet. Det var mycket enklare när jag gick i skolan det fanns inget att välja på.

Anmäl
2016-12-01 11:40 #9 av: Hayabusa

Det enklaste är om staten bestämmer precis allt. Från skolgång, bostad, arbete till veckans matsedel. De som opponerar sig elimineras - allt för kollektivets bästa. Tänk så enkelt det blir att rösta t ex - det finns ett parti att rösta på som 100% av medborgarna röstar på. Kan det bli bättre?

Anmäl
2016-12-01 11:53 #10 av: Tjeja

#9 jag längtar redan efter utopin som får Nordkorea att se ut som valfrihetens paradis där medborgarr har hela 18 lagliga frisyrer att välja på hos frisören om de är kvinnor... män har 4.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-01 12:04 #11 av: kamera0710

Vid närmare eftertanke är det nog bäst att skolan får vara en butik med barnen som kunder.  Undervisning eller tvättmedel, strunt samma, allt är ändå produkter som ska kunna krängas på en fri marknad, gärna med hjälp av mördande reklam. 

Om exempelvis KDU-medlemmar inte vill kännas vid kunskaper som kolliderar med bibeln, låt dem då kunna välja bort detta på den fria skolmarknaden. Om kunderna i första hand väljer en skola som delar ut gratis datorer eller ger glädjebetyg, för att locka ännu fler kunder, så moralisera inte om detta. Bara vi släpper loss de fria marknadskrafterna kommer allt att ordna sig till det bästa. Och viktigast av allt – på en fri marknad kan kunden aldrig ha fel. 

Tänk att lärarkåren inte fattat detta, när de klagar på att de känner sig pressade att sätta högre betyg än kunskaperna motiverar. Hur inkompetent får man vara?

Anmäl
2016-12-01 12:05 #12 av: Hayabusa

#10 Usch, då! Har de alltså 22 olika frisyrer att välja mellan? En enda borde väl vara fullt tillräckligt?

Anmäl
2016-12-01 12:40 #13 av: Hayabusa

"Det naturliga urvalet är en delprocess i evolutionen"

Charles Darwin och Alfred Russel Wallace

Anmäl
2016-12-01 14:47 #14 av: kamera0710

#13 Men inte för delar av KD. I denna naturvetenskapens högborg betonas ibland istället att Darwin och Bibeln ska ges samma tyngd i skolundervisningen, så får eleverna/kunderna välja vad de vill tro på, se länkarna.

http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2005/

http://www.expressen.se/ledare/niklas-elmer/niklas-elmer-ointelligent-design/

Anmäl
2016-12-01 15:13 #15 av: Hayabusa

#14 Om jag får bestämma så får du välja att tro på vad vill  Tummen upp

Anmäl
2016-12-01 15:40 #16 av: Tjeja

Måste man vara i ena eller andra diket liksom? Vart tog det svenska "lagom" vägen? Funderar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-01 15:45 #17 av: kamera0710

#16 Har ibland undrat samma sak, när skolledningar höjer betyg bakom lärarnas ryggar, för att eleverna inte ska välja en annan skola. Då låter det som vi hamnat i diket.

Anmäl
2016-12-01 16:00 #18 av: Tjeja

Verkligen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-01 16:12 #19 av: Hayabusa

När det gäller betyg & nivå på utbildning så är sannolikt skolan i sig inte den största utmaningen. 

@kamera0710 - vad anser du är den största förtjänsten med att staten väljer skola/utbildning åt respektive individ?

Anmäl
2016-12-03 13:09 #20 av: kamera0710

#19 Behövs ingen stat a la Nordkorea, låt kunderna välja, oavsett om det handlar om frisersalonger eller skolor. Avskaffa läroplan och skolplikt i samma veva. Vill kunderna kunna välja en skola som främst konkurrerar med att ge glädjebetyg så låt dem göra det. Jag tycker skolledningarna gör rätt som läxar upp lärare som inte rättar sig efter kundernas önskemål på dessa skolor. Vill inte lärarna anpassa sig till marknadens krav får de väl byta yrke, de kanske kan bli frisörer (åtminstone så länge det inte är som i Nordkorea)? Och de kunder som vill ha kunskap och  inte glädjebetyg har ju bara att efterfråga detta på den fria skolmarknaden.

Dock ska självfallet det offentliga/skattebetalarna fortfarande ha kravet att med kort varsel rycka in om en friskola konkursar. De borde ha både lärare och lokaler redo så att kunderna (dock fortfarande helt frivilligt) kan komma samma dag som konkursbesked meddelas.

Kan i sammanhanget nämna att den av Nordkorea utsända organisationen OECD för några år sedan kritiserade Sverige för att ha gått för långt i sin marknadsorientering av skolan. Riktigt obehagligt och en påminnelse om att det aldrig går att vara nog försiktig när det gäller hotet från kommunismen.

Anmäl
2016-12-03 14:02 #21 av: Hayabusa

#20 Du ser, med andra ord, ingen förtjänst med att staten väljer skola/utbildning åt respektive individ? Inte jag heller, så där är vi överens.

Även om Sverige enbart skulle ha skolor/utbildningar som drevs av kommun/stat så uppstår ändå en möjlighet för individen att välja = konkurrenssituation. Såvida inte alla utbildningar i sig var 100% identiska, vilket knappast någon finner önskvärt. Enda sättet att undvika konkurrenssituationen är att valfriheten totalt begränsas.

Anmäl
2016-12-03 16:12 #22 av: [helga21]

Jag såg på ett program en dokumnetär om Storbrittanien och ett parti som heter Brittain first. Där sa de att de som var muslimer sände sina barn till muslimska skolor så uppenbarligen är inte Sverge helt ensamma om religiösa friskolor.

Skolsystemet här är under all kritik oavsett skola. Det går ut på att uppfossta eleverna till goda medborgar inte att lära dem det ena eller andra. Låt föräldrarna uppfostra sina barna och låt lärarna undervisa.

Anmäl
2016-12-05 06:21 #23 av: kamera0710

#21 Framför allt är det viktigt att komma i håg att det inte är någon som helst skillnad mellan att driva en skola och att exempelvis driva en frisersalong. Allt är som sagt produkter som ska kunna krängas på en fri marknad och vill skolor konkurrera med att sätta för höga betyg ska de självklart ha den rättigheten. Allt annat är kommunistiskt. Att kunskaperna i Sveriges skolor sjunker väger lätt mot rättigheten att välja.

Hur tror du i sammanhanget att vi bäst skyddar skolan mot kommunisterna i OECD, se länken?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6157333

Anmäl
2016-12-05 08:29 #24 av: Hayabusa

#23 Inskränkningar i den enskilde individens valfrihet kan aldrig vara vägen framåt i en sann demokrati.

Anmäl
2016-12-05 08:39 #25 av: Hayabusa

"Bland elever som har höga grundskolebetyg eller högutbildade föräldrar finns det inga skillnader i provresultat mellan att gå i en fristående eller en kommunal skola. Det finns inte heller några skillnader för elever med utländsk bakgrund.

Däremot finns en skillnad för elever med relativt låga grundskolebetyg, en grupp som är överrepresenterad vid fristående gymnasieskolor. Provresultaten är särskilt låga bland elever som inte har högutbildade föräldrar och som går på yrkesförberedande program i fristående skolor. Gruppen har ungefär 0,5 meritpoäng lägre resultat än jämförbara elever vid kommunala skolor.

– I genomsnitt är skillnaden mellan fristående och kommunala gymnasier relativt liten och för flera grupper tycks det inte spela någon roll vilken huvudman man valt, säger Björn Hinnerich. Dock är det bekymmersamt att de med lägre grundskolebetyg är överrepresenterade på fristående skolor och att det är samma grupp som presterar svagast där."

http://www.ifau.se/sv/Press/Pressmeddelanden/skillnader-i-resultat-mellan-gymnasieelever-i-fristaende-och-kommunala-skolor/

Anmäl
2016-12-05 11:40 #26 av: kamera0710

"Fristående skolor gör generösare bedömningar av elevernas provsvar än kommunala skolor. Rapportförfattarnas jämför skolornas egna interna bedömningar och den externa bedömningen gjord av Skolinspektionen av exakt samma provsvar. De finner att skillnaden motsvarar i genomsnitt ca 0,4 meritpoäng och är större för elever på studieförberedande program än på yrkesförberedande.

– Vi vet inte vad det beror på, men resultatet att fristående skolor gör generösare bedömningar är konsistent med att fristående skolor i högre grad än kommunala anpassar sig efter olika elevgruppers efterfrågan, säger Jonas Vlachos."

http://www.ifau.se/sv/Press/Pressmeddelanden/skillnader-i-resultat-mellan-gymnasieelever-i-fristaende-och-kommunala-skolor/

Anmäl
2016-12-05 11:41 #27 av: kamera0710

#24 Nej, självklart ska man kunna välja glädjebetyg framför kunskaper. Betygsinflationen väger lättare än valfriheten.

Anmäl
2016-12-05 12:55 #28 av: [helga21]

ÖHT så tycker jag att skolan inte ser betyg och kunskap som ett första alternativ utan att den ska fostra goda demokrater. Låt föräldrarna fostra och låt lärarna undervisa.

Anmäl
2016-12-05 13:17 #29 av: Hayabusa

#27 Är det de valen det står emellan? Naturligtvis inte.

Som du ser i länken (#25) så finns det inget som tyder på att friskolor konsekvent sätter fler "glädjebetyg" än kommunala skolor. Skillnader är små eller inga alls. Som jag tidigare påpekat så kan även kommunala skolor konkurrera med varandra,  det fria skolvalet i sig är inte boven i dramat.

Betygssystemet gick ifrån att vara relativt till målinriktat vilket gjorde att det som tidigare spärrade "glädjebetyg" försvann.  

Antingen får varje individ välja skola/utbildning helt efter eget huvud - eller inte. Det senare innebär att staten gör det valet åt respektive individ. Att det skulle öka kunskapsnivån eller ens vara önskvärt är jag ytterst tveksam till.

Anmäl
2016-12-05 16:37 #30 av: kamera0710

#29 Visst, glädjebetyg förekommer i både kommunala och fristående skolor. Och så ska det ju vara om kunderna så önskar, utifrån principen kunden har alltid rätt. 

Som Emma Leijsne skriver i den nordkoreanskt inspirerade boken Godkänt?: "Ingen har dragit slutsatsen att eleverna presterar sämre på grund av fler friskolor, däremot att konkurrensen kan belöna skolor som tar genvägar till höga betyg.

Klart är att valfriheten har sitt pris. Dit hör kostnader för marknadsföring och och för den beredskap som måste finnas när man inte vet hur många elever som väljer en skola."

Enligt samma vidriga bok har enkäter visat att 20-25 procent av lärarkåren känner sig pressade att sätta högre betyg än kunskaperna medger. Jag fattar inte vad de gnäller över, det är ju bara att byta jobb om de inte vill anpassa sig till kundernas önskemål.

Anmäl
2016-12-06 11:30 #31 av: Hayabusa

Trendbrott för Sverige i Pisamätningen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6580896

Anmäl
2016-12-14 11:51 #32 av: kamera0710

Nu klagar nordkoreanskt inspirerade lärare igen över att kunder på den fria skolmarknaden ställer krav och har synpunkter. Hoppas att SÄPO håller ett öga på dessa kommunister. Å andra sidan kan ju de missnöjda kunderna starta en egen skola, om den fria marknaden inte har lämpliga alternativ.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tjatiga-f%C3%B6r%C3%A4ldrar-tr%C3%B6ttar-ut-l%C3%A4rare-1.4042135

Anmäl
2016-12-14 12:21 #33 av: Hayabusa

"– Om man bara tittar brutto och tittar på de rena medelvärden mellan elever i fristående och kommunala skolor ser man samma resultat. Det finns en liten poängfördel för elever i fristående skolor, säger Anders Auer som är huvudförfattare till Skolverkets Pisa-rapport.

Elever i fristående skolor har i genomsnitt 17 poäng mer i naturvetenskap i den senaste Pisa-mätningen. Men om man i beräkningen tar med att betydligt färre elever har utländsk bakgrund i friskolorna och att en större andel av eleverna har en gynnsam socioekonomisk bakgrund, blir det enligt Skolverket ingen skillnad i resultaten mellan de olika skolformerna. Det är 202 fristående skolor som har varit med i Sverige."

Anmäl
2016-12-14 12:23 #34 av: Hayabusa

"Likvärdigheten i svensk skola minskar. Skillnaderna ökar mellan elever med bättre socioekonomiska förutsättningar än de med sämre. Den skillnaden är större än i genomsnittet inom OECD. Även skillnaden mellan utlandsfödda elever och svenskfödda ökar och den skillnaden är också större än i genomsnittet.

Det här förklaras i rapporten delvis med den stora flyktinginvandringen till Sverige. Men den här mätningen gjordes under våren 2015, alltså innan den största flyktinginvandringen började. Även när man väger in de socioekonomiska skillnaderna finns får svenskfödda elever högre resultat än utlandsfödda."

Anmäl
2016-12-15 22:31 #35 av: Halvdansken

Har ni läst artikeln? Det sägs att upp till ett viss antal valmöjligheter så blir folk positivare, men när det blir för många saker att välja mellan, så blir det stress i stället. 
Jag kan själv bli trött av att man ska välja allting hela tiden. Det tar en evighet att hitta bästa alternativ, och risken är stor att man faktiskt kan bli lurad. 

Så mer valfrihet (fler valmöjligheter) är inte alls samma sak som ökad lycka. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-02-15 15:25 #36 av: kamera0710

Mer kommunistpropaganda om kundernas val på den fria skolmarknaden. Den här gången handlar det om de nationella proven.

"Vi träffar “Anders”, som berättar hur han blivit pressad både av kollegor och rektor att ge eleverna fler poäng vid de nationella proven. Han menar att det ligger i lärares intresse att eleverna får bra resultat på de nationella proven. 

– Det påverkar deras relation till rektorn. Och i vissa fall så kan det ha en avgörande betydelse för deras roll på skolan. Samt deras lön. Har man en god relation med sin rektor då kan man också bli en förstelärare, man kan få pengar från lärarlönelyftet. Ja, det finns definitivt ett intresse i att ge glädjebetyg, säger “Anders.” 

Hans rektor anmärkte på att han hade rättat ett nationellt prov med bläck, och att resultatet alltså inte gick att ändra. Även rektorer har ett intresse i att leverera höga poäng på nationella prov, menar “Anders.” 

– Man kan lita på rektorerna, till viss del, men inte fullständigt. Jag skulle gärna se att det fanns någon som hade lite mer koll på dem också. Det är i rektorns intresse ibland att inte ha alldeles för låga betyg. 

"Rektorerna är ju företagsledare"

Han får stöd av Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.  

– Rektorerna är ju företagsledare i någon mening. Det är så vi har konstruerat skolsystemet. Det vill säga att vi inte kan lita på att rektorerna är oväldiga tjänstemän som inte drivs av egenintresse här, säger han."

http://www.svt.se/ug/fusk-pa-nationella-prov-1

Anmäl
2017-02-15 16:16 #37 av: Hayabusa

Då är det väl bara att sluta med de nationella proven.

Anmäl
2017-02-15 19:01 #38 av: Tjeja

#37 Eller att koda dem anonyma och ha utomstående att rätta dem, så som man gör på universiteten. Skolorna kan ju rätta varandras prov på det sättet, utan att veta vilken skola eller students prov de rättar.

Resultatet redovisas sedan efter rättning öppet för lärarna förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-02-16 06:36 #39 av: kamera0710

#37 Ja, främst om skolmarknadens kunder inte vill ha dem (vet inte hur det är med detta). Glädjebetyg kan/ska sättas ändå om kunderna så önskar.

Anmäl
2017-02-16 06:57 #40 av: Hayabusa

#38 Precis. 

Anmäl
2017-05-16 08:02 #41 av: kamera0710

Mer kommunistpropaganda från de som inte fattat att såväl skolor som frisersalonger i första hand ska tillgodose kundernas önskemål.

"För en stor grupp eller hel skola, är det en varningsflagg om betygsnivån systematiskt skjuter iväg, säger avdelningschefen Karin Hector-Stahre, och hon blir bekymrad av siffrorna i undersökningen.

– Det visar att kommunerna använder nationella proven väldigt olika.  Det kan absolut betyda att betygen blir orättvisa, säger hon till SVT Nyheter.

Hon poängterar att höga betyg idag är ett konkurrensmedel, både för friskolor och kommunala skolor. Nationella proven ifrågasätts ibland för att de tar mycket tid och resurser från skolorna, men huvudsyftet enligt skolverket är just att stödja lärare så att betygen i hela landet blir likvärdiga.

Så blir det inte om vissa skolor tolkar resultaten olika."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samma-provresultat-ger-olika-betyg-i-olika-kommuner

Anmäl
2017-05-16 08:21 #42 av: Hayabusa

Landets bästa UF-skola finns i Helsingborg. ProCivitas, ett privatägt gymnasium.

https://www.hd.se/2017-05-10/landets-basta-uf-skola-finns-i-helsingborg

Anmäl
2017-05-16 17:07 #43 av: kamera0710

#42 Det där verkar ju inte handla ett dugg om utbildningens kvalité. Men vad gör det å andra sidan, kunderna kanske är nöjda och det är ju det viktiga?

Anmäl
2017-05-16 17:15 #44 av: Hayabusa

#43 Det handlar om valfrihet Tummen upp

Anmäl
2017-05-16 17:18 #45 av: kamera0710

#44 Javisst! Det tråkiga är ju att vissa lärarkommunister inte fattar detta.

Anmäl
2017-05-16 17:21 #46 av: Hayabusa

#45 Säger du det...

Anmäl
2017-05-16 17:39 #47 av: Hayabusa

FLE har idag på Handelshögskolan i Stockholm har i dag delat ut pris till ProCivitas för den höga nivå på ekonomiundervisningen som skolan bedriver. Under många år har ett stort antal elever gått vidare till Handels och presterat mycket bra i den tuffa konkurrensen.

FLE = Föreningen Lärare i Ekonomiska Ämnen

Anmäl
2017-05-21 14:54 #48 av: kamera0710

#47 Om det där skulle jag nog vilja veta lite mer, med tanke på all ekonomisk "vetenskap",  som mest handlar om verklighetsfrämmande modeller. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.