Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2319 ggr
kamera0710
2016-08-11 15:36

Simning och coca-cola

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har möjligen coca-cola positiv effekt på simförmågan?

Annons:
Carmarino
2016-08-11 15:39
#1

#0 Möjligen om motståndarna simmar i Coca-Cola. Annars är det nog tveksamt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2016-08-11 15:43
#2

Nä, men kanske på sär-skrivning :)

kamera0710
2016-08-11 15:50
#3

#2 För snabb på tangenterna, medges.

[Hayabusa]
2016-08-11 15:53
#4

#3 En slurk Coca-Cola löser det mesta :)

kamera0710
2016-08-11 15:56
#5

#4 En flaska på 33 cl motsvarar 10 sockerbitar, så nej tack! Tror elitsimmarna håller med mig.

[Hayabusa]
2016-08-11 16:02
#6

#5 Fast elitsimmarna tackar nog inte nej till pengarna :)

Annons:
[helga21]
2016-08-11 16:57
#7

Innehåller koffein!

Carmarino
2016-08-11 16:58
#8

#7 Dopingvarning alltså? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

thenameless
2016-08-11 22:32
#9

Det handlar om långtidskontrakt som skrevs mellan IOK och coca-cola company  och McDonalds och IOK innan de började försöka vara moraliska. Kontrakt som är svåra att bryta.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Nomen Nescio]
2016-08-12 09:21
#10

#9 Förvisso finns det en affärsrelation mellan IOK och Coca-Cola (därav OS-ringarna i annonsen), men Simma Sverige är ett marknadsprojekt mellan Simförbundet och Coca-Cola.

http://www.dagensmedia.se/medier/event-sponsring/darfor-simmar-coca-cola-6100522

[Hayabusa]
2016-08-12 09:26
#11

"Jag avskyr också de groteska summor som sport- och tv-världen har trissat upp.

Amerikanska NBC häromåret köpte sändningsrättigheterna till OS för perioden 2021–2032 för nästan 70 miljarder kronor. En annan amerikansk mediejätte, Discovery Communications som bland annat äger Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport, har köpt OS-rättigheterna i Europa för spelen 2018 till 2024 för tolv miljarder kronor.

Pengarna gör också allting dummare. Som Paul Pogbas fjantiga varumärkesvideo när hans miljardövergång till Manchester United var klar. Om Sir Alex Ferguson får se den kommer han att sparka sönder hela Old Trafford.

Men vi kan inte vrida klockan tillbaka.

För övrigt är frågan om kommande generationer ens bryr sig om OS.

En färsk rapport visar att E-sport redan är större än OS på nätet i USA. Fler väljer alltså att spela spel än glo på OS.

Ja, jag vet vad ni tänker.

Det var bättre förr."

http://www.hd.se/2016-08-12/det-var-inte-battre-forr-lasse-kronr

thenameless
2016-08-12 10:15
#12

#10 Det är en annons ifrån Coca-cola, De har stoppat med den där simföreningen för att få lite "Good will".  Föreningen får med sitt namn och kanske lite pengar och Coca-cola får låtsas som att de bryr sig om kundernas hälsa

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Nomen Nescio]
2016-08-12 10:29
#13

#12 Javisst, alla ser nog vem annonsen är från, och de flesta vet väl vad företaget står för.  Men jag uppfattar det som om den relaterar lika mycket till Simma Sverige som till IOK, som du kopplade den till i #9.

Annons:
thenameless
2016-08-12 18:39
#14

#13 Ja en hel massa pengar går ju till IOK och deras mutkolvar det är underförstått. 

Men alla inklusive Coca-cola inser ju hur illa Simning och coca.cola går ihop särskilt på elitnivå, Så därför kopplar de in nån liten obskyr förening som får va med och dela på strålkastarljuset, simmasverige.se skulle jag inte bli förvånad  av om de är skapade av cola eller svenska simförbundet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
2016-08-12 19:01
#15

Men Coca-Cola company gör mer än bara Coca-Cola fast det förknippas mest med detta. De gör också en del gott ute i världen.

http://www.coca-colacompany.com/water-stewardship-replenish-report

[Nomen Nescio]
2016-08-12 19:13
#16

#14 Det framgår av länken ovan att syftet med projektet Simma Sverige är att få fler svenskar att simma, och det tycker jag är bra, oavsett om pengarna kommer från Coca-Cola. Uppenbarligen har  annonsen varit effektiv eftersom den  föder diskussioner. Åtminstone hade  inte jag hört talas om projektet tidigare innan jag läste om det i denna tråd.

crins
2016-08-13 22:19
#17

Nej knappast! Men coca -cola är gott, släcker törsten men innehåller en massa socker bitar, vet inte om det möjligtvis innehåller koffiein också, då kan det ju klassas som doping! Men cola är gott när den är riktig kall!

thenameless
2016-08-13 22:27
#18

#17 mfl,   Få dricker mer Coca-cola light än mej jag är fast på drycken.  Jag är inget fanatiskt hälsofreak, Men jag vet hur det fungerar med marknadsföring och Goodwill/Badwill.

Coca-cola och McDonalds håvar in stålar på att synas i samband med VM EM och OS.  Men det blir skenheligt av förbunden som säljer sitt namn till dem när de ska ha en "hälsosam image" och vet att det är skit för kroppen att äta och dricka sponsorns produkter.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
2016-08-14 11:06
#19

Men det är faktiskt inget fel på hamburgare i sig. Det är samma sak som pannbiff. Det är brödet och pommesen till som förstör för att inte tala om colan. Ta en burgare utan bröd och pommes och drick vatten till, valet är ditt.

crins
2016-08-14 13:07
#20

Pupliken på OS, tycker säkert om cola! Ja det är gott😀 men för hälso-sammanhang så mycket socker!!! Socker klassas ju som den vita döden!Så det passar ju inte som reklam kan jag tycka! Men kanske sponsrar cola simmningen på OS? Så de får reklam på köpet!😀

Annons:
Leramani
2016-08-15 10:09
#21

Socker orsakar så mycket sjukdom och förtida död, att ett sockerförbud väntar bakom hörnet.   Livsmedelsjättarna stoppar i socker i allt ni äter,  (inte jag,   jag lagar all mat från bra råvaror ) till oc hmed i skinka, leverpastej och i alla smaksatta mejeriprodukter.  Den största boven är fructos ,  fruktsocker,  som skapar dubbelt så mycket insulin som vanligt strösocker.  Fructos finns tillsatt i majoriteten av färdigmat och preparerad mat som marinerat grillkött,  och naturligtvis i alla färdiga såser,  flaskor med diverse grejs man ska ha till/på maten och i alla påsar med "mat" man ska tillsätta vatten till och värma upp.

Socker ger fetma,  hjärtsjukdom, kärlsjukdom,  inflammationer i kroppen som leder till Alzheimer,  cancer,  med mera.  Listan är lång.  Många av dessa sjukdomar var ovanliga innan vi ökade mängden socker i maten. Nu är de inte ovanliga längre.

Cocacola är skyldiga till människors lidande  och borde inte få sälja sina flaskor med sockervatten.  Att koppla det till hälsa och idrott är skrattretande dumt och helt horribelt.

De Lapsus Resurgam

crins
2016-08-15 11:09
#22

#21 jätte-bra skrivet av dig!😆 jag kom och tänka på vad cola kan vara bra till!!!!😂😉 men då ska den vara avslagen utan kolsyra😁 OM "man" får magproblem så kan det lugna magen!!!😂 men det finns säkert bättre saker att tillgå på apoteket för till exempel diarre!

[helga21]
2016-08-15 17:11
#23

# 21 Du får läsa på lite mera om fruktos tror jag

"Fruktos kallas ibland fruktsocker eller levulos och förekommer också i fri form i många livsmedel, framför allt i frukt. Till skillnad från glukos kan fruktos tas upp i kroppen utan att det behövs insulin. Fruktos bidrar inte heller till att insulin frisätts. Fruktos omsätts snabbare än glukos och kan även omvandlas snabbare till triglycerider. Om fettet lagras in i fettväven eller förbränns beror på om man äter mer än man gör av med."

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/socker/

crins
2016-08-15 18:25
#24

Jonas Colting är en svensk idrottsman och nutrions föreläsare. Socker är enormt billigt och smakhöjare för livsmedelföretag. Han säger också att dessa företag gynnas av sockrets beroende förmåga! Därför är coca-cola billigare än mjölk, skriver han på sin blogg http://xn--kalorirknare-mcb.se/darfor-ska-du-undvika-raffinerat-socker/

Martin
2016-08-18 07:57
#25

Projektet simmasverige är ett bra projekt och för mig stör det inte att det är en livsmedelspamp som sponsrar det. Det kunde förvisso lika gärna fått vara Libero eller annan blöjtillverkare, eller för all del någon flygplanstillverkare. Jag har svårt att uppröraras över att ett företag väljer att sponsra ett projekt, eller att ett projekt väljer att ta in just den här livsmedelsjätten som sponsor. 

Socker kan vara dåligt, som mycket anant, om man använder det i för stora mängder. Något generellt sockerförbud har jag mycket svårt att se, möjligen att man lägger på någon sockerskatt bara för att försöka blidka några lobbyister som tror att det löser problemet. Jag tror mer på information, utbildning och kunskap. Det är verktygen för att få folk att själv kunna ta bättre och hälsosammare beslut (och med kunskap behöver man inte heller generalisera och peka ut vad alla andra gör utan att egentligen veta vad de gör, som en del i tråden gjort).

Dessutom, i en vardag där vi har många - inte minst ungdomar - som drunknar varje år är varje projekt och initiativ till bättre simkunskap en god gärning och utöver att upptäcka simning som motionsform syftar ju projektet till att ge fler tillfällen för folk att lära sig simma. Bra så.

mvh Martin

Ary
2016-08-24 00:50
#26

På kortare distanser kanske coca-cola hjälper, på längre distanser skulle det ju kunna bli problem med eventuella kissepauser. 😃😉

Inkanyezi
2016-08-24 01:26
#27

Några sådana pauser behövs inte när man simmar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: