Annons:
Etikettnyheter
Läst 1528 ggr
kamera0710
4/20/16, 11:54 AM

"Kaplans avgång måste få konsekvenser"

"Det är bra att regeringen visar var gränsen går: Är du otydlig kring frågor om demokrati och rasism så kan inte den svenska staten betro dig med några framstående uppdrag. Om du försöker förringa Förintelsen och relativisera rasism måste du gå.

Tredje högsta chef för svensk demokrati är en man som heter BjörnSöder.

Han har i egenskap av politiker umgåtts med en medlem i Waffen-SS,Frans Schönhuber, vilket finns dokumenterat.

Vi pratar här om den organisation som är direkt ansvarig för utrotandet av sex miljoner judar i Europa.

Jag upprepar: Direkt ansvarig för Förintelsen. Leder arbetet i Sveriges riksdag. Efter Kaplans avgång är det verkligen läge att agera mot denna spya på den svenska demokratin.

Vi kanske inte kan förvänta oss något stöd från Fredrick Federley,Fredrik Malm och Niklas Svensson i den här frågan. Det vita etablissemang som drevat mot Kaplan kommer aldrig att skriva debattartiklar och indignerade twitterutrop mot Söder. De anser honom säkert vara olämplig, men de kommer aldrig att bli upprörda på riktigt.

Jag önskar att jag förstod varför."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article22655414.ab

Annons:
[Söderort]
4/20/16, 12:17 PM
#1

Kasta ut Björn men även Åsa Romsons som alltid försvaras trots hennes uttalande senast en skandal att dom båda får finnas kvar!

[Hayabusa]
4/20/16, 12:30 PM
#2

Saxat ur artikeln i #0:

"Det kan till och med finnas goda skäl för en politiker att träffa extremister. Jag skulle vilja säga att politiker bör träffa extremister, av samma skäl som journalister bör göra det."

[Carpinus]
4/20/16, 12:48 PM
#3

#0 Fokusflyttarna jobbar för högtryck för att försöka skapa ett motdrev, och vem som är dessa apostlars lärljunge här är ju välkänt sedan tidigare. Att Aagard skulle rycka ut och peka med darrande finger på Björn Söder förvånar inte, och han har en like i Kvällspostens nyförvärv Moreno.

I GP vrider Vera Zavala däremot objektivet mot Carl Bildt och hela EU med påståendet att de är lika större eller värre syndare än Kaplan (som hon tycker skulle ha suttit kvar).

Björn Söders bravader diskuterades ju här i flera trådar 2013, alla känner till dem och de flesta har tagit avstånd från dem. Att det skall vara så svårt att konstatera att något ruttet skett utan att tillgripa sandlådetaktiken att peka på någon annan som också gjort något galet, typ att uppmärksamma dagisfröken med "titta på Nenne, vet du vad han gjorde i förrgår då?" när kompisen blir påkommen…

P.S. Personligen hör jag till dem som tycker att Björn Söder skulle ha avpolletterats och anser att SD kunde ha gjort mer än att försvaga hans roll i partiet. Jag tog avstånd på Politik iFokus redan den gången för två och ett halvt år sedan och tycker att det är fånigt att förnya den debatten här.

[Hayabusa]
4/20/16, 1:05 PM
#4

#3 Instämmer. Men som jag citerade i #2 - gäller detta Kaplan borde det rimligtvis gälla alla? Dvs Björn Söder bör träffa extremister.  

OBS! Baserat på Aagårds text - inte min åsikt.

kamera0710
4/20/16, 3:35 PM
#5

#4 Birger Schlaug tar upp detta på sin blogg väldigt bra.

_"Hade jag hamnat på en middag och upptäckt att en av de övriga som var inbjuden var ordförande i en förening med vedervärdiga åsikter så hade jag definitivt inte rest mig och gått. Tvärtom, jag hade verkligen försökt få plats vid dennes bord för att samtala öga mot öga. Vilket alltid visat sig vara bättre än att tala i flock och i offentlighet.

Sådana som hotar sina medmänniskor, som är stolta över att ha mördat, borde aldrig dinera utan att få höra andra åsikter. Aldrig.

Mina avsikter med att stanna kvar, sätta mig vid bordet, skulle vara att såväl markera mitt avståndstagande till åsikter jag starkt ogillar som att försöka förstå hur den andres värderingar är skapade, hur de växt fram och på vilket sätt motiven att hata andra ser ut just för den middagsgäst som utgjorde min politiska motsats._

(…)

Det är uppenbarligen tur att jag inte är statsråd. För jag samtalar - på middagar eller konstiga mingel - hellre med de som inte delar mina värderingar än med de som delar mina värderingar. Även om de jag hellre pratar med har värderingar som är vedervärdiga. Jag är övertygad om att mina värderingar, som också - antar jag - är Miljöpartiets värderingar är mer hållfasta än sådana som bygger sina på de idéer som bärs av obskyra organisationer, som manar till död och är stolta över att skapa gravplatser.

Att försöka förstå är inte att acceptera. Att försöka förstå ger ökad förmåga att vinna. Då måste man tala med de man inte älskar, till och med med sådana vars åsikter man avskyr."

Något avståndstagande från Björn Söder har jag inte märkt i ovannämnda fall. Men det kanske inte är SD-politiskt korrekt att påpeka.

http://schlaug.blogspot.se/2016/04/om-kaplan-och-forlusten-som-uppstar-nar.html

kamera0710
4/20/16, 3:43 PM
#6

#3 Poängen är vad jag förstår att det är bra om man är konsekvent. Bildt har ju för övrigt visat att med arrogans kan man förvandla journalisterna till devota mikrofonkypare.

Annons:
[Carpinus]
4/20/16, 3:56 PM
#7

#5 Schlaug förbiser, kanske för att det rör sig om en partikamrat, dock det faktum att inget tyder på att Kaplan i grund och botten inte delar de värderingar som de andra gästerna har.

#6 Jag skulle tro att rätt många väljare skulle föredra Bildt som utrikesminister framför Wallström. Tror att relationerna till främmande makt är viktigare än umgängestonen med journalistkåren när man sitter på den posten.

kamera0710
4/20/16, 4:06 PM
#8

#7 Birger Schlaug har lämnat MP sedan åtskilliga år.

Visst är det många väljare som föredrar Bildt som utrikesminister, trots hans inblandning i Lundin Oils verksamhet. (Minns från SvD:s kommentarsfält alla som tyckte att de fängslade journalisterna Schibbye och Persson borde sitta kvar i fängelse. De "visste" att dessa journalister var ute efter att sätta dit Bildt, inte att förutsättningslöst få fram fakta.)

[Carpinus]
4/20/16, 4:28 PM
#9

#8 "F.d. partikamrat" då - Kaplan är medlem i partiet sedan 20 år, Schlaug lämnade det 9 år senare.

Bildt och Lundin Oil finns med i Vera Zavalas tidigare omnämnda fokusdribbleri. Det gäller snabbt som ögat att rädda vad som räddas kan…

[Hayabusa]
4/20/16, 5:20 PM
#10

#5 Nja, ingen text som övertygar mig. Stödet för Kaplan från MP-håll har ju varit tämligen stort - de tycker inte att Kaplan gjort något fel, han tillhör ju "de goda".

[Söderort]
4/20/16, 7:40 PM
#11
[Hayabusa]
4/20/16, 8:29 PM
#12

#11 Ett kvitto, skulle jag vilja påstå.

[Bermudas]
4/20/16, 9:43 PM
#13

#11 Ojojoj

Annons:
kamera0710
4/21/16, 12:48 PM
#14

SD:s partisekreterare Richard Jomshof är på facebook upprörd över att Kaplan jämfört judar och nazister. Själv ansåg han för några år sedan att islam är ett större hot än nazismen.

http://expo.se/2012/sd-riksdagsledamot-islam-ett-varre-hot-an-nazism_4940.html

[Söderort]
4/21/16, 1:13 PM
#15

#14 En artikel från 2012? Du tycks inte känna till vad som hände i Frankrike, Belgien nyligen?

kamera0710
4/21/16, 4:24 PM
#16

#15 Är det som hände i Frankrike och Belgien jämförbart med utrotandet av sex miljoner judar?

kamera0710
4/21/16, 5:16 PM
#17

"Som Soran Ismail skrev under dagen: 'Vad är det man brukar säga om stenar i glashus!? Att man ska kasta så hårt man bara kan va?'. Nu fnissar ni säkert, men än en gång överträffar satiren verkligheten när i princip alla SD-toppar ställer sig i kö för att kritisera Mehmet Kaplan och hurra för hans avgång. Detta trots att de ALLA hängt med fascister, nazister och allmänt rasistiskt pack vid flertalet tillfällen."

**https://www.interasistmen.se/granskning/se-sd-topparnas-fullkomliga-hyckleri-gallande-mehmet-kaplans-avgang/
**

[Söderort]
4/21/16, 5:49 PM
#18

#16 Ska man jämföra vad som hände förr så dödade kommunismen mer än nazismen alltså borde Vänsterpartiet kastas ur helt från regeringen? Då borde väl både SD och Vänsterpartiet uteslutas helt eller ska kommunismen undvikas att kritiseras?

#17 Varför länka till en sajt där ansvarig Henrik Johansson på Twitter skrev negerboll?

Ta en titt vilka som skriver på sajten du länkar till, alla är svenskar och inga är invandrare. Dom invandrare som ville skriva på sajten fick inte det då han inte vill dela med sig av pengarna han får av LO och det är mycket pengar som pumpas in i den sajten.

[Carpinus]
4/22/16, 8:57 AM
#19

#15 Fyra år är ändå rykande färskt i jämförelse med andra citat  som kommer från det hållet.

kamera0710
4/22/16, 12:08 PM
#20

#19 Men vissa citat har du inga invändningar emot fastän de är runt 20 år gamla, om innehållet är SD-politiskt korrekt vill säga.

http://politik.ifokus.se/discussions/56313e19ce12c431c90003ad-journalister-om-morkningen?discussions-1

Annons:
kamera0710
4/22/16, 12:20 PM
#21

Från text-TV:

"Löfven gick till attack mot Sverigedemokraterna sedan SD:s Mattias Karlsson anklagat regeringen för att ha samarbetat med "mördare och terrorister" syftande på palestinska Fatah.       

 -Att stå här och få nästan ett korsförhör med Sverigedemokraterna känns märkligt, sade Löfven och fortsatte: 

-Här har vi ett parti vars företrädare sprungit runt på Stockholms gator med järnrör och kallat unga kvinnor för horor. Här har vi ett parti med företrädare som ställer sig bredvid gamla Waffen SS-officerare /…/ och en företrädare står här och ska läxa upp mig om demokrati. Det är fullständigt oacceptabelt, sade Löfven."

[Carpinus]
4/22/16, 12:41 PM
#22

#20 Vad innebär "inga invändningar emot" för dig? Vad jag kan se har jag varken uttryckt gillande eller avståndstagande från den TS.  Nu tycker jag faktiskt inlägget med sina citat är relevant som diskussionsunderlag, jag anser att det är en viss skillnad mot att närmast systematiskt googla efter och länka till gamla artiklar för att (oftast) hitta en möjlighet att fly från ett besvärande ämne.

Att jag är öppen med att jag röstat på SD innebär inte att jag svurit min själ till det partiet. Liksom du utnyttjar jag min fria rösträtt, och till skillnad från dig är jag öppen med mitt val. Överlever jag nästa val lovar jag att meddela dig vilka jag röstar på den gången, så att du kan utnyttja även det i dina inlägg.

kamera0710
4/22/16, 3:08 PM
#23

#22 I de två senaste riksdagsvalen blev det vänsterpartiet för min del, det har jag varit helt öppen med i andra trådar.

[Carpinus]
4/22/16, 4:00 PM
#24

#20 #23 Eftersom du gillar gamla citat så skall du få ett här från 2013, i tråden "det här med PK". "Kamera 0710: PK är för mig mest bara en klyscha som står mig upp i halsen. Det jag tänker på när hör uttrycket är följande: Egna åsikter är genomtänkta, andras (det vill säga de politiskt korrekta) är dogmer. Själv är man en rakryggad debattör andra (det vill säga de politiskt korrekta) är populister och opportunister. Själv ser man till samhällets bästa, andra (det vill säga… ja ni vet) är förblindade av ideologi och särintressen."---

Så tittar man på inlägg #20 här ovan: "SD-politiskt korrekt". Hmmm- låter inte det bekant? Jag gör en riktad sökning, och hittar följande, producerat av Kamera0710:

 "…även om det inte är SD-politiskt korrekt att säga."

 "Ja hu så hemsk och SD-politiskt icke-korrekt den sista meningen är."

 "Det här var intressant och sannerligen inte SD-politiskt korrekt."

"Handlar nog snarare om att det inte är SD-politiskt korrekt att påpeka".

"…eftersom det inte är SD-politiskt korrekt."

"…även om det inte är SD-politiskt korrekt att påtala"

Sex träff? Nej, så fortsätter det över fem sidor med träffar, allt producerat av en rakryggad röstare på ett parti som väl aldrig uttryckt något politiskt korrekt? Får säga att det är starkt jobbat av någon som är trött på PK-uttrycket - om man inte hänger på "SD" vill säga…

kamera0710
4/22/16, 4:04 PM
#25

#24 Eftersom det är så mycket tjat om PK har jag lagt mig till med detta uttryck,  ja. Uttrycken "politiskt korrekt " och "SD-politiskt korrekt" är ungefär lika intetsägande, det medges.

[Carpinus]
4/22/16, 4:07 PM
#26

#25 Inte bara lagt dig till med - du är ju dess banérförare! Men nu skall jag inte flytta fokus för dig, så  åter till ämnet "Kaplans avgång måste få konsekvenser". Det har det redan fått - bara att kolla förtroendet för språkrören.  Det blir en intressant grön kongress i Karlstad om tre veckor!

[Hayabusa]
4/22/16, 11:39 PM
#27

#26 Så sant - en verklig väckarklocka. På mer än ett sätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: