Annons:
Etikettövrigt
Läst 1724 ggr
Staffan
9/14/16, 2:25 PM

Fler barn vill byta kön

Antalet barn som vänder sig till sjukvården för att utreda sina könsidentiteter i hopp om att kunna byta kön har ökat snabbt de senaste åren. På Astrid Lindgrens barnsjukhus hade man är 2012 bara 5 fall för att 2015 notera 116 fall.

Barnpsykiatikern Louise Frisén vid enheten för könsidentitetsutredningar på sjukhuset säger till SVT att antalet remisser kommer att öka ytterligare under 2016 och beräknas landa på omkring 200 när året är slut.

Enligt SVT är forskarna förvånade över att så många väljer att byta kön idag jämfört med för bara några år sedan. Teorier som lyfts fram är att toleransen för könsbyten skulle ha ökat eller att kunskapen inom området har blivit större.

På sociala medier finns det fler teorier, bla kallas fenomenet kulturmarxistisk barnmisshandel av skribenter som menar att extrem politisk propaganda och indoktrinering förvirrar många barn och gör dem osäkra i sin könstillhörighet.

Vad tror du är orsaken till den lavinartade ökningen?

// Staffan

Annons:
[VSK]
9/14/16, 7:40 PM
#1

Henrik torde vara det säkraste namnet för blivande föräldrar mao 🙂

tlover
9/14/16, 9:38 PM
#2

jag tror på toleransen

Jag tror tex inte att min dotter kommer att bli min son bara för att hon har en blå biltröja på sig utan att om hon blir min son blir hon det för att hon är min son (vad förvirrande det är att skriva såhär däremot).

Hon skulle nog däremot bli gladast om det var en rosa biltröja men det är svårt att hitta rosa eller knallgula kläder med bilar, grävmaskiner eller liknande på (favoritfärgen är knallgul och i andra hand rosa men hon älskar allt med motorer, ju större och mer högljutt ju bättre)

l'm back

[helga21]
9/14/16, 9:40 PM
#3

För att det går och att det tolereras numera.

Sommarek
9/16/16, 9:20 AM
#4

"Kulturmarxistisk barnmisshandel".

😂

Undrar om de då också menar att folk som föds med en fot eller sju fingrar och vill fixa till det om det går också blir misshandlade.  😃

Klart det har att göra med ökad tolerans och större möjligheter.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Shirokaze
9/18/16, 12:19 AM
#5

Jag är ganska säker på att ökningen beror på att tvångssteriliseringslagen har tagits bort (tack och lov för det, den var stenålders och kränkte mänskliga rättigheter) samt att det blivit mer accepterat och upplyst i samhället (syns mer i media osv). Sen så är det säkert också så att folk vågar nuförtiden "komma ut" i allt yngre åldrar då det finns förebilder överallt på nätet osv. T.o.m. i Sverige finns det flera HBTQI+ representanter (som Sara Lund/Claes Schmidt) som syns i samhället, som har föreläsningar i skolor och event om olika könsidentiteter, könsuttryck och hur samhället ser på det…

Det har helt enkelt kommit till den punkten att man inser allt tidigare i dagens samhälle att det finns mer än bara en "flicklåda" och en "pojklåda" som man tvingas in i, beroende på vad man har mellan benen det finns fler än bara två binära kön. Dessutom sitter könet i huvudet, inte mellan benen.
Att ordet "hen" tagits in i ordboken utgjorde också ett slag för trans* rörelsen samt att Sverige går framåt och börjar bli ett bättre land att leva i, oavsett könstillhörighet.

Och nej, det heter inte "byta kön" man byter inte utan man korrigerar bara det som blivit fel. En transperson har, för det mesta, alltid varit det kön dom identifierar sig som. Att säga "byta kön" är transfobiskt och tyder på okunskap i ämnet.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Spöket
9/18/16, 12:07 PM
#6

Byta kön är rätt. Man ser ut som en man, har manliga könsdelar..men vill vara en kvinna?! Är det verkligen inte könsbyte då om man med hjälp av hormoner och operation byter kön? 

Vågar inte utveckla mer för då blir inlägget garanterat borttaget. 🤫

Multi vad?

Annons:
[VSK]
9/18/16, 12:14 PM
#7

Det var en gång en man som sökte jobb på en cirkus.
Mannen kom in på cirkusdirektörens kontor och cirkusdirektören undrade vad mannen kunde göra för nåt specifikt.

Mannen: jag kan härma en fågel.
Cirkusdirektören: såna har vi tillräckligt av (som kan vissla alltså).
Tack då sa mannen och flög ut genom fönstret.

Shirokaze
9/18/16, 7:07 PM
#8

#6 Din brist på kunskap får mig att vela kräkas i munnen.
Det handlar inte om att en transperson vill VARA ett visst kön, en transperson ÄR det könet dom säger att dom är inget annat har betydelse, punkt slut. Bara för att kroppen, buren av kött som personen är fånge i, ser ut på ett sätt som omgivningen tolkar som manligt/kvinnligt så betyder det inte att deras identitet ska tillintetgöras och förminskas. Den enda som kan säga vad och vem man är, det är en själv alla andras åsikter och fördomar kan dra dit pepparn växer.

Att säga att en transperson "vill vara man/kvinna" är i princip som att säga att hela deras identitet är på låtsas och är därmed extremt kränkande. Om en transperson utger sig för att vara man/kvinna så är dom det och det har du inget att säga till om, oavsett vad dina ögon ser när du tittar på dem och vad dina ögon hör när de pratar. Man blir inte ett visst kön, man är det könet – därmed korrigerar man om något blev fel vid födseln, man byter ingenting. Om man "byter kön" så tyder det på att hela personen byts ut (även det mentala) och det gör det inte – en transperson är den individen dom alltid varit, det är bara kroppen som inte stämmer överens och som ska fixas. Även efter alla behandlingar en transperson väljer att gå igenom så är deras psyke fortfarande samma… fast lyckligare. Helt. Fungerande.
Därvid korrigera, inte byta. Individen är detsamma, kroppen är olik – mer passande.

Tänk dig själv att du en dag vaknar och din kropp är av motsatta fysiskt kön, fast du har kvar hela din personlighet och allt det mentala från ditt rätta kön. Du skulle förmodligen inte tycka att det vore så kul om alla i hela samhället plötsligt behandlade dig som det könet dom uppfattar dig som, oavsett vad du själv säger? Du vet att du egentligen är det andra könet, det könet du innerst inne känner dig som, men ingen annan tror dig och behandlar dig endast utmed hur din kropp ser ut – kul va? Att bli behandlad utmed något du inte kan påverka, det vill säga. :) Varje dag blir du hotad, påmind om hur du inte passar in och förminskad till ingenting, blir diskriminerad på jobbet/skolan/överallt, får ångest och könsdysfori över saker kroppen rent biologiskt gör som den inte borde göra (tänk att vara man och ha mens t.ex.) osv. Förmodligen skulle du inte finna dig i det här och vela komma tillbaka till kroppen du ursprungligen hade, inte sant?
Tänk dig nu att en transperson vaknar upp till samma mardröm varje dag och det värsta är att dom enda som kan hjälpa är ett gäng (cis)psykologer, (cis)läkare och (cis)kirurger som först ska bestämma om du är "tillräckligt" trans för att få hjälp enligt dom. Det, om något, är helt stört så det finns inte, nämligen att någon annan ska bestämma hur riktig ens identitet är – det kan ingen annan veta bättre än en själv. Sveriges transvård är både bra och ett skämt samtidigt.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Spöket
9/18/16, 7:51 PM
#9

Var det inte en Norsk tjej som trodde hon var en katt? (man får ju hoppas att det var en ploj) 😃

Du får ha dina åsikter och jag behåller mina (försök att inte spy nu) 😉

Multi vad?

[VSK]
9/18/16, 8:00 PM
#10

#8

Det handlar inte om att en transperson vill VARA ett visst kön, en transperson ÄR det könet dom säger att dom är

Att tro sig ha ett speciellt kön och faktiskt ha ett speciellt kön bestäms av kromosomerna och det har ingenting med vad man vill att man skall vara. 

Bara för att kroppen, buren av kött som personen är fånge i, ser ut på ett sätt som omgivningen tolkar som manligt/kvinnligt så betyder det inte att deras identitet ska tillintetgöras och förminskas

Så du menar alltså att om man står i duschen efter idrott, så kan där stå fruntimmer med maskulin kropp och hårväxt samt en Petter-Niklas mellan benen, så är det inte en man utan en kvinna biologiskt sett, om denna individen tycker så? 

Den enda som kan säga vad och vem man är, det är en själv – alla andras åsikter och fördomar kan dra dit pepparn växer

Här skall du få en länk som förklarar hur det funkar. Förövrigt så är det rätt otrevligt att be folk dra dit pepparn växer, enbart för att de inte tycker som du, inte sant ? 

http://www.medscinet.se/gensvar/chapter_frame.asp?hid=2&cid=21

Jag har full förståelse för att det finns människor som känner att dess hjärna/medvetande tycker de har vuxit upp i fel slags kropp könsmässigt sett, men att säga att folk bestämmer själv vilket kön de tillhör är lite väl magstarkt, speciellt om det inte stämmer. 

Det jag inte förstår är om det här är ett psykiskt problem eller ett fysiskt problem.

Shirokaze
9/18/16, 8:05 PM
#11

#9 Ja det fanns det, men det kallas otherkin (alltså att man identifierar som en annan ras) och är en helt annan sak, enligt mig. Ska inte förväxlas med transpersoner. Personligen kan jag inte ta otherkin på allvar för liksom, dom är så himla cringe.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[VSK]
9/18/16, 8:14 PM
#12

#11

Du skall inte se ned på personer som tror de är katter 😉

Shirokaze
9/18/16, 9:14 PM
#13

#10 Du har ingen rätt att säga om du tycker att någon annans identitet inte stämmer du är inte innanför deras huvud och därmed har din åsikt noll betydelse för du vet inte vad de har gått igenom. Om det är magstarkt eller inte det skiter jag i, det är så det ska vara för det är det mest humana. Om du inte vet deras historia så har du ingen rätt att bestämma över deras kropp och psyke heller. Tänk om någon sa till dig att du minsann inte är det du uppger dig för att vara, skulle inte du bli lite vrång då? 

Att tro sig ha ett speciellt kön och faktiskt ha ett speciellt kön bestäms av kromosomerna och det har ingenting med vad man vill att man skall vara.

Visste väl att det skulle komma någon med det gamla kromosom-argumentet… 😴 Vad tråkigt att folk inte kommit längre än så. Du vet väl om att det föds människor med fler kromosomuppsättningar än XY och XX? Vad säger du om t.ex. någon född med XXY eller XYY? Vad säger du om folk som föds som intersex, alltså med fysiska drag från både man och kvinna? Vad ska dom klassificeras som då, eller finns dom helt enkelt inte i din värld för att dom inte direkt kan buntas in i man eller kvinna? Tycker du också att det är okej att när ett intersex barn föds så får läkarna bestämma att "ja men ungen har en snippa och testiklar så vi opererar bort testiklarna så blir barnet tjej och får könshormoner för det" och sen visar det sig senare att barnet egentligen var en pojke? Förjävligt är vad det är, förstöra ett liv utan tillåtelse, för kosmetiska skäl.
Läs här om intersex så kanske du blir lite klokare: https://kit.se/2016/07/27/55663/jag-ar-inte-androgyn-jag-ar-intersex/

Så du menar alltså att om man står i duschen efter idrott, så kan där stå fruntimmer med maskulin kropp och hårväxt samt en Petter-Niklas mellan benen, så är det inte en man utan en kvinna biologiskt sett, om denna individen tycker så?
Ditt exempel är smått förvirrande men jag antar du syftar på en transkvinna (Man-till-Kvinna transperson) då det är väldigt svårt att rekonstruera en penis som ser verklig ut i dagsläget.
Jag kan lova dig att du aldrig kommer stöta på en transperson i den scenarion, en transfobisk cisperson som drar ett (uselt) skämt kanske, men absolut inte en individ som faktiskt lider av könsdysfori.
Alltid så kul med dessa badrums- och duschexempel och att det alltid ska vara om just transkvinnor – visar verkligen på vad det enda folk fokuserar på är kropparna, och särskilt dom som uppfattas som biologiskt manliga. Varför är du så himla fokuserad på vad för kropp och sak som finns mellan benen? Dessutom verkar du knappt veta hur verkligheten ser ut extremt få transpersoner skulle få för sig att duscha publikt då dom fortfarande inte opererat sig/börjat på hormonbehandling. Det är ett av de värsta mardröms-scenariorna som finns att folk ska se en transperson när dom är nakna (innan könsbekräftande vård) det är en sån extrem skam, hat och ångest man känner för den tilldelade kroppen att det sista man skulle göra vore att visa upp sig där andra kan se en i ens mest sårbara och oäkta skinn…

Din uppfattning om transupplevelsen verkar så skev att du förmodligen aldrig läst på om hur det egentligen är att vara trans (syns då du tog det ytliga och överanvända badrumsexemplet,  "hej hej cismansrädslor") eller ens känner någon som är det. Kul att du också hoppar på  forskartåget (fast det finns vetenskapliga bevis på skillnaden i hjärnor osv, men det nämner du såklart inte utan du fokuserar på kromosomerna. 😉).

Transkvinnor verkar vara det mest förskräckliga och pinsammaste som finns enligt dig och många andra, för liksom "herregud en man vill operera bort sin falukorv och göra sig av med alla sina manliga privilegier" – för det är ju automatiskt ett dåligt och sjukt val att vela gå från det bättre könet till det sämre i det patriarkala samhället vi lever i. Att vara kvinna är alltså nånting negativt i vårt samhälle och därför är transkvinnor den värsta sortens skam och tabu då man frivilligt "gått från något bra till något mindre bra". Det värsta är ju att media har i flera årtionden matat oss med transfobisk propaganda i exempelvis filmer hur många komedier har inte du sett där ett skämt grundar sig på en man i klänning? Ja just det, det gör narr av och avhumaniserar transkvinnor. Schysst va?
"Ja men man känner ju igen en när man ser en" kanske du tänker, men jag är då ganska säker på att du åtminstone nån gång i ditt liv passerat en transperson, förmodligen en transman, som du omedvetet läste som kukbärare och inte ens tänkte två gånger på det. Faktum är att många transpersoner smälter så bra in i samhället att efter några år är det nästan omöjligt att skilja ut dem. Fast sen finns det ju dom som inte vill smälta in heller, dom som vill synas för att uppmärksamma att de också existerar och att det är helt okej.

Dessutom känner jag flertalet transpersoner och dom är precis lika kapabla, schyssta, förnuftiga och normala som vilken annan människa som helst förutom att dom råkade ha oturen att tilldelas fel kön vid födseln. Hur många känner du?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Shirokaze
9/18/16, 9:26 PM
#14

#11 Nu tycker ni väl att jag är hypokritiker men otherkins och transpersoner kan jag inte jämföra. Det finns skillnader mellan otherkin och vilka som är någorlunda vettiga men när det dyker upp folk på nätet som allvarligt säger att dom är hälften varulv och hälften vampyr, ja, då är det något som blivit väldigt konstigt. Eller när någon säger sig vara en drake och känner sina vingar växa ut på ryggen. Eller personer som uppger sig för att vara en stjärna och vill att man ska använda pronomen "star", "stars" och "starself" – vad i helvete? Om du vore en stjärna skulle du ha bränt upp hela jorden för länge sen, lol. (alla exempel finns på riktigt, btw)
Otherkins känns mer som ett special snowflake-syndrom á la dagens ungdomar i Tumblr än något som har nån verklig grund. Det skumma är också det att när man börjar kolla närmare så är en stor del av otherkins weebs… slumpmässigt sammanträffande eller inte?

Så jah, där har ni min åsikt om otherkins (samma gäller transracials osv). Dom får ju såklart identifiera sig som vad dom nu än vill (more power to them), fast en stridshelikopter, men dom är inte på samma plan med transpersoner, ickebinära osv i mitt tycke. Om dina föräldrar är människor så är du tyvärr människa också, inte katt eller drake.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[VSK]
9/18/16, 9:51 PM
#15

#13

Du har ingen rätt att säga om du tycker att någon annans identitet inte stämmer

Det finns nånting som heter Yttrandefrihetsgrundlagen. Det betyder att man får tänka, tycka och tro det man vill. Precis som du tycker de människor som tror sig vara katter är lite utanför ditt "tycke". Eller som du sa, du kan inte ta dessa människor på allvar. 

Om jag står i duschen efter idrott och där står en hårig man med manligt könsorgan, så lär jag nog tycka att jag ser en hårig man med manligt könsorgan. Och tycker jag det så har jag rätt att säga det. 

Om du inte vet deras historia så har du ingen rätt att bestämma över deras kropp och psyke heller

Vänta här nu. Vart har jag sagt att jag skall bestämma över deras kropp och psyke? 

Visste väl att det skulle komma någon med det gamla kromosom-argumentet… 😴 Vad tråkigt att folk inte kommit längre än så

Jag tror du har missförstått det där med människans evolution. Den handlar inte om vad vissa individer tycker och vill. 

Varför är du så himla fokuserad på vad för kropp och sak som finns mellan benen?

Jasså det tycker du att jag är. Snarare så känner jag att det är precis tvärsom. 

>>>>>>>>>>>>

Dessutom känner jag flertalet transpersoner och dom är precis lika kapabla, schyssta, förnuftiga och normala som vilken annan människa som helst

Är det nån som påstått att dessa människor inte skulle kunna vara kapabla, schyssta, förnuftiga och normala? Jag känner en hel del människor som är kapabla, schyssta, förnuftiga och normala. 

Transkvinnor (Man-till-Kvinna transperson) verkar vara det mest förskräckliga och pinsammaste som finns enligt dig

Jasså, vart har jag påstått det?

Btw, du glömde svara på min fråga om det här är ett psykiskt eller ett fysiskt problem. 

Du får ursäkta men jag tycker ditt sätt att resonera påminner väldigt mkt om:

[VSK]
9/18/16, 9:54 PM
#16

#14

Om dina föräldrar är människor så är du tyvärr människa och inte katt.

Om dina föräldrar varit transor så hade du inte varit född. 

God natt.

Shirokaze
9/18/16, 10:17 PM
#17

#15 Och du glömde (eller är det "glömde"?) också svara på alla mina frågor som faktiskt har någon betydelse… 😉Förmodligen för att du inte har något att komma med. Istället hoppar du på allt det basala, mindre nödvändiga och personliga. Vad snyggt!

Visst har vi yttrandefrihetslagen och visst är det en bra och fin grej som vi ska vara glada för… så länge man inte använder sin rätt för yttrande till att vålla skada på någon annan. Liksom vem som helst kan och får tycka att kungen är en skitstövel men att sen gå och trycka upp en bok om det är en annan femma. Det finns gränser. (obs! bara ett exempel)

Om jag står i duschen efter idrott och där står en hårig man med manligt könsorgan, så lär jag nog tycka att jag ser en hårig man med manligt könsorgan. Och tycker jag det så har jag rätt att säga det.

Klart du får tycka det och säga det, om du så behagar (och på egen risk). Men var beredd på att ifall motparten nu råkar vara en trans- eller ickebinär person (trots din uppfattning) så kanske du skulle göra bättre i att hålla foderluckan stängd då personen i fråga säkert kämpar med såna onödiga kommentarer och påpekanden varje dag och det, tro mig, tär på psyket och välmåendet. Personen mår säkert skit och du vet inte hur mycket skada dina "oskyldiga ord som du hade rätt att säga" egentligen kan göra – kanske var ditt simpla yttrande tillräckligt för att bägaren skulle rinna över. Kanske var det tillräckligt för ett till självmord i statistiken och en kort tidningsartikel om "en man som hoppade framför tåget" omedvetna om sanningen. Vad vinner du på att påpeka något som personen redan är plågsamt mån om?
Ibland stämmer ordspråket "att tala är silver, att tiga är guld".
Om man inte vet vad en person kämpar med (och det vet man sällan) så är det alltid bättre att vara vänlig.

Transkvinnor (Man-till-Kvinna transperson) verkar vara det mest förskräckliga och pinsammaste som finns enligt dig

Kul att du tog det som ett personligt påhopp fast jag tydligt skrev "och många andra" efteråt, för att göra det tydligt att jag menade mer generellt än bara en person. Men det klippte du ju självklart ut ur ditt citat.

Resten orkar jag inte ens svara på, slöseri på min tid. Du svarade inte ens på om du kände nån transperson eller allt annat som faktiskt hade kunnat ge mer värde och substans till dina argument så hejdå och godnatt på dig.

#16 Wow, edgy. Vilket påhopp. Vad arg man blir. Eller nej, du är egentligen bara pinsam och bevisade det just till fyllo. Dessutom kan män bli gravida (tack vare att tvångssteriliseringslagen tagits bort) så feel the burn. Framtida barn kan ha "transor" (extremt fult ord, btw) som föräldrar och det är precis lika fint och värdefullt som vilka andra föräldrakombinationer som helst. Hoppas du hamnar i en sån "transa"-familj i ditt nästa liv, så kanske du lär dig något. 😉

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[VSK]
9/18/16, 10:43 PM
#18

#17

Hade du ställt några frågor av betydelse för mig så hade jag givetvis svarat på de. 

Visst har vi yttrandefrihetslagen och visst är det en bra och fin grej som vi ska vara glada för… så länge man inte använder sin rätt för yttrande till att vålla skada på någon annan. Liksom vem som helst kan och får tycka att kungen är en skitstövel men att sen gå och trycka upp en bok om det är en annan femma. Det finns gränser. (obs! bara ett exempel)

Vad svamlar du om? 

Klart du får tycka det och säga det, om du så behagar. Men var beredd på att ifall motparten nu råkar vara en transperson (trots din uppfattning) så kanske du skulle göra bättre i att hålla foderluckan stängd då personen i fråga säkert kämpar med såna onödiga kommentarer och påpekanden varje dag och det, tro mig, tär på psyket och välmåendet. Personen mår säkert skit och du vet inte hur mycket skada dina "oskyldiga ord som du hade rätt att säga" egentligen kan göra – kanske var ditt simpla yttrande tillräckligt för att bägaren skulle rinna över. Kanske var det tillräckligt för ett till självmord i statistiken och en kort tidningsartikel om "en man som hoppade framför tåget" – omedvetna om sanningen. Vad vinner du på att påpeka något som personen redan är plågsamt mån om?

Ibland stämmer ordspråket "att tala är silver, att tiga är guld". 

Om man inte vet vad en person kämpar med (och det vet man sällan) så är det alltid bättre att alltid vara schysst. 

Hur mår du egentligen? 

Kul att du tog det som en personligt påhopp fast jag tydligt skrev "och många andra" efteråt

Till skillnad från dig, så kan jag bara svara för mig själv. Därav ointressant att försöka svara på "och många andra" åt andra för andra. 

Om jag känner nån transa eller inte är min ensak inte din. 

God natt 🙂

Sommarek
9/19/16, 8:25 AM
#19

#16 Fel, igen. Det finns flera transsexuella som har barn (ett exempel).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[VSK]
9/19/16, 8:49 AM
#20

#19

Jag trodde det var underförstått det jag skrev.

Annons:
Sommarek
9/19/16, 8:51 AM
#21

#20 Du menar att du skrev att om någons föräldrar varit transor så hade personen ifråga inte varit född, men det var underförstått att transexuella kan få barn?

Hur kunde jag ha missat det…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[VSK]
9/19/16, 8:55 AM
#22

#21

Gör dig inte dum.

Upp till toppen
Annons: