Annons:
Etikettnyheter
Läst 1707 ggr
[Nomen Nescio]
2016-08-22 13:56

Åttaåring på Hisingen dödad av handgranat

"En handgranat kastades in i en lägenhet på Hisingen där ett stort antal barn övernattade."---

"Polisens presstalesman Thomas Fuxborg var märkbart tagen då han mötte pressen på Hisingen timmarna efter dådet som ändade en åttaårig pojkes liv.

– Det kunde ha blivit ännu värre, sa han och beskrev hur någonstans mellan fem och tio barn var i lägenheten då explosionen inträffade vid tre-tiden på morgonen."---

"I den utsatta lägenheten är en av de dömda för dådet på Vår krog och bar skriven. Hans familj liksom flera av de dömdas familjer har utsatts för hot både före och efter domen. En annan familj fick en handgranat kastad mot lägenheten för en tid sedan.

Natten till måndagen var släktingar på besök i lägenheten och det gjorde att där övernattade väldigt mycket folk, däribland många barn.

– Pojken tillhör en familj som är på besök i den aktuella lägenheten, säger Thomas Fuxborg."---

GT

"Handgranatsdådet som kostade en åttaårig pojke livet rör upp mycket känslor. Hector Valeria, föreningscoach i Biskopsgården, åkte till stadsdelen under måndagsmorgonen för att prata med barn och ungdomar."---

Föreningscoachen, som har engagerat sig i Biskopsgårdens barn och unga under många år, känner sig hjälplös – och räds framtiden. – Jag tror inte att det finns någon som tror att det här närmar sig ett slut. Det kan man inte tro en dag då ett litet barn dör. Jag är säker på att det här bara är en fingervisning på vad som komma skall."---

GT

Annons:
Agafia
2016-08-22 14:45
#1

Så otroligt tragiskt och onödigt .

Sommarek
2016-08-22 14:50
#2

Det är så fegt, sjukt och vidrigt att man mår illa. Tänk att det på allvar finns kräk som tycker de är stora och tuffa som kan döda ett litet barn. Må dom brinna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Nomen Nescio]
2016-08-22 20:56
#3

Den dödade var en skolgosse från Birmingham och dådet har väckt uppmärksamhet även i England.

Record
2016-08-23 12:42
#4

Hur ser den ut som kan kasta en granat ( ca 800 gr) genom en 3glas-ruta så den går sönder o fortsätter in i rummet, det saknas något här.Funderar

Felet säger man " sitter mellan öronen", men med mycket träning kanske det fungerar.

Dubblett: för inlägget skrevs  i fel tråd !

Fillifjonkan60
2016-08-23 22:10
#5

Ja det är verkligen för jävligt! Men - vi får hoppas på att regeringen tar tag i dessa utsatta områden och försöka stävja allt våld som har eskalerat på vissa ställen.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


thenameless
2016-08-24 23:00
#6

Tydligen sitter pojkens bror eller kusin? fängslad på livstid för mord på en annan man här i Sverige, sa de på nyheterna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-25 06:23
#7

#6 Även om det inte står att det är en kusin så framgår det av TS: "I den utsatta lägenheten är en av de dömda för dådet på Vår krog och bar skriven."

landsbygdsbo
2016-08-25 09:25
#8

Blodshämnd har ofta drabbat oskyldiga familjemedlemmar.

En tradition som vi förkastade någon gång straxt efter tusentalet.

Nya Svenskarna har tydligen tagit upp denna gamla tradition igen

Sommarek
2016-08-25 09:29
#9

#8 Visst ja, det är bara nya svenskar som sysslar med sånt… Rågblonda svenskar skulle till exempel aldrig puckla på någon för att han hejar på motståndarlaget i fotboll, va? Och aldrig skulle sedan den påpucklades supporterpolare ge sig in i det hela.

Eller har du källor på ditt påstående?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-08-25 09:35
#10

#9

De gamla svenskarna som sysslade med blodshämnd är döda sedan länge. De idag existerande svenskarna är alltså de nya svenskarna.

Är det någon felaktighet i det påståendet?

Sommarek
2016-08-25 09:37
#11

"Nya svenskar" eller "nysvenskar" är ju ett ganska flitig använt begrepp för tillfället, så såvida du inte har en helt annan definition av det så förstår du nog precis vad jag menar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-08-26 16:02
#12

De gamla bodde i Sverige förr. de nya gör det nu.

Att sedan de blöjgangstrar som sprang omkring i vissa av våra förstäder vuxit upp och tagit lärdom av sina erfarenheter är väl inget att förvånas över.

Myndigheternas handfallenhet lärde dem ju att de kan göra vad de vill utan att det kostar ngt och i gangsterfilmerna lär de sig sedan grovhantverket.

Eller som man sade förr

Som man sår får man skörda och det var ett jäkla ogräs vi lät gro….

[Hayabusa]
2016-08-26 19:05
#13

Är det inte tämligen väl känt vad upprinnelsen till denna historia är?

Annons:
[helga21]
2016-08-26 21:46
#14

Av vad jag kunde se så fanns det en etnisk svensk bland de dömda.

[Nomen Nescio]
2016-08-27 09:26
#15

Paulina Neuding skriver i en gästkrönika i GP om små barn i Sverige som växer upp i närmast krigsliknande förhållanden, där småskolefröknar får föra barnen i skydd för att det pågår skottlossning på gatan utanför. En bild av ett stycke Sverige av idag…

http://www.gp.se/ledare/neuding-ge-besked-varf%C3%B6r-%C3%A4r-barnen-mindre-v%C3%A4rda-1.3727276

Martin
2016-08-29 07:44
#16

#14 Har du kollat alla föräldrar bakåt då och i hur många led? Eller gick du på namnet? För min del är det helt egalt om det är en etnisk svensk eller inte som gjort en sådan här sak. Jag är normalt inte för livstids fängelse men som jag ser det finns det tillfällen då det är lämpligt med undantag. Ett sådant är när man tömmer ett automatvapen på en krog/allmän plats utan att bry sig om konsekvenserna. En annan är när man kastar in handgranater i lägenheter (faktiskt egentligen oavsett om någon dog eller inte).

#4 Det är en handgranat det handlar om, och den väger inga 800 gram. Det vore väl förvisso inte heller helt omöjligt att kasta 800 gram genom ett treglasfönster så att den studsar vidare ut i nästa rum.

mvh Martin

Record
2016-08-29 21:50
#17

#16 Martin

Jag tog den tyngsta vikten av granat o räknade på ett treglasfönster med 3mm tjocklek i varje ruta, vet du vad kraften blev för att den skall kunna gå vidare in?  🤐

Vixxen
2016-08-29 23:55
#18

#17 De kanske krossade fönstret först?

[helga21]
2016-08-30 17:07
#19

# 16 Nej det har jag inte gjort utan jag gick på namnen och hur de lät när de talade. Fast jag håller med dig. Etnicitet har ingen betydelse för brottet och straffet det var bara ett konstaterande och att det inte är så vanligt i Sverige att bete sig på detta sätt.

thenameless
2016-08-30 22:11
#20

Man kan bli riktigt förvånad om man släktforskar lite. Långt ifrån alla är så ariska som de tror

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-30 22:36
#21

#20 Eller så historiskt religiösa heller. Eller har en gammal & ädel kultur eller bakgrund. Faktum är det mesta är rent "hitte-på".

[Nomen Nescio]
2016-08-31 07:22
#22

#20 Där får du nog tala för dig själv! Jag  släktforskade i många år, och lärde känna många andra släktforskare under den tiden. Ingen av dem eller andra som jag läst om har forskat med målsättningen att hitta "arier", tvärtom  har man tyckt det skulle vara spännande att hitta förfäder med mer exotisk bakgrund. Där har man nog i regel blivit besvikna - de flesta har en homogen inhemsk bakgrund, där det mest exotiska kanske har varit några smeder från Vallonien eller Tyskland flera sekler tillbaka, i norra Sverige kanske det dyker upp något samiskt inslag.

Men har vi inte fjärmat oss från själva ämnet nu - det förfärliga faktum att en åttaåring i Sverige fallit offer för en handgranatsattack? (Släktforskning kan vi diskutera här.)

[Hayabusa]
2016-08-31 08:56
#23

#22 Sant. Det är alldeles för många som fått sätta livet till för, vad som det verkar, en familjefejd. Fruktansvärt och så j-a onödigt och meningslöst.

thenameless
2016-08-31 20:37
#24

#22 Du missförstår mig som vanligt.  Du måste vara totalt fråntagen ironi ?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Nomen Nescio]
2016-08-31 22:30
#25

#24 Bra att du berättar att det är ironi, för det framgår väl inte så där jättetydligt. För övrigt är du inte särskilt svår att missförstå - och då är jag inte ironisk.

[helga21]
2016-09-01 11:17
#26

# 25 Men hen är inte så gammal!

thenameless
2016-09-01 16:32
#27

Ni är gulliga.   slöa o rara. jag lämnar denna konversation också innan jag blir bannad igen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Upp till toppen
Annons: