Annons:
Etikettövrigt
Läst 2140 ggr
[[eskils_]]
6/23/16, 2:11 PM

Upprop: "Alla katter förtjänar ett ökat skydd!"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från Djurskyddet:

"I Sverige finns uppskattningsvis 100.000 hemlösa katter, vilket måste räknas som ett av våra största djurskyddsproblem.

Nu är det hög tid att visa att vi står upp för alla katter och att de får ett ökat skydd i nya djurskyddslagen som ska komma i höst. Skriv på vår namninsamling nedan och uppmana andra att göra det. Använd #allakatter när du delar på sociala medier.

 Alla katter
•förtjänar ett hem.
•behöver mat, värme och omvårdnad.
•ska födas efterlängtade.

Därför kräver vi:
•Obligatorisk ID-märkning och registrering.
•Obligatorisk kastrering för utekatter.
•Tydligare ägarkrav, inklusive 16-års gräns.
•Förbud att överge djur.

 Namninsamlingen avslutas augusti och kommer att överlämnas till landsbygdministern."

Hoppas det finns många djurvänner här på sajten som skriver på och sprider informationen! Tummen upp En jätteviktig insats som kan rädda tusentals kattliv. Hittills har 26.915 underskrifter kommit in, på bara några veckor.

(Namnen syns inte, så du är helt anonym.)

Annons:
Tride
6/23/16, 5:49 PM
#1

Mitt tidigare inlägg försvann, liksom svaret på detsamma. Jag har alltså skrivit på.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Maria
6/23/16, 6:02 PM
#2

Uppdrag utfört 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tride
6/23/16, 6:27 PM
#3

Och så har jag en fin kisse med märke i örat. Kastrerad utekatt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Maria
6/23/16, 7:34 PM
#4

#3 Det är ju bra om han är chippad då han är utekatt. Tatueringar blir så suddiga med åren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hyeonmu
6/23/16, 10:06 PM
#5

Hum. Knepigt. Jag tycker ju inte man ska tvinga på
folk kastrering, utan att katten inte ska kunna föröka
sig (p-piller) räcker. Allt annat håller jag med om. Jag
tycker iofs inte katter behöver gå ute alls… så jag skriver
väl på.

Tarotstollan
6/24/16, 1:14 AM
#6

Jag hade tydligen redan skrivit på…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Thiah]
6/24/16, 6:14 AM
#7

#5 katten kan ändå bli gravid med p-piller. Jag har skrivit på. Finner det självklart att katter som ej är i avel ska kastreras (har själv enbart omplaceringar)

Hyeonmu
6/24/16, 8:03 AM
#8

#7
 Hm. Jaså. Nå, innekatt är ju ändå alltid ett val om man vill
välja bort kastrering. Utekatt öht känns främmande för mig, 
så inte mig emot.

[Thiah]
6/24/16, 8:08 AM
#9

#8 ja innekatt är ju att föredra :)

TjockaBerta
6/24/16, 8:57 AM
#10

Jag har skrivit på. Jag är så trött på alla katter som springer vind för våg så det är bra med ett tydligare ägaransvar.

>>>Malum domesticum<<<

[strutter]
6/24/16, 12:32 PM
#11

🐱Jag älskar katter och jag har skrivit på!🐱

[[eskils_]]
6/24/16, 12:46 PM
#12

#7 och #8 Det stämmer att p-piller för katter bara tar bort löpen, men katten kan lika lätt bli dräktig ändå. Inte som p-piller för människor alltså.

Tänk på att en fertil katt är mer benägen att vilja smita ut och springa bort, i jakt på en partner. En kastrerad katt är mer hemkär och har ett mindre revir, så kastrering innebär en trygghet för både katten och ägaren.

crins
7/7/16, 5:36 PM
#13

Ett djurskydd ska "vara" ett djurskydd, jag nämner inga namn, men en gång tänkte jag köpa en kattunge som hade öronskabb, från djurskyddet,den hade fått 1behandling, och för att ligga på den "säkra" sidan behövde kattungen en behandling till mot sin öron skabb! Men djurskyddet vägrade ge kattungen den behandlingen!😵 Då tappade jag förtroendet för djurskyddet! Djurskydd för mig är välvårdade, välskötta djur som mår bra! Jag ska skriva på för det finns väl också djurskydd som värnar om djurens bästa! Också? Annars handlar det väl bara om pengar och det gynnar inte djuren, bara giriga människor!

Annons:
Wony
7/8/16, 12:03 AM
#14

#13 Det katthem jag varit volontär på (och snart blir igen, om tiden tillåter) är anslutet till djurskyddet och där månar man om katternas hälsa. Antar att det tyvärr finns en del katthem som inte är lika bra, dock. Jag har för mig att katter med öronskabb var tvungna att vara friskförklarade innan de fick flytta. Men det var ett tag sedan jag var där. Kan även vara så att man fick hjälp att medicinera en gång till om det behövdes. Vill minnas iaf att alla katter som hade öronskabb var åtskilda från andra tills de var friska.

Vixxen
7/8/16, 1:04 AM
#15

#13 De flesta föreningarna är ideella organisationer så jag kan mycket väl förstå att de försöker sprida kostnaderna så gott det går. 🙂

Hade de råd skulle de nog stå för alla katters behandlingar och välfärd!

crins
7/10/16, 10:02 AM
#16

#15 nej jag tycker INTE, katter ska behöva gå med öronskabb!😵 dessutom smittar det! Spelar ingen roll om det kostar pengar!!!, DJUR ska må bra! de har de rätt till.

Surpan
7/11/16, 9:22 AM
#17

Varför inte bara förbjuda utekatter helt?

/Surpan

Halvdansken
7/12/16, 5:40 PM
#18

#17. Nog ett problem på landet, med stallkatter och liknande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Devya]
7/20/16, 11:30 AM
#19

#16 De ska inte behöva gå med öronskabb, absolut inte. Men tyvärr så räcker inte pengarna till alla gånger. Man vill så väl men man kan inte få allt att gå ihop.

[helga21]
7/22/16, 12:34 PM
#20

# 19 Nej man får inte ta in fler katter än man klarar av ekonomiskt! Öronskabb smittar.

Annons:
[[eskils_]]
8/6/16, 1:08 PM
#21

Påminner om den viktiga namninsamlingen för mer ansvarsfullt kattägande. Får idé    

Tipsa djurvänner bland släkt och bekanta! Sista dag är söndag den 14 augusti.

Man gör en god gärning, det är alldeles gratis, det går på 5 sekunder och man kan vara anonym. Ingenting att tveka om alltså! Glad

Just nu har 28.289 underskrifter kommit in. Över 30.000 ska det väl kunna bli.

Här är länken igen.

jessR
8/7/16, 12:49 PM
#22

Har hört av en veterinär att p-piller ger garanterat cancer då det används regelbundet under flera års tid så det är inget optimalt alternativ.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

[[eskils_]]
8/18/16, 8:19 PM
#23

Ändrat datum: imorgon, fredag den 19 augusti, avslutas namninsamlingen för bättre trygghet och skydd för våra katter. Får idéFår idéFår idé 

Om förslagen här går igenom kommer det bidra till att drastiskt minska antalet hemlösa katter och kattungar, och större chans för bortsprungna katter att hitta hem igen.

Så skriv på direkt om du inte redan gjort det, och tänk efter - känner du inte minst en djurvänlig person till som vill göra en god gärning och hjälpa katterna? Skynda sprid, katterna tackar dig! Hjärta

Hittills har 28.392 personer skrivit på.

Här är länken igen, för sista gången.

Mandra
8/22/16, 3:19 PM
#24

#7 och 12
VAR har ni fått denna underliga uppgift ifrån??? Visserligen händer det att en katthona kan bli gravid även när hon äter p-piller - men det är ovanligt.
Självklart hindrar p-pillret även graviditet, inte bara löpet. Väldigt märkligt uttalande - som jag tyvärr även sett på sajter där man föder upp katter.
Ja, det är inte helt ovanligt att p-piller-ätande kan leda till juver-cancer. Men - igen - det gör inte det alltid.
Jag är för kastrering av katter i princip - men tycker definitivt att man ska kastrera hanarna i första hand. Om alla hanar vore kastrerade skulle problemet med oönskade kattungar inte uppstå. Dessutom skulle en himla massa andra olägenheter - både för människor och andra katter - försvinna då.
Jag bor på en plats där det finns mkt hemlösa och förvildade katter - en del av dem far väldigt illa. Just nu verkar det som det minskat drastiskt - vilket är skönt, eftersom jag ägnar mig åt att ta hand om dem.
Har f n 7 katter, varav 2 är från katthem (omhändertagna av dem) och 2 som har kommit hit frivilligt utifrån, en helt viltfödd. Jag har haft fler men de har gått bort. En var i väldigt uselt skick och gick tyvärr inte att rädda då det inte gick att operera honom. Det visade sig att han hade lungödem och inte gick att söva.
Tyvärr gäller det fler katter här omkring - de har/får lungsjukdomar (lungödem, astma).
Jag har en utekatt (går inte att göra innekatt av då hon levt i minst 10 år ute innan hon kom till oss). Hon är inte kastrerad och det går inte att göra det heller eftersom hon inte går att söva (lungödem + hjärtsvikt). Hon klarar sig utmärkt med p-piller.
Har en som bor helt inne också som inte heller går att söva pga att hon har astma. Inte heller kastrerad således. Men hon löper för det mesta inte (många katter tappar löpet när de inte mår riktigt bra). Jag ger henne p-piller de få ggr hon löper.

Jag är FÖR en lag om kastrering - men med viss tvekan. För jag vet att lagar sällan tar hänsyn till undantagsfall - som mina båda honor här. Skulle vara rena katastrofen att kastrera dem.

Om ni undrar varför många katter här omkring får lung- och hjärtbesvär? Vi bor endast 150 m från en gigantisk "giftdepå" som består av 220.000 ton kisaska. väldigt stor del av skiten ligger i öppen dager (Man har påbörjat viss sanering - men det är för mkt, så de klarar inte att få bort det.) Inget kul alls. Och det drabbar alltså en hel del katter (och människor).

Upp till toppen
Annons: