Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 4106 ggr
[Nomen Nescio]
11/10/16, 10:23 AM

Förlorade Clinton valet för att hon är kvinna?

Förlorade Hillary Clinton valet för att hon är kvinna? Expressens Britta Svensson tycks företräda den åsikten, medan Aleksandra Boscanin i GP hittar andra orsaker bakom valet av Trump. Och på SVT Opinion ser Maria Wetterstrand positiva tecken i att det inte "gullats" med Clinton utan att hon utsatts för samma hårda granskning som en man i samma position.

Om man bortser från andra faktorer som givetvis hade betydelse - låg det Hillary Clinton till last att hon är kvinna?

Annons:
[Nomen Nescio]
11/10/16, 10:58 AM
#1

Ja: "Det var ett tufft uppdrag för en 69-årig kvinna att ensam försvara den fria världen mot Donald Trump. Hon misslyckades, och konsekvenserna är enorma. Hillary Clinton har en tung börda att bära resten av sitt liv."---

"Det sägs att Hillary Clinton gjort och sagt saker som skapat motstånd mot henne och lett till valförlusten. Men "det handlade bara om kön" som Sveriges tidigare USA-ambassadörs hustru Natalia Brzezinski skrev på Twitter."

Britta Svensson i Expressen

Nej: "Hillary Clinton lyftes ständigt fram som den kvinnliga kandidaten, som den som skulle ”krossa glastaket” genom att bli USA:s första kvinnliga president – inte minst framhöll hon detta själv. När hon nu inte vann valet väljer många att se det som att USA inte var redo för en kvinna: ”USA är tydligen inte redo för en kvinna, dessutom en mycket kvalificerad och kompetent sådan vid makten.”, skriver Cissi Wallin i Metro (9/11). Av reaktionerna på sociala medier att döma är hon inte ensam om denna analys.

Men valet handlade inte om vilket kön nästa president ska ha. Att Clinton inte vann bör ses som ett uttryck för starkt missnöje mot det politiska etablissemanget, snarare än motvilja att ledas av en kvinna. Men i stället för att faktiskt försöka förstå vad som göder populariteten hos personer som Donald Trump så väljer man att klä kvinnor i offerkofta. Kontraproduktivt för såväl individ som samhälle."

Aleksandra Boscanin i GP

Njaej: "Visst är det lätt att efter en valförlust konstatera att Hillary Clinton behandlades annorlunda för att hon var kvinna, att hon fick ta skit på ett annat sätt, att hon inte möttes med samma respekt för sina kunskaper. Men jag är inte så säker. Att hon attackerades så hårt är också samtidigt ett tecken på respekt."---

"Jag brukade tänka "den dag man kan gå lika hårt åt en ung kvinna i debatten som en medelålders man, då har vi nått jämställdhet på riktigt". Lite på skoj, förstås, men däri finns ett korn av sanning.

Ingen kan påstå att Hillary Clinton kommit lindrigare undan för att hon är kvinna. Det har inte varit något gullegull. På sikt öppnar det dörrarna på vid gavel för kommande presidentkandidater av det hittills orepresenterade könet på presidentposten."---

Maria Wetterstrand på SVT Opinion

Staffan
11/10/16, 11:33 AM
#2

Jag tror att hon förlorade för att hon representerade "etablissemanget".

// Staffan

[Nomen Nescio]
11/10/16, 5:48 PM
#3

"Varför gick det som det gick i det amerikanska valet? Den svenska debatten bjuder just nu på många förenklingar som inte hjälper oss att dra användbara slutsatser för vår egen demokrati. Ett uppmärksammat exempel är utrikesminister Margot Wallström (S) som twittrade att Hillary Clinton slagit i taket av män. Clinton, som är en av USA:s minst populära och mest ifrågasatta politiker någonsin, skulle alltså enligt Wallströms analys ha förlorat därför att hon är kvinna."---

Mattias Bred i GP

Janne Nilsson
11/10/16, 7:19 PM
#4

Den klassiska dolkstötslegenden i modern tappning. Bara för att hon var kvinna. 😇

På sätt och vis antar jag att man kan säga att hon förlorade för att hon var kvinna, jag röstade nej ovan, men det beror på att för vissa grupper så var det viktigt att en kvinna skulle bli president så man förde fram Clinton istället för en bättre kandidat, vilken kunde har varit manlig eller kvinnlig. Så problemet med Hillary var i första hand hennes person och hennes brist på politik, inte kön.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Aniara14
11/10/16, 9:45 PM
#5

#0 Jag tror att det var en kombination av flera olika orsaker som gjorde att hon förlorade presidentvalet.

I ett land som USA, där en relativt stor andel av befolkningen är väldigt konservativ och gammalmodig, så är det garanterat en nackdel att vara kvinna och vilja bli president. Men exakt hur stor nackdel det är kommer vi sannolikt aldrig att få reda på, för det låter sig knappast mätas.

I början av TV 4:as valvaka så visade deras kommentator Marcus Oscarsson upp en stor karta över USA, och la sen upp ett antal olika bilder på faktorer som han ansåg talade emot att Hillary Clinton skulle vinna, och då var just hennes kön en av dom. "Kvinnoeffekten" kallade han det.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[helga21]
11/11/16, 7:43 PM
#6

Hillary förlorade för att hon representerade etablissemanget. Oavsett vem som ställt upp emot Trump hade förlorat. Trump var för övrigt tidigare demokrat och makarna Clinton var på dennes bröllop.

Annons:
[VSK]
11/11/16, 8:32 PM
#7

Staffan och helga21 har svarat åt mig ser jag, tack för det. 

Är så typiskt att skylla förlusten på att hon är kvinna. Lite som melodifestivalen och fel låt vann…

Aniara14
11/11/16, 9:36 PM
#8

Man kan ju också säga att Hillary förlorade enbart på grund av det konstiga indirekta valsystemet som dom har i USA, där väljarna inte röstar direkt på sin favoritkandidat, utan på elektorer, som sen i sin tur utser presidenten.

Hillary fick ju tydligen ca 100000 fler röster än Trump, så hade dom haft ett normalt och rättvist valsystem så hade hon ju faktiskt vunnit valet och blivit president.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[helga21]
11/11/16, 10:13 PM
#9

# 7 Men fel låt vann faktisk i melodifestivalen 😂

[VSK]
11/11/16, 10:20 PM
#10

#9

Ha Ha ha 😃👍

#8

Detta system de har beror på att de ej litar på folket och låter elektorer räknas istället för enskild väljare. Hade USA haft samma system som vi har så hade Hillary vunnit.

Se det som en tennismatch. Man behöver inte vinna mest bollar för att vinna matchen.

Aniara14
11/11/16, 10:46 PM
#11

#10 Det känns väldigt konstigt och helt fel med ett system där en kandidat kan få så många fler röster som 100000 och ändå förlora valet.

Jag visste inte att Hillary fått flest röster när jag skrev #5.

Men nu när jag fått reda på det, så kommer jag hädanefter att anse att det var hon som vann presidentvalet, och inte D J Trump.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
11/11/16, 11:03 PM
#12

#11

Ja du får ju inse vad du vill, men det förändrar ju ingenting "over there". 

Jag förstår inte varför du resonerar så, men å andra sidan så behöver jag inte förstå det heller.

Aniara14
11/11/16, 11:34 PM
#13

#12 Det vet jag väl att min åsikt inte förändrar nåt där borta, men självklart är det ett allvarligt systemfel när en kandidat kan få väldigt många fler röster än motståndaren, och ändå påstås ha förlorat valet.

Om orsaken är den som du skriver i #10 att "de inte litar på folket" så är det ju väldigt odemokratiskt och dåligt. Låter mer som hur det brukar gå till i halvt-om-halvt diktaturländer. Det borde dom absolut ändra på.

Likaså tycker jag att dom borde underlätta så mycket som möjligt för folk att komma iväg och rösta, ta bort alla hinder för registrering och öppna många fler vallokaler så det inte blir kilometerlånga köer, hålla valet på en söndag när dom flesta är lediga, och inte på en tisdag osv.

Ju fler som faktiskt går och röstar, desto större legitimitet åt valresultatet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
11/11/16, 11:42 PM
#14

#13

Du får skriva en artikel om ditt tyckande. Andra gör ju det 🙂

Egentligen ganska otroligt att folk här vill bestämma i USA, men jag blir ju inte förvånad. Inte det minsta faktiskt.

Agafia
11/11/16, 11:49 PM
#15

Trådens fråga är om Clinton förlorad valet för att hon är kvinna …….. Jag tror det spelad en stor roll för vissa som röstade på Donald . T. Kvinnosynen i många av staterna är som tidigt 1900- tal .

[VSK]
11/11/16, 11:57 PM
#16

#15

Och ändå så var det fler kvinnor som röstade på han än Hillary. Visst är det märkligt. Vilka stater har du varit i?

Aniara14
11/12/16, 12:01 AM
#17

#14 "att folk här vill bestämma i USA" det ser jag bara som ett sundhetstecken, eftersom amerikanerna lägger sig i allting och vill bestämma i alla andra länder i hela världen, och inte bara genom "tyckande", utan också väldigt handgripligt. Så lite "tyckande" tillbaka kan dom gott ha, det är bara nyttigt för dom, ha ha😃

Ifall övriga världen hade fått vara med om att rösta och bestämma utgången av amerikanska presidentvalet, så tror jag knappast att Trump hade haft nån chans att vinna.

Artikeln du länkade till var ju komisk, säkerligen var det inte allvarligt menat att bara kvinnor borde få rösta. Jag klickade på den gröna Ja-knappen i omröstningen längre ner på sidan, på frågan "Tycker du alla borde få rösta?"

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
11/12/16, 12:05 AM
#18

#17

Tycker du det är sunt att ett land skall bestämma över ett annat land?  

Åja nu tog du allt i så byxan sprack när du påstod att de vill bestämma över alla länder i hela världen. Har du redan börjat tulla på julglöggen 😃

Ja men eller hur. Visst var det en komisk artikel, jag håller med.

Kalli
11/12/16, 12:21 AM
#19

#16: Var hittar du den statistiken?

Aniara14
11/12/16, 12:23 AM
#20

#18 Om det är sunt eller inte beror såklart helt på vilket land som bestämmer över vilket land, och vilken fråga det gäller.

Många länder har ju helt sjukt osunda odemokratiska lagar och regler om allt möjligt, och då vore det ju enbart positivt ifall nåt annat land bestämde åt dom eftersom dom tydligen inte klarar av det själva på ett acceptabelt sätt.

T ex så finns det ju en hel del internationella föreskrifter typ FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, och den kan man ju säga innebär att vissa länder vill bestämma över andra länder och hur det ska vara i dom, men då med enbart gott syfte.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
11/12/16, 12:47 AM
#21

#19

Jag var otydlig. Menade förstås vita kvinnor då både Clinton och Trump är vita. Statistiken finner du här

#20

Du menar länder som tex Saudi arabien ?

Aniara14
11/12/16, 1:02 AM
#22

#21 Ja, det är ju ett utmärkt exempel på ett land som är i akut behov av mängder av grundläggande förändringar, så dom skulle helt klart behöva ha nåt vettigt land som bestämde åt dom, eftersom dom visat med all önskvärd tydlighet att dom absolut inte klarar av det själva.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
11/12/16, 1:05 AM
#23

#22

Kanske nåt för Stefan Löfven ?

Då kan kan sälja än mer vapen utan att mygla om det. 😉

Aniara14
11/12/16, 1:14 AM
#24

#23 Usch, påminn mig inte om Löfvén och hans inställsamma fjäskande och smörande för Saudi Arabien och deras antidemokratiska härskare.

Samtidigt som han ständigt hatbombar SD för hur himla hemska dom är, så håller han på och flinar och umgås så rart och gulligt med dom ovannämnda vitklädda gubbsen, uuurrrkk😡🤮😡🤮Det kan man kalla HYCKLERI av värsta sort.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
11/12/16, 1:35 AM
#25

#24 

På tal om mänskliga rättigheter så undrar jag vad du tänker om att Saudi arabien är med i OHCHR ?

Jag själv finner detta märkligt.

Farwuq
11/12/16, 7:06 AM
#26

Du milde.
😮

Hon förlorade för den politik hon stod för, att hon stod för det etablerade och det som inte fungerar. USA har haft nog av Bush'ar, Clinton'ar etc.
Tala om dålig förlorare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tride
11/12/16, 10:40 AM
#27

Många hade velat se henne som president just därför att hon är kvinna. Alltså "nej", enligt mig.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
11/12/16, 1:15 PM
#28

Räknat antalet röster förlorade hon ju inte. Fler ville ha henne än Trump till Ovala Rummet. Det blev inte så. Förlusten berodde på valsystemets utformning. 

Teoretiskt kan hon fortfarande vinna, eftersom valet, tekniskt sett, inte är klart.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[VSK]
11/12/16, 1:16 PM
#29

#28

Ja, men då måste minst 29 elektorer (om jag minns rätt) ändra sig och det lär nog aldrig hända.

Tride
11/12/16, 2:00 PM
#30

Förmodligen inte, VSK, men vi vet ju faktiskt inte.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Kalli
11/12/16, 2:23 PM
#31

#21: Lite otydligt ja, själv räknar jag alla kvinnor som kvinnor oavsett hudfärg.

[helga21]
11/12/16, 2:35 PM
#32

Det system de har för presidentval  i USA fanns även för presidentval i Finland fram till 1991. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presidentval_i_Finland

penke
11/12/16, 5:28 PM
#34

 Jag tror fler röstade för henne, bara för hon är ..Kvinna
än mot henne, för hon är kvinna
men,
som Susan Sarandon sa: Jag röstar inte med min vagina ..
(hon hade föredragit Bernie Sander)

D. Trump vann på vara motsatsen till Clinton
Inte wall street, Inte etablissemanget, Inte krigsindustrin, Inte ..hat mot arbetare, vita män
trump var/är stolt vara amerikan bland amerikaner

   penke

Halvdansken har någon länk som har sina poänger, om ni hänger mer i språket ..

Annons:
Halvdansken
11/12/16, 7:36 PM
#35

Denna här :
http://aktuellt.ifokus.se/discussions/582720aece12c460fd003afc-varfor-clinton-forlorade?discussions-1

Jag tycker det är det bästa jag hört/läst om USA valet. Och det kan direkt överföras på SD och Brexit och Le Pen och…..

Hatar cancer och älskar vårlökar.

penke
11/12/16, 7:50 PM
#36

..och en länk om deras "odemokratiska" system
https://www.facebook.com/prageru/
 det översta, om, electoreal college

sorry, kunde inte klippa bättre

   penke

Agafia
11/12/16, 11:26 PM
#37

#16. Jag har besökt ett flertal stater och har vänner i andra stater , vad nu det har med saken att göra 🙄

[VSK]
11/13/16, 8:49 AM
#38

#37

Det var mest en nyfiken fråga då det skiljer stater och stater, inget mer än så.

Huygens
11/17/16, 12:16 AM
#39

Hillarys skadeglada skratt låg henne i fatet.

Farwuq
11/17/16, 6:53 AM
#40

Respektlöshet är en fallgrop för politiker.

Mycket av aversionen mot Olof Palme hade sina rötter i det sättet som han talade till andra på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aniara14
11/18/16, 8:23 PM
#41

Citat från Independant, UK:

"Nate Cohn, an election analyst at the New York Times, estimates that once all votes have been counted, 63.4 million Americans will have voted for Mrs Clinton and 61.2 million for Mr Trump, giving the Democrat a ‘winning’ margin of 1.5 per cent."

Om denna beräkning visar sig stämma, så har Hillary alltså fått 2,2 miljoner fler röster än Trump, men ändå förlorat valet enbart pga det helknasiga indirekta valsystemet i USA. Hög tid att ändra det, så att den kandidat som får flest röster självklart vinner.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Tjeja
11/18/16, 9:00 PM
#42

Ja i min bok är det ju inte riktigt demokrati att låta en minoritets vilja styra..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tride
11/19/16, 9:50 AM
#43

Vid valet 2008 - när det stod mellan Clinton och Obama som demokraternas kandidat - frågade jag en ung svart svensk-amerikansk kvinna med dubbelt medborgarskap, om hon önskade en svart man eller vit kvinna som president. Hon svarade: Vit kvinna. Hon menade att flickorna i USA behövde en kvinnlig förebild på Presidentposten, och att Hillary hade de trovärdiga kvalifikationerna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Huygens
11/19/16, 1:08 PM
#44

Om det nu behövs en kvinna, varför röstade dom inte på Jill Stein? Varför rösta på en genomkorrumperad kvinna, vars man är god vän med miljardären och pedofilen Jeffrey Epstein? Bill Clinton gjorde minst 26 resor med "LolitaExpressen" bl a till Epsteins Orgy Island.

Varför rösta på en kvinna vars närmaste rådgivare, John Podesta, troligen är kannibal och satanist.

Tjeja
11/19/16, 4:30 PM
#45

"John Podesta, troligen är kannibal och satanist." Suck!… jag trodde han var ödla..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/19/16, 4:55 PM
#46

#45 😃👍

Huygens
11/19/16, 7:33 PM
#47

Efter Weinergate och den för Hillary mycket besvärande Pizzagate, läckte Wikileaks slutligen Hillary Clintons email om Podestas "Spirit Cooking" med Marina Abramovic, som verkar vara ett slags satanistiskt koduttryck för kannibalism.

Det är bara att leta på nätet så hittar man Spirit Cooking och Abramovic i olika varianter där människoliknande dockor badar i (låtsas-?) blod och deltagarna äter sörjan som kropparna ligger i.

Traditionell media har nästan fullständigt lagt locket på och dom få tidningsartiklar som skrivits om Podestas kannibalism och urindrickande har i vissa fall dragits tillbaka i USAs press. Men alternativmedia har fullkomligt exploderat med analyser av Podestas Spirit Cooking.

.

Två veckor före valet hade Hillary 12 % övertag, Hillary hade 50 % av rösterna mot Trumps 38 %. För det kristna USA blev nog Tony och John Podestas "Spirit Cooking" med kannibalistiska inslag, lite i magstarkaste laget.

Och vändningen var ett faktum.

Dessutom att John Podesta har en dyrbar oljemålning i klassisk stil på sitt kampanjkontor, med två män som äter en tredje man som ligger på ett bord, gjorde inte saken bättre. Podesta sa till Politico (?) att han skulle föredra att vara mannen med gaffeln, framför att vara mannen som låg på bordet.

Fotot på en leende Podesta med deformerade fingrar i Wikileaks läckta Hillary Clinton-email, där John Podesta har symboler på handflatorna som indirekt kan syfta på egyptiska gudaföreställningar och ätande av en viss speciell kroppsdel är svårt att bortförklara.

Huygens
11/20/16, 10:28 PM
#48

Hillary fick 1 miljon mer röster än Trump. Men här är ett videoklipp från FoxNews som säger att 18,5 miljoner röster är falska och utav dessa är ca 2 miljoner röster från personer som avlidit och använts av andra för att rösta.

Så vem fick flest röster?

Rigged election

Annons:
thenameless
11/20/16, 10:38 PM
#49

#48  Om du använder Fox News som en fakta källa är du ute på hal is över mörka vatten.  Fox Newss har aldrig dragit sig förr att ljuga och överdriva för att främja högerkonservativa republikaner och äer just Öppet republikanska supporters

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Huygens
11/20/16, 11:21 PM
#50

Jaha, först RT, RT America, DN, Huffington Post och nu får man inte ens använda FoxNews, ja-ja…

Flitigt jobb med pekpinnar.

Så du litar mer på CNN, Clinton News Network?

Om det nu är som du säger att FoxNews ljuger och ljuger och ljuger, vore det inte busenkelt för dom 4 andra stora amerikanska nyhetskanalerna att visa att det inte rör sej om 18,5 miljoner fejkröster?

Varför så tyst om valfusket från övrig media?

.

Men hoppsan. T o m CNN har en artikel som nämner att år 2012 var 24 miljoner röster ogiltiga eller felaktiga på något sätt. Kan förklara varför Obama vann stort trots att Romney hade övertaget i väljarundersökningarna. Folk som gick och röstade mera än en gång.

Wikipedia: "The polls had made Romney and his campaign team so confident of their victory that Romney did not write a concession speech until Obama's victory was announced."

Men sen säger CNN att stygge, stygge Donald Trump har fel.

.

Nåja…

The Federalist refererar till en Pew Rapport som säger att 18 miljoner röster i USA är ogiltiga och att avlidna människor röstar hela tiden.

Rigged election by Walking Dead

Sollar
11/21/16, 1:47 AM
#51

#50 Så står det inte i artikeln du länkar till. Det står att enligt en studie från 2012 så var ungefär 24 miljoner röstregistrerade ogiltiga eller felaktiga, men det står inte att de faktiskt röstade.

Huygens
11/21/16, 10:20 AM
#52

Varför vill någon registrera 24 miljoner felaktiga röster i USA? Varför är det ens intressant att upprätthålla ett valsystem med 24 miljoner felaktigt registrerade röster?

Det är mer än dubbla Sveriges befolkning.

Och hur vet vi att det inte är 48 miljoner felaktiga röster? I Sverige hade det kommit krav på att göra om riksdagsvalet, ifall 24 000 röster visat sej vara felaktiga, då ingen säkert kan veta omfattningen av det verkliga valfusket.

.

Och varför är övrig media så tysta om saken; SVT, ABC, CBS, NBC osv. Det kan ju lika gärna vara Trump som Clinton som vunnit med valfusk. Och Obama.

Och varför tillåter USA att en man, Illuminatifrontfiguren George Soros, är ensam ägare till dom röstmaskiner som använts i 16 av USAs delstater? Borde inte programvaran istället vara öppen för alla att läsa? Borde inte inladdningen av programvaran i röstmaskinerna ske av oberoende kontrollanter? Varför äger inte USA sina egna röstmaskiner i dessa 16 delstater?

Varför äger en ensam privat multibiljonär dessa USA-röstmaskinerna som innehåller hemlig dold okänd programvara?

Bilderberggruppen måste fira julafton.

Valfusk någon?

Sollar
11/21/16, 2:10 PM
#53

#52 Det står inte heller att någon har registrerat 24 miljoner falska röstare. Det handlar snarare om människor som har dött eller flyttat men inte blivit avregistrerade än. Du måste lära dig att faktagranska och läsa vad det faktiskt står istället för att anta att det står vad du vill att det ska stå.

Huygens
11/21/16, 4:27 PM
#54

#53 Faktagranska?

Det är nog naivt att fundera i sådana termer, med Hillary Clintonmanipulerad media. Raden av obesvarade frågor är lång som en ledbuss. Vad får du reda på? Lägg märke till hur hysteriskt lite du får reda på i CNNs artikel.

Vad får du reda på hos dom stora USA-tidningarna eller hos ABC, CBS och NBC? På vissa håll är det i stort sett total mörkläggning. Inte ett ljud. Varför mörkas det? Vad säger SVT?

Det är knappast möjligt att komma särskilt lång med att "faktagranska". Jag tror man måste göra mer än så. Tänka skarpsinnigt är nog nödvändigt. T ex fundera över artikelpåståenden och vad som mörkas. 24 miljoner fejkröster döljer troligen ett mycket större problem.

Ett mycket större problem.

Låt oss ta ett exempel från Washington Times:

"…a woman named Sara Sosa who died in 2009 cast ballots in 2010, 2011, 2012 and 2013."

Hur är det alls möjligt att en avliden person kan rösta ens en enda gång?

.

Avlidna röstar om och om igen. Letar man lite på nätet uppskattas dom dödas röstande till att vara mellan 2 - 4 miljoner. Och dom avlidna röstar om och om igen, år efter år. Vad skulle svensk valmyndighet ha gjort om det framkom att 40000 avlidna svenskar röstat i riksdagsvalet?

Inget görs från USA-myndigheternas sida.

Varför?

.

Dessutom, noggrannheten i vissa delstater är så låg att i princip vem som helst kan bli röstregistrerad, bara denne kan tala tydlig spanska eller engelska och inger ett "amerikanskt" intryck.

Obefintlig granskning verkar vara ledordet i vissa delstater.

Istället bussas partitrogna in några månader i förvägen till registreringslokaler från andra delstater. Dom partitrogna kan sedan hämta ut valregistrering efter att ha fått ett socialt säkerhetsnummer. Uppge adress? Antingen hitta på en adress, eller säg att du är hemlös, kringresande eller bor i husvagn. Trailer-trash har väl också rösträtt?

.

Vad är det du "faktagranskar" och vilken typ av information mörkas för dej, så att du manipuleras att tänka i den riktning myndigheterna vill?

Sollar
11/21/16, 7:43 PM
#55

#54 Du verkar ju inte ens ha läst artikeln du själv länkat till så det inte så konstigt om du fått fram "hysteriskt lite" av den. Jag tänker inte kommentera resten, det känns helt meningslöst eftersom du bara ser det du vill se och jag tycker inte ens att dina konspirationsteorier hör hemma på såna här sajter.

Annons:
Huygens
11/21/16, 10:35 PM
#56

En kvinnas analys av Pizzagate (26 min), och hon verkar inte tro att Hillary förlorade presidentvalet pga att hon är kvinna. Ganska mycket vrede och en del fördomar som inte följer svenskt mönster.

Men analysen pekar i riktning mot varför Hillary tappade en enorm mängd röster sista två veckorna före presidentvalet. Och SVT rapporterade inte ett ord om Pizzagate, så Hillarys överraskande presidentvalförlust framstod bara som ett totalt mysterium i svensk media.

Och kvinnans vrede förmedlar en del av förklaringen till varför Trump vann, även om Trump också får tjyvnyp.

.

Det finns minst två dokumentärer ute om Pizzagate, den ena är 1 tim 46 min lång och jag har bara sett delar av den, så jag vet inte hur väl dokumentären återger händelserna i Hillarys presidentkampanj, bröderna Podestas fascination med kannibalism och Wikileaks avslöjanden.

Huygens
11/23/16, 10:04 AM
#57

Valfusk?

Ryska hackare beskylls för att ha stulit segern från Hillary i delstaterna Wisconsin, Pennsylvania och Michigan. Hackarna har tagit sej in i George Soros valmaskiner via nätet och ändrat väljarsiffrorna.

Farwuq
11/23/16, 10:10 AM
#58

Vilket säkert och bra röstningssystem. Tacka vet jag papperslappar, de går inte att hacka från andra sidan Östersjön eller Atlanten.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

penke
11/23/16, 9:02 PM
#59

??
 men, var det inte EXPOs och Clintons sponsor Soros som riggade valet i ..usa
med sina röstningsmaskiner

…Näää, det var på pappersval-sedlarna Clinton fick för "få" röster… 🤔
eller..

   penke

Tride
11/23/16, 9:44 PM
#60

#44 Valet då stod mellan Clinton och Obama som demokraternas kandidat. vi vet alla hur det gick då, 2008. 

Jag håller  med om att Jill Stein är en mycket intressant kandidat, inte minst för det parti hon representerar, Om 4 år?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Huygens
11/24/16, 11:48 AM
#61

Jill Stein har samlat ihop 2 miljoner dollar för att driva frågan om omräkning av rösterna i Wisconsin, Pennsylvania och Illinois.

Nätet flödar av påståenden att Putinmanipulerade ryska hackare i Moskva har ändrat resultatet i USAs presidentval via internet i dom nämnda 3 delstaterna. DM visar ett kort videoklipp i artikeln hur man gör för att manipulera en Sequoia röstmaskin på en minuter.

.

Nätet flödar också med påstående att George Soros avsiktligt gjort sina Smartmatic röstmaskiner sårbara för internethackers. Det är som Trump sa, en svettig 180 kg fet hackare kan sitta i sin säng med sin laptop och hacka USA.

Eller så är det exakt vad USAs säkerhetstjänst vill få oss att tro.

Huygens
11/25/16, 10:11 AM
#62

Korrigering: Det är delstaterna Wisconsin, Pennsylvania och Michigan som är av intresse för omräkning av rösterna enligt Jill Stein.

.

Hillary Clinton tog hjälp av artister för att vinna valet, men kan artisterna faktiskt ha motverkat syftet? Lady Gaga sas ju stödja Hillary Clinton, men hur agerade Lady Gaga under valdagen?

Titta här:

Lady Gaga håller stödtal för Hillary (7 min).

Lady Gaga går all-in för Hillary (artikel + foto).
Lady Gaga hälsar på Hillarys anhängare (artikel + foto).
Lady Gaga i svart militärliknande uniform och blonderat hår (artikel)

.

Vad tror ni?

Skulle Kinberg-Batra, Ebba Busch Thor eller Stefan Löfven och Jimmy Åkesson använda artister på det sättet i en svart klädsel med röd armbindel?

Guten Tag!

Kan det vara så att Lady Gaga kände sej tvingad att ställa upp för Hillary Clinton, men Lady Gaga valde klädsel för att tala om för väljarna att "det är den här ledaren ni är på väg att välja"?

Lady Gaga är nog ganska smart i en tuff värld.

Annons:
Huygens
11/27/16, 10:42 PM
#63

Vem fick flest röster i presidentvalet?

Trump anser sej ha fått flest röster då miljontals personer olagligt röstade på Hillary i form av illegala immigranter och sedan länge avlidna personer mm.

Apropå meningsutbytet i #54 och #55.

Sollar
11/27/16, 11:23 PM
#64

#63 Återigen har du inte läst artikeln du länkar till, hade du gjort det hade du sett denna meningen- "There is no evidence of widespread voter fraud."

Huygens
11/27/16, 11:52 PM
#65

Miljontals och åter miljontals fejkröster i det amerikanska presidentvalet.

Dom är talrika som stjärnorna på himlen.

.

Du kan fråga dej själv.

Om du tillhörde en av dom 11 miljoner illegala mexikanerna eller om du var en av dom 20 miljonerna illegala immigranterna som Trump vill utvisa, och din engelska var tillräckligt bra för att du skulle kunna passera som amerikan, skulle inte du gå och registrera dej för att bli röstberättigad?

Om din mexikanska familjs försörjning berodde på det?

Sollar
11/28/16, 12:26 AM
#66

#65 Ok, du har helt rätt, 11 miljoner illegala mexikanska invandrare röstade på Trump, det är sant för att Trump sa det. Men visste du att Donald Trump bara vann för att alla hans supporters röstade 5 gånger var? Det är sant för att jag just sa det.😜

Huygens
11/28/16, 10:51 AM
#67

Du har Pew Report som redovisade 24 miljoner fejkröster år 2012 och du hade exempel med döda som röstar om och om igen från Washington Times i #54.

Likadant i #50 redovisar Pew Report 18 miljoner fejkröster år 2016. Stora delar av USAs traditionella media mörkar Pew Reports. Är det inte det minsta konstigt?

.

Vad är det du påstår?

Påstår du att ingen av dom 24 miljonerna fejkröster eller 18 miljonerna fejkröster påverkade valet?

Sollar
11/28/16, 11:47 AM
#68

#67 Men det har vi ju redan gått igenom, läs #51 och#53.

Huygens
11/28/16, 12:20 PM
#69

Nej, vi har inte gått igenom det. Du har svarat ingenting.

Om du inte vill svara på frågan i #67, låt mej omformulera frågan, så får vi se om vi kommer framåt. Faktum är ju att det är väldokumenterat att döda personer röstat om-och-om igen, t ex nämnt av Washington Times i #54. År efter år har (miljontals?) döda personer lagt fejkröster i USA-val, för både senat, representanthus och president.

.

Men påstår du motsatsen?

Varför är det i så fall ens intressant att förmedla Pew Reports redovisning av 24 miljoner fejkröster i USA, ifall du nu påstår att ingen av dom 24 miljonerna fejkröster inte röstat?

Varför alls nämna i media att det finns 24 miljoner fejkröster i USA-val, om ditt påstående är att dom 24 miljonerna fejkröster inte röstat i USA-val?

Varför ens nämna det?

Annons:
Sollar
11/28/16, 1:44 PM
#70

Men snälla du, det finns rapporter om enstaka fall av röstfusk, men ingen har kunnat påvisa något som har påverkat resultatet. De här 24 miljoner rösterna du pratar om har jag ju sagt flera gånger nu att du helt enkelt läste fel, det står i din källa att det fanns 24 miljoner ogiltiga röstare registrerade, det står inte att de röstade i valet. Det känns som att dina konspirationsteorier blir allt vildare, inte ens dina egna källor håller med dig och när man påpekar det ignorerar du det helt enkelt.

Huygens
11/28/16, 4:21 PM
#71

Tidningen The Daily Signal redovisade år 2014 att nästan 7 miljoner väljare registrerat sej som röstande i mer än två stater. Det innebär att en väljare kan rösta i en stat och redan samma dag bussas till nästa delstat och rösta en gång till.

.

Låt oss se på ännu ett exempel på röstfusk.

The Blaze redovisade att kommunen Walthall i delstaten Mississippi hade 124 % fler registrerade röstande än vad det fanns tillgängliga röstberättigade i kommunen. Troligen är det likadant på många andra håll i USA.

Enligt The Washington Free Beacon har 141 kommuner fler röstregistrerade än vad det finns röstberättigade i kommunerna.

Röstfusket är antagligen utbrett i USA, vilket gynnar Illuminati och det militärindustriella komplexet.

.

Det finns fler tecken på valfusk.

I 4 valkretsar i Wisconsin har fler röster räknats än vad som avgivits, vilket borde vara en fullständig omöjlighet.

Valkretsarna i Wisconsin har varit tvungna att stryka över 5000 röster på Trump för att få siffrorna att gå ihop. Lite som ett val i Putins Ryssland, eller som i en valkrets i Ukraina.

.

Lägg noga märke till hur mycket svensk media och hur mycket dom stora USA-mediakedjorna rapporterar röstfusket.

Ingenting.

Horrorpops
12/6/16, 9:03 PM
#72

Jag tror att det finns flera anledningar till varför hon förlorade.

1. folk är trötta på politiker.
2. Clinton har gång på gång visat att hon är opålitlig.
3. "basket of deplorables" ang trump supportrar, och "overly idealistic political newbies who “live in their parents’ basement.” ang Bernie Sanders supportrar visar ganska uppenbart vad hon tycker om större delen av USA's befolkning.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Huygens
5/17/17, 12:12 PM
#73

Hillary Clinton har redan startat kampanjandet för nästa presidentval. Med kampanjen "Onward Together!" leder hon en trupp som ska byta ut tjänstepersoner på olika myndighetsnivåer mot lojala följeslagare som delar Hillarys "värderingar" och "ideologi".

Ed på The Outer Light har gjort en politisk analys, 15 min.

.

Huvudtanken i Onward Together bygger på att samla politiska motståndare som är anti-Trump och som långsamt kan bryta ner samt skada president Donald Trumps system. Samtidigt ska USA omvandlas till en utpräglad, en perfekt polisstat med en pansarbeväpnade ordningsmakt.

Som Ed nämner, Hillary utstrålar korruption, psykopati, maktfullkomlighet och en liten smula mentalsjukdom.

.

Hillarys PAC "Onward Together" kläcktes inom 24 timmar efter presidentvalsförlusten av den trolige kannibalen/"Spirit Cooking", satanist och inblandad i Pizzagate/pedofili, DC-lobbyisten John Podesta och kampanjstrategen Robert Mook m fl. Samma manipulatörer som är upphovspersoner till ryktena om sk ryska agenter i USA-administrationen.

Kronjuvelen på tronen utsågs till att vara "ryska hackarna", ett påstående som sedan kontinuerligt matats till pressen och även upprepats i svensk media.

För dej som delar Hillary Clintons filosofi kanske Onwards Together är något att medverka i, precis som Hillarys stödgrupper;

_- Swing Left
- Indivisible
- Color of Change
- Emerge America
_- Run For Something

Genom kontinuerliga manifestationer, demonstrationer och massmöten från Hillarys olika frontorganisationer, ska Trump successivt brytas ner.

Hillary Clintons organisationer finansieras av den Djupa Staten.

Opposames at work

Sollar
5/17/17, 7:14 PM
#74

#73 Din värld måste vara en väldigt skrämmande plats att bo i.

Huygens
5/17/17, 7:34 PM
#75

Din värld måste vara en naiv plats att bo i.

Sollar
5/17/17, 9:30 PM
#76

#75 Det finns tyvärr gott om hemskheter i verkligheten också.

Annons:
Huygens
5/18/17, 11:35 AM
#77

I vilken värld är intervjun gjord 2017-04-17, med den holländske bankiren Ronald Bernard (tråd) och i vilken värld lever du?

I vilken värld finns Hillary Clinton, John Podesta och Huma Abedin?

Sollar
5/18/17, 2:29 PM
#78

#77 Jag vet inte vad du menar med frågan om i vilken värld Hillary Clinton, John Podesta och Huma Abedin finns i, de är så klart existerande människor men det betyder inte att allt som sägs om dom är sant. Jag har inte sett intervjun i din länkade tråd och jag kommer inte att göra det heller. Jag tänker inte dras in i en diskussion om konspirationsteorier, jag tycker inte att de hör hemma här och jag har inge intresse av det. Du får ta min kommentar i #74 som du vill, men jag skrev den med sympati.

Huygens
5/18/17, 3:10 PM
#79

CBS "Face the Nation" samlade 2017-05-08, en analysgrupp av demokratväljare samt liberala gräsrötter och frågade varför Hillary Clinton förlorade presidentvalet. Demokratväljarena diskuterade orsaker i CBS TV-program (ytsök).

- Hillary saknade kärnfrågor i sin politik.
- Hillary hade ingen politik.
- Hillary hade inte åstadkommit något som utrikesminister.
- DNC:s favorisering av Hillary på Sanders bekostnad (pågående rättssak).
- Hillarys stöd till bank-, vapen- och troligen även penningtvättkarteller.
- Hillarys olagliga emailserver.
- Hillarys masskorruption.
- Hillarys och Podestas koppling till barnhandel på Haiti (mörkat).

En demokratväljare sa i CBS-programmet att utan Wikileaks avslöjanden om Hillary och Podesta, hade USA fått en lögnare till president. Hårda ord om Hillary, med tanke på vem som blev president.

Djupare analys om Face the Nation av Ed på Outer Light, 7 min.

Farwuq
5/18/17, 3:28 PM
#80

Av två dåliga kandidater så var Hillary den sämsta.
Jag är glad att hon inte vann, för USA.s skull och för världens.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
5/20/17, 10:50 AM
#81

Analys av kroppsspråket precis efter presidentvalsförlusten.

Hillary Clinton och stanken av en liten smula mentalsjukdom samt vägran att godta valförlusten. Lägg märke till det ockulta språket. Bombard's Body Language, 12 min.

Huygens
5/31/17, 12:29 PM
#82

Är det Hillary Clinton som fått komikern Kathy Griffin att utföra en NATO-IS halshuggning av en låtsas-Trump i bästa kannibalistisk (satanistisk) "Spirit Cooking", Marina Abramovic-stil med bröderna Podesta, vilket medverkade till avslöjandet av Pizzagate.

Bedöm själv om videosvaren är överreaktioner, t ex (YT/Cavy, 2017-05-31,
1 min) m fl (ytsök).

Tror ni att Griffin hjälper Hillary Clinton vinna nästa presidentval?

.

Eller är det ett exempel på KGBs Ideologic Subversion?

Kanske något hämtat ur CIA-manualen: "Silent weapons for quiet wars".

Carmarino
5/31/17, 1:51 PM
#83

Kathy Griffin har tagit bort bilden nu, och ber om ursäkt för skämtet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Huygens
5/31/17, 2:24 PM
#84

Är hennes ursäkt genuin? (YT/Bombard's Body Language, 2017-05-30, 3 min)

Eller är det KGBs Ideologic Subversion?

.

Tror du på Kathy Griffins ursäkt?

Carmarino
5/31/17, 2:27 PM
#85

Lika mycket som jag tror på alla andra som pudlar när de insett att de gjort något galet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Janne Nilsson
5/31/17, 10:23 PM
#86

Jag förstår inte vad alla dessa Trumphatare håller på med. Om Trump var så hemsk så behövde dom vill inte hitta på så mycket som inte är sant eller ens bli förvånade när han genomför sina vallöften?

Jag tycker inte Trump är en bra president men är tveksam om det skulle ha varit bättre med Clinton? Det enda som får mig att aningen stötta Trump är hur hans motståndare beter sig.

Dom goda nyheterna är att Clinton förlorade, dom dåliga nyheterna är att Trump vann.

Och jag skulle aldrig gå långt som dessa och säga att Clinton skulle ha blivit en av Amerikas bästa presidenter. Vilken planet bor dom på? Ca 1:20 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=DEpjDhd876M

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Farwuq
6/1/17, 9:11 AM
#87

Tänk att denna tråden fortfarande lever.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
6/1/17, 11:52 AM
#88

Nu kommer Hillary Clinton själv med svaret. Antagligen får alla rysshatare ståpäls av det här. Hillary förlorade valet därför att Trump femtekolonnade med 1000 ryska agenter som fyllde Facebook med propaganda. (DM)

Illuminati jobbar på högtryck för att söndra och härska.

1000 ryska agenter.

Farwuq
6/1/17, 2:08 PM
#89

🤐

Det finns tydligen inga gränser när det gäller att föra över skulden på andra.
🥵
Hillary Clinton förlorade för hon var sämre än Trump, vilket i sig är en enorm prestation.
Men… I USA  är ju allt möjligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
6/1/17, 3:17 PM
#90

Faktum är att Hillary Clinton gav en lång uppräkning i TV-intervjun av dom skyldiga som inte såg till att hon vann. Listan har sammanställts och ser ut som följer. Grupper av personer som orsakade att Hillary Clinton inte blev USAs president, enligt Hillary själv:

FBI
James Comey, dåvarande FBI-chef
1000 Ryska Agenter
Ryssarna (generellt)
Vladimir Putin
"Anti-Amerikanska krafter"
Låginformerade väljare
Alla som antog att Hillary skulle vinna
Dålig opinionssiffror
Obama för att han vann två presidentomgångar
Allmänheten som ville se en förändring
Misogynister
Förortskvinnorna
The New York Times (tidningen)
TV-cheferna
Kabelbolagen
Netflix
Demokrater som inte producerade "rätt" TV-dokumentärer
Facebook
Twitter
Wikileaks
Fake News
"Nöjda jordbrukare i Makedonien"
Republikanska partiet
Demokratiska partiet

.

Lägg märke till att Hillary inte nämner:

Vapenhandel och Penningtvätt i The Clinton Foundation
Korruption med 30 -  40 miljarder dollar
Pizzagate
Satanistiska Frimurarritualer
Pedofili på Haiti och i Washington
John Podestas stympning av sina fingrar
Kannibalism och "Spirit Cooking", Marina Abramovic-stil
En allt längre Clinton Body Count, med Seth Rich, Shawn Lucas och nu senast åklagaren i Fort Lauderdale.

Annons:
Janne Nilsson
6/1/17, 3:32 PM
#91

#90

Det här kunde vara roligt om jag visste att du skämtade!?
Alltså om du skojade och inte  för att det skulle vara sant.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Huygens
6/1/17, 3:45 PM
#92

Du talar i gåtor.

Janne Nilsson
6/1/17, 3:55 PM
#93

#92

Ironi när det är som bäst.
Vem tror du är mest flummig och vem som är mest saklig av oss två?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Huygens
6/10/17, 9:51 PM
#94

Trump dödas med flera knivhugg.

Hillary Clintons CIA jobbar på högtryck. En teaterpjäs där Donald Trump slits ner och huggs ihjäl med knivar av agenter i mörka kostymer, visas på New Yorks Central Park-teater i form av ett modernt Ceasarmord. En blödande Trump stapplar omkring och faller död till marken. (YT/Inside Edition, 2017-06-07, 2 min)

"Spirit Cooking" konst… Podestas kannibalistiska satanism.

Kan det vara så att Hillary Clinton använder fel metoder för att besegra Trump?

.

Vad är meningen?

Målsättningen kan vara att vänja allmänheten vid tanken att Trump ska mördas. Därefter kan Illuminati utnyttja mordet enligt klassisk problem-reaction-solution.

Precis som falsk flagga 911.

Sollar
6/11/17, 12:31 AM
#95

Covfefe

Huygens
9/6/17, 4:47 PM
#96

Hillary Clinton skriver i sin nya bok att Bernie Sanders är som en sinnesrubbad liftare som gjorde att hon förlorade presidentvalet. Aftonbladet

Svart på vitt.

Det var Bernie Sanders fel.

thenameless
9/7/17, 8:41 PM
#97

Colonel Sanders gör god kyckling iaf 😃

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: