Annons:
Etikettnyheter
Läst 1783 ggr
[Hayabusa]
2016-11-05 09:15

Mordvåg i Skåne

Rekordmånga människor har mördats i Skåne i år. Nu är Skånes mordutredare slut. Särskilt gangstermorden pressar polisen. Ovanligt många har även dödats i nära relationer.

23 personer har mördats i Skåne i år. Så många har inte mördats sedan mitten av 00-talet. Normalt mördas mellan tio och sjutton personer per år.

Till och med under den så kallade mordvågen i Malmö 2011 och 2012 var antalet mord i länet totalt sett lägre än i år.

http://www.hd.se/2016-11-05/rekordstor-mordvag-over-skane

Annons:
Aleya
2016-11-05 10:32
#1

Ja vad ska man säga? Jag är inte förvånad då det varit oroligt där i flera år. Tvåa är nog Göteborg och områden där kring. Och Stockholm sen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Hayabusa]
2016-11-05 17:29
#2

Även serie våldtäkter i Malmö:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23852404.ab

Agafia
2016-11-05 22:41
#3

Gangster gängen har självsanering av varandra eller ?

Aleya
2016-11-05 23:11
#4

#3 gangster mest skulle jag tyvärr tro efter vad jag hört.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
2016-11-06 09:56
#5

Ändå finns det fortfarande folk som håller fast vid att våldet och speciellt det dödliga våldet minskat..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-11-06 10:42
#6

#5 Äh, man vänjer sig.

Annons:
kamera0710
2016-11-06 11:44
#7

Antalet mord i Sverige pendlar vad jag vet ganska "stabilt" runt hundra per år. Men varje mordfall är naturligtvis ett för mycket.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

[Hayabusa]
2016-11-06 12:43
#8

#7 Vilket framgår i den länkade artikel i #0 (har du läst den?).

Vilket också gör ökningen i Skåne anmärkningsvärd:

Saxat:

"I hela Sverige begicks det under 90-talet i snitt ungefär 100 mord om året. Sedan dess har antalet mord minskat till cirka 90. I förhållande till folkmängden är minskningen cirka 25 procent.

Förra året räknade dock Brottsförebyggande rådet till 112 fall av dödligt våld. Då var det framförallt västsvenska mördare som drev upp antalet, bland annat genom flera extrema dåd: Skolmorden i Trollhättan, trippelmordet i Uddevalla, bilbomben som dödade fyra i Göteborg.

– Antalet fall av går lite upp och ner från år till år. Det går inte stadigt neråt varje år, men trenden är nedåtgående, säger Mikael Rying, kriminolog.

Han är Sveriges ledande expert på statistik om dödligt våld.

– Nu redovisade Brå 112 fall förra året, men man måste vänta ett par, tre år för att se om trenden är bruten eller om 2015 var en enstaka topp.

23 fall i Skåne i år är en tydlig överrepresentation jämfört med tidigare totalsiffror för Sverige."

[Hayabusa]
2016-11-06 12:47
#9

Men även:

"• Alkohol- och drogrelaterade mord har minskat kraftigt de senaste åren. Men i år har det skett tre gånger. (Läs mer här, och här)."

kamera0710
2016-11-06 12:53
#10

#8 Har inte läst den. Gick bara snabbt in här, eftersom många hävdar att "våldet ökar" varje gång en vidrig händelse inträffar. Sedan är naturligtvis varje våldsdåd ett för mycket.

[Hayabusa]
2016-11-06 12:59
#11

#10 Då borde du kanske göra det - innan du skriver en kommentar. Och - ja, antalet mord (under 2016) har ökat i Skåne, vilket tråden handlar om.

Martin
2016-11-07 09:48
#12

#3 Tycker att självsanering är ett brutalt och konstigt begrepp i sammanhanget. I vissa av fallen är det så att det är kriminella som mördats, och då mord är ett brott så är ju mördarna i alla fallen (om de fälls för mord) också kriminella. I minst 5 av fallen rör det enligt artikeln sig om relationsmord, 3 kvinnor som mördats av sina män och 2 män som mördats av sina fruar.  Så drygt 20% av morden är snarare relationsmord än gängmord. 

Ytterligare minst ett mord är i bekantskapskretsen under kraftig påverkan av alkohol såvitt jag vet, och inte gängrelaterat.

Men visst, en majoritet av de mördade levde ett liv med mycket umgänge bland kriminella så kan man sedan diskutera om det är gängkriminella eller kompisgäng.

mvh Martin

Agafia
2016-11-07 13:47
#13

Jag relaterade till gandstermorden som pressar Polisen i början av tråden .

Annons:
[helga21]
2016-11-08 19:38
#14

Vi hade 7 poliser utlånade från sydostregionen, nu har vi ytterligare 3 lämnat för att lånas ut till Skåne vilket betyder att det blir inga brott uppklarade här.

Martin
2016-11-08 19:52
#15

Då hoppas vi att det blir fler uppklarade i Skåne. Sen är det ju illa om ni bara hade 10 utredare i hela sydostregionen…  :)

mvh Martin

[helga21]
2016-11-08 22:40
#16

# 15 Jag skrev inte att vi enbart har 10 utredare i sydostregionen utan att det saknas 10 då dessa är utlånade till Skåne. Dessutom så är vi den region som "råkat" mest illa ut i omorganisationen.

Martin
2016-11-09 11:31
#17

#14 Nej, men du skrev "Vi har 7 poliser utlånade från Sydostregionen, nu har vi ytterligare 3 lämnat för att lånas ut till Skåne vilket betyder att det blir inga brott uppklarade här".

Jag förstår (tror) att det bara var en formulering för att påvisa missnöjet och jag försökte vara rolig (humor är svårt). Min slutsats var ju att blir det inga brott uppklarade så har ni inga utredare. Men då skall jag kanske tolka det som att de utredare ni har kvar klarar inte av att klara upp brott? :) (skämt och ironi alltså). :)

mvh Martin

kamera0710
2016-11-09 12:25
#18

Hoppas att de poliser som ska jobba med detta har större kompetens än Quick-utredarna eller Hans Holmér. (När lasermannen härjade hade poliserna som arbetade med fallet tydligen Holmér som avskräckande exempel på hur en mordutredning INTE ska bedrivas.)

[helga21]
2016-11-09 14:40
#19

# 17 Det var taget från TV. Jag ber om ursäkt. Men faktum är att vi ha fått låna ut våra bästa utredare.

[Hayabusa]
2016-11-09 19:05
#20

#18 Ämnet tas upp "Veckans Brott" (08.11.2016)

http://www.svtplay.se/video/11004597/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-4

Cirka 12 minuter in i avsnittet deltar Börje Sjöholm. Intressant att lyssna på.

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-09 19:17
#21

I ovan nämnda avsnitt av "Veckans Brott" tas även gängkriminalitet i Gbg upp. Från cirka 24 minuter in i avsnittet.

[Hayabusa]
2016-11-10 23:23
#22

"Offret sköts i flykten i centrala Landskrona 2002. Nu har mördaren försökt ta sig in i Sverige igen, kan HD och Sydsvenskan avslöja. Med två kalasjnikov gömda under bilen."

http://www.hd.se/2016-11-10/mordare-pa-vag-in-i-sverige-bevapnad-med-tva-kalasjnikovs

[Hayabusa]
2017-01-29 10:23
#23

Sydsvenskan skriver om "våldsvåg" i Malmö under 2016. Hur och varför den startade. Första delen går att läsa här:

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-29/maktvakuum-banade-vag-for-mordvagen

[[eskils_]]
2017-01-29 17:11
#24

Ur en tankeväckande artikel i Expressen om Malmö:

"Malmös skattekraft är i dag lägre än på orter som Skinnskatteberg och Nordmaling. Arbetslösheten är dubbelt så hög som riksgenomsnittet. Var tionde familj är beroende av bidrag.

Om dessa djupa problem har journalisten Lars Åberg skrivit boken "Framtidsstaden", med undertiteln "Om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då?". (…)

I dag mildras flera av Malmös problem med stöd från resten av Sverige. När staden plågas av en mordvåg som har dränerat hela Skåne på erfarna utredare kommer hjälp från andra polisdistrikt. Och kommunen får fem miljarder kronor i utjämningsbidrag varje år, en fjärdedel av budgeten." 

(fetstil i artikeln)

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vem-ska-betala-om-sverige-blir-som-malmo/

[Hayabusa]
2017-02-11 08:33
#25

Intressant läsning om skjutningar i Skåne. Det senaste året har 9 personer skjutits ihjäl i Malmö. Totalt inträffade 41 mordförsök med vapen. 

 http://www.hd.se/2017-02-11/tre-skadade-i-sju-skjutningar-vapnet-borta

Saxat ur artikeln:

"En bilist blir omkörd på Inre Ringvägen, motorleden runt Malmö, av en silverfärgad Audi som bromsar in kraftigt framför honom. Bilisten kör då i sin tur om Audin, som på nytt påbörjar en omkörning. Högra bakrutan glider ner.

– Jag ser en person med uppdragen huva och handskar rikta ett vapen mot mig, berättar bilisten i förhör.

Tre eller fyra skott avlossas innan han lyckas svänga av. Kulorna tar i vänster framskärm och kofångare.

– Jag förstår inte. Jag har inga fiender, säger bilisten.

Den enda förklaringen han kan se är att de som satt i Audin blev förolämpade av hans omkörning."

"I maj 2016 känner sig flickvännens nuvarande pojkvän förolämpad av Fifty. Det gör hans bröder också. Två av dem är med när Fifty skjuts ner med flera skott på von Rosens väg, nära skolan i området. Tre kulor tar i magen. Han har tur och klarar sig från värre inre skador."

"Men i februari 2017 får Sydsvenskan och HD kontakt med en person som bevisligen hanterat vapnet. Hen berättar att det rör sig om en automatpistol modell CZ99.– Den går att ladda med femton skott i magasinet, säger hen, ler och låter förstå att pistolen nu har hunnit förstöras.

– Jag lämnade bort den efter skjutningen. Sedan har den gått vidare. Den kommer aldrig att hittas."

"En man skjuts bakifrån i låren och ändan på en parkeringsplats vid 21-tiden på kvällen. Det hela misstänks vara ett missförstånd – den beskjutne är helt okänd för polisen.

Strax därefter beskjuts en bil bara hundra meter längre bort av samma vapen. Den skadade mannen förs till akuten av sina kompisar, men har ingen aning om vem som kan vilja honom illa. I brist på vittnesmål och utan ett vapen som kanske kan knytas till en misstänkt person tvingas polisen lägga ner utredningen."

kamera0710
2017-02-11 09:20
#26

Uppgifter om Sverige i sin helhet:

"Ända sedan 1990 har trenden varit att det dödliga våldet minskat. Mellan 1990–94 var siffran i genomsnitt 107 fall per år. Sedan sjönk det kontinuerligt varje femårsperiod. 2010–2014 var ­antalet offer för dödligt våld i medeltal 83 per år.

Men de två senaste åren har nivån legat på tydligt över hundra.

Första ökningen på 25 år

Under 2015 mördades 112 personer enligt den officiella statistiken. Aftonbladets sammanställning indikerar att antalet visserligen minskade med sju fall under 2016, men antalet höll sig ändå över hundra.

Det pekar på att den nedåtgående trenden börjar brytas – och att morden ökar för första gången på 25 år.

Hur kan förändringen i så fall förklaras?

Mikael Rying har en hypotes om att ”spritgenerationen” har dött ut. ”Fyllemorden” som var majoriteten på 1970- och 80-talen har minskat på grund av ändrade alkoholvanor.

Nu har i stället gangsterskjutningarna ökat kraftigt de senaste två åren. De kan förklara uppgången."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/x2az8/trendbrottet-morden-i-sverige-okar

[Hayabusa]
2017-02-11 09:40
#27

#26 Tråden handlar om mordvågen i Skåne, men liknande situationer finns givetvis på andra platser i landet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: