Annons:
Etikettasgarv
Läst 4529 ggr
[VSK]
2016-07-02 09:33

Är det hen eller hum som gäller?

"Jag hörde en intressant diskussion häromdagen.

"Oj vad fort hen körde."

"Eller hum."

"Vad menar du, hum?"

"Ja det kan ju vara en man."

" Men hen är ju könsneutralt?"

"Just det. Hen är den feminina varianten av det könsneutrala pronomet, hum är den maskulina varianten."

"Men hen är ju ett könsneutralt ord."

"Exakt, men den maskulina formen av det där könsneutrala ordet är hum. Det är alltså hen man säger när man menar en kvinna som man uttalar sig könsneutralt om."

"Men varför säga hum när hen gäller för både män och kvinnor?"

"Nej du har missuppfattat det hela. Hen är för kvinnor, hum för män."

"Du är ju inte mänsklig."

"Där har du också fel. Ordet mänsklig är borttaget då det ansågs allt för maskulint. Nu heter det hensklig eller humsklig, beroende på vilket kön man menar."

"Suck."

"Men du har rätt i att hen eller hum körde lite väl fort".

😂

http://www.helagotland.se/start/ar-det-hen-eller-hum-som-galler-7922693.aspx

Annons:
Agafia
2016-07-02 09:43
#1

😂

[Hayabusa]
2016-07-02 09:49
#2

Själv föredrar jag ordet "livsform" 🤓

Niklas
2016-07-02 09:59
#3

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Rhonda]
2016-07-02 12:29
#4

Hen får mig att tänka på höna eftersom jag har engelska som modersmålet. 😃

starhawk
2016-07-02 12:56
#5

Hen är för mig enbart det engelska ordet för höna!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
2016-07-02 13:55
#6

"Whos on first base?"
https://www.youtube.com/watch?v=kTcRRaXV-fg

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Tride
2016-07-02 16:06
#7

Humlegården eller hensgården? 😃

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tjeja
2016-07-02 18:39
#8

Orkar inte..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[NeferNefer]
2016-07-02 19:10
#9

Jag kan inte använda ordet "barn", för det är det engelska ordet för lada.

Nä, skojade bara. Självklart säger jag såväl barn som hen på svenska utan att blanda ihop det med engelska ord.

[VSK]
2016-07-02 19:25
#10

😂

Mirinda
2016-07-03 01:57
#11

#0 och #7😂Mitt i prick! Hen är humor😛

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tride
2016-07-03 09:47
#12

😉

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Accalia
2016-07-04 01:45
#13

Haha detta är ju löjligt. Hen är ett könsneutralt ord, varför skulle man behöva två könsneutrala ord för vardera kön, då tappar ju den könsneutrala delen helt sitt syfte, hen är inte ett annat ord för kvinna direkt xD

Annons:
starhawk
2016-07-05 08:00
#14

#13: Jag tycker det är ännu löjligare med inlägg från folk som inte förstått vad den här tråden handlar om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Accalia
2016-07-05 10:46
#15

#14 vad handlar den om då? Hen och hum väl? Och att det inte finns något hum…?

crins
2016-07-05 15:41
#16

Ha, ha! Men kan vara lättare att leva i dag, förr fanns jante lagen med!😉, vissa saker var bättre förr! HEN blir han med ändelsen "rik" på slutet!😂😉! Skämt och sido😂😉😁

starhawk
2016-07-06 07:20
#17

#15: Tja, förstår du inte ens det finns det ju ingen grund för en vidare diskussion!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Agafia
2016-07-06 08:41
#18

#17. Det är med glimten i ögat som de andra skojar i tråden , ta det inte så allvarligt 😊

Accalia
2016-07-06 12:11
#19

#17 förklarar du inte heller då så blir det inte så lätt för mig att förstå :) är det irriterande att jag inte förstår kan du ju hjälpa mig förstå istället för att klaga på att jag inte gör det, men det är ju kanske bara jag som tänker så :) Ha de bra

Maria
2016-07-06 12:14
#20

#19 Vet du vad satir är?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Accalia
2016-07-06 12:16
#21

#20 yep

[Nomen Nescio]
2016-11-24 09:47
#22

"På sistone har en diskussion förts kring ordet "hen". Ordet är en "social konstruktion" skapad av ett fåtal som säger sig vara emot dylika konstruktioner. Hen ska spegla en könsneutral hållning. Det har börjat användas i olika sammanhang såsom litteratur för barn och på några få förskolor. Detta hänger samman med den politiska målsättningen, att bryta de så kallade könsstereotypa rollerna. På utomordentligt klena grunder anses dessa roller vara av ondo."---

"Agget mot biologiska skillnader kan spåras till det vänsterliberala idékomplex som 1968 greppade taget om Västerlandet, i synnerhet Sverige. Detta idékomplex vill ha jämlikhet på samhällets alla områden. Dess mål är att sudda ut banden till religion, etnicitet, historia, nation och kön. När alla dessa kollektiva band har skalats bort återstår en rotlös individ, en hen."---

"Ordet "hen" kan inte, såsom (vänster)liberaler tenderar att göra, betraktas blott som ett enskilt fenomen. Det måste sättas in i ett större sammanhang vilket kan betecknas som en "rotlös jämlikhet". Målet är alltså att sudda ut de grundläggande skillnaderna mellan könen. Konsekvensen av detta blir inte bara än mer av otrygghet, famlande och oro i livet. Att sudda ut de olikheter som kompletterar och berikar livet är också vägen till ett likriktat och tråkigt samhälle. Mot denna kön- och rotlösa "jämlikhet" står en rättvis jämlikhet. En jämlikhet där personliga kvalifikationer tas tillvara och uppskattas; där typiskt kvinnliga – omvårdande – egenskaper uppvärderas och ges högre status och lön; och där den offentliga debatten utmärks av att de bästa argumenten och analyserna råder i stället för ideologi. Vilket skulle ge vår demokrati en vital lyster åter.

Sist, men inte minst, måste det bästa av den traditionella mansrollen restaureras och ges den komplementära status som varje fungerande samhälle kräver. Ergo: skrota hen!"

Samhällsdebattören John Järvenpåå på GP debatt

Förkastar du det, eller håller du med honom?

Niklas
2016-11-24 11:23
#23

#22: (Järvenpää heter han.)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Nomen Nescio]
2016-11-24 12:48
#24

#23 Får nog skaffa nya läsglasögon. Eller tända skrivbordslampan… Tack för korrigeringen!

kamera0710
2016-11-24 15:22
#25

I mitt gamla hemlän Jämtland är "hen" dialektala ordet för "här". ("Där" heter "dan" eller "danen" på jämtska.)

[Blue_Lugia]
2016-11-27 13:56
#26

Varför kalla folk för hönor?? xD Hatat ordet sen jag först hörde det….

Ghosthunter
2016-11-27 14:10
#27

Här säger vi han eller hon. Jag hatar ordet hen också!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Tride
2016-11-27 19:40
#28

Inget fel på hönor. De får dock hålla sig i hönsgården. Själv känner jag mig hemma med att vara kvinna=hon. 

PS. Jämställdhet är inte detsamma som att inte kunna skilja mellan han och hon. Jämställdhet är tex, likhet inför lagen, möjlighet till utbildning, sjukvård, hälsovård, bostad, lön, ekonomi osv osv.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Ghosthunter
2016-11-27 19:47
#29

Precis så är det, Tride!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tjeja
2016-11-27 20:25
#30

Jag är iallafall ingen höna 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Odd
2016-11-28 06:31
#31

Jag har heller aldrig tyckt om att använda hen som ett substitut för han eller hon och använder aldrig ordet i vardagligt tal, men förstår inte heller varför vissa vill rata det totalt. Om en person specifikt säger att de vill bli kallade hen har jag inget emot att använda det. Jag vet att jag är en han, hon vet att hon är en hon och hen vet att hen är en hen, det är ju faktiskt bara ett ord och meningen bakom det har jag inga problem med att förstå och respektera, så mår en människa bättre av att jag säger det känns det dumt att stå där och vara tjockskallig och vägra ordet av ren princip. Men säger någon hen till mig rättar jag dem till han.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2016-11-28 06:33
#32

Som ett tillägg är texten i #0 fortfarande skitrolig xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Vixxen
2016-11-28 22:45
#33

#32 😃

Klass
2016-11-28 23:51
#34

#26 #27

Varför kalla folk för lador?

Annons:
[Devya]
2016-11-30 18:04
#35

#34 Det engelska ordet barn och det svenska ordet barn har ju funnits länge och därmed ser vi på orden annorlunda. Det svenska ordet hen är nyligen tillkommet och därmed kan det vara svårt att inte associera det med det engelska ordet hen, som vi troligtvis har haft kännedom om mycket längre än det svenska ordet hen. Så enkelt var ju det. :)

Jag har känt till det engelska ordet hen som betyder höna i säkert över 20 år nu. Mittiallt dyker ett nytt svenskt ord upp: hen och jag kan inte låta bli att tänka på hönor pga min tidigare kunskap.

Ghosthunter
2016-11-30 19:01
#36

#34 Engelska ordet barn betyder ju lada på svenska. Vad har det med hen att göra?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Klass
2016-11-30 23:13
#37

#35, #36

Argumentet "hen betyder ju höna på engelska herregud det kan vi ju inte ha som svenskt ord!" är hur som helst det sämsta jag har hört hittills - och dessutom ett löjligt sådant.

Jaja, ordet låter/känns kanske konstigt att säga, troligtvis på grund av ovana. 

Men ärligt talat, varför detta motstånd?! Ingen tvingar er att använda det. Eller? Vad är det ordet "hen" berövar er egentligen?

[Devya]
2016-12-01 06:58
#38

#37 Inget annat än att det får mig att skratta så det är ju en fin sak åtminstone.  :) Kanske blir det mer av en vana senare men just nu tycker jag det är otroligt roligt då jag hör/läser hen och omedelbart tänker på att det är en höna vi talar om. Men den associationen försvinner säkert med tiden. 

Inget motstånd mot att vissa använder det ordet. Folk får ju använda vilka ord de vill! Det betyder dock inte att jag personligen kommer att använda det eftersom det känns fortfarande alltför främmande i min mun och klingar inte rätt helt enkelt. Om du ser det som motstånd så ok men som sagt, vi alla borde få välja vilka ord vi använder oberoende.

Ordet hen berövar inte mig något men jag gillar personligen inte tanken på att det ska bli ett officiellt ord i svenskan. Sen igen finns det många ord som har förts in  i språk som jag inte tycker om och inte kan man ju tycka om allt heller. Det är nu min åsikt om saken och alla har rätt till sin egen åsikt. :)

starhawk
2016-12-01 07:31
#39

Ordet hen är faktiskt svenskt, fast den ursprungliga, och för mig enda betydelsen är brynsten.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Carmarino
2016-12-01 10:58
#40

#38 Hen är redan ett officiellt ord i svenskan. Det finns med i 2015 års utgåva av SAOL. Dock finns det inte med i den version som finns på nätet. Där står bara att hen = brynsten.

Lite roligt är det att om man söker på "hen" och väljer Bilder så visar samtliga bilder hönor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2016-12-01 11:01
#41

#26 Varför döpa pojkar till Dick😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-12-02 16:05
#42

#41 Inget vidare förtjust i det heller. 😏

Ghosthunter
2016-12-02 17:38
#43

#41  Det är i alla fall ett väldigt maskulint namn😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2016-12-02 17:59
#44

😂

Ghosthunter
2016-12-02 18:03
#45

😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kallepudas
2016-12-02 23:04
#46

Han & Hon….vet man inte vad man har för kön ja då har man ett problem😂

Maria
2016-12-03 07:42
#47

#46 Det är ju det som många faktiskt inte vet och då är det ett problem men inget problem man skrattar åt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kallepudas
2016-12-03 07:54
#48

#47 Så vad pinkar dom med?

Räcker väl för majoriteten att kolla i brallan.

Annons:
Maria
2016-12-03 07:58
#49

#48 Är du så dåligt påläst att du tror att kön endast handlar om det yttre man kan se?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kallepudas
2016-12-03 08:12
#50

#49 Vi talar väl om "könet" och det finns endast två olika sorter och man är född med någon av dessa.

Hur folk känner sig eller att dom är födda i fel kropp är ju en annan sak.

Dåligt påläst? 

Är du en man eller kvinna…..jag utgår ifrån ditt namn Maria och antar att dina föräldrar var väldigt taskiga om du nu är en man med det namnet.

Den skäggiga mannen som kör bussen,pendeltågeti det läget utgår jag också ifrån att det är en man alltså en HAN. Om den känner sig som en kvinna eller nått mitt i mellan är ju knappast något vi kan LÄSA oss till.

Maria
2016-12-03 08:22
#51

#50 Den skäggiga mannen du tar som exempel kan faktiskt även ha äggstockar så det handlar inte alltid om vad man känner utan var kroppen faktiskt fysiskt är.

Förövrigt är Maria ett väldigt vanligt namn hos både kvinnor och män😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kallepudas
2016-12-03 17:06
#52

#51 Visst visst….köper jag en ny hund så kan man alltså inte vara säker på könet även om vi tittar på vissa saker. 

Jag får helt enkelt fråga folk om dom har äggstockar eller  om kvinnor möjligtvis har pungkulor….som du sa så är det ju vanligt att män heter Maria……ja då finns det väl säkert skäggiga män som har äggstockar som heter Anna & petra också.

Min vänskapskrets är nog för liten för att hitta män med typiska kvinnliga namn eller tvärtom.

Om nu bussföraren som är stor & skäggig man tar illa vid sig för att jag utgår ifrån att han är man så får han nog banne mig bli hur kränkt han vill för det känns inte riktigt som det är mitt fel.

Maria
2016-12-03 17:13
#53

#52 Jag hade med all säkerhet också antagit att mannen med skägget på bussen är en man.

Vad jag ville flika in var bara att du så bestämt sa att det bara finns två kön. Allt är inte bara svart och vitt….

Jag känner en manlig Maria😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kallepudas
2016-12-03 17:21
#54

#53 Jag förstår vad du menar men du känner inte många fruntimmer som heter Lennart eller Bengt?

[VSK]
2016-12-03 17:50
#55

Upplysningsvis så var den här tråden tilltänkt som nåt skoj, där man får garva lite åt berättelsen i Ts och inte gå in mer på det, men visst. Så här säger Wiki om kön för er som inte vet: De individer som producerar ägg kallas honor (honkön) och de som producerar spermier kallas hannar (hankön).

Namn har absolut ingenting med kön att göra. Namn döper man en person efter (person i det här fallet). 

Den enda person jag vet som har barn med fler än två kön är Svullo. Han blev tillfrågad hur många barn han hade och han svarade tre, ett av varje kön 🙂

Annons:
Ghosthunter
2016-12-04 09:58
#56

Hahaha….ja, svullo var bra!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2016-12-04 10:00
#57

😃

Tjeja
2016-12-04 14:58
#58

Men allvarlig talltså! Det är väl bra att det finns ett alternativ att välja på för dem som önskar? Måste vi vara i ena eller andra diket hela tiden?

Alla känner sig inte som en han eller en hon och vil slippa bli inskuffad i det ena eller andra facket. Dessutom tycker jag det är praktiskt att använda i situationer där man menar någon vem som och faktiskt inte vet vem det är man talar om.

Till exempel så slipper man då säga - när "han eller hon kommer" så börjar vi!

Och kan istället smidigt bara säga -  När hen kommer börjar vi!

Fånigt egentligen att det skall behöva bli rabalder om något så litet som kan förenkla så mycket både i vardagen för alla och specifikt i självkänslan för endel.

Ta det som det är bara! Vet du kön använd det, vet du inte eller vet att personen som nämns inte känner sig som man eller kvinna, ---> använd hen! 

Klart! svårare en så behöver det inte vara!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-12-04 20:43
#59

Eller så kan man ju bara skita i att säga något alls. Enkelt.

Tjeja
2016-12-04 20:52
#60

#59 Visst.. "tala är silver, tiga är guld" heter det va?

Men då lär man ju inte komma någonvart med något heller helt utan kommunikation.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-12-04 21:03
#61

#60 Exakt, så heter talesättet och det är sannerligen rätt! Personligen händer det mig ofta att jag bara struntar i att säga något aka "tiga är guld". Bra känsla när det händer - särskilt efteråt.

Kommunikation är bra, men inte när den är ensidig. Då kan det kvitta. Men med det sagt, så får folk använda vilket pronomen de vill för mig.  Måste finnas större ämne att bekymra sig över.

kallepudas
2016-12-04 21:03
#62

Enklast är väl att använda folks namn för det har ju alla ett. Om man nu inte vet personens namn så kan man ju ställa frågan: vad heter du?

Så jag tycker fortfarande Hen & Hum är urlöjlilgt. Sorry🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: