2016-11-18 06:39 #0 av: Martin

Den kände fejkskribenten Paul Horner (USA) går nu och och säger "Trump vann tack vare mig".

Så enkelt är det nog inte, men det är ju inte utan att jag funderar på vad det innebär för demokratier, samhällen, mänskligheten överlag och andra viktiga saker när man i det snabba socialamedierflödet bara delar något man tycker är kul eller intressant, utan att göra faktakoll eller lägga egen värdering.

Även här på Ifokus är det många som ibland bara länkar en artikel och lägger in ingressen, och egentligen inte tillför något eget alls. Säger inte att det är fel, men ibland undrar jag vad syftet är. Ett enkelt tillägg med en form av debattfråga eller vilken vinkling man vill diskutera skulle vara intressantare.

Paul Horner skrev bland annat tre artiklar, 1) Hillary sålde vapen till IS, 2) FBI-agenten som utredde Hillary hittades död och 3) Påven uttalade sitt stöd för Trump. Artiklarna hade 2 saker gemensamt:
1 - De var påhittade
2 - De var bland de mest delade på Facebook

Buzzfeed har undersökt spridning av artiklar i samband med Amerikanska valet och kommit fram till Fejkartiklar var mer populära än riktiga nyheter under valet. 

Hur ser du på detta (inte just amerikanska valet utan fenomenet som sådant).