Annons:
Etikettövrigt
Läst 1018 ggr
Staffan
3/29/16, 10:27 AM

”Alla förlorar på rädda lärare”

”Plötsligt sköt en av eleverna sköt iväg stolen och ställde sig upp. Han började skrika för full hals. Läraren uppmanade eleven att lugna ner sig och försökte sig på att resonera med honom. Det gav inte resultat. Eleven fortsatte att skrika rakt ut, nu ivrigt påhejad av sina klasskamrater. Till slut valde läraren att avbryta lektionen i förtid.

Stämningen hade blivit så hätsk att det helt enkelt inte var möjligt att fortsätta bedriva undervisningen. Läraren kände sig hotad av situationen och hade blivit rädd. Själv satt jag som förstummad vid en av bänkarna. I egenskap av lärarkandidat var det min uppgift att föra anteckningar och observera lektionstillfället. Ämnet för dagen? Religionskunskap. Judarnas historia, för att vara exakt.”

» Läs hela ledarkrönikan av Isak Skogstad på GP.se
(Erik är ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening)

// Staffan

Annons:
Åsa S
3/29/16, 11:23 AM
#1

Så är det på många ställen eleverna vet att skolan inte får ge bestraffningar och liknande så de kan bete sig som de vill och deras föräldrar bryr sig sällan för isåfall hade de tagit tjänstledigt och suttit i klassrummet tills deras barn uppförde sig som en människa. Och tyvärr så ställer sig ofta skolledningen numera på elevens sida för varje elev = en stor summa pengar så man vill ju inte att de ska sluta.

kamera0710
3/29/16, 12:12 PM
#2

Om man ska vara lite raljant: Är inte eleverna kunder numera? Om eleverna/kunderna vill kunna skrika kanske de har rätt till detta, enligt principen kunden har alltid rätt? De elever/kunder som inte gillar detta får väl välja en annan skola!?

Kommer än en gång att tänka på en skämtteckning där en elev säger till läraren "Om du inte passar dig tar jag min skolpeng och sticker!"

Cochon
3/30/16, 1:38 PM
#3

Håller med #1. Ofta är skolorna så fokuserade på att få in skolpengen från så många elever/unga som möjligt, att kvalitén på undervisningen och att skapa en trygg miljö i skolan glöms bort helt. Det krävs mycket stake att vara lärare på en högstadieskola idag. Om man inte har det äter eleverna en till frukost. Men det är en svår balansgång. Samtidigt som man kan tycka att man borde slänga ut alla bråkstakar med huvudet före, för att skapa en bra och lärorik miljö för de elever som vill lära sig. Så måste man samtidigt fråga sig om inte bråkstakarna också förtjänar en utbildning? Självklart har de rätt till det, men de bör får lära sig på andra sätt, eftersom denna undevisningsform som finns i dagens skola uppenbarligen inte fungerar för dem. Majoriteten av bråkstakarna är inte dumma, tvärtom. Men deras smarthet sitter inte i de teoretiska ämnena som skolan försöker lära ut, istället behöver de få utlopp för sin kreativitet på annat vis och ofta genom att få jobba med kroppen.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Bermudas]
3/31/16, 1:25 PM
#4

Det finns en lösning på problemet. De vuxna som har barn som sköter sig och som ledsnat på att tvinga sin unge att gå i en kaos-skola tar sitt barn ur skolan. Då måste skolorna börja prioritera de skötsamma eleverna och / eller vidta åtgärder mot de som förstör. Men de flesta är för flata och accepterar en urusel miljö utan att ta strid och blir rädda för rektorer som hotar med "skolplikt". Flatheten är enorm i detta land: Som i detta fall i artikeln ovan, läraren vågade inte vara kvar för att klassens elever blev så aggressiva på en lektion om judendomen..en började skrika rakt ut sen hängde de andra på…läraren blev rädd. Antar att man inte lyft ett finger mot dessa judehatare. Man gör skillnad på judehatare och judehatare med olika etnisk bakgrund skulle jag tro…..

Upp till toppen
Annons: