Provocerande

”Belgien har haft dålig koll”

2016-03-23 11:05 #0 av: Staffan

"I Bryssel finns på tisdagen flera svenska politiker och fackföreträdare på plats. Miljöpartiets EU-parlamentariker Peter Eriksson är kritisk till hur Belgien har hanterat terrorhotet innan explosionerna i den belgiska huvudstaden ägde rum. ”Belgien har haft dålig koll”, säger han."

» Artikeln på DN.se

// Staffan

Anmäl
2016-03-23 11:29 #1 av: [Carpinus]

#0 Redan förra tisdagen sa terrorexperten Hans Brun så här (också det i DN): – "Belgien har varit som ett svart hål. Man har misskött både det förebyggande arbetet, och låtit nätverken etablera sig i lugn och ro."

Brun mer eller mindre förutspådde då det som hände mindre än en vecka senare.

Anmäl
2016-03-23 11:49 #2 av: Staffan

#1 Carpinus

Har ingen aning om hur det fungerat i Belgien men finner det ganska provocerande att en miljöpartist klagar på att andra haft dålig koll. Jag menar miljöpartiet vill ju öppna gränserna helt och inte kräva papper för någon som vill ta sig in i landet.

// Staffan

Anmäl
2016-03-23 12:08 #3 av: Janne Nilsson

Hur ligger Sverige till beträffande kollen på misstänkta terrorister? Spontant tror jag inte att vi ligger bättre till?

Janne Nilsson

Anmäl
2016-03-23 12:09 #4 av: [Carpinus]

#2 Nej, det har du förstås rätt i! Missade den kopplingen.

Anmäl
2016-03-23 12:12 #5 av: [Carpinus]

#3 Inte så bra, tror jag...

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/is-terroristen-skots-ihjal-av-belgisk-polis-satt-i-styrelsen-for-hoforsforetag

Anmäl
2016-03-24 05:40 #6 av: Devya

Otroligt fult att säga något sådant. Jag vill gärna se hur Sverige skulle hanterat situationen.

Vet den här människan om hur många vapen de har konfiskerat och hur många terrorhot som de redan har förhindrat?  Min partner bor i Belgien och när han fick höra det här tappade han hakan. I Belgien har de verkligen gjort sitt bästa för att förhindra sådant här och de har redan lyckats avvärja en massa men hur kan man lyckas göra allt till 100%? Det här är ju inga superhjältar precis, det finns ju gränser.

Bryssel ligger tyvärr i en  dålig position med tanke på det är EU:s huvudstad i princip. Inte konstigt då om Bryssel hamnar i fokus för terrorhot och terrorattacker.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.