Provocerande

Din syn på rökare?

2016-05-29 14:50 #0 av: [Nomen Nescio]

Skådespelaren Alicia Vikander har fångats på en bild stående på en balkong i Rio med ett glas vin och en cigarett i handen, vilket har orsakat upprörda kommentarer i Daily Mails läsarutrymme. Inte för vinet, men för cigaretten.

Nu har jag aldrig rökt (jo okej då, jag tjuvrökte några sommarmånader som 13-åring), men jag tycker  att om Alicia ställer sig på en balkong omedveten om att paparazzis smyger i buskarna så gör hon ju inte medveten propaganda för rökning på något sätt. En 27-årig som röker på en fest - är det något att känna indignation över?  Själv anser jag att det är en aning oförsonligt - vad tycker du?

http://www.expressen.se/noje/harda-kritiken-mot-vikander-efter-bilden/

Anmäl
2016-05-29 17:51 #1 av: thenameless

Jag gillar inte cigaretter och rök. Men om hon var ensam på balkongen så ser jag inget fel ? Det är hennes liv att förstöra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2016-05-29 20:25 #2 av: Fransu

Tycker givetvis att ingen bör röka. Men det var väl lite väl hårda reaktioner. "Tappat respekten för hennes skådespelartalang". Slappna av liksom...

Anmäl
2016-05-29 20:30 #3 av: thenameless

Instämmer. hennes skådespelartalang hänger ju inte ihop med hennes drogvanor d irekt...

Anmäl
2016-05-29 21:44 #4 av: frejaspluto

#3, Då måste du tycka illa om mer än halva USA , Hollywoods skådisar och musiker ?! Som tar en cigg eller? det finns inga perfekta människor. Jag är inte perfekt heller men tittar inte ned på människor . Du kan tycka vad du vill man tycker olika det respekterar jag. Man är inte dålig människa för det.
Blir bara arg på människor som hänger sig på småsaker det finns värre saker i livet som man kan bli upprörd över. Att ta en cigg på balkongen, en struntsak. Även om det är människor med skådspelare, artist mm. Dom har ett liv utanför det också.

Eller har jag missförstått dig nånstans?
Jag röker inte , har inte nått emot rökare.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Anmäl
2016-05-29 23:53 #5 av: Tride

Ogillar rök, men inte rökare. Cool

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2016-05-29 23:57 #6 av: Mirinda

Vilken icke-nyhet!Gäspar Har tidningarna verkligen inget viktigare att skriva om?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anmäl
2016-05-30 08:13 #7 av: thenameless

#4 Jag tror inte att du läst mina inlägg ordentligt?

Anmäl
2016-05-30 09:26 #8 av: Tjeja

Korkat av henne att gå ut på balkongen med en cigg. Dåligt på alla sätt.

Avskyr tobaksrök! Om hon vill förstöra sitt eget liv så ok gör det då. Men skylta inte med det varken med eller utan avsikt utan använd hjärnan och tänkt dig för liksom.

Jag har förstås inget emot rökare som personer, så länge de inte röker i min närhet eller utsätter barn för röken. Man måste ju kunna skilja på sak och person.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-05-30 12:37 #9 av: Ghosthunter

Jag tycker det är märkligt vad som räknas som acceptabelt eller inte. Visst kan jag väl förstå att vissa ej tål rök och att rökare bör respektera det.

Men jag tycker att det borde vara samma sak med alkohol. Alkohol leder till så mycket tragedier...men man får sitta på en restaurang och bälga i sig och bli full, högljudd och jobbig och bråkig. De har ingen respekt för att andra som inte dricker kan störas av deras svinaktiga beteende. Så inför även speciella zoner för alkohol på krogar och restauranger också!!!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2016-05-30 13:44 #10 av: [helga21]

Rökare är också människor - fast inte så länge! 

Anmäl
2016-05-30 15:30 #11 av: frejaspluto

Haha , det där var bra #10 😊

Anmäl
2016-05-30 19:03 #12 av: Maria

Rökning är givetvis inte bra och jag är glad att jag för 5 år sedan slutat efter att varit storrökare i 35 år.

Jag gick i 8:an när jag fick börja röka hemma Förskräckt

Nu har jag inte blivit rabiat på rökare som många ickerökare kan bli. Jag tycker fortfarande det luktar gott och ställer mig gärna bredvid en rökare utomhus.

Hade jag klarat av att feströka så hade det varit perfekt.

Dagens förbud tror jag är väldigt bra för rökare. Att göra det så besvärligt som möjligt och att mer och mer människor är ickerökare. Det känns som rökfria generationer är på väg.

När jag var ung på 70-talet kändes det som om ALLA rökte.

/Maria

Anmäl
2016-05-31 07:58 #13 av: Effie

Cigarettrök stinker. Rökare stinker, åtminstone vissa.

Sedan funderar jag ibland på att det liksom anses lite tufft att röka. Jag tycker inte det.

Jag menar: De stinker. De får dålig kondis. De riskerar diverse läbbiga sjukdomar. De får hosta. De blir fula och rynkiga. Och det här gör de frivilligt. De betalar t.o.m. för det. Hur tufft är det? Jag undrar snarare:  Är de korkade, eller gör de sig till...?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-05-31 08:23 #14 av: [Nomen Nescio]

Vi vet ju rökandets avigsidor, och det gör säkert de som röker själva också, och den debatten har ju förts i diverse andra sammanhang. Det jag (som icke rökare) frågar mig är hur långt man skall gå i förakt för den som bär på denna last. Att under en fest smyga sig ut på balkongen för att ta ett bloss, är det verkligen skäl för fy-rop från omvärlden? Borde vi kanske inte även uppröras en smula av det faktum att paparazzis smyger i buskarna för att fånga situationer som huvudpersonen kanske inte är så stolt över?

Flera medlemmar i vårt kungahus är (har varit) rökare. Om vi vet att kungen tar sig ett bloss i bland, bör vi uppröras över vetskapen om det, eller blir vi upprörda först när någon lyckas dokumentera det på bild?

Alicia Vikander är ju för övrigt aktuell som rollen som Lisbeth Salander, och då kan det vara intressant att dra sig till minnes att när föregångaren Noomi Rapace i den rollfiguren hade en cigarett i handen på affischen  "Luftslottets som sprängdes" så blev det en KO-anmälan från en kommuntjänsteman för att hon, citat, "såg så cool ut". Om KO lyckades bena ut om hon hade sett mindre cool ut utan cigarett vet jag inte.

Anmäl
2016-05-31 08:31 #15 av: frejaspluto

Håller med dig, jag har rökt med och röker inte idag. Tycker också att det kan lukta gott ibland.
Att rökare väljer köpa cigaretter det är upp till dom. Icke rökare som klagar kan också få sjukdomar, bli fula. Vad slösar ni på som Kanske inte är heller så nyttigt?!? Ställde bara en motfråga .
Alla människor har ngt , köper ngt som man inte behöver. Dom vi rökare köper cigaretter.
Men det jag inte gillar det är fimparna på marken !
Jag köpte en liten snusdosa i metall. Lade fimparna i den. Det finns askkoppar där man kan fimpa och slänga i papperskorgen tex!

Anmäl
2016-05-31 08:35 #16 av: Maria

#13 De första gångerna man röker så kan det säkert bero på att det känns tufft men jag lovar dig att det inte känns särskilt tufft att stå utomhus bakom något hörn i regn och blåst för att få sig ett bloss.

Har man blivit beroende av att röka så kan det vara oerhört svårt att sluta och alla de saker du räknar upp som negativa känner rökaren till, mer än väl.

Du ställer två frågor. Är de korkade? Gör de sig till?

Svaret är nej på båda skulle jag vilja påstå. Det har blivit ett beroende. Ett slags missbruk som kan vara väldigt svårt att komma ur. Vissa lyckas andra har det svårare.

/Maria

Anmäl
2016-05-31 11:05 #17 av: Effie

#16 Jag inser att man blir beroende (och jag är överlycklig over att jag aldrig kommit på idén att testa) - det jag är ute efter är just att ungdomar inte ska börja. Om omgivningens attityd är "korkat att röka" I st f "farligt och tufft att röka" så blir det kanske inte lika spännande (hoppas jag).

Min fråga om "korkad eller gör sig till?" Det var så vi sade när jag var liten: Är du dum eller gör du dig till? (dvs låtsas vara dum). Jag har som vuxen hört frågan formulerad "Är du dum eller är du dum?" Den behöver aldrig besvaras.

Anmäl
2016-05-31 11:09 #18 av: Effie

Och om jag nu skulle besvara frågan om vad jag tycker om rökare som jagas av paparazzi...nej, jag tycker inte att rökning är något att förfasa sig over. Däremot förstår jag mig inte på paparazzi, och på folk som är så intresserade av vad kändisar gör att paparazzi får ett existensberättigande. Kändisar måste få lov att vara icke-perfekta de oxå.

Anmäl
2016-05-31 11:11 #19 av: Fransu

Att blir föraktfull mot folk som röker (själv har jag aldrig rökt) betyder att man själv måste vara en alldeles förträfflig människa utan några som helst laster eller dåliga sidor. Hur många är det? Ingen är perfekt.

Jag själv hatar verkligen cigarettrök och undviker det så gott jag kan. Jättestörande när grannen nedanför sitter och röker på sin uteplats och vi får in röken i vår lägenhet så vi inte kan ha balkongdörren öppen osv. Men jag föraktar inte min granne för det. Hon är en fin och go människa ändå. Och hon får emellanåt stå ut med att en av våra hundar ylar när vi lämnar dom. Så vi är heller inte dom perfekta grannarna. Så vem är jag att döma?

Anmäl
2016-05-31 11:51 #20 av: kamera0710

Retar mig mest på att det så ofta ser ut så här där rökarna drar fram med sina giftpinnar.

Anmäl
2016-05-31 13:15 #21 av: Fransu

#20 Ja, det ingen trevlig syn.

Anmäl
2016-05-31 21:32 #22 av: crins

Det har blivit "mode" att inte röka, vilket är bra, nackdelen när man inte röker själv, blir "passiv"rökare, När jag "växte"upp,(är väl inte lastgammal heller) men då var jag en minoritet som inte rökte! Det var inne att röka då, så det är bra det blivit en förändring! Det är upp till personen själv om den vill röka, anser jag, däremot gillar jag inte bli utsatt för passiv rökning, när andra röker! då kan man själv bli sjuk!

Anmäl
2016-06-01 16:10 #23 av: Skorpion76

#20 Det set verkligen hemskt ut!

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-06-02 12:35 #24 av: Tride

Det är svårt att sluta röka. Tobak är en beroendeframkallande drog, och det är inte bara att lägga av så där, trots att de flesta känner till farorna. Jag tror inte att det finns nåt bra giltigt recept heller på hur att sluta. Vi lever ju inte heller i den bästa av världar. Jag har vänner boan rökare och icke-rökare. Jag är glad över deras vänskap och önskar dem det bästa i livet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2016-06-02 12:54 #25 av: kamera0710

#24 Har full förståelse för att det är svårt att sluta röka och är därför glad att jag valde att aldrig börja.

Anmäl
2016-06-02 13:13 #26 av: thenameless

Det är upp till var och en om den vill  röka eller ej?

Det enda jag säger är att ha respekt för de ickerökare som tycker röken är obehaglig och gör det inte bland folk, eller fråga om det är okej? Annars är det ju bara att avlägsna sig lite som personen på balkongen gjorde.

Anmäl
2017-04-14 12:23 #27 av: kamera0710

En skylt från Sherlock Holmes-museet i London. Skrattar

Men den kanske speglar den tidens syn på tobak väldigt bra. I en av de få Sherlock-böcker jag läst behöver den store detektiven en speciell extra stark piptobak när han ska börja gå igenom ett komplicerat fall!

Anmäl
2017-04-17 22:43 #28 av: thenameless

I originalhistorierna rökte Sherlock inte tobak när han skulle tänka nej....

Anmäl
2017-04-18 05:57 #29 av: Tjeja

Nu mer kämpar jag för att inte avsky vissa rökare lika mycket som jag avskyr deras rök. 😷

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-04-18 06:24 #30 av: kamera0710

#28 I Baskervilles hund behöver han stark tobak när han ska sätta sig och analysera ett fall, men jag är ingen expert på Sherlock Holmes-böckerna.

Anmäl
2017-04-19 19:02 #31 av: thenameless

#30 Kan vara en sentida översättning då "stark tobak" var mer politiskt korrekt att skriva?

Anmäl
2017-04-20 06:26 #32 av: kamera0710

#31 Ingen aning, jag är som sagt ingen expert på Sherlock. Jag bara återger vad jag läst i Baskervilles hund.

Anmäl
2017-04-20 17:57 #33 av: Carmarino

Vet inte om denna fanns på Sherlock Holmes tid. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-04-30 10:42 #34 av: kamera0710

Kommuner vill bötfälla fimpar.

"I dag är nästan 80 procent av skräpet tobaksrelaterat, visar en undersökning från Håll Sverige Rent. Johanna Ragnartz, vd på organisationen, säger att lagen om nedskräpning just nu är otydlig, och att den behöver bli rakare, exempelvis genom att all nedskräpning bötfälls."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24792981.ab

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.