Annons:
Etikettnyheter
Läst 2226 ggr
[Nomen Nescio]
8/12/16, 6:48 AM

Blev våldtagen, dömdes till fängelse och böter

En 22-årig holländska som blivit våldtagen under semesterresa i Qatar ställdes idag inför rätta i Doha och dömdes för äktenskapsbrott till ett års fängelse villkorligt samt 6500 kronor i böter. Hon kommer att utvisas så snart hon erlagt böterna.

Förövaren dömdes till 100 piskrapp för äktenskapsbrott samt för att ha druckit alkohol.

Källa.

Qatar står som arrangör för kommande Friidrotts-VM och Fotbolls-VM. Borde inte omvärlden (re)agera nu?

Annons:
Tom
8/12/16, 9:06 AM
#1

Ja det är läskigt att det fortfarande finns kvar diktaturer i världen där diktatorn kan bestämma vad som helst. Oavsett om de kallas absolut monarki eller diktatur är det samma sak i praktiken. Anledningen till att vi råkade få veta just det här är att det var en utländsk kvinna som blev drabbad men alla stackars människor som bor i de här länderna som godtyckligt straffas för påhittade brott får vi aldrig höra om. Som vanligt är det pengar (oljan) och religion som styr vansinnigheterna. 

Tom

Ary
8/12/16, 4:30 PM
#2

Fullständigt befängt! 😡

[helga21]
8/12/16, 5:52 PM
#3

Ja man tycker att omvärlden borde reagera mot detta.

thenameless
8/12/16, 6:41 PM
#4

Det är deras lagstiftning, den är inte direkt hemlig. Är du kvinna och vill ha sex  med en gift man? Håll dig borta ifrån arabiska halvön

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Nomen Nescio]
8/12/16, 7:01 PM
#5

#4 Så den här kvinnan "ville ha sex med en gift man"? Det stämmer inte med den version jag har hört - har du annan information?

Tom
8/12/16, 9:43 PM
#6

Hon blev ju våldtagen och gick till polisen för att anmäla. Då grep polisen henne för att ha haft sex utanför äktenskapet. Jag skulle väl inte kalla det för speciellt frivilligt…

Annons:
Lia
8/13/16, 9:58 AM
#7

Fy f*n vad sjukt!

thenameless
8/13/16, 9:58 AM
#8

#5 Hon satte sig i en sådan situation att hon lyckades bli drogad och våldtagen av denna man. Vilket tyder på att de inte direkt satt och drack hallonsaft på Hilton Hotel Abu Dhabi?

#6 Återigen hon dejtade en gift man på en avskiljd plats. och visserligen är hon ung men dessa lagar är inte direkt någon hemlighet. Detta händer västerländska kvinnor flera gånger varje år i dessa länder och det är upprörda artiklar och diskussioner i västerländsk media. Svårt att missa om man inte är dyslektiker?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Nomen Nescio]
8/13/16, 10:02 AM
#9

#8 Om en kvinna tar en drink på hotell så bjuder hon därmed alltså ut sig, är det vad du vill ha sagt?

Och att om hon inte håller sig till hallonsaft så har hon sig själv att skylla?

thenameless
8/13/16, 10:05 AM
#10

Nej jag säger att hon inte satt på ett hotell troligen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jessR
8/13/16, 10:44 AM
#11

#8 Du försöker alltså lägga skulden på offret som blev våldtagen? Driver du med mig?

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Agafia
8/13/16, 11:40 AM
#12

Men vänta nu …….. #10 . Menar du att hon visste han var gift , tog en drink , blev drogad och sedan våldtagen , frivilligt ?

[Nomen Nescio]
8/13/16, 12:25 PM
#13

Det finns mer vidriga detaljer i historien. Övergreppet skedde i mars, sedan dess har kvinnan suttit i förvar i Qatar. Aftonbladet skriver:

"Kvinnans mamma har i nederländsk tv uttryckt att hur hennes dotter behandlats är ”fullkomligt inhumant”. Enligt mamman var det första gången som dottern reste på egen hand.

 Enligt advokaten Brian Lokollo har man i Qatar pressat den våldtagna kvinnan till att gifta sig med våldtäktsmannen – något som hon hittills vägrat."---

Annons:
Ary
8/13/16, 12:59 PM
#14

Man kan väl bli drogad var som helst även på hotel? TOM. genom att dricka hallonsaft. Drogad och våldtagen blir man aldrig frivilligt.

Personligen åker jag inte till arab länderna just för att kulturen inte ger kvinnor i princip några rättigheter.

thenameless
8/13/16, 10:15 PM
#15

#14 Bra tänkt du verkar ha fattat?

Det är farligt att som ensam ung kvinna åka till arabvärlden och tro att man kan ragga män som hemma i Sverige. DET är vad jag säger att man dessutom accepterar drinkar ifrån främmande män på hotellrum och barer i dessa länder är att be om att bli drogad och gängvåldtagen, kanske såld?

Det är självklart upp till er tjejer, vad ni vill göra och riskera? Sen kan man lägga skulden på hans gamla mamma om ni vill?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Melbun]
8/13/16, 10:27 PM
#16

#15 Fast det blir ju ingen skillnad om man (som du gör nu) fortsätter att skuldbelägga offren.

thenameless
8/13/16, 10:32 PM
#17

Ja men det är tyvärr så att oavsett vad svenska Lacto feminister eller vad de kallar sig?  mfl hävdar att man ska kunna gå runt naken på gatorna jorden runt och flirta med folk utan att de gör närmanden, Så fungerar det inte så realiteten. Och lagstiftningen i de flesta länder utan för Norden är inte sån Man måste använda sitt sunda förnuft även om man e kåt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Agafia
8/13/16, 10:40 PM
#18

#17 vem säger att HON var kåt !? Jisses vilket troll ….

[Melbun]
8/13/16, 10:53 PM
#19

Man borde som kvinna kanske inte ens lämna sitt hus med den logiken

jessR
8/14/16, 1:28 AM
#20

Vem sa att hon raggade? Att tacka ja till en drink är inte en sexinvit vilket vissa män verkar tro. Som kvinna ska jag kunna ha på mig vad jag vill, dricka var jag vill och prata med vem jag vill utan att för den skull behöva bli utsatt för ett övergrepp! Att det på något sätt skulle vara mitt fel om det skulle hända  är ju enbart sjukt att påstå, då är det mer än bara en skruv som lossnat. 

en liten jämförelse:

Ett våldtäktsoffer söker upp sin attackerare och tänder eld på honom.
”Hade han en fleecejacka på sig?! Då är det hans eget fel eftersom han var klädd i så lättantändligt material. Han bad ju nästan om att någon skulle sätta eld på honom.”
”Om han inte ville att någon skulle sätta eld på honom så kanske han skulle ha stannat inomhus.”
”Han var förmodligen full också. Att dricka alkohol ökar alltid risken att någon ska vilja sätta eld på dig.”
”Det är ju ändå en inbyggd drift hos kvinnor att vilja tända fyr på män. Vissa har bara svårt att kontrollera sina impulser.”
”Vadå, stod han bara där i elden och var helt paralyserad? Vill man inte bli uppeldad så måste man ju göra mer motstånd och visa tydligt att man inte vill. Säga nej mer än 30-40 gånger, minst.”
”Varför stannade han inte, slängde sig på marken och rullade runt? Det vet ju alla att man ska göra om någon försöker tända eld på en. Om han inte rullade runt måste det betyda att han lite undermedvetet kanske VILLE bli uppeldad. Då är det ju ändå mest hans eget fel.”
”Polisen fick in vittnesuppgifter om att mannen tidigare samma dag hade köpt en tändare. Det är ju mycket troligt att han tände eld på sig själv och sedan ljög om det. Så himla typiskt!”
”Han kunde ju bara slappnat av och njutit av det istället för att kämpa emot. Det är ju trots allt rätt mysigt att brinna lite om man bara slutar göra motstånd och hänger med i svängarna. Det är ju över ganska snabbt.”
”Vi måste börja utbilda ungdomar att använda icke-brandfarliga kläder och att alltid bära med sig en brandsläckare ÖVERALLT. För deras egen säkerhet!”

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
jessR
8/14/16, 11:33 AM
#22

#21 ja det är alla andra det är fel på. 

Vi vet hur det är, vi diskuterar hur det bör vara  men med såna åsikter som dina är anledningen till varför världen ser ut som den gör på vissa ställen.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

[[eskils_]]
8/14/16, 11:40 AM
#23

#8 "hon lyckades bli drogad och våldtagen av denna man." Fundera gärna lite över din formulering där!

#20 😃

[VSK]
8/15/16, 10:56 PM
#24

#21

Det där var väl bra onödigt sagt eller hur? Tvätta mun med tvål.

Jag tryckte på anmäl, men tyvärr så var inte det avgörande. Har du några problem med det så går det bra att skicka pm till mig.

[Nomen Nescio]
8/16/16, 6:41 AM
#25

Om inlägget i #21 var som jag minns det så fanns där en ironi över att andra skuldbeläggs, men det är möjligt att jag tolkat det fel…

[VSK]
8/16/16, 8:24 AM
#26

#25

Han sa att alla här var idioter och inget fattar.

[Nomen Nescio]
8/16/16, 8:38 AM
#27

#26 Jaha, var det det inlägget, då har jag blandat ihop det med något annat! (Hittade det senare på Politik iFokus.)

Edit.

Annons:
[VSK]
8/16/16, 8:47 AM
#28

Nemas Problemas. 🙂

thenameless
8/16/16, 8:56 AM
#29

#26 Precis  och jag blev censurerad och nedröstad då ni inte höll med, Tänka sig

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[VSK]
8/16/16, 9:00 AM
#30

#29

Och du har inte den minsta förståelse varför ditt inlägg röstades bort? Har du intelligens nog, så kallar man inte andra för idioter. Så enkelt är det. Sen vad du tycker och tänker är en annan sak.

thenameless
8/16/16, 9:02 AM
#31

De klarade inte sanningen. Men jag lämnar tråden ni får ha den själva. Lovar

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Agafia
8/16/16, 10:06 AM
#32

#31 . Har inget problem med sanningen, det som jag reagerar emot är ditt förakt för de som utsätts för våldtäckter . Lovar

[VSK]
8/16/16, 10:06 AM
#33

#31

Din sanning behöver ju inte vara någon annans sanning. 

Du hade kunnat uttrycka dig med: jag tycker ni är korkade som inte ser… Det hade varit betydligt bättre än att kalla folk för idioter eller hur? Ett tips i all välmening.

Halvdansken
8/17/16, 12:03 PM
#34

Jag förstår inte hur man överhuvudtaget vill resa på semester till arabländerna. Jag bojkottar fullständigt så länge man hör sådana här historier. Det är ju inte första gången. Då lägger jag hellre mina pengar i ett annat land.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Mirinda
8/25/16, 11:07 PM
#35

Jag har aldrig semestrat i ett land som styrs av sharialagar eller bebos av araber. Om tradition och sociala förväntningar på kvinnliga turister är att man ska vara något så när heltäckande klädd, så skulle jag ta seden dit jag kommer. Men det är inte för att undvika att bli våldtagen, utan av respekt gentemot innevånarna (kvinnor så väl som män) i det land jag besöker.

Men…. och det är ett väldigt viktigt men…. då förväntar jag mig att arabiska och/ eller muslimska män, med kvinnoförtryckande traditioner, också tar seden dit de kommer om de besöker vårt land eller rent av emigrerar hit.

Varför skulle jag klampa omkring i kortkort kjol och tajt top i en stad/ett land där jag blir utstirrad av lokalbefolkningen om jag gör så?

Fast visst håller jag till 100 % med er som säger att man inte "tigger om" att bli drogad och våldtagen. Jag anser också att rättssystemet är sjukt när det straffar offren. Är för övrigt med i Amnesty och skriver ofta under vädjanden till statschefer, domare och andra maktens män. För visst är de män. När Amnesty engagerar sig kan det handla om allt från politiska fångar till en kvinna, som  haft sex med sin fästman innan bröllopet. Där hederskulturen råder straffas alltid flickor och kvinnor om någon man inte kan hålla fingrarna i styr. 😡 

Om jag skulle få för mig att åka till ett land på den arabiska halvön, så skulle jag konsultera någon invandrad svensk; någon som kommit hit från just det land och den region jag ville besöka. Detta för att jag vill uppträda på ett sätt som gör mig mer bekväm och som kan underlätta mina möten med landets innevånare. 

Om jag skulle göra en jämförelse angående sociala konventioner; ifall jag är bjuden på bal där klädkoden är högtidsdräkt (frack och långklänning), inte tusan går jag dit i blåjeans eller bikini.😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: