Annons:
Etikettnyheter
Läst 1248 ggr
kamera0710
2016-11-06 13:44

Barnmorska vägrade utföra abort - nekades jobb

"En kvinna som fått sin barnmorskepraktik på Höglandssjukhuset i Eksjö, men sedan nekats fortsatt jobb för att hon vägrat utföra aborter på grund av sin tro, anmäler nu arbetsgivaren till diskrimineringsombudsmannen.

Kvinnan skriver i sin anmälan till diskrimineringsombudsmannen, DO, att hon under den förlossningspraktik hon gjort på gynekologi- och förlossningsavdelningen blivit lovad både sommarjobb samt vikariat när hon var klar med vidareutbildningen i januari i år. Men innan sommaren 2013 skickade kvinnan ett mejl till avdelningschefen där hon förklarade att hon inte var kapabel att utföra aborter på grund av sin tro.

– Kort därefter fick jag ett telefonsamtal från en av cheferna som inte var speciellt trevligt. Där fick jag tydligt och klart veta att jag inte längre var välkommen att jobba hos dem, eftersom min religiösa uppfattning stred mot det som en barnmorska måste kunna stå för, säger kvinnan till Smålandsnytt." 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/barnmorska-vagrade-utfora-abort-nekades-jobb?gmenu=search

Annons:
Aleya
2016-11-06 14:14
#1

Och? Kan man inte utföra en abort när det står i din arbetsbeskrivning att du ska göra det så ser jag ingen mening i att man gnäller för att man inte får stanna. Det är så mycket av dessa barnmorskor som beklagar sig för att dom inte kan utföra abort och sedan blir man sparkad och så gnäller man. Löjligt. Skaffa ett annat jobb då där sådana saker inte ingår. Skulle vara som om jag skulle välja att jobba på höga höjder men vägra göra det för att jag är höjdrädd och så säger chefen att jag är sparkad för att jag inte kan utföra en uppgift. Man väljer rätt och slätt inte yrken där man inte kan göra alla uppgifter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
2016-11-06 18:16
#2

Och vad resulterade hela bråket i?

Jo barnmorskan arbetar numera i Norge..jag hade för mig att vi har brist på den sortens personal

Aleya
2016-11-06 18:32
#3

#2 hon jobbar inte i Norge denna kvinnan. Utan på ett annat sjukhus i Sverige. Ja vi har brist inom andra yrken också, och inte gnäller dessa över uppgifter som dom inte vill utföra. Så varför ska barnmorskor kunna välja vad dom vill och inte vill göra? Har aldrig varit med om att någon annan yrkesgrupp kan säga att dom vägrar göra saker och gnälla så mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aniara14
2016-11-06 20:19
#4

Om man är absolut motståndare till abort så har man inget i barnmorskeyrket att göra. Det finns tusentals andra yrken att välja på i så fall.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
2016-11-06 20:30
#5

Jag fattar inte heller varför man ens utbildar sig till ett yrke man inte är kapabel att arbeta i.

Åsa S
2016-11-06 21:15
#6

Japp låter jättekorkat att utbilda sig inom ett yrke och tro att man kan välja vilka arbetsuppgifter man ska göra och sedan hänvisa till religion. Finns det arbetsuppgifter man absolut inte kan tänka sig utföra inom ett yrke ska man inte välja det yrket.

Annons:
kamera0710
2016-11-07 06:32
#7

Håller med majoriteten här, tar man ett jobb får man vara beredd att utföra arbetsuppgifterna som ingår.

Sommarek
2016-11-07 08:20
#8

Jag fattar inte ens varför sådant blir en nyhet. När man söker ett jobb finns det väl normalt en arbetsbeskrivning på vad som förväntas av en?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gronstedt
2016-11-07 09:01
#9

Barnmorskeutbildningen ger ju många nyttiga kunskaper, som kan komma till användning på andra jobb. Man kan ägna sig åt preventivmedelsrådgivning (om nu inte det är för grovt för den religiösa sensibiliteten) eller syssla med rådgivning till nyblivna föräldrar, eller jobba på en neonatalavdelning. Men barnmorska kan man inte bli om man inte vill göra jobbet. 

Om någon agerat falskt och brutit löften i det här är det  den platssökande barnmorskan, som inte första dagen på praktiken talade om att hen tänkte arbetsvägra. Eller åtminstone sade det första gången löftena om mer jobb kom på tal. Hen har ju faktiskt låtsats vilja ha ett jobb som hen aldrig haft för avsikt att utföra.

Janne Nilsson
2016-11-07 09:11
#10

#8 Eller en klädkod att följa? 😛

Nåja, nu var väl ärendet aning mer komplicerat. Givetvis skall man inte söka sig till ett arbeta där man inte vill utföra vissa uppgifter som arbetsgivaren förväntar sig. Kan man däremot komma överens om en lösning är det inga problem.

I det aktuella fallet så var det väl någon form av yrkespraktik där man förväntades närvara även vid aborter. Hur man pratade om det innan eller hur praktikplatsen utsågs vet jag inte men det är inte riktigt samma sak som att söka anställning på en klinik.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Sommarek
2016-11-07 09:18
#11

#8 Säkert som vårdpersonal, ja, där det har en praktisk anledning. Tänk att hur jag klär mig kan leva så i andras medvetanden. Undra på att världen ser ut som den gör, när folk inte har riktigt problem utan hänger upp sig på sådant som inte påverkar deras vardag det minsta. 😃

Men som #9 säger, om man kommer med det först när man söker fast anställning är det lite märkligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Aniara14
2016-11-07 19:52
#12

#9 "Man kan ägna sig åt preventivmedelsrådgivning (om nu inte det är för grovt för den religiösa sensibiliteten)- - -  ."

Det är det säkert om den religiösa/e är katolik. För dom verkar det som om allt inom sex är syndigt och totalförbjudet, utom en enda sak och det är fortplantning. Måste vara otroligt jobbigt att vara katolik…😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: