Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1229 ggr
Staffan
2016-03-23 11:05

”Belgien har haft dålig koll”

"I Bryssel finns på tisdagen flera svenska politiker och fackföreträdare på plats. Miljöpartiets EU-parlamentariker Peter Eriksson är kritisk till hur Belgien har hanterat terrorhotet innan explosionerna i den belgiska huvudstaden ägde rum. ”Belgien har haft dålig koll”, säger han."

» Artikeln på DN.se

// Staffan

Annons:
[Carpinus]
2016-03-23 11:29
#1

#0 Redan förra tisdagen sa terrorexperten Hans Brun så här (också det i DN): – "Belgien har varit som ett svart hål. Man har misskött både det förebyggande arbetet, och låtit nätverken etablera sig i lugn och ro."

Brun mer eller mindre förutspådde då det som hände mindre än en vecka senare.

Staffan
2016-03-23 11:49
#2

#1 Carpinus

Har ingen aning om hur det fungerat i Belgien men finner det ganska provocerande att en miljöpartist klagar på att andra haft dålig koll. Jag menar miljöpartiet vill ju öppna gränserna helt och inte kräva papper för någon som vill ta sig in i landet.

// Staffan

Janne Nilsson
2016-03-23 12:08
#3

Hur ligger Sverige till beträffande kollen på misstänkta terrorister? Spontant tror jag inte att vi ligger bättre till?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-23 12:09
#4

#2 Nej, det har du förstås rätt i! Missade den kopplingen.

[Devya]
2016-03-24 05:40
#6

Otroligt fult att säga något sådant. Jag vill gärna se hur Sverige skulle hanterat situationen.

Vet den här människan om hur många vapen de har konfiskerat och hur många terrorhot som de redan har förhindrat?  Min partner bor i Belgien och när han fick höra det här tappade han hakan. I Belgien har de verkligen gjort sitt bästa för att förhindra sådant här och de har redan lyckats avvärja en massa men hur kan man lyckas göra allt till 100%? Det här är ju inga superhjältar precis, det finns ju gränser.

Bryssel ligger tyvärr i en  dålig position med tanke på det är EU:s huvudstad i princip. Inte konstigt då om Bryssel hamnar i fokus för terrorhot och terrorattacker.

Annons:
[Carpinus]
2016-03-24 19:30
#7

Widar Andersson på folkbladet.se  funderar just över hur bra kontrollen är i vårt land i en krönika. Han skriver:  "Peter Eriksson är EU-parlamentariker för Miljöpartiet och således deltidsboende i den hårt terrordrabbade belgiska huvudstaden Bryssel. I en intervju med Dagens Nyheter i går sa Eriksson att "problemet med Belgien är att de har haft dålig koll på vilka människor som finns i landet. Det har funnits stora brister i polisorganisationen i Bryssel."

Peter Eriksson har säkerligen poänger i sitt resonemang om den bristande kontrollen i Bryssel. Värre är att det även är si och så med kollen på vilka människor som befinner sig i Sverige. Enligt uppgifter från Migrationsverket har runt fyra av tio asylbeslut tagits utan att myndigheten vetat vem den asylsökande är."---

Och som en bekräftelse på det Widar skrivit angående Migrationsverkets koll på läget kan man läsa på folkbladet.se idag:

_"Norrköpingspolisen fick tips om att en internationellt efterlyst man befann sig på ett asylboende i Norrköping. Han hade blivit placerad här efter att ha sökt asyl i Sverige på grund av politiska skäl i sitt hemland.
– Han hade fått avslag på sin asylansökan men överklagat, säger Björn Frithiof vid den internationella åklagarkammaren.
_Är det inte märkligt att Migrationsverket inte upptäckt att han var internationellt efterlyst när han sökte asyl?_
– Jo, det håller jag med om. Men jag tror inte att de har tillgång till dessa register. Men det kan även vara så att det har lagts in i systemen efter att han sökt asyl, säger Björn Frithiof."---
"– Han kommer nu att överlämnas till Italien där han dömts för narkotikabrott, säger Björn Frithiof efter häktningsförhandlingen på torsdagen.
45-åringen som är dömd för narkotikabrott hade 2,5 år kvar på sitt fängelsestraff när han lämnade Italien."---_

Upp till toppen
Annons: