Annons:
Etikettasgarv
Läst 4810 ggr
Silent_Hill
2016-05-20 13:16

Om köttätare betedde sig som veganer

En fruktansvärd rolig parodi 😂

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Aleya
2016-05-20 14:48
#1

Hahahaha 😂 otroligt bra. Blev hungrig nu av allt prat om kött. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Jimmy.L]
2016-05-20 15:46
#2

Haha.

sallad
2016-05-20 20:12
#3

Vet inte om det verkligen är en parodi eller bara ett förtydligande av vad köttätare säger. 

För sånt som hippie-karnivoren sa i videon får jag höra dagligen, som vegan. Roligt nog. 😃

-Rasmus 🌈

veggie4every1
2016-05-20 20:37
#4

Haha, jaa, det är väl då en parodi på den här parodin, vilken är minst lika rolig😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
2016-05-20 23:35
#5

#4 "If we did not eat plants, they would just take over!"😂Den där videon är så rolig.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Sommarek
2016-05-23 09:12
#6

Tycker mest den är ganska trög och på ren Beavis och Butthead-nivå. "Höhöhö, veganer äter gräs", liksom. Jo visst.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[loveisall]
2016-05-23 14:33
#7

😂haha

Jo, dom är rätt aggressiva ibland

landsbygdsbo
2016-05-24 22:09
#8

Med kött i maten råder samma regler som sprit i groggen.

Regel nr 1

Rom är absolut o villkorslöst nödvändigt

Socker eller fruktsmak skadar inte

Vatten kan undvaras. 😎

Ananse
2016-05-25 08:18
#9

#6 Tyvärr är det nog där nånstans köttätarnas genomsnittliga IQ ligger.

[Jimmy.L]
2016-05-25 08:28
#10

#9 Är det så du ser på andra människors sätt att leva?

Sommarek
2016-05-25 09:07
#11

#10 En gissning är att det mer handlar om ett synsätt på folk som tycker det är hysteeeeeriskt roligt med människor som bryr sig om sin omvärld. Men du kanske tycker det är mer intelligent att sätta i sig fem gånger så mycket kött som man behöver?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 09:28
#12

#11 Nu kör du på samma sätt som du tycker att dom som äter kött gör. Jättebra att du äter grönt men att hacka på andra gör ingen skillnad det retar bara upp folk.

Sommarek
2016-05-25 09:35
#13

#12 Så i en kommentar om hur trögt det är att folk hackar på de som har andra levnadsvanor, så är det jag som hackar på folk? Det är lite sisådär med läsförståelsen här som vanligt.  😎

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Jimmy.L]
2016-05-25 09:38
#14

#13 Vill du inte förstå så gör du inte det ett bevis när du skriver så! 😴

Sommarek
2016-05-25 09:48
#15

#14 På svenska?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 09:49
#16

#15 Vad är det inte du förstår? Det där är bara nedsättande mot mig!

Sommarek
2016-05-25 09:52
#17

#16 Eftersom det inte finns skiljetecken i din mening blir den svår att läsa rätt. Gör jag inte ett bevis, eller är det jag skriver bevis på att jag inte förstår dig?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 09:58
#18

#17 Ska vi köra stavningskontroll då vill jag veta vad detta är?

"hysteeeeeriskt"  som du skrev i #11 Hur många "e" behöver du?

Sommarek
2016-05-25 10:04
#19

#18 Men snälla du, håll dig nu till ämnet. Det är ganska stor skillnad på att lägga till extra bokstäver för att framhäva en poäng (se bland annat Connolly/Palmer/Barton/Kirwan för en förklaring på fenomenet) och att inte dela av en mening ordentlig så att folk förstår vad som menas. 

Vad är det som är nedsättande mot dig och varför?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 10:07
#20

#19 Du har inte tänkt på att det finns en massa olika människor på iFokus som skriver på olika sätt och uttrycker sig olika har du tänkt så långt?

Annons:
Sommarek
2016-05-25 10:12
#21

#20 Jo, men det är inte mitt ansvar att gissa mig till vad du menar, det är ditt ansvar att kommunicera så att mottagaren förstår.

Kan vi komma tillbaka till ämnet nu?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 10:27
#22

#21 Det var inte jag som tog upp det jag skrev det var du, varför inte släppa det från början? 

Tillbaka till ämnet.

Jag mötte en veganfamilj som behandlade restaurangpersonal illa på Sal, Kap Verdeöarna för att man bara hade en vegetarisk på menyn. Det finns både bra och dåliga människor på båda sidor om kött och grönsaksbordet. Likaså dom som äter kött kan bete sig illa det såg vi med på ön. Mer respekt för varandra även om man tycker olika och har olika syn på hur vår planet mår bäst av.

Sommarek
2016-05-25 10:32
#23

#22 Jag frågade dig eftersom jag inte förstod det du hade skrivit. Det var du som sedan började dra upp stavning för att ge igen.

 Mer respekt för varandra även om man tycker olika och har olika syn på hur vår planet mår bäst av.

Ja, där håller jag med dig - men jag tycker inte att denna videon faller under "respekt för varandra". Att tro att veganer är hippies med svettband och bara äter gräs var en grej för runt 30 år sedan; idag är de flesta mer allmänbildade.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 11:15
#24

Ja, där håller jag med dig - men jag tycker inte att denna videon faller under "respekt för varandra". Att tro att veganer är hippies med svettband och bara äter gräs var en grej för runt 30 år sedan; idag är de flesta mer allmänbildade.

Problemet är ju samma sak åt andra hållet fast då låter det såhär: Kött är mord, ni äter kadaver, Finns ju en rad filmer som även veganer gjort som heller inte faller under "respekt för varandra". Och det skapar konflikter mellan veganer och köttätare. En mer respekt för varandra sätt att leva ökar mer förståelse, Så länge man hör "kött är mord" kommer det inte bli en förändring på köttätandet. Det är bättre att komma med bra förslag på gröna maträtter.

#11 "Men du kanske tycker det är mer intelligent att sätta i sig fem gånger så mycket kött som man behöver?" Det skapar bara en större klyfta mellan veganer och köttätare inte blir jag mer sugen att äta mer grönt när någon skriver så. Istället kan man föreslå ett grönare sätt att leva.

Sommarek
2016-05-25 11:28
#25

#24 Två fel gör ju inte ett rätt. Man kan inte förvänta sig få respekt för sitt sätt att leva om man inte själv uppvisar samma sak.

Det skapar bara en större klyfta mellan veganer och köttätare inte blir jag mer sugen att äta mer grönt när någon skriver så. Istället kan man föreslå ett grönare sätt att leva.

När jag går in på ett forum som detta utgår jag ifrån att det är (någorlunda) vuxna människor jag diskuterar med. Alltså anser jag inte att en pedagogisk förklaring om det dåliga med överdriven (kött)konsumtion är nödvändig, eller en predikan om vad man kan äta i stället. Det borde sunt förnuft kunna avgöra.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-25 11:41
#26

Det går inte tänka om då och vända på skivan? Går man tex in på vegansajten och läser så drar man sig för att prova vegetarisk med den inställningen som finns där i mot köttätare. Det är synd tycker jag, men är det så man väljer lägga upp det kommer det inte bli en förändring.

veggie4every1
2016-05-25 12:27
#27

#26 Vegansajten är en sajt som är emot speciesism och som förespråkar veganism. Man bör förvänta sig att man förespråkar veganism på en vegansajt, så det i sig är inget konstigt upplägg.

Men vi bemöter seriöst nyfikna icke-veganer på ett bra sätt. Om dessa icke-veganer kommer in på sajten och förespråkar djurförtryck eller begär respekt för det som vi dagligen kämpar emot, då bryter man emot sajtreglerna och det är man inte i sin fulla rätt att göra.

Jag har flera exempeltrådar på hur vi behandlar intresserade icke-veganer och seriösa frågor, detta är ett litet urval.

http://vegan.ifokus.se/discussions/5668c38b8e0e744b7c0002fa-tillskott

http://vegan.ifokus.se/discussions/56994956ce12c44946001bef-ny-härinne

http://vegan.ifokus.se/discussions/56976fda8e0e744085000565-hjalp-mig-gora-ett-veganskt-matschema

Vi respekterar inte handlingar som förtrycker andra individer och det får man rätta sig efter om man skriver på vegansajten. Men om man använder det som en ursäkt till att inte prova vegetarisk mat, då känns det inte som att man var så intresserad ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Sommarek
2016-05-25 12:44
#28

#26 Fast om hur andra människors bemötande av dig som individ bestämmer hur du lägger upp din kost så är det ju ett helt annat problem. "Jag träffade en dum vegan, så jag tänker minsann äta kött!" är inte ett argument.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[loveisall]
2016-05-25 12:59
#29

Jag gick en gång in på ett forum för djurrätt för att jag värnar om djur  och det vimlade av aggressiva veganer där, så jag gick ur. 😕  Jag förstår inte riktigt… varför hacka ner på köttätare? Man kan inte ändra på någon annan än sig själv!  Jag kommer alltid alltid att fortsätta äta kött. Däremot äter jag mer ekologiskt.

landsbygdsbo
2016-05-25 14:09
#30

#27

Hur man blir behandlad som icke vegan i veganska fora?

Tja som exempel:

Det är egentligen en rätt underlig inställning vissa har.

Att tysta den som framför obekväma åsikter.

Det får mig att undra hur det samhälle skulle se ut om veganerna verkligen fick makten.

De stora orden om individers frihet fläckas ju redan idag av hur man tystar oliktänkande.

När jag beskriver hur verkligheten ser ut, ja då tystar man mig.

Inte nog med det, man ”tippsar” mig att orsaken är just den jag beskrev ovan.

#57 av: Lydia04

#54 Ordna ett grillpartaj med helstekt spädgris, bjud in vänner och känn den fina gemenskapen med andra köttätare istället för att hänga på en vegansajt. Bara ett tips."

Orsaken? att jag konstaterar att för en absolut majoritet av svenskarna så är grillning förknippat med trevligheter…. 

Jag förstår dem, det är ju såååå mycket lättare att göra så istället för att ärligt o konstruktivt föra en diskussion.

Lite oroande är det att samma bemötande får jag när jag går in och diskuterar främlingsfientlighet på en ”brun” sida. Först utskällning, sedan hot och till slut tystas man.

Bara som upplysning:

90 % av Svenskarna är inte veganer eller vegetarianer.

För de flesta av dem förknippas upphettning av animaliska produkter över öppen eld, kol eller gasgrill just med det jag beskrev.

Det här är fakta, inte mina åsikter. Ni kan tycka vad ni vill om det, skjuta budbäraren om ni vill men det ändrar inte det minsta på själva faktumet.

Fast förvånande är det ju egentligen inte. Vad jag tycker om det? Tja å den ena sidan exponerar den ju vad gruppen i fråga verkligen anser* å andra sidan är det ju tråkigt att man inte vill ta en verklig diskussion Men då blir det ju en massa ”besvärliga” frågor att besvara och en svår sits att försvara ej genomförbara idéer.

* om man dömer efter hur man agerar istället för vad man säger vill säga

Jag skulle svarat så på en vegansida, men där stängdes dörren så nu svarar jag här istället.

Hur ställer sig en vegan till detta?

veggie4every1
2016-05-25 17:08
#31

#30 Flertalet av dina inlägg blir anmälda och till slut får man då skrivförbud, det fungerar så på iFokus.

Som jag sa till dig förra gången du fick skrivrättigheterna bortröstade, ett tips för att det inte ska hända är att följa sajtreglerna och respektera sajtens antispeciesistiska inriktning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 17:29
#32

#31

Jag kritiserar inte att systemet på forumet öppnar för det. Vad jag konstaterar är ju hur toleranta man är mot avvikande åsikter.

Det säger förbaskat mycket om en grupp när man väljer att tysta en avvikande åsikt istället för att sakligt bemöta den.

Om det regnar ute och jag påpekar det för en soldyrkare , tystar han mig då?

Och om, slutar det regna för det?.

Jag påpekade att en överväldigande majoritet av det svenska folket förknippade grillning med en trevlig social tillställning. Skrev inte att jag tycker att så är fallet (att jag anser det är en annan historia)

Först hävdar du "Men vi bemöter seriöst nyfikna icke-veganer på ett bra sätt." men fortsätter man att läsa skriver du " Om dessa icke-veganer kommer in på sajten och förespråkar djurförtryck eller begär respekt för det som vi dagligen kämpar emot, då bryter man emot sajtreglerna och det är man inte i sin fulla rätt att göra."

Reglerna är sådana o det argumenterar jag ju inte emot, vad jag påpekar är att veganer visar sitt rätta ansikte när man "censurerar" åsikter man inte gillar.

Vilket gör att jag är förbaskat glad att inte veganerna har makten i Sverige.

veggie4every1
2016-05-25 17:54
#33

#32 Vi behöver inte respektera speciesistiska åsikter och handlingar på vegansajten mer än vad man behöver respektera rasistiska åsikter och handlingar på andra sajter. Men vi ger ett bra bemötande till de som är seriöst intresserade och nyfikna på veganism, sajtreglerna ska dock respekteras av våra gäster.

Avser du då även fortsättningsvis att medvetet bryta emot och ignorera vegansajtens regler?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 18:11
#34

#33

Det är ju det jag säger, ni visar ju det ansikte du visar i detta nu, "Vi behöver inte respektera speciesistiska åsikter"

Att du gömmer dig bakom er jämförelse att rasism är detsamma som animalieproduktion må gå hem där du bestämmer. Men ute i verkliga livet så visar er egen undersökning ju hur det ligger till.

För tredje gången, jag kritiserar inte forumets regler.

Däremot så visar man ju genom sitt handlande hur man tänker o resonerar i stort.

Och det gör att jag är förbaskat glad att veganerna inte har den makt de är beredda att bryta lagar för att nå.

Jag kommer alltid, oberoende hos vem jag är, stå för mina åsikter, ha fakta bakom mina påståenden och försvara enskilda individers rätt att framföra sina åsikter, även din rätt att göra det.

Frågan är väl mer berättigad om du ställer upp på dessa ideal…vi får väl se som han sade …😎

Annons:
veggie4every1
2016-05-25 18:36
#35

#34 Du kanske inte kritiserar reglerna landsbygdsbo, men du ignorerar dom och det ställer jag inte upp på. Jag skulle inte förvänta mig att en Sajtvärd ställde upp på det för min skull och jag tror inte att någon skulle det heller? Men är någon Sajtvärd intresserad av att låta mig härja fritt och ignorera sajtreglerna på respektive sajt så upplys mig gärna.

Du som är så mycket för att lagar i samhället ska följas bör förstå att reglerna på en sajt är som en lag. Jag ser också främst till veganmedlemmarnas trivsel, som du säkert också förstår.

Jag gömmer inget när jag jämför speciesism med andra diskrimineringar. Jag jämför det därför att det är jämförbart ur en icke-speciesistisk synvinkel.

Men kan jag tolka svaret då som att du avser att fortsätta att ignorera sajtreglerna  på vegansajten för att förtydliga?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 18:46
#36

#35

Reglerna är en sak. Hur den enskilde sedan implementerar dem och framförallt varför han eller hon gör det är en annan.

Om man på en av era sidor diskuterar varför folk äter kött.

Och jag förklarar, att det är för att majoriteten av oss ser kött som ett högkvalitativt näringsämne och att just grillning är för de flesta synonymt med trevligt umgänge och en trevlig kväll, så säger jag ju sanningen. Det ÄR ju så i Sverige.

Skulle ni då, förlåt vi vet ju svaret, ja ni skulle tysta mig för att jag framför obekväma sanningar.

Och genom att det sker så visar ni var ni står vad det gäller för er avvikande åsikter.

Så enkelt är det ju.

Hur jag kommer att agera?

Tja jag kommer inte att idiotförklara någon med för mig avvikande åsikt. Jag kommer inte att gå till personangrepp. Så barnslig är jag inte.  Men har jag på fötterna så kommer jag, om jag tillåts att servera fakta.

Även om dessa fakta ses med oblida ögon. Vad som sedan händer med "pianisten" visar ju vilken standard man själv sätter för en fri diskussion. Eller hur😎

veggie4every1
2016-05-25 18:53
#37

#36 Ok, då vet jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 18:59
#38

#37

Inget nytt har tillkommit, sedan får vi se var du/ni befinner er i den skalan som visar hur ni ser på andra åsikter än era egna.

Det är inget jag kan påverka.

Vad du säger är, att om inte jag anpassar mig till era åsikter så tystas jag. Tolkar jag det hela rätt😎

veggie4every1
2016-05-25 19:16
#39

#38 Jag säger att om du inte anpassar dig till sajtreglerna så kommer du troligen också fortsättningsvis att röstas bort.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 19:22
#40

#39

Säger jag ingenting om, det är ju varje medlems, som har befogenhet, att göra det.

Var du hamnar i skalan från öppen till sluten visar du ju när du skriver "Vi behöver inte respektera speciesistiska åsikter och handlingar på vegansajten"

Hur ställer du dig i de fall som någon framför fakta? Blundar för dessa och trycker på "anmäl" eller tar du till dig fakta o integrerar dem i din argumentering?

aktion speaks lauter than words  🙂

veggie4every1
2016-05-25 19:55
#41

#40 Jag har besvarat de flesta frågor under mina år som vegan och har inga problem att ta diskussioner och argumentera😉

Som du redan vet (vi har talat om det på djurrättsajten) så vet jag att vi inte har alla färdiga svar idag och vi behöver inte heller ha det. Samhället är uppbyggt på djurförtryck och givetvis är det inte en enkel sak när detta ska avvecklas. Att fortsätta att förtrycka andra individer är dock inte ett moraliskt alternativ och lösningar på problemen prioriteras först när vi ändrat vår speciesistiska moral. Även om det också finns de som jobbar på vissa lösningar idag, vilket är toppenbra.

Nej, jag är inte öppen för åsikter och handlingar som förtrycker andra individer.

Nu har jag inte för avsikt att trötta ut alla här med att fortsätta den här diskussionen. Tanken med tråden var säkert inte att höra mig tala om djurrätt och veganism eller hur jag sköter vegansajten, så jag drar mig tillbaka nu landsbygdsbo👋

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-25 20:22
#42

#41

Essensen av vad du skriver kan alltså kokas ner till ; "Nej, jag är inte öppen för åsikter och handlingar som förtrycker andra individer."

På ren svenska, jag accepterar inga andra åsikter än mina egna….i den här frågan…

Har jag fel i min slutsats?😕

Som upplysning, vi diskuterar inte veganism, vi diskuterar demokratiska principer…….men det verkar vara ett obekant ämne.

vendelay
2016-05-25 20:35
#43

Men landsbygdsbo, du har ju ställt miljoner frågor både på djurrätt och vegan iFokus och fått svar men du ignorerar ju svaren eller vägrar tro på svaren fastän någon kommer med fakta. Jag tänker INTE ta denna diskussion, kommer inte att fortsätta svara dig, men jag kan inte förstå varför du inte förstår varför dina inlägg blir anmälda? Du bryter uppenbart mot sajtreglerna, du kapar trådar och pratar om helt andra saker än vad tråden handlar om (du letar ju till och med upp gamla trådar för att få slänga in en relativt irrelevant kommentar)och nej, jag tycker faktiskt inte att du visar speciellt mycket respekt alls på djurrätt och vegan iFokus. Du irriterar TS:are som vill ha svar på något specifikt genom att ställa frågor utan någon koppling och du slutar inte fastän alla säger till dig att skapa en egen tråd med dina frågor. Om du inte förstår varför du blir anmäld så kanske du skulle behöva sätta dig ner och söka igenom dig själv, för då är något fel.

Du ÄR välkommen på djurrätt och vegan iFokus, men det förutsatt att du är trevlig och inte bara är ute efter att skapa dålig stämning och förstöra. Om du vill ha tips på hur en beter sig som en normal människa så kan du läsa vad andra icke-veganer och icke-djurrättsengagerade skriver på de två sajterna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-05-25 22:04
#44

#43

Här och nu har vi inte diskuterat varken djurskydd eller  det etiska i att döda djur för att göra varor av.

Vi har diskuterat skillnaden mellan "Men vi bemöter seriöst nyfikna icke-veganer på ett bra sätt." och "Om dessa icke-veganer kommer in på sajten och förespråkar djurförtryck eller begär respekt för det som vi dagligen kämpar emot, då bryter man emot sajtreglerna och det är man inte i sin fulla rätt att göra."

Man har alltså enligt de regler du ställt upp inte rätt att sakligt argumentera och i sin argumentering ta upp fakta som ex förespråkar djurförtryck, samtidigt som du talar om seriositet.

Jag tror inte du någonstans kan hitta, där jag gått till personangrepp eller kommit med lögner. I de fall där jag haft fel har jag per omgående medgett det.

Vad det gäller "normal" så har jag nog aldrig varit det. Jag har alltid varit ett unikum som gått min egen väg. Men just respekten för individen och individens rätt till en egen åsikt har jag burit med mig, skulle aldrig sänka mig så lågt att jag skulle tysta en meningsmotståndare vare sig denne vore vegan, nazist eller kommunist, liberal eller centerpartist. OBS inga värderingar i uppräkningen.

Däremot, att med sakskäl detronisera deras ståndpunkter, det är en helt annan femma. Och det är väl det som gör dina sajtmedlemmar upprörda.

Den urgamla sanningen står fortfarande kvar, du kan aldrig hota dig till respekt, rädsla eller tystnad kanske, men aldrig respekt. Du får den respekt du förtjänar, och den får man genom att respektera andra.

veggie4every1
2016-05-25 22:42
#45

#44 Jag kan inte ta åt mig äran för inlägg #43. Kolla gärna att du skriver till rätt person…😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-25 23:07
#46

#45

Nej att  #43 inte var rätt det stämmer.

Men det stämmer väl även att du sätter reglerna på din sajt eller?

Och

Den urgamla sanningen står fortfarande kvar, du kan aldrig hota dig till respekt, rädsla eller tystnad kanske, men aldrig respekt. Du får den respekt du förtjänar, och den får man genom att respektera andra.

landsbygdsbo
2016-05-25 23:09
#47

#43

Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag mycket väl förstår varför det anmäls.

Man har inte respekt för andras åsikter och tar till alla medel för att hålla dem från bordet.

Det är ju därför jag säger att veganer med sina handlingar, inte sina ord visar var man verkligen står är det gäller respekt för andra.

Sommarek
2016-05-26 07:47
#48

#47 Det var då ett våldsamt tjat. Om man bryter mot sajtreglerna åker man ut, så är det. Sedan kvittar det om det är din åsikt som gör det, eller om du har väl underbyggda, sakliga argument om de ändå bryter mot sajtreglerna. Detta är återigen ingen demokrati, och om man konstant går in på en sida som handlar om veganism och bryter mot sajtreglerna - med egna åsikter eller underbyggda argument - så hjälper det inte att böla om hur orättvist det är efteråt. Sajtvärden bestämmer, och gillar man inte läget får man sluta hänga på sidan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-26 09:02
#49

#48

Jag tror inte du kan hitta en rad där jag kritiserar reglerna. Däremot, hur man implementerar och väljer regler säger allt om sajtvärden hur han eller hon ställer sig i avgörande frågor. Samma sak så säger det en hel del om medlemmarna om och när dessa medelst röstningsknappen tystar obekväma.

Att å ena sidan säga att alla seriösa är välkomna att fråga o delta och sedan när dessa frågor blir obekväma tysta frågeställaren visar på en uppenbart snedvriden uppfattning om vad en öppen diskussion innebär.

Är det då inte bättre att säga som det i verkligheten är, -vi välkomnar bara dem som redan är frälsta eller på god väg att bli det?

Jag är alltså medveten om att det inte handlar om en demokratisk verksamhet men det är en ypperlig indikator på hur vissa ser på respekt, etik och öppenhet.

Det är därför jag menar att jag befogat kan säga att jag är glad att inte veganerna har makten i landet….

Skrev inte Orwell ngt om att alla är jämlika men svinen är mer jämlika än andra

(Animal farm)😉

Sommarek
2016-05-26 09:43
#50

#49 _Jag tror inte du kan hitta en rad där jag kritiserar reglerna. Däremot, hur man implementerar och väljer regler säger allt om sajtvärden hur han eller hon ställer sig i avgörande frågor.

_Det här citatet blev ganska ironiskt, faktiskt. "Jag kritiserar inte reglerna, men jag gillar inte reglerna eller hur de används".

_Att å ena sidan säga att alla seriösa är välkomna att fråga o delta och sedan när dessa frågor blir obekväma tysta frågeställaren visar på en uppenbart snedvriden uppfattning om vad en öppen diskussion innebär.

_Det är ju din version av vad som hänt. Anmälarna kanske har en annan.

Det är därför jag menar att jag befogat kan säga att jag är glad att inte veganerna har makten i landet….

Det är ett icke-uttalande med tanke på att veganer inte är en enhetlig grupp.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-05-26 10:22
#51

#50

Det är som jag säger, bra att en sajtägare kan sätta sina egna regler, sin egen prägel på sin sajt.

För förutom det att han eller hon kan utforma sajten efter eget huvud så avslöjar han eller hon hur han/hon ser på samhället i stort.

Jag kritiserar alltså inte forumets regler.

Ja, i det här fallet så hävdade jag att för en överväldigande majoritet. av svenska folket så är grillning en positiv upplevelse följt av god mat. Att det upprörde veganer förstår jag. Men det är väl knappast en lögn, till råga på därför att påståendet baseras på faktiska undersökningar.

Tills slut

"Först hävdar du "Men vi bemöter seriöst nyfikna icke-veganer på ett bra sätt." men fortsätter man att läsa skriver du " Om dessa icke-veganer kommer in på sajten och förespråkar djurförtryck eller begär respekt för det som vi dagligen kämpar emot, då bryter man emot sajtreglerna och det är man inte i sin fulla rätt att göra.""

Hur tolkar du den markerade texten?

Att man bemöter seriöst nyfikna på ett bra sätt och det innebär att när dessa nyfikna ställer besvärliga frågor tystas de??  för så tolkar jag det

Vad det gäller makt o veganer så blir det ju alltid så att de mest högröstade kommer till makten i en grupp. Och det vore katastrof för Sverige om den gruppen fick makten i landet.

Sommarek
2016-05-26 10:35
#52

#51  Men det är väl knappast en lögn, till råga på därför att påståendet baseras på faktiska undersökningar.

Har någon sagt att det är en lögn?

_Hur tolkar du den markerade texten?

_Precis som det står? Att om man vill veta mer om veganism och veganer så är man välkommen att fråga, men om man kommer in och kör med "man ska äta kött för det är gott/tufft/whatever" så bryter det mot sajtreglerna.

_Och det vore katastrof för Sverige om den gruppen fick makten i landet.

_Men då låtsas vi att veganer är i majoritet och den mest högljudda gruppen i landet. Varför hade det varit katastrof?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-05-26 13:09
#53

#52

Har aldrig hävdat att man ska äta kött. Vad jag däremot påpekat är de ekologiska och humana konsekvenserna av ett samhälle utan animalieproduktion.

Har även pekat på mitt eget missnöje med industriell animalieproduktion, så den anklagelsen funkar heller inte..

Man är alltså missnöjd med att få reda på konsekvenserna av sitt val.

och du frågar varför det skulle vara en katastrof.

Tja..  Man skulle till exempel driva igenom sina åsikter i majoritetsställning, lika respektlöst som man försöker göra det i en ynka liten minoritets situation..

Sommarek
2016-05-26 13:34
#54

#53 Har även pekat på mitt eget missnöje med industriell animalieproduktion, så den anklagelsen funkar heller inte..

Jag har inte anklagat dig för något som helst, så det är ett icke-argument, igen.

Man skulle till exempel driva igenom sina åsikter i majoritetsställning, lika respektlöst som man försöker göra det i en ynka liten minoritets situation..

Förutom att detta bara är rena gissningar utan belägg, så finns det väl ingen majoritet som inte försöker få igenom sina åsikter?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-05-26 14:48
#55

Varför jag säger att det vore en katastrof om veganer fick makten?

Tja katastrofen vore ju inte det faktum att de hade majoritet. Katastrofen vore ju den politik man skulle genomdriva och med vilken fanatism man skulle agera mot meningsmotståndarna.

Hur man agerar idag skulle ju då bara en fis i rymden jämfört med om de hade makten.

Man säger idag att man inte accepterar djurhållning, ja då får man väl förutsätta att de menar allvar och genomdriver ett djurförbud om de kommer till makten.

Så ta och sätt dig in i vad ett sådant beslut skulle innebära…..

Annons:
Sommarek
2016-05-26 15:10
#56

Jag ska "ta och sätta mig in i" det, när du själv inte har några som helst belägg för din mening? Det du menar att jag ska "sätta mig in i" är alltså din åsikt och varför du har rätt (på tal om fantatism)?

Deesutom så köper jag inte hela din "en vegan var dum mot mig, så alla veganer är dumma"-argumentation.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-05-26 16:11
#57

#56

Var har jag påstått att veganer är "Dumma"?

Mina åsikter grundar sig på vad som händer när grupper med extrema ideal får makt.

Tar du upp gruppen veganer så inom den gruppen har du en annan grupp, djurrättsaktivister. Och jag är inte ensam om att betrakta den gruppen med misstänksamhet, tom SÄK håller ju ett öga på dem.

Men eftersom du inte kan föreställa dig vad som händer.

1. Allt vad husdjur i form av katter, hundar o hästar kommar att förbjudas eftersom det är att förslava och utnyttja för nöjes skull

2 Ängar o hagar kommer att förbuskas eller planteras igen.

3 Om vi i samband med omställningen går över till KRAV odling så kommer livsmedlen bli ca 100% dyrare, inget problem för rika västerlänningar men för människor som lever ur hand i mun betyder det svält.

4 trafikolyckor pga vilt på vägarna + viltskador kommer att öka explosivt.

Sommarek
2016-05-27 07:38
#58

Jag har inte sagt att jag inte har fantasi, jag frågar dig var dina belägg för din bestämda åsikt är. Men du har redan svarat mig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
2016-05-27 08:16
#59

Då du nu vet på vad jag grundar min åsikt, hur ställer du dig till den då

För den är ju knappast gripen ur luften😉

cissi_1993
2016-06-06 16:38
#60

hahah denna var så rolig några såna har man ju stött på hahah tack för de skrattet :)

Upp till toppen
Annons: