Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1936 ggr
[VSK]
2016-11-14 22:07

480 000 sexbrott mot kvinnor i Sverige – på ett år

Det här är en mardröm som är sann. 

Har för mig det var nån som sa att brottsligheten sjunker 🤔🤮

http://www.bt.se/sverige-varlden/480-000-sexbrott-mot-kvinnor-i-sverige-pa-ett-ar/

Lite drygt ~5% avrundat av landets befolkning om man räknar på siffrorna. Jag finner det oerhört provocerande när man påstår att brottsligheten sjunker, eller att folk börjat anmäla mer.

Annons:
Agafia
2016-11-14 22:15
#1

Det kan inte vara i Sverige den sjunker , måste vara i något annat land 🤔

[VSK]
2016-11-14 22:26
#2

#1

Nä du har rätt, det måste nog vara Svalbard.

Agafia
2016-11-14 22:30
#3

Absolut Svalbard

[helga21]
2016-11-14 23:46
#4

Svalbard låter rimligt tycker jag också 😂

Tjeja
2016-11-15 07:17
#5

Fast svalbard är inget land så jag röstar för vatikanen eller seyshellerna istället som platser med minskad sexbrotslighet.. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2016-11-15 08:29
#6

#5

Jag vet att Svalbard inte är nåt land (men de har väl statistik ändå) men fick tilt igår när jag läste nuffrorna. Hoppas jag är förlåten 🤪

Men Vatikanen har väl en mur så det räknas ju inte. Seyshellerna får det bli.

Annons:
tlover
2016-11-15 09:44
#7

Statistiskt sett tror jag det var var tredje kvinna som blir våldtagen (enligt de nya lagarna) någon gång under sitt liv statistiken är dock riktigt gammal och före lagen gjordes om ang våldtäkt (men statistiken utformades så att det var lätt att räkna om). Men jag är inte ett dugg förvånad särskilt med tanke på att tafsanden och blottningar räknas in. Jag menar vilken kvinna har inte iallafall blivit tafsad på? 

Sen så kan ju annan brottslighet sjunka och sexbrott öka (med tanke på att det har blivit inne att "Trumpa" så kan man ju gissa var det kommer ifrån också)

l'm back

landsbygdsbo
2016-11-15 09:46
#8

Under första halvåret 2016 anmäldes totalt 748 000 brott, vilket är 3 procent fler

anmälda brott än motsvarande period föregående år.

Under första halvåret 2016 anmäldes och registrerades
 130 000 brott mot person

(3–7 kap. brottsbalken), vilket är 6 procent fler anmälda brott än första halvåret

  1. Enskilda brottstyper för vilka antalet anmälda brott ökade mest var bland annat

misshandel (+9 %), olaga hot (+7 %) och sexualbrott (+13 %).

  Första halvåret 2016 anmäldes 9 310

sexualbrott,

   vilket innebär en ökning med

13 procent jämfört med första halvåret 2015. Anmälda

 brott om
s exuellt ofredande

     ökade med 21 procent till 4 950 brott, medan anmäld

  brott om s

sexuellt tvång,

utnyttjande med mera

ökade med 12 procent till 605 brott. Antalet anmälda

våldtäktsbrott

ökade med 10 procent, till 3 000 brott.

det diffar en aning mellan 480 000 och 9310
Alla siffror från BRÅ
Lite fakta skadar inte

tlover
2016-11-15 09:49
#9

#8 Det är inte anmälda brott i #0 Utan folk som blivit tillfrågade (jag menar, hur ofta anmäls tex tafsningar? )

edit: fast med tanke på att det i #0 även tas upp om att brott minskar är det såklart värt att ta upp ändå

Edit2: och det är ju känt sen länge att just sexbrott har låg anmälningsfrekvens

Edit3: men ja det är dumt uttryck då dom först tar upp egna undersökningar och sedan jämför med BRÅ

l'm back

[Hayabusa]
2016-11-15 10:32
#10

Saxat från Kvp:

"På Sularpsfarmens Facebooksida har flera personer skrivit kritiska kommentarer och ställt frågor. Men vissa har bemötts med dödshot – av företagets trogna följare. ”Alla från Fakhro är godhjärtade du ser Nabil och hans bröder, men om ni jävlas med dem, då kommer ni se era fruar och döttrar på industrigatan”. ”Svenskar era horungar jag ska knulla era mammor era döda ska lägga under mina fötter hoppas en lastbil kör över era systrar”.

landsbygdsbo
2016-11-15 10:49
#11

#8

480 000 sexbrott mot kvinnor i Sverige – på ett år

du får ursäkta att jag som vanligt läser och tolkar vad som är skrivet så som det är skrivet.

Därför, när man talar om brott o statistik så kan man naturligtvis inte gå på vad man tror, utan vad som anmäls.

vad som står klart och tydligt är antalet + vad som är viktigare, att man ser en ökning med 13%

Detta är till skillnad mot morden , på ett så stort antal fall att det är statistiskt användbart

tlover
2016-11-15 11:13
#12

#11 Jag är inte emot dig jag skriver bara vad artikeln handlar om, det handlar inte om statistik från BRÅ utan en trygghetsundersökning från NTU.

Så de 480 000 är kvinnor som svarat på en undersökning om de, tex blivit tafsade på.

l'm back

landsbygdsbo
2016-11-15 12:00
#13

#12 hur många tillfrågades?

Vilka frågor ställdes

Nja i politik lutar jag mig på valutgången, inte undersökningarna. och i det här fallet vore det bästa att luta sig på antalet fällande domar, det näst bästa är att se hur många som åklagare väljer att driva till åtal och som sista alternativ, antalet anmälningar

Allt i en fallande skala av tillförlitlighet.

Annons:
tlover
2016-11-15 12:26
#14

#13 Det framgår inte i artikeln som du ser om du läser den

l'm back

landsbygdsbo
2016-11-15 12:53
#15

#14 just det. Därför ställer jag mig frågande till uppgiften.

Oskar
2016-11-15 13:56
#16

Så vitt jag vet är det i stort sett omöjligt att som lekman analysera den här typen av statistik, tror till och med att BRÅ själva har sagt att det är extremt komplicerat att jämföra siffror från olika år med varandra.

Sedan att jämföra olika länders statistik med varandra är ännu mer hopplöst när det gäller den här typen av brott.

Oskar

Pysslan
2016-11-15 18:17
#17

Här är utredningen som siffrorna är hämtade från:

www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2016-11-03-utsatthet-for-brott-2015.html

På sidan 8 finns en tabell över utsatthet för olika typer av brott.  Där kan man läsa att under 2015 var det för sexualbrott 129 000 utsatta personer i befolkningen och 487 000 händelser i befolkningen.  Antal händelser i procent som uppges vara polisanmälda är endast 9%

Riktigt skrämmande utveckling tycker jag  ….

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

tlover
2016-11-15 18:25
#18

#15 Jag ville bara hjälpa dig med info, du "rättade" uppgifterna i #0 fast det var en annan sak som det handlade om jämfört med det du skrev

#17 Sexbrott har alltid haft en låg anmälningsprocent, även de brott som går vidare till rättegång är få jämfört med de som anmäls

l'm back

landsbygdsbo
2016-11-15 19:09
#19

Jo men ett förhållande på 9300 anmälda sex brott att jämföra med ett antagande att 480  000 skulle ha begåtts är lite väl saftigt.

Med tanke på att uppklarende % 2015 låg på under 15%

tlover
2016-11-15 20:32
#20

#19 Läs artikeln så förstår du vad de 480 000 är

l'm back

Annons:
Oskar
2016-11-16 17:24
#21

Ja läs länken i #17. Då inser man hur svårt det är att tolka statistik och hur viktigt det är att man inte bara plockar ut en enskild siffra. Där ser man också det som sällan kommer fram i media, dvs de brottstyper som minskar. Sånt säljer inte.

Oskar

landsbygdsbo
2016-11-18 19:18
#22

#21 För alla som är intresserade av ämnet på ett lite mer nyanserat vis, så finner man rätt snart att, på lång sikt så har vårt samhälle gått från ett våldsamt otryggt till ett samhälle utan våld och med stor trygghet.

Men som du säger, det säljer inte och framförallt det faller inte alla på läppen.

Med det sagt så måste vi vara medvetna om att en ny sorts företeelse har dykt upp.

Dels de här gäng skjutningarna och dels en kraftigt höjd kriminalitet som drabbar landsbygden.

På en tioårsperiod så skiljer sig antalet döda knappast något om man ser till ingångs o utgångs året.

Vad som däremot ökat är anmälningar av sexuell karaktär.

[Hayabusa]
2016-11-18 20:20
#23

#22 Så klart. Som en jämförelse så skulle vi kunna ha 100 dödsskjutningar per år i Malmö men ändå, med stöd av statistik, påvisa att våldet i samhället minskar. Att samhället är tryggare än någonsin.

landsbygdsbo
2016-11-25 09:24
#24

#23

Därför är väl ett tidsfönster på ca 50 år lagom.

Dels för att den långa serien av år ger kontinuitet och dels för att enskilda år med många eller få mord inte får så stor betydelse

Så ser vi på genomsnittet för de senaste 50 åren jämfört med den 50årsperioden innan den senaste så tror jag nog vi kan se en minskning av morden.

[Hayabusa]
2016-11-25 10:18
#25

#24 Säkert är det så. Frågan är hur man analyserar statistik på ett vettigt sätt. Och tillsätter lämplig strategi/åtgärd för att förändra en situation.  Samt en hel del andra faktorer som påverkar bilden - skjuts det med AK-47 i min trädgård eller är det i stora staden långt, långt bort?

Det går att göra en hel del mer eller mindre makabra jämförelser, om man vill. Allt beroende på agenda.

[Nomen Nescio]
2017-01-10 20:04
#26

"Bland kvinnorna uppger 31 procent att de känner sig ganska eller mycket otrygga – en ökning med sex procentenheter. Var åttonde kvinna i Sverige är så rädd att hon avstår från att gå ut på kvällen. Det är skrämmande siffror."---

"För kvinnors faktiska utsatthet för sexualbrott har fördubblats under senare år. I åldersspannet 16-24 år utsattes hela nio procent av alla kvinnor för någon form av sexbrott under 2015. Nära hälften av de drabbade utsattes mer än en gång. Totalt uppskattar Brå att det skedde 482 000 sexualbrott under 2015. Det är mer än något tidigare år och inbegriper allt från blottning till våldtäkt."---

"Vad beror den kraftiga ökningen på? Har det skett ett stort och brett bakslag bland unga män i Sverige i synen på tjejers rätt till kroppslig integritet? Eller sticker vissa miljöer ut? Kan siffrorna påverkas av det stora mansöverskott bland unga som migrationspolitiken har resulterat i?

Svaret på den frågan vet vi inte säkert i dagsläget, men det finns ett akut behov av att ta reda på det. Annars är det svårt att veta vilka åtgärder som behöver sättas in. Är det framför allt förebyggande insatser i skolan för att förändra attityder som krävs? Eller mer riktade insatser?"---

http://www.expressen.se/ledare/kvinnors-otrygghet-ar-en-viktig-frihetsfraga/

Mer läsning.

[Hayabusa]
2017-01-11 20:15
#27

#26 Det där är något att oroa sig för.

Annons:
Janne Nilsson
2017-01-12 11:36
#28

"Vad beror den kraftiga ökningen på? Har det skett ett stort och brett bakslag bland unga män i Sverige i synen på tjejers rätt till kroppslig integritet? Eller sticker vissa miljöer ut? Kan siffrorna påverkas av det stora mansöverskott bland unga som migrationspolitiken har resulterat i?"

Så formuleras det i artikeln. Men finns det bekräftat att det är mest unga män som begår dessa övergrepp? Eller att det är unga män som står för ökningen?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Tjeja
2017-01-12 13:36
#29

#28 Nej det är säkert dominanta vita kvinnor som klär ut sig till män och antastar andra kvinnor på uppdrag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Janne Nilsson
2017-01-12 14:55
#30

#29

Njae, nu ifrågasatte jag inte egentligen att det var män som stod för en förkrossande majoritet av dessa övergrepp. Fast jag ser nu att det mycket väl kan tolkas så om man så vill.

Nej, jag undrade istället om det verkligen var just "unga" män, vad som avses med "unga" och hur man har säkerställt det?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Nomen Nescio]
2017-01-12 17:18
#31

#30 Tror att svaret finns i ledaren: "Svaret på den frågan vet vi inte säkert i dagsläget, men det finns ett akut behov av att ta reda på det."

Ett av problemen är att medan befolkningen är kartlagd och uppföljd i övrigt så finns det viss statistik som inte anses som lämplig av integritetsskäl. Hade man haft det underlag som ledaren efterlyser tillgängligt och uppdaterat så hade man inte behövt "ta reda på det" utan kunnat sätta in lämpliga åtgärder direkt. Om det sker något nu så blir det högst sannolikt i form av en utredning som skall segdra några år och sedan få tummen ner av olika remissinstanser…

Upp till toppen
Annons: