Annons:
Etikettnyheter
Läst 2056 ggr
Staffan
3/18/16, 12:58 PM

Reportage från Sverige

På söndag sänder australiensiska 60 Minutes ett reportage från Sverige som visar hur tv-teamet blir attackerade vid besök i en förort till Stockholm. Den här trailern sänds inför programmet.

Annons:
Sommarek
3/18/16, 2:36 PM
#1

Oj, vilket drama. Det enda som fattades var att de inledde med "this year…!"  :D

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Staffan
3/18/16, 3:05 PM
#2

#1 Sommarek

Du har rätt; så där ska det ju helst gå till överallt i ett civiliserat samhälle.

Sommarek
3/18/16, 4:19 PM
#3

#2 Du har helt rätt, det var ju precis det jag skrev.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Staffan
3/18/16, 5:35 PM
#4

#3 Sommarek

Ja? Och jag höll med dig?

// Staffan

[Hayabusa]
3/18/16, 7:46 PM
#5

Oj, var det högerextrema nazister som anföll besökare från främmande land?

Tjeja
3/18/16, 9:37 PM
#6

😮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fillifjonkan60
3/18/16, 10:06 PM
#7

Vårt fina trygga Sverige… 🤮


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


thenameless
3/18/16, 10:42 PM
#8

Rinkeby kommer aldrig bli detsamma….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Reko
3/19/16, 7:09 AM
#9

Tänk om det är så här: filmarna fick vad de ville ha. Jag hade inte heller velat bli beskådad som en apa i bur. Dock försvarar jag inte våldet, möjligen förstå det. Vilka lösningar finns det/ har vi?

Sommarek
3/19/16, 10:51 AM
#10

#4 Föga överraskande var både ironi och allmän läsförståelse bortkastade på dig…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Staffan
3/19/16, 11:06 AM
#11

#10 Sommarek

Det är jag van vid att få höra; jag är erkänt jäkligt ointelligent så det har säkert med det att göra. Du var säkert glasklar med din kommentar och jag lyckades ändå missförstå det, klant som jag är.

// Staffan

Janne Nilsson
3/19/16, 11:14 AM
#12

#9

Om det nu var det här som filmarna ville ha? Varför ge dom det så lätt?
Hade man hållit huvudet kallt och artigt tackat nej eller bett om inte bli filmade så hade det inte kunnat användas emot dem på "apan i buren"-sättet. Nu visade dom självmant upp "apan på World Trade Center" istället. Vad det beror på, utanförskap, brist på självinsikt, dålig impulskontroll mm, vem vet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
3/19/16, 11:23 AM
#13

#12 Bra fråga. Om man vänder på det - hade "de" (vilka de nu än är) uppfört sig exemplariskt så hade upplevelsen för teamet blivit en hel annan quasi "fördomar krossades".

Annons:
[Bermudas]
3/19/16, 11:32 AM
#14

#9 Dom är inte apor vad jag kan se, dom är inte i en bur. Jag tror de flesta i Rinkeby klarar av att möta journalister på ett trevligt sätt, men det finns folk i dessa sammanhang som inte har vett i skallen att uppföra sig. Tyvärr vinner dom mer och mer mark dessa slynglar, de som kastar sten på ambulans och brandkår och polis som kommer för att hjälpa utsatta människor som kallar på dem. "Buhhuuubää ambulansen är så kränkande att nu ska vi anfalla dom med stenar!" "Buhhuuubää nu ska vi, som det är så synd om, bränna folks bilar" Osv… Nej jag tycker inte man ska underskatta folks intelligens och jämföra dem med apor, man ska kräva och förvänta sig hyfs av folk. PS jag vet att du egentligen inte jämförde Rinkebyborna med apor.

Reko
3/19/16, 4:03 PM
#15

#13 Du har rätt, jag ser dem inte som apor. Men när det kommer journalister från down under med von oben-attityd så kanske resultatet blir det här. Hur fånga den känslan och låta dem berätta sin historia?

Janne Nilsson
3/19/16, 5:07 PM
#16

#15

Först spekulerar du att journalisterna skulle ha haft taskig attityd och uppfört sig nedlåtande.

Nu påstår du att det är så.

Finns det några belägg för det? Oavsett om det skulle finnas så jag svårt att tro att reaktionerna från Rinkebyborna skulle vara rättfärdigade? Det är nästan som du försöker skuldbelägga brottsoffer?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Bermudas]
3/19/16, 6:28 PM
#17

#15 "Du har rätt, jag ser dem inte som apor. Men när det kommer journalister från down under med von oben-attityd så kanske resultatet blir det här. Hur fånga den känslan och låta dem berätta sin historia?" Jag undrar precis som Janne vad du fått för dig att de skulle haft en von oben attityd? Du var ju inte där och inte har vi sett filmen ännu, mer än en snutt. Och hur förklarar du stenkastning på ambulanspersonal och brandmän? Också med " von oben"?

Reko
3/19/16, 7:06 PM
#18

#16 Jag rättfärdigar inte beteendet. Jag försöker nyansera! Vad var så intressant så de åker från Australien för att göra ett inslag? #17 Precis! Speglar ambulans- och brandmanspersonalen den mångfald av etnisk bakgrund vi har i Sverige i dag?

Janne Nilsson
3/19/16, 7:27 PM
#19

#18

Menar du att man kastar sten på räddningspersonal för att man är rasist?
Vad som var så intressant kan vi fortsätta diskutera när programmet har visats, men än sak är säker, de som attackerade dom hade ingen som helst susning.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

thenameless
3/19/16, 9:10 PM
#20

Patetisk diskussion egentligen. Tv-teamet kommer ifrån en  über kommersiell senstraionskanal  Klart som fan de provocerar fram en nyhet att sända. om det inte händer självmant.

Sen är folket i invandrarförorterna trötta på att allt som skrivs om dem är det dåliga. Och här kommer et tv team ifrån Australien för att framställa dem som drägg. Det rinner över på vissa. Och som vissa av er vet är många invandrare hetsigare än oss med längre rötter i landet.

Var det inte arrangera var det olyckligt men inget allvarligt händer ju egentligen på snutten vi ser

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Tjeja
3/19/16, 11:37 PM
#21

#20 nähä nä… Kasta stor sten rakt mot kameran var ju inte speciellt allvarligt alls nej…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thenameless
3/20/16, 10:29 AM
#22

Träffade den? Nej

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Bermudas]
3/20/16, 11:14 AM
#23

#22 missade han med flit?

[Bermudas]
3/20/16, 4:20 PM
#24

Okej här kan man se. Precis som jag sa längre upp de flesta har inga problem med journalister i Rinkeby många var bara vänliga och glada att prata. Men sen kom några såna där våldsidkare. Finns ingen anledning att hålla på och jamsa om dessa huliganer. Dom förstör för alla. Skulle inte bli förvånad om det är samma killar som ger sig på ambulans , polis och brandkår. #18 Att ge sig på ambulanspersonal som kommer för att rädda liv bara för att "de inte tillräckligt speglar etnisk mångfald" ! Är du seriös? Ambulanspersonal är ofta svenskar eftersom de har den utbildningen och eftersom vi bor i Sverige….tycker du att det är en bra ursäkt att kasta sten på dem? Att det skulle betyda att ambulanspersonalen är "von oben" Huliganerna kanske bara är rasister?

Janne Nilsson
3/20/16, 5:13 PM
#25

#18, 20 och 22.

Allt för att släta över det hela. Varför? Självklart har det att göra med debatten om invandring och att ni nu tack vare er ideologi försvarar brottslighet in i absurdum för att motståndarsidan inte skall få rätt.

Jag kan bara beklaga att man låter livsåskådning stå över vad som är rätt och fel. Se åtminstone till att välja era strider bättre.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
3/21/16, 8:36 AM
#26

#24 Hela reportaget finns på nedanstående länk, men Channel 9 har hävdat upphovsrätt, så det är inte säkert att inslaget ligger kvar så länge.

https://vimeo.com/159671084

[VSK]
3/22/16, 8:25 AM
#27

#18

Räddningstjänsten skall inte speglas av nåt annat än väl utbildad och tränad personal. Då menar jag den tvååriga brandutbildningen som alltid rådigt tills nu när det endast räcker med 9 veckors utbildning. Sverige har haft en av världens mest vältränade brandmän. 

Det funkar inte att ha två klena kvinnor som ambulanspersonal när de inte orkar bära en patient som väger 100+ -man kan inte ha brandpersonal som inte kan öppna en säkerhets dörr på 5-10 ggr längre tid än som varit kravet förut.

Man kan inte han brandpersonal som inte orkar bära ned en människa säkert från tex en brandstege. Det absolut det viktigaste är att ha en personal som kan spegla den trygghet vi människor behöver. Sen om de kommer från södra Island eller Maldiverna är skitsamma bara de uppfyller alla krav som bör ställas (de gamla kraven alltså).

Om du sitter fast i ett brinnande hus. Vilka skulle du känna mest trygghet med. En välutbildad personal som uppfyller alla hårda krav, eller en okvalificerad personal enligt de gamla kraven? Nya kraven är 9 veckors utbildning som kortast. De gamla stenhård utbildning i två år.

Försök att ignorera Ygemans härskarteknik och otrevlighet, och lyssna på vad som verkligen sägs.

Annons:
Upp till toppen
Annons: