Annons:
Etikettnyheter
Läst 1926 ggr
[Carpinus]
2/12/16, 9:29 AM

Ensamkommande - "en lukrativ bransch"

Familjehem för ensamkommande - bra betalt…

"När antalet ensamkommande barn och ungdomar i höstas nådde rekordnivåer sköt priserna för jour och familjehemsplaceringar i höjden. Och det är en lukrativ bransch. – Just när det gäller jourhem så har man fått väldigt mycket betalt för platserna och de här barnen. Så bilden att man får mycket pengar, den stämmer ju, säger Catarina Helling, sektionschef på socialförvaltningen i Huddinge. Kommuner Ekot talat med berättar om företag som tagit mellan 2 000 och 3 000 kronor per dygn för en plats i ett jour- eller familjehem. Det handlar alltså om mellan 60 000 och 90 000 kronor i månaden. Staten betalar en ersättning till kommunen på 1 900 kronor per dygn för varje ensamkommande, men att hitta platser för det priset har under hösten varit svårt. – Det handlar om efterfrågan och tillgång. Alla kommuner letar platser och nu har priserna dragit iväg, så idag skulle jag säga att det är väldigt svårt att få en plats för 1 900, säger Catarina Odenberg, tillförordnad förvaltningsdirektör på Socialkontoret i Norrtälje."---

SR

Annons:
[Carpinus]
2/12/16, 9:31 AM
#1

#0 …och dålig kontroll?

"Både ensamkommande ungdomar, gode män och värdfamiljer som P4 Stockholm varit kontakt med vittnar om att barn placeras i olämpliga familjehem. Juma Lomani, ordförande för Afganska riksförbundet i Sverige, kommer ofta i kontakt med ensamkommande ungdomar. Han anser att många värdfamiljer är farliga och kräver bättre utredningar av både familjehemmen och barnens behov. – De får inte mat och de får jobba. I vissa fall kan de ha misshandlats., säger Juma Lomani. – Barn från olika konfliktgrupper har hamnat hos varandra, familjehemmet har tagit strupgrepp på halsen, så barnen som haft ett trauma med sig från kriget får uppleva samma trauma här."---

SR

MelodyX
2/12/16, 10:17 AM
#2

Vår kommun måste vara de som betalar vanlig taxa då (jag jobbar bland annat nära med de som utreder blivande familjehem så jag vet var priserna ligger). Däremot är det ett problem att finna bra hem - det håller jag med om och det är väldigt synd. Vill man göra en insats och i alla fall gå runt ekonomiskt behövs det verkligen familjehem och gode män i de flesta län. BRA sådana förstås.

[Carpinus]
2/12/16, 10:28 AM
#3

#2 "Den vanliga taxan" - är det 1900/dygn per individ?

MelodyX
2/12/16, 10:51 AM
#4

Samma taxa som för vanliga familjehem. Varken mer eller mindre.  

http://www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php

Man ska komma ihåg att vara familjehem kräver väldigt mycket av den familj som blir familjehem, det är inga vanliga ungdomar eller barn med stadgade och trygga familjerelationer som blir satta i familjehem utan oberoende av nationalitet krävs det ibland att en vuxen till exempel inte jobbar utan är hemma etc.

Janne Nilsson
2/12/16, 11:02 AM
#5

Typ 40.000:- i månaden för att ta hand om en tonåring?

Jag har tagit om om två stycken utan att det kostade så mycket? Runt 40.000:- är väl ungefär vad en familj har kvar efter skatt?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MelodyX
2/12/16, 11:06 AM
#6

Läs rekommendationerna. Det är 2016 års rekommendationer. Nu är jag inte helt inne på den ekonomiska biten och kan inte svara för alla kommuner, klart är ju dock säkert att flera kommuner har svårt att hitta bra familjehem (flera KRÄVER tillexempel att minst en vuxen kan ta ledigt från jobb och vara hemma i början, gärna båda två) och därför kanske måste gå upp i arvode. MEN, det ska fortfarande inte vara så att detta är ett jobb, det ska finnas andra yrken i bakgrunden som dock går att vara flexibla i. Ett familjehem får inte heller leva på någon form av bidrag eller ha betalningsanmärkningar till exempel. I dagens Sverige gör de reglerna att det blir om möjligt ännu svårare att hitta bra familjehem.

Annons:
[Hayabusa]
2/12/16, 12:10 PM
#7

Nog går det att tjäna en hacka på detta.

MelodyX
2/12/16, 12:15 PM
#8

Jobbar du gratis själv? Jag tjänar rätt bra, går jag dygn får jag några tusenlappar med OB och allt. Varför skulle jag jobba gratis? Varför ska man som familjehem (oavsett om man har svenska barn eller annan nationalitet) jobba gratis för?

[Hayabusa]
2/12/16, 12:19 PM
#9

Jag gör en hel del arbete utan betalning - så, ja. 

Rent hypotetiskt skulle jag utan vidare kunna hysa en yngling hemma hos mig för 40.000,- SEK i månaden. Det hade varit en bra deal, tveklöst. Förbehåll finnes, givetvis, men om alla parametrar hade varit för mig acceptabla så ser jag inget hinder.

MelodyX
2/12/16, 12:24 PM
#10

Då tycker jag att du ska höra av dig om du i övrigt anser att du kan erbjuda ett bra hem och en bra integration i samhället (eller ta hand om ett svenskt, det är samma arvode oavsett vilka barn eller ungdomar du har och din inställning verkar ju inte direkt vara okej för att ta emot ett ensamkommande barn så du får nog hålla dig till de svenska barn som inte har en trygg hemmiljö och andra problem som blir placerade enlig SoL och LVU). Du lär dock inte få ut 40.000. 

Vad snällt att jobba på ditt jobb gratis, jag går till jobbet jag för att kunna betala hyra och räkningar. Men men de rika lever sitt liv 😃

Janne Nilsson
2/12/16, 12:26 PM
#11

Det är nog ingen som vill att dom skall ta hand om dom gratis med att få mellan 40.000:- - 60.000:- per flykting är en dålig deal för skattebetalarna med hänsyn till vår ekonomi, faktisk arbetsinsats och faktisk kostnad.

Det finns ingen anledning att slösa med våra pengar, vare sig här eller på andra ställen.

Har du en villa med två tomma rum så har du 80.000:- i månaden som i en liten ask.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2/12/16, 12:29 PM
#12

#10 Ärligt talat så har tanken slagit mig. 

"…din inställning verkar ju inte vara direkt okej…"? Hur menar du då? Vad är det i min inställning som inte är okej? 

Att jobba utan betalning handlar inte om snällhet utan ibland är det bara så att man gör det som måste göras. Hur "de rika" lever sina liv, det vet jag inget om.

MelodyX
2/12/16, 12:33 PM
#13

Som sagt, det är samma arvode för familjehem som tar emot svenska ungdomar, det finns inte två olika taxor för detta och dessa pengar existerar inte. Jag kan förstå att man behöver höja arvodet gentemot taxan. Det har varit brist på familjehem i många år, även för svenska barn, så det är inget nytt. Jag läser att arvoderna ligger på 12.000 vid särskilda skäl dock. Inte 80.000. Som sagt, Ha i åtanke att du eventuellt inte kan jobba på ditt normala jobb och därmed inte får inkomst från det - att barnen kan gå på droger, ha fruktansvärt dåliga hemförhållanden, skriker sig till sömns varje natt så du inte får sova… Det är ett 24 timmars jobb. Hade jag jobbat dygnet runt på mitt jobb hade jag fått ut io runda slängar över 100.000 kronort. Det är inte en särskild taxa för att ta emot ett ensamkommande och en särskild för att ta emot ett svenskt - men båda kräver oerhört mycket mer än en säng och lite tillgång på mat. Det är ju meningen att DU ska vara den trygga punkt i barnens liv som de saknar. 24 timmar om dygnet. Sedan behövs det fler bra familjehem - är du ett av dem tycker jag du ska söka, helt enkelt.

Annons:
[Hayabusa]
2/12/16, 12:36 PM
#14

#13 Jag hade gärna sett att du utvecklar det du anklagar mig för.

MelodyX
2/12/16, 12:37 PM
#15

Det är mina egna tankar efter att ha läst ett flertal inlägg från dig här att du nog inte ska ha med integration att göra, speciellt inte med trasiga ungdomar. Helt enkelt. Take it or leave it.

[Hayabusa]
2/12/16, 12:38 PM
#16

#15 Förutfattad mening.

MelodyX
2/12/16, 12:39 PM
#17

Kanske det. Jag känner dig inte irl. Jag kan bara ha mina åsikter efter vad jag har sett dig dela och skriva här. Eller hur?

[Hayabusa]
2/12/16, 12:42 PM
#18

#17 Exakt - vilket gör att du har en förutfattad mening. Vilket i sig, möjligen, innebär en brist i det arbete du ska göra? Att du dömer folk på förhand?

Det närmast komiska är att du inte vet vad jag sysslar med.

MelodyX
2/12/16, 12:47 PM
#19

Du har inte en aning om vad jag jobbar med heller. Det är väl jättebra om du inte är den du utger dig för här med de åsikter du har på den här sajten. Jättebra - just det lär ju visas ganska snabbt om du ansöker som familjehem. Tror du att du kan erbjuda barn och ungdomar med problem en bra tid ska du absolut söka, eller hur? Men inte för att "kunna tjäna dig en hacka". Sådana hem har funnits i alla tider även för svenska barn och då är det SYND om barnen.

[Hayabusa]
2/12/16, 12:55 PM
#20

#19 Det är jättebra. Saken är den att alla har förutfattade meningar och du blir, märkligt nog, alltid dömd på förhand. Så även jag.

Jag har under snart 16 år tagit hand om en tjej utan att någon gång ens fundera på ekonomisk ersättning. Jag betraktar henne som min dotter och den känslan är nog ömsesidig. Har aldrig tagit emot krona från någon. 

Men…om någon skulle erbjuda mig "en hacka" för alla dessa år så tror ingen hade blivit gladare än tjejen ifråga. Själv reder jag mig bra ändå :)

Så, ja - skulle gissa att myndigheter skulle värdera mig fördelaktigt.

Annons:
MelodyX
2/12/16, 1:01 PM
#21

Men sök då om du vill göra en insats - vad har du att förlora (och har tjejen varit LVUad eller SoL placerad hos dig har du i allra högsta grad fått ersättning för det - jag har också fritidsgård i stallet helt gratis med barn som hellre är där än hemma av olika anledningar, tycker inte riktigt det är samma sak ärligt talat).

[Hayabusa]
2/12/16, 1:05 PM
#22

#21 Fast de barnen bor väl ändå inte i ditt stall?

MelodyX
2/12/16, 1:17 PM
#23

Nej, men är nog mer hemma här än hemma hos sina föräldrar. Det är dessutom enligt SoL lagen olagligt att ha andras barn boende hos sig, i så fall ska det vara en godkänd placering och med det ansvaret har man också rätt att få ersättning för det. 

"6 § Ett barn får inte utan socialnämndens medgivande eller beslut om vård tas emot för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om honom eller henne" 

Så är det så att du tagit hand om någon annans barn i 16 år och hon har bott hos dig utan placering skulle jag nog inte skryta om det i intervjun till familjehem ;-)

[Hayabusa]
2/12/16, 1:20 PM
#24

#23 Skåningar skryter inte - vi säger bara som det är.

Möjligt att det inte hade tålt en granskning av myndigheterna, men som sagt - ibland gör man bara det som måste göras.

MelodyX
2/12/16, 1:30 PM
#25

 Jag tycker dock det är en viss skillnad att på fribasis ta emot barn eller ungdomar för att hjälpa dem eller att ta emot dem och ha en placering av staten efter en utredning. I det sista fallet ska man ha betalt anser jag, eftersom du också har andra skyldigheter gentemot just stat och kommun än om du låter någon bo hos dig bara för att (som dessutom är ett lagbrott som lagen är utformad idag) och som sagt, det finns ganska skarpa riktlinjer vad som gäller för familjehem. 

Vet inte vad som gäller i andra kommuner, kan absolut tänka mig att man höjer arvodet för att få tag i bättre familjehem (oavsett om det är till svenskt eller ensamkommande). Men man får inte dubbelt upp för att man har två eller tre eller fyra, man får ett grundarvode, de flesta jag hört inklusive de kommuner jag har kontakt med utgår från ovanstående rekommenderad ersättning, sedan får man ett arvode per barn som kan variera beroende på vilken typ av problem barnet behöver vårdas i familjehem för. 

Det är en vårdinsats det handlar om, inte bara att man ska ge husrum och mat, utan det är ett 24 timmars jobb, oftast med ganska svåra barn eller ungdomar som har trauman på olika sätt. Ja - jag tycker det är självklart att familjehem ska ha ersättning för det.

Janne Nilsson
2/12/16, 1:50 PM
#26

#13

Att det är samma kostnad för både svenska och ensamkommande barn och ynglingar gör det knappast mer prisvärt.

Jag vet inte om du gör det medvetet men du blandar äpplen och päron i ditt inlägg. Ungdomar med den problematiken du beskriver för att motivera summorna placeras inte i familjehem. De behöver experthjälp av utbildad vårdpersonal. Dessutom är det långt ifrån alla som har den problematiken.

Jag förstår inte varför du tycker att det är bra att det kostar så mycket. Det vore väl önskvärt att få ner kostnaderna?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MelodyX
2/12/16, 1:57 PM
#27

De flesta ensamkommande får experthjälp på hvb hem - och ja - ungdomar med drogberoede etc hamnar även dem i familjehem. 

Ungdomar som lever i trygga familjer och / eller inte har egen problematik hamnar inte i familjehem (eller senare i hvb hem). Tror du verkligen det? 

Ja. Jag tycker att om man jobbar åt staten 24/7, ibland måste ta tjänsteledigt från sitt eget jobb eller gå ner i tid så ska man ha skälig ersättning. Ersättning enligt 2016 års bestämmelser är runt 12.000 kronor. Det kostar dessutom att ha en tonåring hemma, eller hur? Några summor på 80.000 kronor som du pratar om tvivlar jag på existerar, inte de kommuner som finns häromkring i alla fall.

Annons:
MelodyX
2/12/16, 2:04 PM
#28
Kopierat från länken ovan. Omkostnadsersättning är alltså för resor, biobesök, kläder, hygien, mat etc. Allt som en vanlig tonåring kan kosta. Alltså runt 6000 kronor om man får förhöjt omkostnadsarvode. Den delen är inte skattepliktig utan ska gå till omkostnader för att ungdomen ska kunna leva ett bra liv (i fallet med ensamkommande får säkert de flesta den högre pengen på 6276 då de även har kravet att familjehemmen ska integrera dem också).

Arvodet för att ha en tonåring, om den har grava problem så man får förhöjt arvode, är runt 13.000 kronor. Det är skattepliktigt och du får alltså ut runt 10.000 kronor efter skatt. Nej, tycker inte det är särskilt mycket faktiskt. Om jag ska vara helt ärlig. 10.000 kronor för att vara i jour 24/7… Även om de höjer arvodet för att hitta familjer är det knappast frågan om 80.000…. Vi har SVÅRT att hitta bra familjehem, jättesvårt, men våra arvoden ligger ändå på de vanliga arvoderna, eventuellt någon tusenlapp över beroende på vilken ungdom det handlar om. 

1. Ersättningar vid familjehemsvård av barn och ungdom enligt SoL, LVU och LSS

Omkostnadsersättning (per månad och barn)

Ålder

Omkostnadsersättning

Förhöjd omkostnadsersättning

  0 – 12 år

3 876 kr

5 538 kr

13 - 19 år

4 430 kr

6 276 kr

Arvodesersättning (per månad och barn, arvodet är skattepliktigt)

Ålder

Arvode

Exempel på förhöjt arvode

  0 – 12 år

5 788 kr

9 233 kr

10 970 kr

12 986 kr

13 – 19 år

7 507 kr

9 233 kr

10 970 kr

12 986 kr

[Hayabusa]
2/12/16, 2:10 PM
#29

Innebär det att summorna som nämns i länken (SR #0) inte stämmer med verkligheten? Eller är det olika situationer som avses?

MelodyX
2/12/16, 2:17 PM
#30

Kan inte svara för Huddinges kommun, enligt de kommuner jag har insikt i existerar inte sådana summor, nej. De går efter det arvode som regering och riksdag har satt upp.  Däremot ska man inte behöva lägga ut från egen kassa för att ta emot barn som är placerade i familjehem. Vid en snabb googling verkar det som att även Stockholms kommuner följer det av SKLs upprättade ersättningar (http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Socialtjanstforvaltningen/Familjehem-och-jourhem-i-Stockholm/Att-vara-familjehem-eller-jourhem-med-uppdrag-for-Stockholms-stad/) 

(http://www.huddinge.se/stod-och-omsorg/barn-ungdom-familj/familjehem-jourhem/jourhem-syd/att-vara-jourhem/)

MelodyX
2/12/16, 2:21 PM
#31

I sistnämnda länken till Huddinge står det också att man kräver att en av föräldrarna är hemma och jobbar heltid med uppdraget. Då är det inte särskilt högt arvode under omständigheterna.

Janne Nilsson
2/12/16, 2:23 PM
#32

#28

Menar du att SR hittar på?
Det är utifrån det jag diskuterar. Om det visar sig att det verkliga kostnaderna är mycket lägre så blir jag glad.

Men Kommunerna får ändå 1.900:- per person och dag. Jag tycker det är lika illa att en kommun skor sig på skattebetalarna som ett företag.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MelodyX
2/12/16, 2:30 PM
#33

Nä, jag menar inte att de hittar på. Men företag kan inte ses som familjehem. Då är det hvb som avses. Vård är dyrt idag, oavsett. Vanliga hvb hem får samma ersättning idag, oavsett om de erbjuder en bra eller dålig vård. Jag skulle ju säga att det kostar att ha en bra vård också, men det beror ju på hur man vill att, i det här fallet ickesvenska ungdomar, ska integreras i samhället också.

Janne Nilsson
2/12/16, 3:42 PM
#34

Det är just summan som jag och andra med mig ifrågasätter och den verkar orimligt hög.

Så vitt jag vet gäller LOU och samma krav för i stort sett hela landet. Om någon levererar bättre vård än vad som avses så är det trevligt. Problemet är nog snarare att vissa leverera undermålig vård utifrån avtalet. Och av egen erfarenhet så vet jag hur dåliga upphandlarna är på att kontrollera att kravspecifikationer efterlevs. Eller begära skadestånd.

Jag är ganska säker på att många av dessa upphandlingar inte skulle hålla för närmare granskning.

Speciellt integrationen verkar gå dåligt. Skulle vara intressant och se vad de olika charlantanerna, förlåt aktörernas handlingsplaner är och hur de utförs i praktiken.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Carpinus]
2/13/16, 12:51 PM
#35

_"Flyktingkungen Bert Karlsson har fått nog. Nu ska han stämma Skara kommun på en miljon kronor.
– De har förstört alla möjligheter för oss att bedriva en verksamhet för ensamkommande flyktingbarn, säger Karlsson.
Men kommunen sågar Skaraprofilens argumentation vid fotknölarna.
– Han har nog inte förstått det här, säger omsorgschefen Lena Bjugård Bränfeldt."---

"Bert Karlsson menar att kommunens agerande beror på girighet.
– De vill ha det själva, de tjänar ju så jävla mycket pengar. De tar ju ut 1900 kronor och vi tar ut 1300. De vill inte ha konkurrens."---_

"Bjugård Bränefeldt menar att Bert Karlsson inte verkar ha begripit hur kommunen jobbar med ensamkommande flyktingbarn. – Vi använder inte privata aktörer. Alla ensamkommande flyktingbarn, med några få undantag, sköts av det kommunala, utom några som är så små att de är familjehemsplacerade, säger hon."---

GT

[Hayabusa]
2/13/16, 6:27 PM
#36

Jokarjo AB är ett företag som haft en synnerlig god ekonomisk utveckling. Lukrativ? Ja, det får man nog påstå (i deras fall).

[Carpinus]
2/13/16, 7:20 PM
#37

#36 Ett exempel såg vi häromdagen då det fanns en anställd på 160 boende när det uppstod ett bråk på ett av Jokarjus anläggningar i Stenungsund. Det var två personer som slogs med ett gäng uppbackare på vardera sidan, En av slagskämparna fick en mindre skada som inte verkar ha krävt mer än ett plåster. Polisen= det allmänna fick stå för ordningshållandet medan pengarna fortsatte att rinna in i företaget.

Självklart borde Polisen kunna fakturera sin utryckning när flyktingkungen underbemannat - på 160 pers borde det ha funnits minst två ordningsvakter. Som jag ser det utnyttjar asylhövdingarna  Migrationsverkets bristande krav på tillräcklig bevakning.

[Hayabusa]
2/13/16, 8:04 PM
#38

#37 Säkert. Siffrorna för Jokarjo AB talar för sig själv.

[Carpinus]
2/17/16, 11:34 AM
#39

_#28 "Någon har delat ut lappar om erbjudande att ta emot ensamkommande flyktingbarn mot ersättning. Vem eller vilka som har delat ut lapparna är oklart.
Det var i början av december förra året som lapparna delades ut till privatpersoner i Husby. På lappen utlovas ersättning för att ta hand om ensamkommande flyktingbarn, 20.000 kronor i lön och 6.500 kronor för merkostnader per barn som ska gå till bland annat mat och kläder."---

"Enligt Familjevårdens centralorganisation så stämmer siffrorna, men det handlar inte om lön som det står på lappen, utan om arvode.
Polisen känner till att det spridits lappar i Husby, men ingen anmälan har upprättats
–Vi har fått information om det inträffade, men vad jag kan bedöma är det inget olagligt, säger Daniel Mattsson, kommunpolis i Järva."_

SVT

[Bermudas]
2/17/16, 12:48 PM
#40

Så för att finansiera det hela meddelar nu finansministern att vi måste ta nya lån. Migrationeverket behöver ytterligare 29 miljarder. Sen måste vi nog höja skatten och skära på annat och man kommer dra ner på biståndspengarna för att hjälpa utsatta på plats, så dem lämnar man allt mer i sticket. http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-lana-for-att-klara-flyktingkrisen/ Men de som jobbar i branschen tjänar väl pengar på det hela så det är ju ändå bra.

[Hayabusa]
2/17/16, 3:12 PM
#41

#40 Hmm…minns ett visdomsord: "Om du måste låna så har du inte råd". Återstår att se om det är en "investering" som det så ofta pratas om.

Annons:
[Carpinus]
3/6/16, 10:47 PM
#42

"Ett familjehem kan i dag få uppemot 19 000 kronor i månaden per barn. Som SvD:s granskning visat så har det bland annat lett till att djupt skuldsatta personer haft uppemot fem flyktingbarn i samma outredda familjehem placerade hos sig.

_Enligt en väl insatt källa som har nära kontakt med flera ensamkommande unga och som vill vara anonym, så har flera ensamkommande barn i Uppsala blivit uppsökta av personer som lockar dem med pengar. Kravet är att barnen ska lämna sitt nuvarande boende och i stället bli familjehemsbarn.
Flera barn ska ha berättat att de blivit lovade omkring 3 000 kronor i månaden om de väljer att flytta till ett familjehem."---

"– Det kan vara personer som redan har familjehemsplacerade barn, men som vill värva barn till någon annan de känner. Oftast är de familjer som inte har något jobb som ser ett tillfälle att få inkomst. Barnet får 3 000 kronor och familjen får resterande.
– De här nya familjehemmen kan säga öppet att de lovar att hjälpa barnen att skicka pengar till deras familjer i hemlandet. Vilket barn vill säga nej till det?"---_

SVD

Se även tråden "Ensamkommande yngling kostar Skövde 7600 per dygn".

[Carpinus]
3/30/16, 9:54 AM
#43

"Nya familjehemsföretag kan ta betalt för mer vård än de erbjuder. GP har tittat närmare på fyra företag där socialtjänsten sett allvarliga brister. Hittills i år har de fyra fakturerat skattebetalarna 10,5 miljoner kronor.

I flyktingkrisens spår har behovet av familjehemsplaceringar för ensamkommande ökat. En uppsjö av privata aktörer har gett sig in på marknaden och en del av dem har dragit på sig allvarliga anmärkningar: Eftersom det inte krävs något tillstånd eller någon utbildning för att driva familjehemsvård kan direkt olämpliga familjehem anlitas. Det kan handla om familjehem som inte utreds som de ska, som tar emot fler barn än de borde och som låter de unga klara sig själva."---

"En placering genom de här företagen kostar kommunen 1900-3200 kronor per dygn. Priserna har trissats upp av till följd av att behovet har ökat. Tidigare låg kostnaden hos privata förmedlare på runt 1400 kronor uppåt, beroende på vilket stöd barnet behövde. En placering i egen regi kostar kommunen cirka 1000 kronor/dygn med administration och arvode inräknat, enligt en uträkning från 2014."---

GP

Upp till toppen
Annons: