Annons:
Etikettnyheter
Läst 3578 ggr
Aleya
7/16/16, 6:14 PM

Pokémon Go förändrar världen

Få har nog undgått att det nya mobilspelet från nintendo har släppts. Pokémon Go, som spelet heter, är ett spel där man måste ut och röra på sig för att fånga pokémon, hitta pokéstops eller ta över gym. Och för att kläcka ägg som du får i spelet måste du gå för att kunna kläcka dom. Detta spelet har fått ut en massa människor som annars bara sitter framför datorn/telefonen och spelar. En av det mer radikala sakerna har nu detta spelet åstadkommit. http://omni.se/sager-upp-sig-for-att-bli-pok-monjagare-pa-heltid/a/3qR30?source=aftonbladet Artikeln handlar om en man som säger upp sig från sitt jobb. För att jaga dessa pokémon på heltid. Så nu till min fråga. Har spelet förändrat något för dig?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
7/16/16, 6:16 PM
#1

Jag har börjat röra på mig. Och jag träffar nya människor(känner inte så många då jag är ganska ny i staden och området jag bor i) och får se stan ur en bättre vinkel. Och får information vid stopsen om vad saker och ting är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
7/16/16, 8:44 PM
#2

Har inte spelat och kommer inte att spela.

Och möjligen förändrar spelet något för några individer, men att det förändrar världen såsom att det blir fred, slut på svält osv eller andra större påverkanseffekter har jag ju svårt att se…

mvh Martin

Zachis
7/16/16, 11:01 PM
#3

De är kul att spela, men påverka världen… nja

[Nomen Nescio]
7/17/16, 9:16 AM
#4

"Har inte spelat ännu" med tillägget "och kommer heller inte att spela" (i likhet med #2) blev alternativet "annat". Det som spelet i så fall kan förändra är väl att man blir nedtrampad eller överkörd av någon världsfrånvänd spelare…

tlover
7/17/16, 9:50 AM
#5

Jag har inte spelat ännu och kommer antagligen inte att spela då jag föredrar andra slags spel. Min man däremot som gärna spelar pokemon kommer nog iallafall testa och möjligen testar jag hans spel men inte mer

l'm back

Aleya
7/17/16, 10:10 AM
#6

För dom som har haft åsikter gällande rubriken så har jag bett om ändring i den så den passar bättre. Så ni behöver inte kommentera den mer.

Jag är mer intresserad av hur den ändrat världen för vissa personer.
För jag har läst om folk som innan knappt varit utanför dörren p g a exempelvis socialfobi. Men som nu tagit steget ut.
Eller som  jag som har ont i kroppen, har knappt kunnat gå på månader längre sträckor. Visst har jag ont än, men jag går ut och kan fokusera mig på detta spelet och inte få ont på samma vis.

Så för vissa blir ju deras värld lite bättre.
Menar inte att detta spelet kommer ge ett botemedel för cancer exempelvis. Men att folk kanske går ut och rör på sig och bildar gemenskap.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Haztparken
7/17/16, 11:40 AM
#7

#6 Jag har också läst det om folk med social fobi m.m tycker det är jättekul att det kommit ut och ska bli kul att testa det idag! (Har precis laddat ned det). Istället för att sitta hemma och spela kan man nu få motion, frisk luft och se nya platser man inte visste fanns ens i sin egna stad och då samtidigt kunna spela! Blir en större gemenskap tror jag också, ska själv spela med min bror när vi kan. Sen att folk inte tittar upp och ser sig omkring när dom spelar, ja vad ska man säga, finns alltid positivt och negativt med allt. Jag väljer att se det positiva i detta :)

Aleya
7/17/16, 11:43 AM
#8

#7 Ja jag är såld. Ska ut på ett event nu fast det regnar här. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tetri
7/18/16, 12:12 AM
#9

Jag har fått en anledning att gå ut med bara min ena hund. De andra två har inte samma behov av att lukta och kissa på saker så därför blir det sällan att han får göra det (så mycket som han skulle vilja, åtminstone) när jag går med alla tre. Det kanske låter som en väldigt liten grej men för mig och hunden har det gjort skillnad, jag slipper stå och vara otålig medan han luktar och har sig och han får mer frihet och ensamtid.

feral jesus

Accalia
7/18/16, 2:10 AM
#10

Kommer nog inte spela det, men tycker det är en jätt bra idé då jag hört många som lider av depression och ångest som inte har någon energi annars att ta sig ur sängen, att faktist gå upp och ut och röra på sig och att de hjälper dem tillfriskna, så så sätt är det ju jätte bra :)

Aleya
7/18/16, 12:54 PM
#11

#9 vad kul. Har inte ens tänkt på att djuren drar nytta av detta. Men bra att du har anledning till detta. Känner att detta är inte ett spel man stressar i direkt. Jag lallar på och fixar loot och fångar dom jag vill ha. Har bara tagit över ett gym ännu. Men ska ge mig på detta sen. ☺ #10 ja men det låter ju bra. Träffade två på Walken vi hade i min stad igår som hade socialfobi och ena var även sjukskriven. Och nu tog han sig ut genom detta. Jag blir så glad bara. Då det förändrar saker för människor. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Alana82
7/18/16, 4:42 PM
#12

För mig kommer det nog inte att göra jätteskillnad, men spelar lite lagom och tar med mobilen oftare när jag ska ut med hunden.

Kul att det hjälper människor som behöver det förutom att vara underhållande för medelsvensson 😃

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Aleya
7/18/16, 4:53 PM
#13

#12 Ja men det är ju kul hur man än engagerar sig i spelet. :)
Och det kommer nog bli roligare längre fram då man kan göra trades och battla varandra. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Tride
7/19/16, 7:55 PM
#14

Spelar inte och kommer inte att göra det. Jag har däremot ett barnbarn som sysslar med detta, och som önskat olika p till jul, födelsedagar osv.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

TjockaBerta
7/19/16, 8:30 PM
#15

Blir det inte väldigt dyrt i och med att man måste vara uppkopplad hela tiden?

>>>Malum domesticum<<<

Aleya
7/19/16, 9:17 PM
#16

#15 nej det blir inte det faktiskt. För spelet använder sig av gps. Och det har för mig dragit bara typ 400 mb surf. Och har en 1g i månaden. Så det räcker länge. Har spelat sen den 12 denna månaden. Har kontantkort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hund_katt
7/19/16, 11:55 PM
#17

bättre än att sitta hemma och glo tycker jag! folk klagar på att alla sitter inne istället för att gå ut och röra på sig. nu när folk fått en motivation till att gå ut så är det fel för att deras motivation består av ett spel. men det är ju inte som ett spel där man står och glor och blir helt bortrövad från omgivningen. det är bara en gps i stort sätt, och nån gång ibland stannar man nån minut för att ta upp en pokémon eller stanna vid ett pokéstop.

så jag förstår inte varför alla är så hatiska mot det… jag tycker det är en jättebra idé!

det är som Geocaching. fast digital karta och digitala priser.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Emo
7/20/16, 4:58 AM
#18

#17 Bra förklarat. Jag har för mycket annat att göra men det verkar vara ett roligt sätt att röra sig i närområdet och längre bort. Hade jag haft en sådan telefon, hade jag också testat det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Nomen Nescio]
7/20/16, 6:08 AM
#19

#17 Är "alla" verkligen så hatiska då? Jag tycker snarare att det verkar som en väckelserörelse! Tidningarna drog sitt strå till stacken och började göra gratisreklam redan innan första spelet hade nått Sverige och har sedan fortsätt med det.

Själv kommer jag inte att spela, men har inga problem med att andra gör det. Däremot kanske det i mina öron låter något naivt att tro att människor med social fobi plötsligt öppnar dörren och går ut på gator och torg för att jaga pokemoner, att understimulerade hundar äntligen får motion värd namnet när hussar eller mattar äntligen får en anledning att rasta dem, och att människor med olika krämpor nu får träningslust tack vare pokémon. Jag tror helt enkelt att det är att underskatta de sjukdomar och problem många människor har. Men om det verkligen är en så enkel lösning så kommer vi väl snart att få se läkare skriva ut pokémonjagande för problemtyngda patienter.

Aleya
7/20/16, 8:57 AM
#20

#19 nu är det ju folk som säger sig ha detta som jag personligen pratat med. Om dom sen har diagnosen eller inte kan jag inte svara på. Så visst får du vara kritisk. Men om dom tycker att det gör deras liv lättare att komma ut så fine för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Nomen Nescio]
7/20/16, 9:11 AM
#21

#20 Det finns säkert sådana som har lindrigare symptom eller självdiagnostiserat sig själva, men det vore något av ett under om långvarigt lidande av social fobi skulle gå att bota så lätt.

Något som är absolut positivt är det flera föräldrar vittnat om, att deras barn som suttit stand-by vid datorn tidigare nu med glädje ger sig ut på promenader.  👍

Agafia
7/20/16, 9:29 AM
#22

Mitt barnbarn som är en " stugsittare " är ute betydligt mer nu sedan han spelar Pokémon . Sedan bör det inte övergå till någon mani utan regleras av någon vuxen. Och du behöver inte stirra ner i mobilen HELA tiden utan kan titta dig omkring 😉

Fridaaaa
7/20/16, 9:56 AM
#23

Spelar inte då jag inte kan ha det på min mobil.
Men min sambo är igång mer även utanför gymmet nu vilket är bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tetri
7/20/16, 12:05 PM
#24

#19 Jag måste nog hålla med, har man ordentlig social fobi är det inget som lär lösas med ett mobilspel, men det kan säkert vara en hjälp på traven. Nu tror jag inte det var min hund du syftade på men ifall det var det vill jag bara påpeka att han oftast får minst en mils promenad om dagen, däremot inte så mycket "strospromenader" han skulle vilja. I länder som USA där det är mer regel än undantag att inte gå ut med hunden regelbundet kan jag tänka mig att det gjort rätt stor skillnad. Frågan är hur länge det hela kommer hålla i sig.

feral jesus

TjockaBerta
7/21/16, 3:00 PM
#25

#16

Nu går operatörerna själva ut, senast Tele2,  med att spelet drar mycket internettrafik och batterier. De erbjuder bla wifi_zoner och möjlighet att ladda på stan. 

Undrar hur det kommer att låta när räkningarna börjar droppa in.

>>>Malum domesticum<<<

Aleya
7/21/16, 4:33 PM
#26

#25 det låter då konstigt då jag själv har kontantkort och kan kolla hur mycket det dragit och det har gått mindre än att surfa på nätet. Annars går det att ladda ner offline kartor över områden man är mycket i.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
7/22/16, 10:55 AM
#27

Jag är lite skeptisk till pokemon go med tanke på att det förorsakar en del olyckor. Människor tycks vara lite för dumma för att kunna spela och vara förnuftig samtidigt.

Annons:
Aleya
7/22/16, 1:06 PM
#28

#27 fast det är upp till var och en att vara försiktig. Många är oförsiktiga redan innan spelet och fortsätter sitt dumma beteende med detta spelet. Och blir därför en trafikfara. Det är bara se på alla cyklister senaste dagarna som jag träffat. Jag var ute med min mamma som inte ser så bra. Användes ringklocka för att förvarna eller nått? Ne det var ytterst sällan, du skulle ha tur om du såg dom i tid. Och värre för dom med riktigt dålig syn. Är folk så tokiga så att dom cyklar rakt ut på gatan och hoppas att allt går bra? Jo. Så jag säger att folk saknar vett i trafiken oavsett om det handlar om pokémon eller ej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
7/22/16, 3:06 PM
#29

#28 Absolut, men nu finns det tyvärr ännu en trafikfara, de som håller på med pokemon go. Specielllt ungdomar som från tidigare är oförsiktiga av sig, försätter sig nu i ännu mer knepiga situationer, tyvärr. Såg senast förra året en ungdom/barn som korsade vägen och pang blev överkörd. Då va hon inte ens på sin telefon. =p

Visst, det är upp till var och en att vara försiktiga, såklart, men tyvärr riskerar de även andras liv också. 

Säger inte att pokemon go är dåligt, tvärtom, jag tycker att det är helt fantastiskt, men det finns ju tyvärr nackdelarna också, som med allt.

starhawk
8/2/16, 2:26 PM
#30

Har själv inte spelet och kommer inte att skaffa det heller, jag har faktiskt inte ens en mobil. Hade ett årsabbonemang en gång, använde den första månaden sen blev den liggande, tröttnade på det där eviga laddandet hela tiden.

Det var illa nog med mobilzombier förut, dom där som bara gå omkring med blicken fäst på skärmen , och med Pokemon Go har dom bara blivit fler, tycker man borde införa Kaliforniens lagar här, där bötfäller man mobilzombier som är mer intresserade av skärmen än omgivningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

thenameless
8/2/16, 9:03 PM
#31

Bra av Nintendo att fortsätta sin strävan att fysiskt aktivera spelaren. Men jag undrar hur de tjänar pengar på detta spel, då det vad jag hört är gratis att ladda ner?  Får man jättetrojanen Arne med som Skickar all info om en till Nintendo eller?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tlover
8/2/16, 9:57 PM
#32

#31 det finns massor att köpa till. Har man tex slut på pockybollar så kan man köpa om man inte är nära ett pockystop Dom drar in en med att det är gratis och sen när man är beroende så säljer dom massor till en

l'm back

thenameless
8/2/16, 10:02 PM
#33

Ok! Tack för info. jag har inte spelat ännu

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tlover
8/2/16, 10:29 PM
#34

#33 det går däremot att skaffa tex pockybollar gratis, så gör jag (min man ville ha nån att battla mot så han skaffade pokemon go till min mobil). Fast det kan ju vara för att jag inte bryr mig så mycket

l'm back

Annons:
thenameless
8/2/16, 11:28 PM
#35

Ok så länge det funkar för er så

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Spöket
8/7/16, 5:59 AM
#36

Har en yngre kollega som har fångat pokemons när han kört bil så jag kan tycka att det är inte ett helt genomtänkt spel. Själv har jag bevittnat en mopedist som kört en kort sträcka med sin telefon i högsta hugg för att sedan tvärnita och pyssla med sin telefon (kan bara anta att det är pokemon). Sett vuxna fotgängare gå rätt ut från trottoaren med huvudet nedsänkt mot mobilen… Så det är nog bara en tidsfråga innan någon blir påverkad av spelet för livet. Var det förresten inte några galningar ( eller barn) som gått på spåren i Göteborg och orsakat förseningar i tågtrafiken pga pokemons?

Multi vad?

[Rhonda]
8/7/16, 8:30 AM
#37

Titta på detta! Mamman är så glad hon gråter. Pokemon Go helps autistic boy:

http://www.bbc.com/news/uk-36935270

Carmarino
8/7/16, 10:24 AM
#38

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[strutter]
8/7/16, 10:52 AM
#39

Jag spelar, men "med måtta".
Jag började genast när spelet släpptes i Sverige. Jag har inte sett nån spela som är lika gammal som jag (60+) men jag tycker att det är jätteroligt.
I sommar har jag fångat pokemon i både Sverige, Norge och Danmark 😉

Aleya
8/7/16, 11:37 AM
#40

#39 min chef på 60 spelar. ☺ Så alla åldrar är och spelar. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
8/7/16, 11:45 AM
#41

#39 Min mamma är 60 och spelar. Vet också av ett par andra i samma ålder som också spelar. Det är inget ovanligt. Roligt att folk i alla åldrar tycker om spelet. 

Sen angående olyckor och dylikt, det är såklart det kommer att ske så länge man har en mobiltelefon. Det spelar ingen roll om man spelar pokemon, talar i telefon eller smsar, allt är nog lika distraherande.

Annons:
[strutter]
8/7/16, 11:49 AM
#42

#40🌺

Bra! Då vet jag i alla fall en till…😉

Aleya
8/7/16, 11:51 AM
#43

#38 fast är man så dum att man inte tänker på säkerhet och kör bil och fångar pokémon så borde man kanske inte äga ens ett körkort. Men ja det är tyvärr många som inte tänker på säkerhet uppenbarligen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
8/7/16, 12:56 PM
#44

#43 Håller med dig helt och hållet, men tyvärr finns det alltför många som varken hör eller ser något annat än skärmen på telefonen. Det är kanske dags att införa ett nytt moment i körkortsundervisningen: minst en lektion som helt och hållet ägnas åt "håll ögonen på vägen". (Numera verkar det ju vara lite si och så med den kunskapen.) 😉

Fast gångtrafikanter är inte mycket bättre. Misstänker starkt att om någon av dem gick rakt in i mig och tappade telefonen så att den gick sönder, så hade jag fått skulden och fått en rejäl utskällning för att jag inte såg mig för.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TjockaBerta
8/7/16, 1:03 PM
#45

Jag har provat att spela men tycker att det är ett stressmoment som tar uppmärksamheten från det jag egentligen gör.

>>>Malum domesticum<<<

Aleya
8/7/16, 2:30 PM
#46

#44 då borde dom inte spela. Och föräldrarna till barn som inte kan se sig om borde ge dom en omgång i vett och etikett i trafiken

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
8/7/16, 3:03 PM
#47

#46 Nej, det borde de inte, men vem hindrar dem? Föräldrarna är lika "yra" som barnen, för de har inte heller fått lära sig vett och etikett i trafiken. Därför kan de inte lära sina barn det heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
8/8/16, 11:04 AM
#48

Ändrat min värld? Mycket lite, men ja.

Var hemma hos min yngste son: "jag var ute och gick en mil I går!" (första gången jag horde talas om detta spel). Gjorde mig glad.

Gick kvällspromenad med äldre sonen (trevligt och inte normalt). Upptäckte ett antal skulpturer I omgivningen som jag inte sett; de är pokestops. Trevligt. Kommer att använda spelet för att kolla sådant.

Jag spelar inte mycket, och håller inte ögonen på skärmen när jag gör det; den surrar till om det dyker upp någon pokemon. Och vad jag har hört så fungerar det enbart I promenadtakt, så att köra bil samtidigt verkar bara onödigt. Men jag har inte testat, så jag vet inte om det är sant.

Jag har last på Fb om manga tanter som spelar; förmodar att de är I min alder och äldre…:-) och jag fyller sextio I host.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
crins
8/8/16, 4:05 PM
#49

Spelar inte! Och tror inte jag kommer göra det heller, positivt då man kan få mycket motion och vetskap om orter! Och vem som helst kan ju spela, aldrig säga aldrig, så då blir det vet ej det får framtiden visa!

Agafia
8/8/16, 11:36 PM
#50

Ser rätt kul när man möter flera spelare gåendes påminner om Living Dead serien på TV 😂

Zachis
8/10/16, 9:58 AM
#51

#44 jag håller på att övningsköra och när jag gick riskettan kursen på körskolan för en månad sen så pratade vi om mobiltelefonen när man kör :). Det är ju faktiskt inte olagligt att sms/pokemon GO/ringa när man kör, bara om de påverkar ens körning negativt. Vilket det i princip alltid gör.

thenameless
8/10/16, 10:06 AM
#52

Regeln är väl att om du måste prata i telefon ? Använd hands-free

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Hayabusa]
8/10/16, 2:18 PM
#53

#52 Finns ingen lag som säger att det är förbjudet eller att du måste använda hands-free OM du talar i telefon (vid bilkörning). Allt är tillåtet, så länge det inte påverkar körningen negativt. Undersökningar visar att det gör det, vilket jag instämmer i - oavsett hands-free eller ej.

Dioramabyggare
8/20/16, 11:10 AM
#54

Jag har läst en tidningsartikel om det spelet, men är helt ointresserad av att testa/spela Pokémon Go. Inte minst genom att jag sedan flera år sysslar med geocaching (och ibland också med Munzee, när jag råkar få se en Munzee-lapp).

thenameless
8/20/16, 10:27 PM
#55

#53 Du har delvis rätt Men som du säger körningen påverkas av båda även om hands free ar marginellt bättre.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Effie
8/22/16, 8:02 AM
#56

Nu har jag testat bilkörning/Pokémon Go. Det första som hander är att det kommer upp en kommentar: det verkar gå för fort! Och då får man intyga att man är passagerare (vilket jag var, förstås).

Går det väldigt långsamt, med manga stop (typ spårvagn) så kan man plocka lite pokebollar. Kanske en Pokémon om man har tur och är snabb. Men totalt sett ger det inte särskilt mycket tycker jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Hayabusa]
8/22/16, 9:30 AM
#57

#55 Ok, det är möjligt att jag missat något. Vad säger lagen?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6063960

Carmarino
8/24/16, 2:02 PM
#58

I Japan dödades en kvinna när hon blev påkörd av en man som spelade Pokémon Go när han körde bil, och en annan kvinna skadades allvarligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

thenameless
8/24/16, 8:35 PM
#59

#58 Det var bara en tidsfråga

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Carmarino
8/25/16, 7:18 PM
#60

Intresset börjar visst svalna en aning. Är det för att semestern är slut och skolorna börjar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
8/25/16, 7:27 PM
#61

#60 Skulle gissa på det. Tror det är mer igång på helger

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Garntroll]
8/27/16, 3:05 PM
#62

Har aldrig spelat och jag  kommer heller inte att spela.

Annons:
Upp till toppen
Annons: