Annons:
Etikettövrigt
Läst 1691 ggr
Niklas
2016-06-02 17:38

Älvdalska har blivit ett språk

Det är inte erkänt som ett språk av Svenska staten, men däremot av den organisation som delar ut ISO-koder till språk. http://www.thelocal.se/20160602/swedens-lost-forest-language-earns-international-recognition Är det någon här som talar älvdalska?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2016-06-02 19:22
#1

Inte jag men jag hade en arbetskamrat tidigare som pratade älvdalska. Det var så vackert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dioramabyggare
2016-06-03 14:44
#2

#1: jag gillar också att lyssna på älvdalska 🙂 (trots att jag inte förstår ett enda av de orden). Jag gillar att lyssna på "glesbygdsmål" överhuvudtaget.

[strutter]
2016-06-04 16:25
#3

Älvdalska är det fulaste språk som jag vet, näst efter finska.

Fruktansvärt jobbiga språk att behöva lyssna på (ja, ibland måste man ju tyvärr).

Rikssvenska är det bästa. Där hör man vad som sägs.

Så tycker jag.

Ghostbuster_99
2016-06-04 22:38
#4

Det är kul att dialekten är såpass bevarad! Här i Värmland tynar dialekterna som i de flesta andra landskap bort, tyvärr. Finns få i min generation som talar de riktigt lokala målen. Skillnaden mellan norr väst och öst är inte alls stor längre.

Bjornen
2016-06-05 09:58
#5

När det gäller älvdalska språket är det väldigt få som talar det. Däremot är det flera som talar älvdalsk dialekt. Rätt stor skillnad på älvdalska språket (med särskild grammatik) och älvdalska dialekten.

Ja språtsjôr mäst norlê enviksmål (det sockenmålet har 3 olika dialekter) å ja brutsjôr sägâ at ja ä hunnrâ år gamlârô än âllô ârô. 

När vi hade en grupp som gjorde mormors katta på enviksmål tyckt de som 30-40 år gamlare än mäg att ja va onöditt gammâlmodin. Å sômlegô grannâr fôsttånt mäg iblann.

tarantass
2016-06-05 13:55
#6

#5: det där är nog din egen definition. Enligt den traditionella definitionen är det älvdalska språket som är dialekt, och älvdalingar som bara talar med en viss lokal accent och kanske några "lokala" (ofta allmänsvenskt folkliga) ströord talar en lokal varietet av rikssvenska eller något ditåt. Som folk i regel gör över hela landet numera.

Det är ju roligt att älvdalskan har fått en ISO-kod och tyvärr inte oväntat att Sverige inte klassar den som språk. Men den väcker också den gamla och ofta politiskt och tyckarmässigt infekterade frågan om vad som är ett "språk". Den är nämligen mycket nära släkt med omgivande ovansiljansmål, i Orsa, Mora, Våmhus osv., och många av de få drag som skiljer ut just älvdalskan är på tillbakagång även bland de få som talar den. Samtidigt har ovansiljansmålen mycket gemensamt med nedansiljansmålen, i Rättvik osv.

Och så vidare.

Vad som skulle behövas i Sverige vore inte bara, och inte nödvändigtvis alls, ett erkännande av älvdalskan som "språk", utan en ändrad politik gentemot de dialekter som är kvar överhuvudtaget, vad man än kallar dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Farwuq
2016-06-06 11:02
#7

Under min livstid har jag fått höra hur skånskan förflackats och nästan dö.
Inget av värde har gjorts i detta land för att behålla dialekterna vid liv.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2016-06-06 11:59
#8

#7 Så är det, inget är så konstant som förändringar. Dessutom är inget språk/dialekt någonsin "färdig" utan förändras ständigt. Om några hundratals år så låter nog språket som tala i denna region helt annorlunda jämfört med idag.

[Nomen Nescio]
2016-06-15 13:39
#9

På ett av mina jobb delade jag arbetsrum med en tjej  från Malung. När hon pratade med sin mor i telefon behövde jag inte visa hänsyn och gå ut, för de pratade Malungsmål sinsemellan, vilket var totalt obegripligt för mig…

#0 Mer om klassificeringen av älvdalskan som eget språk.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/alvdalskan-erkant-som-ett-sprak

Upp till toppen
Annons: