Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1465 ggr
Staffan
9/13/16, 11:50 AM

Välförtjänt politikerförakt

De flesta har nog hört talas om Macchiariniskandalen på Karolinska Institutet. Ni vet där Paolo Macchiarini i princip utförde djurförsök på människor och opererade in plaststrupar på patienter varav de flesta nu har avlidit.

Ytterst ansvarig på Karolinska Institutet Harriet Wallberg fick i förra veckan sparken från sitt jobb som rektor. Det var forskningsminister Helene Hellmark Knutsson som gav henne sparken och meddelade att:

– Förtroendet för henne är skadat. Jag har kallat till mig henne för ett samtal i dag och sagt att hon inte kan verka i rollen som universitetskansler. Hon har sagt sig förstå detta.

TRE DYGN(!) senare anställer samma minister, Helene Hellmark Knutsson, samma Harriet Wallberg som generaldirektör på regeringskansliet.

Av regeringsbeslutet framgår att Harriet Wallberg behåller sin lön på 131 500 kronor i månaden fram till och med den 31 maj 2020. Totalt blir det 45 månadslöner vilket sammanlagt ger henne drygt 5,9 miljoner kronor.

Att våra politiker beter sig på det här sättet kan bara betraktas som extremt illavarslande. Sen har dom mage att prata om politikerförakt…

// Staffan

Annons:
Agafia
9/13/16, 2:56 PM
#1

Jag fattar inte att de kan sova bra om nätterna när de agerar så 🤑

Vixxen
9/13/16, 6:24 PM
#2

Det blir bara patetiskt…

Tride
9/13/16, 7:27 PM
#3

Jaha. Här gäller det rädde sig den som kan. Se upp med gästprofessorerna på KI liksom politikerna i regeringskansliet. Håll dig frisk och gående, så klarar du dig, också i det korrumperade Sverige. 😈

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

annia1
9/13/16, 10:35 PM
#4

Nja jag tror det handlar om att regeringen inte vill betala ut reda pengar i nån sorts pension.

Nu är det många år sen jag hörde/läste om en politiker som blev sparkad från ett förordnande och sen blev anställd som generaldirektör på regeringskansliet. Som jag kommer ihåg från medias rapportering då, så när regeringen ger ett förordnanden så är det på en viss tid och lönen är så att säga garanterad för hela den tiden. 
Så om personen får sparken så måste dom betala ut lönen vilket fall som helst för resterande "anställningstid" och då väljer dom att anställa dom som generaldirektör i regeringskansliet för återstående tid. Dom brukar sättas på nåt utredningsjobb istället, men dom får en fin titel så att lönen inte ska sticka ut.

Jag kan komma ihåg fel och/eller så kan det ha ändrats, men kan vara så att dom inte vill betala ut så mycket pengar till en som bara går hemma. Lite dubbelmoral med tanke på pensioner som politiker har.

.

Sommarek
9/14/16, 9:42 AM
#5

#4 Om det är så, så borde man ju kunna lösa det med en undantagsklausul om att personen ifråga inte får missköta sitt jobb till den grad att man får sparken för att avtalet ska gälla.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
9/14/16, 1:18 PM
#6

# 4 Det stämmer!

Annons:
Staffan
9/14/16, 2:27 PM
#7

#4 #6

Om det stämmer så tycker jag det är ännu värre. Politikerna har alltså sett till så att dom inte kan bli av med inkomsten som vanligt folk.

…och sen har dom mage att prata om politikerförakt…

// Staffan

annia1
9/14/16, 5:45 PM
#8

Jag håller med att de borde kunna sparkas rakt av, men å andra sidan.

Jag vet inte hur dessa förordnanden ser ut, men det är nog den mest otrygga anställningsform som finns. En minister vaknar på fel sida så kan man få sparken och som jag förstår hennes sträcker sig till 2020 vilket betyder att vi har val emellan så nästa minister kanske inte alls vill ha henne och då sparkar henne. Tror inte många skulle vilja ta ett förordnanden om det inte fanns nån sorts garanti inbakad. 

Tittar man på vanliga företag så vill de avskeda nån så har man viss uppsägningstid. Det ska förhandlas med facket.  Sparkar man nån på felaktiga grunder så får den anställde skadestånd. 

Och tittar man på chefspositioner inom företag så sällan de blir sparkade utan gör de fel så blir de omplacerade till nåt annat.

Så jag antar man får se hennes nya anställning som en omplacering och min egen åsikt så är det ju ett nerbyte (fast hon får fin titel) från att vara chef till att bli satt på nåt pappersjobb. 
Jag kommer inte ihåg hur länge sen det är allt började rullas upp, men jag tycker att alla som var inblandad i det hela borde fått gå redan då.

.

Tjeja
9/14/16, 8:32 PM
#9

Sanslöst!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
9/14/16, 9:39 PM
#10

# 7 Men hon var väl rektor dvs tjänsteman inte politiskt vald. Och jag förstår att regeringen vill behålla henne hellre än att hon får gå till någon annan eller prata bredvid mun. Men hyfsat betalt!

annia1
9/14/16, 11:14 PM
#11

helga21 vet att du vänder dig till staffan. Men nu beror det på vad du menar med politiskt vald. Nej hon är inte vald av folket, men hon är väl utsedd av regeringen (endera nuvarande eller nån tidigare) till rektor annars så har dom inte rätt att avskeda/avsätta henne. 
I och med att hon är tillsatt av regeringen så är hon på sätt och vis politiskt vald.

Och jag tror inte regeringen har några som helst problem med att hon skaffar nåt annat jobb för då slipper dom sannolikt ifrån att betala ut hennes lön. Det kan jag tänka mig står i anställningskontraktet. Nu får dom betala ut en hög lön till en som bara blir en springpojke. För sparkade personer (utsedda av regeringen) som blir generaldirektörer har egentligen ingen funktion att fylla utan regeringen måste ge henne ett påhittat jobb.

.

Vixxen
9/14/16, 11:39 PM
#12

👍  Ett påhittat jobb! Kan de inte ge alla arbetslösa såna?! 😃

annia1
9/15/16, 12:32 AM
#13

#12 Jo det skulle vara nåt det. 😉

****

Inte särskilt intresserad av politik (då jag inte har så mycket till övers för politikerna) så inte hängt med riktigt i alla svängar, men läst lite här. Och som staffan säger i TS så blev hon sparkad från sitt jobb som universitetskansler.

Hon var den högst ansvariga på UKÄ (univeristets kanslers ämbetet). Så hon var den högst ansvariga myndighetsperson för högre utbildning. Så det är det jobbet hon nu blivit avskedad ifrån. Så egentligen borde det väl varit gustav fridolin som talade om att hon fått sparken för han väl utbildningsminister så han borde varit hennes chef.
Hon är för tillfället placerad på utbildningsdepartementet.

Hon var rektor på KI 2009 och den som anställde macchiarini så därför hennes jobb som rektor nämns i sammanhanget som anledning till att hon blivit avskedad. Hon slutade som rektor på KI 2013 och den som efterträdde henne var anders hamsten och han avgick i början på året när det här med macchiarini rullades upp.

Enligt det jag läser i expressen så tar hon plats på det som kallas "elefantkyrkogården". Vilket är praxis för personer som är anställda som generaldirektörer.
För mig låter det som en passande benämningen på arbetsplatsen för personer som blir sparkad för att de misskött sitt jobb.

Snurrigt så det förslår.

.

Annons:
Vixxen
9/15/16, 12:39 AM
#14

Fast i och för sig har ju de arbetslösa redan påhittade jobb i Fas 3…  …med betydligt lägre lön än denna fd. rektorska… 🤔

annia1
9/15/16, 12:40 AM
#15

Vi går väl OT nu, men finns Fas 3 kvar. Har för mig att det skulle avskaffas.

.

Vixxen
9/15/16, 12:42 AM
#16

#15 Jodå, det är bara omdöpt till nåt annat! 👍 JOB, Jobb- och utvecklingsgarantin tror jag det var!

[helga21]
9/15/16, 8:12 AM
#17

Det var forskningsministern som avskedade henne. Och hon hade förmodligen ett förordnade för en viss tid så lön hade de blivit tvungna att betala henne. Rektorer i kommunala skolor tillsätts av kommunen för den skull är de inte politiker. Även lärare tillsätts av kommunen i kommunala skolor. Dessa är samtliga tjänstemän.

annia1
9/15/16, 4:27 PM
#18

helga21 vet inte om du vänder dig till mig.

Jag vet att det var forskningsministern som avskedade Harriet. Men Harriet var inte rektor på KI nu när hon blev avskedad. Hon var universitetskansler på UKÄ, med ansvar för högre utbildning därför borde det rimligen varit gustav som skulle avskeda henne, tycker jag i alla fall eftersom det handlar om utbildning. Och det är hennes förordnanden som universitetskansler som sträckte sig till 2020.  På UKÄ är nu annika ponten tillfällig chef. Regeringen väntas tillsätta ny chef där i början på nästa år.

Harriet Wallberg var rektor på KI mellan 2004 och 2013 då anders hamsten efterträdde henne. Han avgick i början på detta år när detta med maccihiarini rullades upp och det är pro rektorn Karin Dahlman-wright som tills vidare tagit över efter anders. Även anders har fått anställning i regeringskansliet. Står i expressen. Samma villkor som harriet.

.

[helga21]
9/15/16, 8:00 PM
#19

# 18 Aha då förstår jag. Men de har säkerligen gjort upp detta inom regeringen och innan hon sparkades. Avgick Andres Hamsten självmant eller fick han också sparken och av vem?

För övrig så tycker jag att hela denna historia är otrolig dåligt skött allting från Maccihiarini  anställning till de läkare som var med och opererade patienterna tillsammans med honom. Jag såg alla tre programmen.

annia1
9/15/16, 9:10 PM
#20

Som jag förstått det så avgick anders självmant, men likt harriet så kan han inte sägas upp. För som det står i expressen så kan inte en myndighetsperson sägas upp under pågående anställning utan de blir omplacerade. (och som det verkar så hamnar dom flesta i "elefantkyrkogården" i regeringskansliet.)

Håller med att det är dåligt skött.

.

Annons:
[helga21]
9/15/16, 9:15 PM
#21

# 20 Nej har de ett förordnande så kan de inte sägas upp utan endast omplaceras.

Upp till toppen
Annons: