Nyheter

Hur mycket är 330 miljarder kronor?

2016-03-17 08:14 #0 av: Magi-cat

330 miljarder svenska kronor står det på prislappen för Ostlänken, höghastighetstågen som ska gå på den nya stambanan i södra Sverige.

Men allt fler politiker har börjat ifrågasätta rimligheten när kostnaderna skenar i hög hastighet. Medan andra å sin sida ser satsningen som en nödvändighet.

330 miljarder?? Finns det så mycket pengar plötsligt? Är det då just tåg de ska användas till? Inte mer personal till sjukvården och bättre betalt till dem, inte högre lön åt lärarna, inte  underlätta för flyktingarna, inte modernare lösningar än rälsbundna tåg, inte...osv?

Finns det alls något tak? Eller är alla bara fartblinda?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-17 08:28 #1 av: tlover

Nu tycker jag också att 330 miljarder är lite väl mycket men ang att lägga pengar på infrastruktur istället för vård.

Ibland behövs investeringar göras, även om det finns ont om pengar om dessa investeringar kan leda till mer pengar/tid/resurser (tex personal) senare.

Nu vet jag inte var snabbtåget kommer att stanna men ett snabbtåg kan nog hjälpa att fördela behöriga lärare tex. Lärare kan söka jobb utanför sin ort om de med någorlunda lätthet kan pendla.

Så bara för att pengarna inte läggs på tex lärare så betyder inte det att lärare inte gynnas.

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-17 08:45 #2 av: Magi-cat

#1 Det kan säkert underlätta pendling mellan storstäderna. Men det är just i storstäderna enbart som snabbtågen stannar.
Det underlättar inte för landsbygden.

Även om ingen motsäger att det finns fördelar, tycker jag det är läge att titta på prislappen, få en större överblick och tänka över prioriteringar.

Det är ofattbart mycket pengar...

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-17 09:20 #3 av: tlover

#2 Stannar den endast i storstäderna blir fördelarna genast mindre, då kräver de ändå flytt för många tex.

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-17 09:58 #4 av: KimE

Det lär slå ut de mindre orter tågen inte stannar på och godstrafiken måste ändå gå i lägre hastighet.

Anmäl
2016-03-17 10:01 #5 av: Magi-cat

#4 Nej, det enbart slår inte ut några mindre orter. Pendlingstrafiken till de mindre orterna skulle fortsätta som nu, har det sagts.

Frågan är snarare vad allt får kosta och vilka prioriteringar som görs.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-17 10:25 #6 av: Hayabusa

Jag har hört att Sverige är ett av världens rikaste länder.

Anmäl
2016-03-17 10:44 #7 av: Magi-cat

#6 Så är det. 

Kan vara bra att komma ihåg då det på en del håll ofta talas om "kaos" och "kris" och jag vet inte allt, beroende på syfte.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-17 10:46 #8 av: [helga21]

Här kom 1 av 5 tåg inte i tid och i hela Sverige var det 1 av 3 tåg. De kan göra något åt det istället.

Anmäl
2016-03-17 10:48 #9 av: Hayabusa

#7 Då torde dessa pengar vara "en pink i Atlanten" dvs vi har råd.

Anmäl
2016-03-17 10:49 #10 av: Hayabusa

#0 "...moderna lösningar än rälsbundna tåg..." Kan du ge något/några exempel?

Anmäl
2016-03-17 11:35 #11 av: Aleya

Dom kan ju börja med att rusta hela järnvägen. För uppe i norr är den ett jäkla skämt.
Jag har slutat åka tåg när jag ska hälsa på min familj i Norrbotten. För dels är det inte säkert att tåget ens går, och det tar längre tid än att åka buss.
Förr tog det kanske ca 3 timmar att ta tåget, men på en ganska lång sträcka får man inte köra mer än 80 tror jag det var, detta resulterar i att det tar en jäkla tid. Nu tar en resa 5 timmar med tåg.
Helt vansinne.

Så fixa spåren i hela Sverige, börja sen satsa på snabbtåg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2016-03-17 12:18 #12 av: kamera0710

Föredrar i alla fall att denna summa satsas på järnväg än på motorvägar för biltrafik.

Anmäl
2016-03-17 12:22 #13 av: Magi-cat

#12 Om det är de enda alternativ som finns att välja på, så ja.

Men fortfarande är det ofattbart mycket pengar.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-17 12:32 #14 av: Halvdansken

Snabbtåg är väl främst tänkta som en ersättare till flyget. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-03-17 12:43 #15 av: Janne Nilsson

Efter ett långvarigt konsultuppdrag inom branschen, en privatiserad del av Trafikverket så kan jag säga att själva järnvägsnätet är ett av de mest eftersatta i hela västeuropa. Vi får vara glada att vi inte har haft lika många olyckor med dödligt utgång som tex England. Ett av de få länder som har än mer eftersatt underhåll och uppdatering.

Trots hård konkurrens mellan privata aktörer, varav vissa lägger förlustbud bara för att ta sig in på marknaden tycker Trafikverket att kostnaden är för hög. Väntar ett tag och lägger ut samma uppdrag för upphandling igen?

Janne Nilsson

Anmäl
2016-03-17 13:34 #16 av: tlover

#14 är det? då borde dom sätta upp en efter Norrlandskusten också. Många pendlar tex mellan Umeå och Stockholm.

#15 Jo och ändå vill dom som sätter budget på sånt ha timmer härifrån norr. Det går ju inte riktigt ihop.

Vad vill du ha för månadstema nästa månad?
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-03-17 13:42 #17 av: KimE

Timmertågen kan inte köra på ådalsbanan för att järnvägen inte håller för att köra i 20km/h.

Anmäl
2016-03-17 13:45 #18 av: Hayabusa

Personligen anser jag att politiken för inrikes (och gränsöverskridande)  godstrafik borde ses över.

Anmäl
2016-03-17 13:58 #19 av: KimE

Gods är det som järnväg i första hand borde anpassas efter, ett tågset väger 1000ton det är en hel del bilväg och koldioxid som kan sparas. Att som northland köra malm på lastbil är idioti.

Anmäl
2016-03-17 14:03 #20 av: Hayabusa

#19 Jo, men hur ser verkligheten ut och varför? Dessutom - ska man transportera gods eller personer på järnvägen? 

Anmäl
2016-03-17 17:48 #21 av: [helga21]

# 20 Det är en bra fråga så länge som man har enkelspår och få mötesplatser.

Anmäl
2016-03-17 18:51 #22 av: Hayabusa

#21 Jag får ofta uppfattningen att gemene kvinna/man inte är så insatt i hur godstrafiken ser ut i vårt land. Eftersom järnvägen inte har en obegränsad kapacitet så flyttar man den ena eller andra kategorin ut på vägarna. 

Bara som tankeställare: På E6:an genom Skåne består lastbilstrafiken till 60% av utländska fordon - dagtid. Nattetid upp till 80%.

Anmäl
2016-03-17 19:09 #23 av: [helga21]

# 22 Ja det är ett problem. Många vill ha över det till järnväg men de vill också har persontrafiken där.

Anmäl
2016-03-17 19:14 #24 av: Hayabusa

#23 Precis. Sedan har vi trailerdragare från utlandet = social dumping + allt annat negativt det för med sig.

Anmäl
2016-03-17 19:14 #25 av: [helga21]

# 23 Tala inte om eländet Storgråter

Anmäl
2016-03-17 21:48 #26 av: penke


 330 000 000 000:- är ganska mycket pengar
 och med tanke på hur Hallandssåsen kalkyl .. överskreds en aning, både i Kr och tid
så är kanske 333 000 000 000kr  bara en öppning..
och färdigställandets decennium bara en from förhoppning.

Höghastighetståg må vara flott o fint, modernt !
 men är väl mest ett ..ev. intresse för Stockholm, Göteborg och Malmö 

resten av Sverige vore nog mer intresserade av att stam, och bi-banor upprustades
 när det blir mer och mer "förbjudet" med privatbilism ..


   penke

Anmäl
2016-03-17 23:05 #27 av: KimE

Många väljare bor i de områden som kan få snabbtåg, godstrafik ger inte nå många röster även om hela sverige skulle få fördelar av satsningar på järnvägstransporter.

Anmäl
2016-03-18 09:29 #28 av: Hayabusa

#27 Att ragga efter röster är en annan fråga. När det gäller transporter av gods så gnälls det en hel del på lastbilstrafiken, men de som gnäller ser inte sambandet/den stora bilden.

Anmäl
2016-03-18 09:36 #29 av: KimE

Det behövs också byggas förbipassager runt järnvägsknutar så inte alla tåg i hela sverige stannar så fort det blir ett fel.

Anmäl
2016-03-18 09:46 #30 av: Hayabusa

#29 Eller varför inte 3-fils motorväg (E6) genom Skåne?

Anmäl
2016-05-31 07:42 #31 av: Magi-cat

Trafikverket lägger fram nya beräkningar snart....Jag tror man har blivit fartblind av siffrorna och att banan blivit en prestigesak. 

"Forskare på KTH pekade nyligen i en rapport att banan inte alls behöver bli så dyr. Å andra sidan finns det forskare som menar att höghastighetstågen riskerar vara förbisprungna av annan teknik när spåren står färdiga 2030."

Varför satsa så ofantligt mycket på något som rimligt sett är föråldrat och dessutom kommer bara en liten del av landet till godo?

http://www.corren.se/nyheter/nya-siffror-om-snabbtagen-om4159440.aspx

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-05-31 08:24 #32 av: Jimmy.L

Investera dom pengarna på befintliga banor i stället. Och bygg fler spår på linjerna mellan Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö, från dagens två till 4 spår. Och möjligen bygga rakare järnvägsspår mellan Järna - Norrköping ut efter motorvägen.

Sajtvärd för militärhistoriamoped, Sport och Mina foton 

No stress cabo verde  

 3 dagar kvar till kryssning på Göta Kanal!

Anmäl
2016-05-31 09:40 #33 av: KimE

Nattågen i norra Sverige planerar de att lägga ner.

Anmäl
2016-06-05 09:55 #34 av: Huygens

Öresundsbron skulle bara kosta 6-8 miljarder. Slutnotan blev 30 miljarder.

Ostlänken blir nog ännu dyrare, men det finns ju pengar att ta av. Skolor, sjukhus, väghållning osv.

Anmäl
2016-06-05 10:10 #35 av: Hayabusa

Öresundsbron är inte avgiftsfri att använda så den lär bli "återbetald". Dessutom tycker jag nog att det finns fog för att påstå att den fyller en funktion. Höghastighetståg är intressant, men lär inte lösa den riktiga knuten dvs frågan om kapacitet. Man kommer snabbare från punkt A till punkt B, men inte fler. Det handlar snarast om att kunna konkurrera med flyget. Min uppfattning är att den generella kapaciteten för tågtrafik bör ökas, inte nödvändigtvis hastigheten.

Anmäl
2016-06-05 10:15 #36 av: Magi-cat

Samtidigt är detta inte ett led i någon generell satsning på järnväg som sådan, utan vissa för folket utanför storstäderna viktiga järnvägssträckor löper risk att läggas ned.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6178385

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-06-05 10:21 #37 av: Hayabusa

#36 Precis - det handlar "bara" om att få tågen att kunna konkurrera med flyget, inte att öka själva kapaciteten. Vilket enligt min mening är den egentliga frågeställningen. Vad ska transporteras på tågen? Personer eller gods? Hur du än gör så blir det bara en omfördelning mellan tåg och väg, så länge kapaciteten inte höjs.

Anmäl
2016-06-05 10:57 #38 av: Magi-cat

"Även med väldigt optimistisk syn på hur mycket flygtrafik som kan flyttas över till höghastighetsbanorna så kommer det inte att uppväga de stora utsläpp som blir av byggnationerna av banorna, säger Maria Börjesson, docent transportsystemanalys på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). "

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritiken-mot-hoghastighetsbanan-vaxer

"– Jag kan ibland tycka att de förhandlar väldigt optimistiskt. Den stora frågan för kommunerna är att man inte vet vilken trafik som kommer att köra på spåren. Det man diskuterar nu är bara att bygga själva rälsen, vilka tåg som sen kommer att gå, hur ofta, var de kommer stanna och kanske framförallt kostnaden och biljettpriset, det är det ingen som har kontroll på." (Jonas Eliasson, professor i transportsystem, KTH)

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/inte-vart-pengarna

"Men enligt Trafikverkets underlag är miljökonsekvenserna negativa när det gäller bygget av höghastighetsbanor i Sverige.


– Det beror på höga utsläpp under byggtiden, när man ska bygga räls i tunnlar och genom berg. Utsläppen uppväger inte den lilla flygtrafik och biltrafik man kan lyckas flytta över till snabbtågen, säger Maria Börjesson.

Snart drar förhandlingarna igång och om beslut fattas om att bygga höghastighetsbanor i Sverige, så skulle de första snabbtågen kunna börja rulla någon gång år 2030 – 2035."

(min kursiv M-c)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hoga-kostnader-for-snabbtag

"– Med en höghastighetsbana skulle vi få folk att välja tåg istället för flyg eller bil. Det gör också att vi kan få mer godstransporter på järnväg, vilket gör att vi får färre lastbilar på vägarna, säger Bo-Lennart Nelldal."

Men vet vi om det blir så? Vilket underlag har man för att tro att "folk väljer tåg" före flyg om banan kommer till? Speciellt när det gäller så många år framöver...
Och vad är egentligen huvudsyftet? Det talas mer i prestigefyllda termer och luddiga begrepp som "knyta ihop sydöstra Sverige" än konkret vad banan egentligen ska ha för primärt syfte som motiverar medlen...

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-06-05 11:29 #39 av: kamera0710

Ja, nog är det dags att börja diskutera tillväxtens gränser, på en planet där 20 procent av världens befolkning står för 80 procent av naturresursanvändningen. Märkligt att det är så pass tyst om detta i så kallade mainstreammedia, med tanke på alla som hävdar att de är ockuperade av miljö- och vänsterextremister. 

Anmäl
2016-06-05 11:31 #40 av: Magi-cat

#39 Tummen upp

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-06-05 11:43 #41 av: kamera0710

En självutnämnd ljusets riddare hade den goda smaken att jämföra dem som engagerar sig för klimat, miljö och resursfrågor med jihadister, en dryg vecka efter terrordåden i Paris.

Bland annat kunde vi läsa följande i Sveriges största dagstidning:

"Om en vecka drar klimatmötet i Paris i gång. Efter att mordiska islamister skrämt slag på oss är det meteoro­logernas tur. Frågan är sällan numera om vi kommer att bli utplånade, utan snarare hur. Drunkna, eller torka? Kommer Sahara att dra sig upp mot Bergslagen, eller Nordpolen att dra sig ned till Polen?"

Vidare:

"Räkna med att tidningarna väl­lustigt kommer att rada upp alla möjliga sätt för oss att gå under på.”Så blir de yttersta dagarna: hela listan!”Det som intresserar mig är vad den här sortens budskap gör med vårt sätt att tänka. Hur möter man under­gången? Genom att ge upp hoppet? Passivt låta ödet ha sin gång? Kanske. Men det finns de som tvärtom får en kick av undergången."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article21813671.ab

Anmäl
2016-06-05 11:57 #42 av: Magi-cat

"Det som skulle behövas, säger upphetsade aktivister, är någon som kunde peka med hela handen och reda ut saken.

Ett globalt undantags­tillstånd.

Jag skulle vilja kalla det ett klimatkalifat." ur samma länk som ovan

FörskräcktVilket dravel! 

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-08-17 08:13 #43 av: Magi-cat

Järnvägen är ett slitet kapitel.

Här har dåligt underhåll orsakat en urspårning av ett godståg. Istället för transport på järnväg går nu 16 långtradare med gods per dygn, bara från detta företag.

Men skryt-ostlänken verkar det fortfarande finnas pengar till!

I samma län riskerar viktiga tågsträckor att läggas ned.

Har beslutsfattarna missat att det bor folk även utanför ostlänkens sträckning? Och att dessa behöver allmänna kommunikationer?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-08-17 08:56 #44 av: KimE

Det räcker med stor Stockholms och Göteborgs väljare för att vinna nästa val. Gustav Wasa åkte till dalarna för att vinna böndernas stöd det behövs inte längre det räcker med mälardalen.

Anmäl
2016-08-17 09:07 #45 av: Hayabusa

#44 Ligger nog en hel del i det. Det finns många aspekter och vinklar i detta ämne. Inte så enkelt eller glasklart som många tycks tro.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.