Annons:
Etikettnyheter
Läst 1768 ggr
KimE
2016-02-08 18:57

Turkiet vill att EU undantar frihet och

demokrati som kriterium för att Turkiet ska kunna komma med i EU i utbyte mot att Turkiet samarbetar i flyktingfrågan.

http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-wants-eu-to-open-key-chapter-before-re-admission.aspx?PageID=238&NID=94872&NewsCatID=409

Annons:
[Lummer]
2016-02-08 20:04
#1

Ligger verkligen turkiet i europa? Tror bestämt jag missläst kartboken en aning. Och ställa krav? Nä…. Men visst släpp in alla som vill vara med. Varför inte alla arabländer? Kanske indien eller japan vill vara med också. Hela detta eu expriment har ju redan gått åt helvete och jag önskar att sverige går ur skiten. Omedelbart.

[helga21]
2016-02-08 22:48
#2

# 1 En del av Turkiet ligger Europa det är ett eurasiskt land. Bosporen som är sundet som skiljer Europa från Asien går mitt i Istanbul.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet

[Lummer]
2016-02-09 01:46
#3

Men dåså. Finns säkert fler länder som ligger en meter in i europa som vill va med. eller turkiets grannar. De borde ju räknas eftersom de är så nära…. 💩, Nä nu räcker det

[Bermudas]
2016-02-09 09:56
#4

Vad är Europa? Finns det något som kan kallas Europa är inte det bara en social konstruktion? Vi alla är ETT! Låt oss leka ormgrop och slänga glitter så blir alla snälla.

Tjeja
2016-02-09 12:58
#5

Nämen vad bra vi inför sharia direkt! Det är ju dit dem vill och dit våra regeringar leder oss just nu. Och i slutänden blir både de flyktingar som kom till oss för att få utöva sin tro utan förtryck och för att få frihet o demokrati fly vidare till nya länder… med oss europeer i släptåg.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Lummer]
2016-02-09 13:39
#6

Ja visst vad väntar dom på?

Annons:
[Zachapacka]
2016-02-09 17:55
#7

Om det kan få Turkiet att bli en demokrati är det värt de

[Lummer]
2016-02-09 18:13
#8

Hahahahaha 😂😂😂😂 Ja det var kul!!!

MelodyX
2016-02-09 21:18
#9

Får nog rätta er; Turkiet har inte sharia lagar och har mig veterligen aldrig haft lagar som är hänvisade till islamsk rätt heller, inte ens familjerätten, som annars är den starkaste lagen inom sharia, hänvisar Turkiet på något sätt till Islam. När det kommer till Turkiets vara eller icke vara som demokrati kan vi väl säga så här; Turkiet har definitivt en del brister inom sin så kallade demokrati men inte värre än vad Israel som populärt kallas "mellanösterns enda demokrati" har, det är i båda staterna fria val om du tillhör rätt folkgrupp, det är i båda staterna tryckfrihet och åsiktsfrihet om du tycker och skriver rätt, du kan i båda staterna bilda ett parti och gå till val - med rätt åsikter och frågor. MEN - du berövas också din frihet om du driver fel frågor och har fel åsikter. 

Hur som helst. Turkiet har stora brister, när det kommer till flyktingfrågan lär de inte ha så mycket val att samarbeta. De lär heller inte ha så mycket val att vara utveckla sin demokrati om de vill vara med i EU, men vi får inte glömma att även de stater som är med i EU idag har rätt till sin suveränitet, och att några av staterna drivs som värre diktaturer än vad Turkiet faktiskt gör idag.

[Lummer]
2016-02-09 21:27
#10

Jag hoppas ju att turkiet för sitt folks skull inte går med i eu. Det kommer bli lika illa som för grekland rent ekonomiskt och lika brysselstyrt och svårjobbat som för alla andra. Feodalstaten eu fungerar inte för vanligt folk.

MelodyX
2016-02-09 21:32
#11

Håller med ovan, samtidigt som jag tror att internationella organisationer (som EU räknas som) kommer att spela allt större roll i den globala värld vi lever i. Men kanske inte som det ser ut idag utan stater kommer ha mindre suveränitet, på gott och ont.

KimE
2016-02-09 23:15
#12

Turkiet har på senaste tiden minskat skillnaden mellan stat och kyrka, det har blivit svårare att leva sekulariserat.

När säkerhetstjänsten släpar oppositionens döda barn bakom bilen under valrörelsen och det andra oppositionspartiet får huvudkontoret beskjutet är det inte frågan om några små brister i demokratin. AKP startade ett krig med PKK före valet i november för att försöka få bort kurderna ur parlamentet.

Tjeja
2016-02-10 12:14
#13

#9 helt sant MelodyX men inte bättre för det! Vill vi ha inte bara smalare åsiktskorridor utan även fastare sådan och ännu mer närma oss diktatur ska vi ta med länder i EU som vill att man bortser ifrån krav på demokrati..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
MelodyX
2016-02-10 12:19
#14

Det håller jag med om. Dock ska ju rätt vara rätt, Turkiet har aldrig haft islamska lagar (vilket sharia betyder) sedan de blev självständiga från det osmanska riket (som inte heller gick under sharia) och är lika mycket demokrati som till exempel Israel och troligen mer än vad Ungern är, sedan finns det definitivt stora brister i demokratin, något annat har jag aldrig sagt, men jag hade gärna sett att man förvägrade Ungern och vissa andra östländer att vara med i EU också (och som sagt, det kravet de har ska de självklart inte kunna ställa, när det kommer till flyktingfrågan tror jag inte de har så mycket annat val än att samarbeta oavsett om de är med i EU eller inte, för deras egen skull, inte för Europas skull).

[helga21]
2016-02-10 13:48
#15

# 9 Turkiet har inte mycket att välja på då det gäller flyktingfrågan då Turkiet ligger som gräns till Syrien.  Jag undrar hur v i skulle agera i samma situation?

thenameless
2016-02-11 20:33
#16

Grundkraven för att få ansöka och komma med i U är att landet är en demokrati och att statsfinanserna är i ordning.

Dessa regler såg man mellan fingrarna med när de släppte in Grekland, Spanien och Portugal, Även i länder som Ungern och Rumänien finns det lite oklarheter.

Men EU fick växa… Det var "bra"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: