Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1892 ggr
Pysslan
2016-11-11 15:41

Feministisk snöröjning???

Är det här höjden av dumhet?  "feministisk snöröjning"

_"Idén är att snöröjning av bilvägar ska prioriteras ned till förmån för gång- och cykelvägar, eftersom män oftare kör bil och kvinnor oftare tar sig fram till fots. "
_

Som kvinna känner jag mig kränkt ….  Arg

Foto: Tomas Oneborg / SvD

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Carmarino
2016-11-11 15:50
#1

#0 Jag är kvinna och jag äger inte ens en cykel. Promenerar inte heller särskilt mycket, för benen orkar inte riktigt med alltid, så jag håller med om att det är ett idiotiskt argument.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aniara14
2016-11-11 21:21
#2

#0 Jag skulle föredra mycket mer om resurserna räckte till snöröjning för både bilvägar,  gång- och cykelvägar, så att alla blev lika rättvist och väl behandlade oavsett kön, eller hur man tar sig fram.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-11-11 22:22
#3

#2

Håller med dig till 100%. Kommuner borde ha öronmärkta pengar för detta. Det handlar om människors trygghet och säkerhet detta och då skall det bara finnas pengar. Allt annat är katastrof.

tlover
2016-11-12 09:29
#4

#2 och oavsett funktionshinder

l'm back

tlover
2016-11-12 09:40
#5

Angående bilden i artikeln så är ju inte problemet att vägen inte plogas eller att trottoarerna plogas utan att snön inte tagits bort

l'm back

Eldfuxen
2016-11-12 09:43
#6

#2 Det handlar inte om att inte pengarna räcker till alla. Det handlar om att man ska BÖRJA med att snöröja på trottoarer och cykelbanor, eftersom det är mycket svårare att ta sig fram i någon eller några decimeters snö med cykel, till fots och kanske med barnvagn eller rollator. Jag tycker dock att namnet är dumt. Det väcker bara en massa onödig irritation. Sen verkar ju just Stockholm ha allvarliga problem varje år när snön kommer, men det är en annan sak.

http://www.stuterieldfuxen.se haflinger@bahnhof.se

Annons:
Farwuq
2016-11-12 10:21
#7

Jag håller med. Trottoarer och cykelvägar måste prioriteras framför bilvägar och gator. Som till åren kommen och inte på något sätt frisk, vill jag har röjda, grusade och saltade gångvägar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tride
2016-11-12 10:24
#8

Håller med om att namnet är dumt. Det säger inte alls vad det handlar om. Det skall snöröjas för allas trygghet, vara välplanerat av professionellt och kunnigt folk, varje år.  Varför denna tafatthet inför ett väderfenomen som drabbar oss varje år? Kvinnor och män kör bil. Kvinnor och män åker bil, som körs av kvinnor och män. Vi går på trottoarerna. De vältränade av båda könen klarar av drivorna bättre än de inte så tränade. Värst är det för gamlingar som är beroende av kryckor eller rullator.

Där jag bor ser jag varje dag kvinnor och män gå in i sina bilar för att köra iväg. Bussarna körs av kvinnor och män. Men vi har en stor snödriva framför HPLtsen som blockerar framkomligheten när vi skall ta bussen. Vissa kliv bli livsfarliga och en utmaning av ödet. 

Jag bor i bostadsrätt. Flera av mina grannar är ensamstående kvinnor med egen bil.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Hayabusa]
2016-11-12 10:49
#9

Snö är spännande, men även oberäkneligt. Nej, det snöar inte varje år. Det kommer inte 39 cm snö på ett dygn - dessutom på utsatt dag & tid. Visst kan man hålla koll på väderleksrapporter och stå i "Stand-by" men faktum är att man aldrig till 100% vet exakt hur & när det kommer att snöa. Så - jo, det finns ett inslag av obehaglig överraskning med när det kommer till snöröjning. 

Men med sagt så finns det säkert flera saker som kan göras bättre. Och flera faktorer som spelar in för att få en optimal snöröjning.

[VSK]
2016-11-12 11:07
#10

Alltså jag kan inte släppa feministisk snöröjning 🤪

Med facit på hand så är alltså maskulin snöröjning bättre då? 

Ett jäkla fjanteri. Genus hit och dit. Fram med snöplogar och snöskovlar och gör ert jobb istället så som ni alltid gjort. -har funkat ganska bra hitintills eller. Det här landets utveckling går inte framåt.

[Hayabusa]
2016-11-12 11:14
#11

Att det skulle finnas ett feministiskt alternativt antifeministiskt sätt att röja snö på? Nej, det finns bara ett sätt att röja snö på. Det har inget med genus eller liknande att göra.

Aleya
2016-11-12 11:26
#12

Då säger jag att snöröjning på norrländsktvis är den enda snöröjningen som borde finnas i detta landet. 😂 Att göra som dom i stockholm och bli tagen med byxorna nere nästan varje år är lite för spännande för mig. Ne men ärligt så var det väl en av de sämre artiklarna jag läst. Det är väl bäst att hålla undan på alla ställen. Om en ambulans ska komma fram på en gångväg som är översnöad och oplogad så kan det ju bli problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[VSK]
2016-11-12 11:30
#13

#12

Norrlänningar är härdade ☝️

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-12 11:35
#14

#13 …och få :)

[VSK]
2016-11-12 11:37
#15

#14

Ja. De flesta har ju flyttat till fjollträsk och blivit ohärdade 😃

[Hayabusa]
2016-11-12 11:43
#16

#15 Haha, troligen 😉

Tride
2016-11-12 12:20
#17

En av mina grannar, ensamstående kvinna med bil, brukar skotta framför garaget. Feministisk snöröjning? 😃

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aleya
2016-11-12 12:22
#18

Jag kan säga att jag skrattade när första snön kom 2012 då jag bodde i stockholm. Det var nog de mest komiska jag sett. Knappt snö men så kaos. Tunnelbanan var så försenad och sedan blev det totalt strömavbrott i hela södra delen av Stockholm. Och alla beklagade sig. Jag kände bara att nu är min tid kommen fjollor. 😂😉 Bästa kommentaren jag hörde under strömavbrottet var då den jag bodde hos sa: vi kan inte använda toaletten. För den går på el. Jag bara kollade och sa nej. Och ni har även tur då ni har gasspis för ni kan göra mat på den. 😂 Ja det var en av de få gångerna jag verkligen trivdes där nere. 😆

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[helga21]
2016-11-12 19:09
#19

Kommunerna budgeterar för snöröjningen och varje grön vinter sparar man in pengar på detta. Sen kommer snön och då blir alla lamslagna. I norra delarna vet de att det kommer de har inga gröna vintrar. Vad som förvånar mig är att folk försökte ta sig till sina arbeten när SMHI gått ut med en klass 2 varning och 3 dm snö på kort tid.

Pysslan
2016-11-12 19:38
#20

Det som förvånar mig är att man, trots att snöandet började redan på söndagen:

  • inte påbörjade snöröjningen redan under natten till onsdag

  • att så många fortfarande körde på sommardäck

  • att folk med sommardäck valde att ge sig ut i trafiken

Jag tycker att det är skrämmande nonchalant att sitta kvar hemma vid plogen och hoppas att snön ska försvinna av sig själv.

Och jag tycker att det är naivt, faktiskt rent av löjligt, att sitta och påstå att gång- och cykelvägar ska prioriteras av "feministiska" skäl. En jämlik snöröjning innebär att man röjer både gång-, cykel-  och bilvägar så snart som möjligt.

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/tv-har-kor-en-lastbil-slalom-mellan-tunga-fordon-pa-motorvagen-se-trafikkaoset-pa-e18

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Oskar
2016-11-14 20:04
#21

Att blanda in genus i det hela är nog olyckligt. Bättre att kalla det för ekonomisk snöröjning (för det är en samällskostnadsvinst pga av färre skadade) eller miljövänlig snöröjning (premiera de som går istället för att ta bilen).

Oskar

[ludden]
2016-11-15 07:57
#22

#20 Alla fordon som vi hade var ute och körde. Skyll inte på oss om röjer snö. Jag jobbade i mer än ett dygn med att röja snö och då ska jag fajtas med bilar med sommardäck, lastbilar med slitna däck, köer när folk fastnar, rusningstrafiken, felparkerade bilar. Det går inte flyga över bilar och lastbilar som fastnar i snön eller ledbussar som övergavs. Det finns trafik även nattetid.

tlover
2016-11-15 10:06
#23

Lite OT men det har med snöröjning att göra iallafall

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/efter-kritiken-snorojarna-slar-tillbaka

Folk skyller visst på snöröjarna, vilket är totalt idiotiskt, kommunerna bör lägga budgeten på de hemskaste vintrarna och folk borde ha vinterdäck.

Det är som att klaga på busschufförerna för att bussen är sen när dom inte har ett jota att säga till om med tidtabellerna

l'm back

Farwuq
2016-11-15 18:55
#24

Om det kommer en mild vinter så skulle de överblivna pengarna läggas i en "pott", som man kan ta ifrån - som extra resurs - om det skulle bli rent förfärligt ett annat år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pysslan
2016-11-15 19:49
#25

#22 Då behöver du inte ta åt dig av kritiken!

Jag bara önskar att du och dina vänner kunde ploga även här för här ligger nu moddig snö blandad med drygt regn och det är oerhört svårt att ta sig fram både på vägar och trottoarer.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Aniara14
2016-11-15 21:22
#26

Hoppas den förbaskade snön smälter bort så snart som möjligt… och att det gärna blir lite varmare också… 🥶

An ounce of prevention is worth a pound of cure

tlover
2016-11-15 22:06
#27

Här har den snart smält. Synd, snö är trevligt. Vem vill ha en vinter utan snö? Fast då är jag ju en Norrlänning med hemlängtan

l'm back

Annons:
Tride
2016-11-15 22:17
#28

Nu smälter det rejält här i Nacka.Men det gäller att se upp för hala fläckar. 

Samt ett ps till mitt inlägg  #17. Den skottande kvinnan med bil är född på 40-talet, alltså pensionär. Hon promenerar gärna ett par km dagligen. I ur som skur.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aniara14
2016-11-15 22:18
#29

#27 Nej, jag gillar inte snö och minusgrader. Det orsakar alldeles för mycket problem i trafiken, och dessutom mängder av halkolyckor så folk bryter alla tänkbara ben i kroppen. Usch!

Det enda positiva med snö är att det är vackert att titta ut på när man befinner sig inomhus i värmen. Det gör också att det blir mycket ljusare utomhus under alla dygnets mörka timmar som är under vintern.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

tlover
2016-11-16 06:58
#30

#29 jag brukar ha ett par riktigt bra broddar som man kan gå med inomhus också, vill du så kan jag kolla vad dom heter. Men dom blir jättehalkiga på bar sten, betong etc. Men då är det ju sällan bart då man behöver dom. Vi ska snart byta till året runt däck också, inget vi testat än men det är nog praktiskt här nere då det pendlar mellan vinterväder och sommarväder så här sent på året (och vi har inte plats i vårt förråd) . Annars funkar ju klassikern med en sandhink och spade i bagaget

l'm back

[ludden]
2016-11-16 08:00
#31

#25 Nu vet jag inte var du bor men i innerstan jobbar vi med att röja snön på städdagarna under nattetid. Det är den enda chansen att få bort all snö utan hinder. Men självklart har vi maskiner ute dagtid med som skrapar undan snön.

Vänd dig till din kommun om snöröjningen inte är bra. Stockholm stad har även en app för felanmälan av gator och torg.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Felanmalan-och-synpunkter/

tlover
2016-11-16 08:07
#32

En tanke, skulle Stockholm tjäna på att dela ut gratis sandhinkar att ha i bagaget och sälja billiga snöskyfflar till bilen en god stund innan snö förväntas?

Mest för att göra invånarna mer förberedda med relativt billiga medel.

Fast det kanske är så att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet? Stockholm får ju ganska stort mediautrymme varje vinter just pga snö och som med Gävlebocken kanske det är värt för stan att inte göra för mycket?

l'm back

[Hayabusa]
2016-11-16 12:17
#33

#32 God tanke, men jag tror inte att det hade hade haft önskad verkan. Att ha bil/köra bil i Sthlm skiljer sig väsentligt på alla punkter - jämfört med t ex en medelstor stad i Sverige. Trafiksituationen är markant annorlunda, helt enkelt.

Farwuq
2016-11-16 12:19
#34

+8℃ och snön är historia.
Väldigt skönt att möget är borta.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-16 12:23
#35

#34 Ja, det är ett jävla mög :) +8 är perfekt!

Tride
2016-11-16 13:38
#36

Våren anas bortom smältande drivor. 🙂

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Farwuq
2016-11-16 14:17
#37

Det är nog minst ca. tre månader för tidigt att önska sig vår. 😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: