Annons:
Etikettnyheter
Läst 1939 ggr
[helga21]
2/29/16, 11:21 AM

TBC ökar

TBC ökar i Sverige. Den ökande invandringen har gjort att allt fler som kommer har denna sjukdom och det är viktig att man undersöker de asylsökande. De erbjuds en undersökning men alla gör den inte.  Sverige slutade att vaccinera mot detta under 1970-talet så det finns många svenskar som inte har något skydd.

"Antalet fall beror nästan helt på migrationsflödet från länder där TB fortfarande är vanligt. De flesta insjuknar inom fem år efter ankomst till Sverige (figur 2). Detta understryker vikten av att nyanlända personer erbjuds hälsoundersökning tidigt efter ankomst till Sverige. Även i avsaknad av kliniska symtom på TB är screening för latent TB vid ankomsten till Sverige värdefull. Man kan då i vissa fall ge förebyggande behandling men också information om symtom på aktiv TB så att man snabbt vänder sig till hälso- och sjukvården vid behov." 

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/tuberkulos/kommentarer-och-specialstatistik/20151/

Annons:
Record
2/29/16, 11:10 PM
#1

Efter kvällens TV-program i TV2, tror jag många äntligen får sig en tankeställare inte bara vårdanställda.

[helga21]
3/1/16, 1:37 AM
#2

Om det vore så väl!

Eine
3/1/16, 11:36 AM
#3

Det är inte särskilt smittsamt om man inte är i närkontakt med den sjuke. Många är ju rädda för smittor här i S.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kamera0710
3/1/16, 12:41 PM
#4

Jag gick högstadiet i början på 80-talet och då blev vi vaccinerade mot TBC.

Janne Nilsson
3/1/16, 3:12 PM
#5

#4

Precis samma sak här. Eller menar Eine att det var i onödan eftersom det inte är särskilt smittsamt? Det går inte riktigt ihop? Skälet till att vaccineringen togs bort var för att sjukdomen ansågs utrotad. Och är den tillbaka kanske vaccinering borde införas igen. Samt retroaktivt om det är möjligt?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Emo
3/1/16, 4:22 PM
#6

Jag blev vaccinerad på BB. I skolan kontrollerades varje år att skyddet fungerade.
Jag har också som barn varit med om att köa till skärmbildsundersökning.
Förr var det noga att vi inte skulle drabbas av TBC.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Bermudas]
3/1/16, 5:32 PM
[helga21]
3/1/16, 6:30 PM
#8

De slutade att vaccinera vuxna människor pga vaccinet kunde ge benröta. Jag känner folk som fått detta och som aldrig blivit immuna mot TBC. Jag är själv blev jag också vaccinerad på BB och är därmed uppvuxen på ett sanatorium där jag sedemera arbetade med TBC-patienter.

Det är riktigt att det krävs närkontakt men för varje patiens som kom med den som upptäckt TBC från lasarettet kom det personal med därifrån som blivit smittade.

[helga21]
3/1/16, 6:56 PM
#9

Anledning till att sanatorierna låg så enskilt var två. Dels för att det ansågs att frisk luft var bra för folk med TBC men också för att man inte ville ha dem inpå sig med rädsla för att själv bli smittad. 

"Tuberkulos drabbar framförallt lungorna, men kan även angripa andra organ som centrala nervsystemetkönsorganenblodomloppetskelettetleder eller huden."

"Tuberkelbakterien upptäcktes och renodlades 1882 av Robert Koch, som genom djurexperiment även påvisade att den var orsaken till tuberkulos; för denna bedrift blev han tilldelad nobelpriset i fysiologi eller medicin 1905."

"Sjukdomen förekommer även hos djur och är en zoonos, alltså en sjukdom som är överförbar mellan djur och människor. Bland djur finns också de zoonosa formerna aviär tuberkulos (M. avium) och bovin tuberkulos (M. bovis)."

 "Sverige var BCG-vaccination tidigare allmänt rekommenderad, men sedan 1975 rekommenderas endast riskgrupper att vaccinera sig. De allra flesta som insjuknar i tuberkulos i Sverige idag (2015) har bakgrund i länder där tuberkulos fortfarande är vanligt förekommande."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tuberkulos

Ja det är dags att införa vaccination igen.

soundtrack
3/3/16, 11:59 AM
#10

Vaccinet ger dock inte fullgott skydd. Jag är vaccinerad, i vuxen ålder pga att jag arbetar som sjuksköterska. Har ändå blivit smittad (har arbetat med tbc-patienter) och är nu latent bärare. Detta upptäcktes av en slump kan man säga, jag har aldrig haft några symtom. (Latent bärare innebär att jag har bakterien i kroppen men jag har ingen aktiv sjukdom. Det är ungefär 20% risk att jag nån gång utvecklar aktiv sjukdom om jag minns rätt). Det jag förstått från flera lung- och infektionsläkare (bland annat på min förra arbetsplats) så är vaccinet ganska effektivt för barn (men det garanterar foerfarande inte att man inte blir smittad) men vaccineras man i vuxen ålder är det tämligen verkningslöst.

[helga21]
3/3/16, 8:29 PM
#11

# 10 Helt riktigt därför gav man det på BB. Det är inte totalt effektivt mot all TBC. Själv blev jag till slut så positivt  mot TBC att de inte kunde sätta ett ppd på mig för jag reagerade för mycket precis som min mor som också arbetade på sanatorium. 

Så länge du har en latent TBC så smittar du ingen. Det är inte heller säkert att du någonsin utvecklar någon TBC.

På sjukhuset där jag arbetade hade vi karantän och de som kom dit sattes där och fick inte gå ut i några allmänna områden utan hålla sig på sina rum. Men var de tillräckligt friska så fick de gärna gå ut och gå i den friska naturen med en spottkopp men sig då de inte fick spotta i naturen.

soundtrack
3/3/16, 9:24 PM
#12

#11 nej jag vet att jag inte smittar och att jag troligen aldrig blir sjuk i aktiv tbc. Nu har det gått 3 år sen jag fick min diagnos och jag tänker aldrig på det längre.

TjockaBerta
3/4/16, 7:16 AM
#13

Jag vaccinerade mina barn i mitten av 90-talet när jag förstod att TBC var på väg tillbaka.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Farwuq
3/4/16, 9:24 AM
#14

#6
Samma med mig, TBC togs på allvar när jag var barn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Eine
3/4/16, 5:41 PM
#15

#5 Jag brukar alltid nämna för småbarnsföräldrar och andra, att man bör vaccinera sig. Jag är det själv, likaså mina söner. Ett billigt skydd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[helga21]
3/4/16, 5:42 PM
#16

# 15 Betydligt billigare än att få sjukdomen.

[Carpinus]
4/5/16, 8:35 PM
#17

"Tuberkulos upptäcktes i mars månad på Almby skola och ett kommunalt äldreboende i Örebro, rapporterar Nerikes Allehanda.

En elev och en äldre har smittats och ett 60-tal personer håller på att undersökas.

Att lungsjukdomen TBC drabbar både en skola och ett äldreboende i Örebro samtidigt är en ren slump, enligt regionens smittskyddsläkare Hans Fredlund. "---

Aftonbladet

[helga21]
4/5/16, 9:18 PM
#18

# 17 Jaha En ren slump 😃

Upp till toppen
Annons: