Annons:
Etikettövrigt
Läst 665 ggr
[Hayabusa]
2016-09-26 09:09

Behandla religioner som andra ideologier

"Nog är det konstigt att religionen fortfarande inte bara väcker heta känslor utan att den i vissa former fortfarande omgärdas av sådan vördnad. När en påve, ärkebiskop eller imam säger något dumt så hymlas det om att religiösa trosföreställningar måste respekteras."

"Voltaire och Hume utsatte religionen för frätande hån och bitande argument. Människor med en stark tro tvingades att skärpa sina argument och när dessa inte räckte till fick de ge vika. I Sverige slog Ingemar Hedenius ett slag för upplysningens värden i sin bok Tro och vetande från 1949. Den gav upphov till en hetsig debatt där vetandet gick segrande ur striden.

Detta är nu gammal historia. Om en ny Hedenius skrev en liknande bok idag och med udden riktad också mot andra religioner än kristendomen skulle han anklagas för hets mot folkgrupp. Inte bara det – hans vedersakare skulle ivrigt påhejas av stora delar av det som en gång i tiden gick under namnet intelligentian.

Det är fortfarande helt ofarligt att håna vissa religioner, speciellt varianter av kristendomen. Men ve den som använder samma kritiska redskap när islam kommer på tal. Den som analyserar islam med i andra sammanhang normala historiska och kritiska argument och ser islam som ett resultat av senantika faktorer i Västasien riskerar att utsättas i bästa fall för intellektuell mobbning, i värsta fall för hot till livet. Att ens försynt undra hur en sådan lära ska passa in i ett modernt samhälle anses som höjden av fördomsfullhet."

http://www.hd.se/2016-09-25/carl-rudbeck-behandla-religioner-som-andra-ideologier

Annons:
Emo
2016-09-26 09:12
#1

Klokt. Frågan man ställer sig är: Varför? Allt annat undersöks och granskas.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tride
2016-09-26 14:31
#2

Obegripligt. Eftersom jag tycker att man skall gå till källan innan man tar ställning och yttrar sig, har jag läst Koranen. Mer skrämmande än uppbyggligt.Dessutom otidsenligt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

kamera0710
2016-09-26 17:14
#3

Tycker den kritik som Rudbeck efterfrågar framförs hela tiden.

[Hayabusa]
2016-09-26 18:13
#4

#3 Jo, men från vilket håll? Och hur mycket gehör får den?

"Problemet är att ingen religion som inte har genomgått olika typer av reformer låter sig restlöst integreras i ett modernt samhälle. Kristendomen tvingades därtill av modiga kritiker som idag är mycket sällsynta när islam kommer på tal. Helst bör dessa kritiker komma inifrån sin religion för att få legitimitet i de troendes ögon. Visst finns det en och annan sådan i islam. Vanligen hittar man dem i USA där de tryggt kan säga sådant som inte låter sig sägas i muslimska länder eller i ens vissa moskéer i Europa."

kamera0710
2016-09-27 15:15
#5

Undrar om timbroiten Rudbeck har stöd av andra inom Timbro. En av dessa marknadsflummare ansåg nyligen att det är en mänsklig rättighet för föräldrar att indoktrinera sina barn i religion. 

Vi ska enligt honom ”respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse”.

http://www.svt.se/opinion/markus-uvell-om-friskolor

[Hayabusa]
2016-09-27 15:40
#6

När religionsfrihet & yttrandefrihet krockar. Ett integrationsproblem, enligt min mening.

Annons:
kamera0710
2016-09-27 15:43
#7

#6 Ska jag tolka detta som att även du anser att Uvell pratar strunt? För han nämner ju inte ett ord om barnens rätt att slippa indoktrineras.

[Hayabusa]
2016-09-27 15:48
#8

#7 Jag anser att Rudbeck har en poäng i den artikel som jag länkar till i #0. För övrigt ska du inte tolka något alls.

[Rulander]
2016-09-28 09:05
#9

Rudbäck har naturligtvis rätt. Det är förvånnade att vi är så ofattbart flata att vi inte ser verkligheten som den är.

Jag  kristen och har sett ofattbart mycket häcklande med kristna. Hur kommer det sig att Islam inte kan kritiseras på samma sätt?

Upp till toppen
Annons: