Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1561 ggr
[Nomen Nescio]
10/18/16, 2:45 PM

Statsministern vill inte anställa niqabbärare

"Den norska statsministern Erna Solberg uppger att hon inte kan tänka sig att anställa människor som bär niqab på arbetet. Istället menar hon att  invandrare måste anpassa sig till den norska kulturen. – Jag tycker att vi ska kunna se varandras ansikten i arbetslivet, säger Solberg NRK."---

GP

Att en svensk statsminister skulle uttala sig så är väl i det närmaste otänkbart. Men om man leker med blotta tanken - hur skulle reaktionen bli?  Skulle det ens vara möjligt för en svensk minister att säga så och hänvisa till kulturanpassning?

Annons:
[Hayabusa]
10/18/16, 2:51 PM
#1

Vidrigt 🤮

landsbygdsbo
10/18/16, 4:33 PM
#2

Det är väl ganska naturligt att en så viktig arbetsplats som Solbergs inser att kläder sänder signaler.

_Alltså anpassar de anställda sin klädkod till den aktuella arbetsplatsen. Vilket jag naturligtvis accepterar.
_

Det är demokrati, samt naturligtvis rätten att som privatperson klä sig som en Biker, troende Muslim eller Hindu. Niqaben signalerar "ortodox Muslim" och den signalen varken kan eller får Norges folkvalda ledare signalera .

===

===

thenameless
10/18/16, 5:10 PM
#3

Jag är övertygad om att Statsministerns städpersonal redan har en Uniform de måste bära i tjänsten. Om denna har en Niqab/slöja/burka också vet jag dock inte? Men skulle inte förvåna mig?

Men jag anser inte heller att personal så nära statsöverhuvudet  (ja jag vet att det eg e kungen) Inte minsta av säkerhetsskäl inte ska få dölja ansiktet och ex händerna. Sen är det ju svensk kultur som gäller här inte Babylonisk.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

aggeelin
10/18/16, 7:28 PM
#4

Viktigt att se ansiktet på andra människor

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

starhawk
10/19/16, 7:32 AM
#5

Anställda i den positionen skall definitivt inte vara maskerade, och det är precis vad en niqab är, en maskering! Sen hör det ju till saken att svenska politiker är dödsförskräckte att bli kallade för rasist (och reportarar i gemen är ju fullständigt blåsta på betydelsen av detta modeord) så dom skulle nog inte våga gå ut med detta officiellt. Men det finns vissa politiker som inte är lika fega längre så det börjar förhoppningsvis bättra sig på den punkten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sommarek
10/19/16, 8:28 AM
#6

Det är väl mest synd om henne om hon utgår ifrån att en människas kompetens sitter i kläderna.

#5 Eller så är det så att fler och fler blir rasister, och att det normaliserats så till den grad att den som inte hoppar på vagnen blir förlöjligad och hånad som abnormal…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Hayabusa]
10/19/16, 9:01 AM
#7

Mer Niqab till folket 👍

landsbygdsbo
10/19/16, 9:10 AM
#8

#6

En människas kompetens sitter inte i kläderna. Men i all verksamhet där sociala kontakter är av vikt är det kompetens att veta hur man kommunicerar med språk, gester och inte minst sitt klädval.

Det finns en anledning till varför en trafikpolis inte går omkring med slitna jeans och t-tröja på jobbet eller varför en präst inte har hippie kläder på sig när han leder en kyrklig begravning.

Att ta emot en utländsk representant i en regeringsbyggnad är så komplex eftersom man har så många olika koder att ta hänsyn till och läsa av.

Kommer en officiell besökare från ett afrikanskt land är det inte ovanligt att denna bär nationella kläder för att markera sitt ursprung och stolthet över sitt land trots att han i vanliga fall arbetar i kostym. Detta för att klädkoden är viktigt.

Skulle man från Norsk sida nu tillåta ex niqab så sänder man ut en signal vare sig man vill eller ej. För en del blir signalen den att den Norska staten är öppen för alla trosinriktningar och tillåter alla åsiktsyttringar, för andra blir den att den Norska staten stöder ortodox Islam.

I vilket fall en olycklig situation eftersom det sänder dubbla signaler.

Då är det bättre att ha en fast klädkod som neutralt avspeglar landet i fråga.

Sommarek
10/19/16, 9:18 AM
#9

#8 Kommer en officiell besökare från ett afrikanskt land är det inte ovanligt att denna bär nationella kläder för att markera sitt ursprung och stolthet över sitt land trots att han i vanliga fall arbetar i kostym. Detta för att klädkoden är viktigt.

Så det skulle vara okej om en person kommer hit och bär traditionella kläder någon enstaka gång för att det är viktigt för honom, men inte om man bor här och bär dom för att det är viktigt för en…? Hur hänger det ihop?

Och nej, jag gillar inte tanken på niqab, men jag tycker likaledes att dress code är skitsnack. Jag kan förstå att man på vissa arbetsplatser kan behöva en viss uniform så att man t.ex. syns och kan röra sig, och så att folk vet vem man är, men att man till exempel inte kan jobba på restaurang om man har blått hår är bara en gammal, fördomsfull kvarleva från 50-talet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
10/19/16, 9:22 AM
#10

*

landsbygdsbo
10/19/16, 9:47 AM
#11

#9

Varför skulle det inte vara ok om han bär dessa kläder privat här i Norden?

Vad som däremot skulle ställa till med problem är om vederbörande ska representera någon/något annat än sig själv.

Att du anser att klädkod är skitsnack visar väl på vilken insikt du har om dess betydelse.

Det är ju så enkelt, att genom att strunta i klädkoden och klä dig som du själv vill oavsett tillfälle signalerar du ju med kläderna din åsikt.

Är jag representant för någon/något så har jag att följa de signaler min uppdragsgivare vill sända. Accepterar jag inte det så tar jag ett annat jobb.

Agafia
10/19/16, 9:50 AM
#12

Om vi vänder på det så hur tror ni att det skulle vara för en kvinna icke muslim i ett muslimskt land . Skulle hon få arbeta hos regeringen utan slöja ? Jag är inte helt säker på det …… Enl. Mig får du ta seden dit du kommer pga respekt för landets normer oavsett land o religion .

thenameless
10/19/16, 10:08 AM
#13

#10 Och du ville med denna film visa att Koranen är baserad på Torrah?

Förhoppningsvis vet alla härinne det redan.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Sommarek
10/19/16, 10:25 AM
#14

#11 Att du anser att klädkod är skitsnack visar väl på vilken insikt du har om dess betydelse.

Du menar att min förmåga att utföra mitt jobb inte alls har med min klädsel att göra? Är det något som är bevisat, eller är det kanske så att folk helt enkelt får skärpa sig och inte bry sig så mycket om hur andra klär sig? Annars kan man ju säga att barn med övervikt eller glasögon inte får gå i skolan heller, fast det mer uppenbara vore ju att de andra ungarna lär sig att hålla truten.

#12 Om vi vänder på det igen och påpekar att det inte blir ett rätt genom två fel?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
10/19/16, 10:34 AM
#15

#14 När ditt jobb är att representera andra oavsett om det är ett företag eller som folkvald så påverkar klädvalet. Gör tankeleken att komma naken. Och som representant för folk så skall det framstå att man inte representerar andra saker än just det man är tillsatt för.

Vad jobbar du själv med och kan du verkligen gå klädd precis som du vill?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Sommarek
10/19/16, 11:02 AM
#16

#15 Jag har aldrig sagt att klädval inte påverkar, jag har sagt att det inte borde göra det. Jag representerar inte min arbetsgivare, jag representerar en person som jobbar för min arbetsgivare.

Jag arbetar med onkologipatienter, och ja, jag har på mig precis vad jag vill.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
10/19/16, 11:57 AM
#17

#16 Borde, kunde skulle osv. Alla är vi fördomsfulla i första intrycket. Och även om klädsel kan vara missvisande på såväl personlighet som kompetens så blir det alltid en uppförsbacke i början som inte hade behövt vara där.

Som du vill? I sådan fall är du en av de få. Nu tror jag dock inte på dig i det avseendet att du får ha på dig precis vad du vill. Skulle du komma som en traditionell masaikvinna eller japanskt emo så tror jag att såväl arbetsgivare som patienter skulle ha synpunkter oavsett kompetens.

Att arbeta inom vården precis som många andra delar av arbetslivet handlar om att skapa förtroende och samförstånd mellan parterna. Precis som det finns andra klädval som även du med största sannolikhet skulle ha synpunkter på.  Något som alla vinner på.

De flesta av oss vill uppfattas som proffsiga i vårt yrkesliv.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Sommarek
10/19/16, 12:41 PM
#18

#17 Jag kommer som traditionell goth, och det funkar utmärkt. Patienterna blir glada, läkarna blir glada…

Nu har jag ju turen att inte bara ha två examina utan att också vara mångspråkig, så jag behöver inte oroa mig för att inte verka proffsig oavsett vad jag har på mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
10/19/16, 1:54 PM
#19

#16,18

Rätt underligt, om du är anställd på ett sjukhus och jobbar mot deras patienter så är du, vare sig du vill eller ej  sjukhusets ansikte utåt just då du jobbar.

Alltså (vilket jag betvivlar) går du klädd i goth-kläder när du arbetar mot levande cancerpatienter så skulle jag förmoda att de flesta anser det olämpligt.

Men det avgör ju din arbetsgivare..

En av mina kompisar jobbar som ingenjör/tekniker i en försvarsindustri.

Går klädd som en biker, med axellångt hår o skägg. kör naturligtvis en gammal Indian..

Men han är själv medveten om att det inte skulle vara möjligt utan den specialkompetens han besitter. Mångårig vana från skrivbord, bakom spakarna + aktiv tjänst i utlandet (med dokumenterade utmärkelser) gör att han kan ta sig den friheten.

Han representerar sig själv i kraft av sin kompetens.

Men för majoriteten av oss är detta inte möjligt.

Janne Nilsson
10/19/16, 2:01 PM
#20

#18 Kul om det fungerar. Men nu tror jag inte riktigt på din beskrivning. Än mindre tror jag på din förmåga att veta vad andra tycker om ditt klädval.

Gjorde en bildsökning på "tradionell goth" med detta resultat.
https://www.google.se/search?q=traditionell+goth&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&biw=1406&bih=722&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjO45jH5-bPAhVjMZoKHfHwAXoQ_AUIBigB

Och ser du ut så här så skulle jag ha synpunkter på din klädsel  oavsett om jag är arbetsgivare, kollega, kund, anhörig eller medborgare. Inte ens om det var i Patch Adams terapi syfte.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
landsbygdsbo
10/19/16, 2:17 PM
#21

#20 lägg därtill den sedan till den senaste clown hysterin så blir ännu osannolikare 😎

Sommarek
10/19/16, 2:58 PM
#22

#20 Nej, jag vet att du har det jobbigt med saker som går emot din föreställning om hur saker och ting bara är, men så är det. Att du är trångsynt förvånar mig inte direkt heller. Men då kan du ju vara dubbelt glad att du inte är patient på min klinik, eller hur?

#21 Hade du inget annat än illa stavade, vaga försök till personangrepp att komma med?  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
10/19/16, 3:38 PM
#23

#22 Om du ser ut så där som bilderna anger så kanske det kan tolkas som en personangrepp? Vi är nog båda trångsynta fast på olika sätt. Även om jag själv inte har behov av den typen av vård så har jag all rätt i världen att att ha synpunkter på hur det offentliga drivs. Som medborgare och som skattebetalare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

landsbygdsbo
10/19/16, 4:12 PM
#24

#22 Tydligen hör du till den grupp som anser att avvikande åsikter är personangrepp.  Det säger betydligt mer om litenheten hos din person än de eventuella stavfel som finns i det folk skriver.

Det viktiga är ju i det här fallet inte hur det skrivs utan vad det skrivs.

Att hårdsminkad i svart lekdräkter bemöta cancerpatienter är inte ok, och jag tvivlar dessutom starkt på att det görs.

PS Tro Faan att jag är glad för att jag  inte är onkologi-patient, vem skulle vilja vara det?

Sommarek
10/19/16, 6:28 PM
#25

#22 Jag är mig veterligen inte med på någon av bilderna, så nej, jag ser inte ut som på någon av bilderna.
Klart du får har åsikter, men jag hade nog hoppats på att det skulle handla med om vårdtider, köer och ekonomi än hur jag ser ut. Men skönt att veta att jag bor hyresfritt i huvudet på någon.  :)

#24 Aha, så du drog clowparallellen som en komplimang? Så klantigt av mig; det måste vara för att jag är så korkad (så dum att jag inte ens kan känna av folk som jag känt länge, liksom) som det inte sjönk in. Sorry.  ;)

Att hårdsminkad i svart lekdräkter bemöta cancerpatienter är inte ok

För att…? Motiveringen lyder…?

Vi kan nog lämna det till mina patienter att säga om det är okej eller inte - eller… nej, vänta! Jag anar en gissning komma smygande. Du har aldrig träffat dom, mig eller min arbetsgivare, och aldrig sett hur de reagerar vad jag har på mig, men… "du bara vet".   ;)

"Lekdräkter"?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
10/19/16, 6:49 PM
#26

#25 Jodå, jag har åsikter om det också, varför skulle jag inte ha det? Men det är inte det som är ämnet i den här tråden. Återigen, starta en tråd om det själv, som Staffan föreslog.
Kanske kommenterar jag den, kanske inte. Kommenterar nog mest på Aktuellt i Focus.

Och det är inte om hur du ser ut, det handlar inte alltid om dig, men jag förstår att vill få det till det. Det handlar om hur man bemöter folk i sin vardag, där ens utseende är 

en del av det. Även den delen av utseendet som man inte kan påverka men folk i allmänhet har mer förståelse för det.

Du bor knappast i mitt huvud, men jag läser det du skriver här och opponerar mig för det mesta. Tog i och för sig en snabb titt på din blogg utan att bli klokare.
Men framhärdar du kan jag för all del skicka en hyresavi till dig?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[helga21]
10/19/16, 7:05 PM
#27

Sommarek Har ni inga arbetskläder? Hur tror du det skulle se ut om militärer, bussförare, flygpersonal mm gick omkring och såg ut som de ville och sa att de representerade sig själva i sitt arbete. Har du hört talas om uniform och gradbeteckningar?

Annons:
landsbygdsbo
10/19/16, 8:38 PM
#28

#25

Det var någon som skrev "Jag kommer som traditionell goth, och det funkar utmärkt. Patienterna blir glada, läkarna blir glada…"

Du får ursäkta om vi tar dig på orden…

Tydligen hade jag rätt som förmodade "Att hårdsminkad i svart lekdräkter bemöta cancerpatienter är inte ok, och jag tvivlar dessutom starkt på att det görs."

Bra att ordningen är återställd, du jobbar alltså inom vården och är traditionellt klädd med de kläder vården tillhandahåller😃

Sommarek
10/20/16, 7:44 AM
#29

#26 Och det är inte om hur du ser ut, det handlar inte alltid om dig, men jag förstår att vill få det till det. Det handlar om hur man bemöter folk i sin vardag, där ens utseende är 

en del av det. Även den delen av utseendet som man inte kan påverka men folk i allmänhet har mer förståelse för det.

Nu var det ju mitt utseende du kommenterade på, ingen annans. Om du inte vill att jag ska prata om mig själv kanske du inte behöver kommentera på det, som förslag.

#27 _Har ni inga arbetskläder?

_Syrrorna har, men inte jag.

#28 Bra att ordningen är återställd, du jobbar alltså inom vården och är traditionellt klädd med de kläder vården tillhandahåller

Om illusioner får dig att må bättre, som jag ju förstår att de gör, bli du kvar i en. Bara det funkar för dig. 👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
10/20/16, 8:34 AM
#30

#29 Då jobbar du inte som läkare, inte som sjuksköterska , inte som vårdbiträde.

Då handlar det om servicearbete så som städ, tekniker,el eller ngt annat.

Eller , ja du nämnde det ju clown för att muntra upp de deprimerade😉

thenameless
10/20/16, 8:45 AM
#31

Den här diskussionen har spårat ur även om det är intressant att inte heller Gothare s  kläder accepteras av alla

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sommarek
10/20/16, 9:50 AM
#32

#30 Nix, föga förvånande fel. Men okvalificerade gissningar är ju ditt forte, så bra försök.  ;)

#31 Ja, underligt trångsynta människor utan bas för sina åsikter finns det ju gott om, tyvärr. Jag föreslår att ytterligare spekulationer om vad jag jobbar med eller har på mig, eller vad folk omkring mig anser om detta, tas via PM om folk inte har något bättre för sig. Tjing!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
10/20/16, 10:46 AM
#33

#32

Du kan få föreställa gubben i månen för min del. Men ställ gärna i bevis att du som landstingsanställd arbetar med patienter på en onkologi avdelning iförd goth-mundering. Möjligtvis för att roa sjuka barn som ngn form av clownmundering…😃

Janne Nilsson
10/20/16, 10:51 AM
#34

#29 Eftersom jag inte vet hur du ser ut, förmodar att du gör det genom ett fönster, så kan jag inte kommentera dig specifikt, vilket jag heller inte gör. Om man eller du däremot såg ut som de på bildsökningen jag länkade till har jag givetvis synpunkter på. Om det är i det offentligas regi har jag även rätt att ställa vissa krav.

Det var du själv som smög in att du såg ut som en traditionell goth och att det gick alldeles utmärkt. Därav den biten av diskussionen, vilket bara bekräftar vad många av oss har hävdat, att det finns gränser och kutym. Och att det inte bara gäller religösa attribut utan många andra plagg därtill.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
landsbygdsbo
10/20/16, 11:04 AM
#35

#34 Hear, hear!!

[helga21]
10/20/16, 3:10 PM
#36

# 30 Även dessa har arbetskläder! Som kurator eller liknade kan du slippa att använda arbetskläder. Eller om du arbetar för någon organisation. Arbetar du som sjukhusvärdinna för Röda korset har du uniform.

 tror hon driver med oss

landsbygdsbo
10/20/16, 4:16 PM
#37

Nej det tror inte jag,Han/hon driver med sig själv😉

Upp till toppen
Annons: