Annons:
Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
[strutter]
6/4/16, 4:46 PM

Var kom plötsligt alla resurser ifrån?

Någon mer än jag som är förundrad och förvånad över alla resurser som sätts in för alla ickesvenskar som kommer hit?

Det har tidigare inte funnits några resurser alls, och som det verkar, ingen vilja heller, till att hjälpa våra egna behövande. T.ex. gamla och sjuka. Dom har fått dö istället! Och en del stackars människor som hamnade i "fas 3" tog sina liv!

Nu finns det plötsligt både pengar och vilja! Det är en av många, många saker som jag inte förstår. Jag är rädd för det som sker just nu och jag känner mig otrygg där jag bor.

Annons:
Emo
6/4/16, 5:28 PM
#1

Påminner alltför mycket om visan Per och Kersti på Värnamo marknad.

Jag tror att vi får uppleva liknande som det som de råkade ut för.

Jag hoppas att jag har fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[strutter]
6/4/16, 7:42 PM
#2

#1 Ledsen, men Per och Kersti vet jag inte mycket om. Och inte orkar jag läsa alla verser som länken ger heller. Tyvärr…

Stallmima
6/4/16, 11:19 PM
#3

Omprioritering kallas det nog för !

Emo
6/5/16, 4:23 AM
#4

#2 Kommer du ihåg från din tid i skolan att du fick lära dig en del på historielektionerna?
Har du glömt att du fick lära dig om nödmynt?
Jag tror att vi nu upplever en upprepning. I så fall kommer det att drabba många av oss riktigt illa.
Det är anledningen till att jag hoppas ha fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[strutter]
6/5/16, 5:14 PM
#5

#4
Nej, jag kan inte minnas att jag har fått lära mig något om nödmynt. Har inte ens hört ordet tidigare. Jag får nog läsa dom där verserna ändå 😉!

 Men å andra sidan var det längesen jag gick i skolan…

Emo
6/5/16, 5:54 PM
#6

#5 Hur sent gick du i skolan då? Det var i den gamla folkskolan vi fick lära oss om nödmynt.

Kanske har du glädje av denna tråd:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/52f4c9dc8e0e742a0f000036-att-vara-barn-pa-40-och50-talen?51a85b5bce12c406e2001483-2

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[strutter]
6/5/16, 6:57 PM
#7

#6
Historia läste jag senast år 1969 skulle jag tro. Sen tog jag realen. Efter det har jag studerat helt andra ämnen 🙂

Farwuq
6/6/16, 11:14 AM
#8

Vi - gamlingar - fick lära lite om nödmynten i skolan, det var alla utgifter under krigen som gjorde landet urfattigt. Dessa mynt fanns bl.a. under Karl XII.

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dmynt

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
6/6/16, 11:20 AM
#9

#4  "Kommer du ihåg från din tid i skolan att du fick lära dig en del på historielektionerna?"

Jag hoppas din ironi är vänligt menad annars är det en ganska elak kommentar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
6/6/16, 1:46 PM
#10

#9 Fast man har förmodligen sovit eller skolkat från samhällskunskapen om man tror att pengar tas från skola/vård/omsorg för att finansiera flyktingmottagningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[strutter]
6/6/16, 1:48 PM
#11

#9
Jag tog det inte som en elak kommentar. Helt OK för min del.

Maria
6/6/16, 3:11 PM
#12

#11 Vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ghostbuster_99
6/6/16, 4:43 PM
#13

"Det har tidigare inte funnits några resurser alls, och som det verkar, ingen vilja heller, till att hjälpa våra egna behövande. T.ex. gamla och sjuka. Dom har fått dö istället! Och en del stackars människor som hamnade i "fas 3" tog sina liv!"

Vi bor i ett av världens mest jämställda land, vi har en mycket hög materiell levnadsstandard- dessutom har vi kanske världens största offentliga sektor. Det är jäkligt pinsamt att läsa sådana kommentarer som dina. Att det spårade ur i höst är vi alla ense om- vi måste även lära oss att prata om både för-och nackdelar med invandringen.

Jag förväntar mig inget annat än påhopp, eftersom att detta är ett internetforum.  Jag kan iaf. trösta mig med att gemene man i Sverige är ganska smart. Synd bara att det bara att inte återspeglar sig på internet…  

Kul domedagsprofetia för övrigt!

Annons:
[Hayabusa]
6/6/16, 5:03 PM
#14

#13 Du glömde gemene kvinna. Eller rättare sagt; gemene livsform

Janne Nilsson
6/7/16, 4:52 PM
#15

#10

Var tas pengarna ifrån då?

Menar du att utökade utgifter inte påverkar den offentliga verksamheten? Eller skattebördan?

Och den dan vi får pengar över så får vi börja betala av på statsskulden.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

vallhund
6/7/16, 5:38 PM
#16

#15 Till största delen från biståndsbudgeten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Janne Nilsson
6/7/16, 8:38 PM
#17

#16

Hur stor är den delen från biståndsbudgeten och var tas resten ifrån?

Jag kan väl själva tycka att det är bra om man tar från biståndsbudgeten om det är den typen av bistånds som betalas till korrupta diktaturer. Men riktigt illa om det tas från den delen av bistånd som skall gå till tex flyktingläger och brunnar mm.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[AE.]
6/9/16, 3:42 PM
#18

"Var kom plötsligt alla resurser ifrån?"

Man tog lite från Eurovision-budgeten, dom fick klara sig med ynka 120 miljoner.

Man tar även från biståndsbudgeten, fattiga länder får mindre stöd. Det är kanske en svår avvägning, vem man ska hjälpa först när det är krig och kris i världen.

[strutter]
6/10/16, 8:50 AM
#19

#17
Håller fullständigt med dig!

[VSK]
6/12/16, 10:36 AM
#20

#16

Till största delen från biståndsbudgeten

Du verkar verklighetsfrånvarande.

"Sverige ger i dag 1,4 procent av sitt BNI i bistånd. Den samlade biståndsramen 2016 är drygt 43 miljarder kronor" länk

"Migrationsverket bedömer att man nästa år behöver 29 miljarder kronor mer än beräknat, vilket gör att statens direkta kostnader för invandringen landar på drygt 60 miljarder kronor år 2016. Åren efter överstiger kostnaderna 70 miljarder kronor". Länk

"Invandringens kostnader uppgick enligt mina beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas så här:

Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr

Offentlig konsumtion, 123 mdr

Transfereringar, 84 mdr

Inkomstförluster, 28 mdr"

Länk.

Observera att migrationsverkets siffror gäller endast när "flyktingarna" är under deras armar. De som inte har ett jobb man kan leva på lever på bidrag, och det är inte med i Migrationsverkets prognoser. Sen finns det andra kostnader utöver det.

Annons:
[helga21]
6/17/16, 1:06 PM
#21

Vi lånar!

marathos
7/22/16, 11:15 PM
#22

Vilken budget pengarna än tas till invandrare, så finns det bara en viss summa pengar att fördela på olika saker. Personligen tycker jag att det är helt åt helvete att dra ner på pensioner, sjukvård, sjukskrivningar, skola osv för svenskar för att finansiera invandrarna.  Helt ok att hjälpa de som är intresserade av att acklimatisera sig i vårt samhälle. De som inte gör det borde snarast skickas tillbaka till där de kom ifrån, även om det innebär att de riskerar dödsstraff. Det är inte ok att komma till Sverige, begå brott, antasta svenka tjejer och killar, förtrycka kvinnor, utnyttja svenskarnas blåögdhet, vårt socialförsäkringssystem, alla bidrag till nysvenskar  och den  otroligt  mesiga inställning många har till invandrare, kräva att det ska byggas moskeer, sändas nyheter på alla tänkbara språk osv. Naturligtvis finns det många som  är jätteseriösa och kritiken gäller naturligtis inte de. Jag har träffat bägge sorter, och det finns alldeles för många som skrattar, utnyttjar och hånar svenskarnas idioti.  Det är ett stort samtalsämne i många sammanhang.  säkert inte hur är, vet man lite mer borde man inse att det inte är ok.  Dessutom, kritiserar man invandarna på  minsta lilla sätt så är man "rasist" och det känns som det värsta ordet i den svenska vokabulären förutom pedofil. Hur många vågar framföra någon form av kritik?

Upp till toppen
Annons: