Annons:
Etikettnyheter
Läst 1460 ggr
KimE
2016-07-13 09:33

Polisens rekryteringsproblem på väg

att lösas nu sänks intelligenskravet så nu krävs det inte att du är normalbegåvad längre det räcker med en 3a på en 9 gradig skala.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23165235.ab

Annons:
Janne Nilsson
2016-07-13 14:22
#1

Och då löses i dagsläget inte majoriteten av brotten pga att poliserna är smarta och effektiva utan för att en stor del av buset är så inbota korkat.

Tror vi verkligen att det här är rätt väg att gå? Jag tror på att göra polismyndigheten till ett attraktivt yrke med bättre löner, framför allt bättre ledning men även bättre resurser och bättre skyddsutrustning.

Tyvärr verkar inte den politiska viljan finnas varken i form av ökade resurser eller införande av nolltolerans mot småbus, trafikbrott mm.

Men tror man att armband skall hjälpa mot sexuella övergrepp så kanske man tror på att sänka kraven också?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Tjeja
2016-07-13 19:57
#2

🥵😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

KimE
2016-07-14 07:52
Martin
2016-07-14 12:53
#4

I grunden tror jag inte att det är rätt väg att gå (framförallt inte som att man vill göra det till en högskoleutbildning). Men man tog ju bort svenskprovet samt sänkte fyskraven för något år sedan och det uppmärksammades inte.

Men visst, det funkar ändå inte att inte kunna svenska alls eller inte ha någon fysisk förmåga alls.

Här är en forskares syn, inte bara negativt:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sankta-begavningskrav-for-att-komma-in-pa-polisutbildningen

På motsvarande prov antas bara personer med minst 6 i betyg till svenska Officersutbildningen (obekräftad källa förvisso).

Jag tror att svensk polis har ett enormt problem framför sig de kommande åren, och jag tror inte bara det handlar om löner. De som anställts det senaste året har fått skapliga ingångslöner och det som är mycket gnäll i debatten nu är att de tjänar mer än äldre och mer erfarna kollegor (och ibland sina handledare).

Jag tycker i grunden att de nya lönerna är bra och också att man på ett annat sätt än tidigare värderar annan kunskap och tidigare meriter i viss form, tyvärr verkar det inte vara helt jämnt och de som redan är inne i rullorna får inte sina tidigare meriter uppvärderade.  Med den nya löneinriktningen är det också meningen att det skall bli mer individuella löner vilket kan vara svårt, men som jag tror att duktiga chefer kommer att kunna lösa på ett bra sätt. Men - som med allt som skall ske enligt bedömningar kommer det inte alltid att bli helt rätt. Tyvärr.

mvh Martin

penke
2016-07-15 17:32
#5

 att sänka IQ-nivå vid antagningen är kanske ett "måste" idag ..(?)

att sänka  de FYSISKA kraven kan jag tycka verkar dumt ..vid första ..tanken
 när det kommer nå`n med Stephen Hawking fysik, att stå/sitta mellan mig och en brööölande hop… njää´h!
Då vill jag hellre ha, "svagt begåvade", men 2x1 meters i fysik framför mig

..sedan, tror jag  de mer Stephen Hawking´s fysik ..eller snarare  sinne
vore en tillgång ,.. som utredare (tekniker)

och som #1, inför Nolltolerans, utred ALLA brott, följ upp och avsluta
som lekman, undrar jag om en stor propp sitter i domstolarna
inför jourdomstolar, som "bus" ska du inte behöva vänta  i år innan ditt fall tas upp
, du ska inte behöva lämna fyllecellen/häktet utan dom  och direkt fängelse.

om du på fyllan misshandlat någon så svårt..
varför ska då du kunna få gå till jobbet på måndagen..
men inte h*n som ligger på sjukhuset

   penke

Upp till toppen
Annons: