Annons:
Etikettnyheter
Läst 3934 ggr
Vanja
2016-01-21 15:52

Han attackerar småbarnsmamman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article22126283.ab

Mamman ingriper när gärningsmannen försöker stjäla ur en gammal dams handväska, då sparkar han och slår mamman inför hennes små barn. 

Här har vi ett fruktansvärt sorgligt exempel på varför människor väljer att vara tysta, varför människor inte vågar säga ifrån. Det är nog precis det här man fasar för.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Bermudas]
2016-01-21 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Svt valde att pixla bort förövarens ansiktet. Man tyckte det var viktigare att skydda förövaren än de gamla människor som han kommer stjäla från. Kvinnan hade till och med ett barn med sig, men mannen lät inte det stoppa honom. Knytnävsslag och spark mot magen. Här bild utan sudd.

nypisnina
2016-01-21 23:00
#2

Man blev ju helt skogstokig när man såg den filmen.. Hon hade flera barn med sig och han gör så mot henne??? Så hemskt så det är inte klokt. Man blir så arg. Synd att hon inte hade sällskap av fler än sina barn…

Fillifjonkan60
2016-01-22 08:51
#3

Varför ingriper inte fler? Min sambo sa att det var synd att han inte var där och såg det här… Men å andra sidan är han rädd att han skulle hamnat i fängelse i såna fall.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


nypisnina
2016-01-22 10:19
#4

Jag tänkte på det också… Var är alla medmänniskor?

[Carpinus]
2016-01-22 14:40
#5

Enligt Polisen är mannen nu gripen.

Källa: Aftonbladet.

[Bermudas]
2016-01-22 14:52
#6

#5 Åh vad skönt! Jag är glad för kvinnans skull. Polisen fick många tips! Dom gick ut med bild och uppmanade folk att hålla ögonen öppna. Allmänheten kunde hjälpas åt. Det är så det ska vara. Men SVT ville inte det. Dom ville fortsätta sin menlösa linje, där förövare ska skyddas och offer struntas i. I mitt tycke är det så skitstövlar beter sig. Svekfullt och illojalt. Det här var en man som tydligen varit farlig tidigare. Redan känd av polisen som han attackerat med kniv.

Annons:
nypisnina
2016-01-22 15:16
#7

#6 Då hade hon tur får man ju säga.

Sommarek
2016-01-22 15:40
#8

Lås in och släng nyckeln.  😡

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Jimmy.L]
2016-01-22 17:34
Tjeja
2016-01-22 18:07
#10

Sparka ut ur landet! Frågar man mig skulle jag gärna se alla vålds- och sexual-brottslingar deporterade ut ur landet, oavsett etnisk härkomst eller stadsmedlemsskap!

Men nu är det väl tyvärr så att vi måste åtminstone ta ansvar för vår egen skit. Men är inte den där mannen svensk medborgare borde han slängas ut snabbt med huvudet före och aldrig få komma tillbaka igen! 😡

Tjeja - Grinigare och grinigare för var dag som går!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sommarek
2016-01-22 20:45
#11

#10 Och precis vart skulle vi göra av dom?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
2016-01-22 21:23
#12

Om brottslingar som är EU medborgare så kan man väl få till att de avtjänar straffet i sitt eget hemland. Inte bara om de själva vill det utan som praxis.

Skönt att den fege tjuvjäveln och kvinnomisshandlaren är fast i alla fall.

En eloge till kvinnan som faktiskt vågade ingripa. Men är man rädd kan man alltid iakttaga, tillkalla polis, följa efter och vittna.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Fillifjonkan60
2016-01-22 21:23
#13

#10 instämmer! Blir skogstokig på allt skit som händer numera. 😡

#11 Icke svenska medborgare ska väl tillbaka dit dom kom ifrån, antar jag. Övriga; fängelse! Och gärna lite hårdare straff vid vissa brott.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Hoseok
2016-01-22 22:14
#14

#13 "Som händer numera". Vad menar du? Det finns ingen statistik som visar att våldsbrott ska ha ökat.* Tvärt om så finns det mycket som tyder på att det rent utav minskar, inom vissa områden. 

Tyvärr så har folk fått en uppfattning om att våldsbrott ska ha ökat bara för vad media väljer att slänga ur sig.

*Rätta mig om jag har fel, jag googlade lite och det jag stötte på var att det är antalet anmälningar som ökat. Här är det viktigt att skilja mellan anmälda brott och brott som faktiskt sker.

Fillifjonkan60
2016-01-22 22:26
#15

#14 Vad menar du med att det har minskat? Hänger du med på nyheterna?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Hoseok
2016-01-22 22:44
#16

#15 Så du menar att bara för att vi har medier som gör det tydligare att se att brott finns, så betyder det att brott ökar?

Hoseok
2016-01-22 22:46
#17

#15 "Hänger du med på nyheterna". Jag använder inte nyheter som en källa. Jag använder statistik från BRÅ och andra vettiga (allt är relativt..) källor. Det kallas att vara källkritisk. 🤫

Med det i åtanke så är jag helt öppen för att se annan statistik som visar motsatsen till det jag säger!

Lestrade
2016-01-22 22:51
#18

#15

  • Allt färre dör av grovt våld. Förra året dödades 87 personer. Det är historiskt sett lågt.

  • Sedan 70-talet har runt 100 personer om året dödats. 2012 var rekordlågt (68 st).

  • De senaste åren är den tryggaste perioden någonsin i Sverige.

  • Omkring 20 personer dödas med skjutvapen per år, 40 med kniv. Detta ökar inte.

  • Allt färre misshandlas eller drabbas av övrigt våld.

  • Andelen som utsätts för hot och trakasserier ökar inte.

  • Personrån har minskat något sedan 2011, ligger annars stabilt sedan 2005.

  • Sexualbrotten ökade 2013 men har i övrigt legat still sedan 2005.

    Källa: BRÅ

Sommarek
2016-01-22 23:26
#19

#13  Fast nu handlade det ju om att utvisa även svenska medborgare?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Fillifjonkan60
2016-01-23 02:05
#20

#17, #18 o #19 Jag kan inte uppge Brå som källa eftersom även dom har börjat mörka. (Sen några år tillbaka). Det är skitsvårt att hitta källor idag som PK-folket godtar, eftersom dom enda "källorna" ni godtar, föredrar att mörka verkligheten.

Så, nej det finns knappt några godkända källor längre

Jämför med Hitler, Lenin, Stalin…. m.fl. "Tig eller råka illa ut"


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Bermudas]
2016-01-23 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Det dödliga våldet tycks ha minskat. Orsaken kan vara att man numera alltid har mobil med sig och det blir en stor skillnad mot tidigare, när det gäller att få hjälp av ambulans och lasarett. Annars är det en ökning av våldsbrott. Tabell från wikipedia från1975-2006

Hoseok
2016-01-23 08:21
#22

#20 Tråkigt att du känner så. Även väldigt tråkigt att du använder ordet "PK" som något slags skällsord. 

Varför skulle BRÅ inte vara en godkänd källa? För mig låter det, i ärlighetens namn, som att man bara inte vågar acceptera verkligheten. Oftast i rasistiskt eller främlingsfientligt syfte.

För mig låter det en aning nojigt att påstå att BRÅ inte skulle vara en säker källa, när det ändå är en av de mest säkra källor vi faktiskt har i Sverige. 

Man ska vara väldigt försiktig med statistik, det är tydligt i många fall (T.ex i fallet där folk påstår att brottsligheten ska ha ökat när det i själva verket är anmälda brott som ökar). Med det sagt så kan ju inte jag heller påstå att man ska lita blint på BRÅ, missförstå mig rätt. Men man måste börja någonstans.

Varför skulle man vilja "Mörka" verkligheten? Det får du väldigt gärna förklara. Jag skulle väl påstå att det snarare är att vrida verkligheten och sätta eld på verkligheten att godtroget tro att brottsligheten ska ha ökat bara för att man hur enkelt som helst kan öppna aftonbladet eller dela en artikel på facebook.

Vi har blivit bättre på att sprida information. Det ska inte blandas ihop med att det vi sprider ska ha blivit vanligare. Det är väl egentligen ganska självklart?

Hoseok
2016-01-23 08:23
#23

#21 Åter igen: Stor skillnad mellan Anmälda brott och Antalet brott som begås. Tabellen visar anmälda brott.

[Bermudas]
2016-01-23 08:23
#24

Så här skriver nationalekonomen Tino Sandaji "DN baserar påståendet om ökad trygghet på reduktion av antal fullbordade mord ”Under 1990-talet rapporterades i snitt cirka 100 fall av dödligt våld per år. Nu är siffran nere på 87 fall per år”. Vad DN inte nämner är att det inte är våldet som har sjunkit, det är antal som dör av våldet. Bättre ambulans och akutvård räddar dramatiskt fler våldsoffer. Antal anmälda mordförsök har inte sjunkit, däremot sjönk andel som dör av våldet. Dessa tendenser finns även i andra länder och är inte synonymt med minskat kriminalitet. När dödlighet från given mängd våld sjunker är antal som dör ett missvisande mått på brottslighet. Rättspatolog Jovan Rajs gav detta exempel ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”. Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. Att antal väktare tredubblats och utgifter på larm och övervakning ökat ännu mer tyder heller inte på ökad underliggande trygghet." https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153063023733231:0

[Bermudas]
2016-01-23 08:28
#25

#22 det man mörkat är etniciteten på dem som utför brotten. Det gjorde man inte tidigare. Fram till 2005 uppgav man huruvida det var invandrare, första generationen och andra generationen med båda föräldrar utlandsfödda.

Hoseok
2016-01-23 08:35
#26

#25 Jag förstår inte riktigt. Vilka är det som "mörkar" saker?

Jag har aldrig sett statistik som visar våldsbrott + etnicitet. Det jag har sett, är:

- Vad för etnicitet folk som blir fällda för våldsbrott har
samt
- Vad för etnicitet folk som folk som blir misstänkta för våldsbrott har

Och jag kan inte påstå att jag riktigt kommer ihåg vad siffrorna sa. Men i vilket fall som helst:

Det svåra med detta är att det är omöjligt att veta om fler av en viss etnicitet blir fällda/anhållna för att de faktiskt begått brotten eller för att vi som samhälle har en rasistisk syn där vi tror att någon med en viss etnicitet ska begå fler brott.  Det vill säga: Någon som är icke-vit och/eller inte född i Sverige kan ha större risk att bli fälld och någon som är vit och/eller född i Sverige kan bli frisläppt.

Som sagt. det är en svår fråga och jag tycker det är viktigt att ha det i åtanke istället för att blint tro på statistik. Bifogar denna video som förklarar liiiite vad jag menar. Inte exakt, men ett hum.

Vanja
2016-01-23 08:37
#27

#23 Kneko, hur hittar jag statistiken på brott som begås? :) jag kan bara hitta den som visar anmälda brott.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Hoseok
2016-01-23 08:44
#28

#27 Det går inte att sätta en sådan statistik eftersom det är ett mörkertal, det som är problemet. Det man kan kolla på är statistik där man frågat folk som de någonsin blivit utsatta för våldsbrott, men det är också svårt eftersom man måste fråga en sjuhelsikes massa folk för att det ska funka. 

Här är något som jag själv tar med en nypa salt (och det ser ut som att det är där #18 tog sin text ifrån) men det är det närmaste jag kan komma. 

http://staffanlandin.se/?page_id=1504

Det finns även denna sida som ifrågasätter detta också. Och förklarar hur svårt det är att bedöma denna statistik:
http://www.brottsrummet.se/sv/brott-och-statistik

[Bermudas]
2016-01-23 08:45
#29

#26 Du vill inte " blint tro" på statistik. Men ändå så tror du själv blint på statistik (som jag inte har någon aning om vad du fått den ifrån) du påstår att brotten minskar hur vet du det? Du påstår att folk anmäler mer och det är därför det bara SER UT som brotten ökar. Hur vet du det? Om etnicitet kan du kolla BRÅ:s rapporter från1996 där uppgav man etniciteten i brottsststistiken. Sen slutade man pinpointa etnicitet och nöjde sig med att dela in i invandrare, svenskar ( förenklat sagt) . Sen sluttade man uppge ens det. Nu går alla som " svenskar" kan man säga.

Hoseok
2016-01-23 08:47
#30

För att förtydliga: Bara för att man år 1980 (Grovt exempel, har inte exakta statistiken!) kanske inte anmälde lika många brott som 2015, så behöver det inte betyda att antalet brott ökat. Det kan istället bero på att fler människor 2015 vågar anmäla fler brott. Vilket gör det till en irriterande cirkel.

[Bermudas]
2016-01-23 08:50
#31

#30 ur Tinos text ovan: "Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. " En fördubbling alltså. Skulle folk blivit så mer benägna att anmäla mordförsök rån och misshandel så att det därav fördubblats?

Hoseok
2016-01-23 08:51
#32

#29 Vart har jag antytt att jag tror blint på statistik? Jag har till och med skrivit i flera av mina inlägg att jag är försiktig med statistiken. Läs igen, tack. Och om du hittar vart jag påstår att jag tror att en viss statistik är 100% sann, citera gärna!

Jag påstår inte att jag "vet" något. Jag har aldrig påstått att jag vet något. Åter igen, läs det jag skrivit istället.

Jag hade själv ingen aning om att man ska ha gått från att "sluta snacka om etnicitet". Jag, personligen, kan tycka "Det spelar väl ingen roll vart en människa kommer ifrån, begår hen ett brott så ska hen bestraffas som alla andra". Men det är helt klart något jag ska kolla upp mer om, så tack för att du nämnde det.

Hoseok
2016-01-23 08:54
#33

#31 Du tror inte det kan ha att göra med rasismen och/eller främlingsfientligheten också? Nu spekulerar jag bara. (Så du inte kommer och påstår att jag ska tro mig "veta saker", som man tydligen gör bara för att man diskuterar och ifrågasätter något.. 😟)

Det ger ju folk en anledning att äntligen "skylla" våldsbrott och annat på någon. I detta fall, invandrare med en viss etnicitet. Äntligen kan vi skylla dåligt beteende på "någon annan som inte är som oss!" Jippie!

[Bermudas]
2016-01-23 09:01
#34

#32 du uttalar ju dig om saken med viss tvärsäkerhet så ågonstans måste du ju fått för dig att våldet inte ökar utan att det tvärtom verkar som det minskat inom vissa områden. Du avfärdar en ökningen alltså. Du påstår att du använt dig av BRÅ. Jag använde bara dina egna ord emot dig. ;-)

Annons:
[Bermudas]
2016-01-23 09:03
#35

#33 jo det tror jag kan vara anledningen. Men faktum kvarstår alltså att man mörkat. Den kraftiga överrepresentation som vi tidigare kunde få se på kan vi inte längre få se.

Hoseok
2016-01-23 09:04
#36

#34 Fast det gör jag inte. Jag är kritisk till statistiken och försöker se mönster i det.

Lestrade
2016-01-23 09:08
#37

Vi ska vara väldigt försiktiga med att anta att saker är kopplade också. Bara för att något ökat så betyder det inte att man kan slänga in vad som helst som anledning.

Som exempel:
1975 var 1 av 5000 personer diagnostiserade med autism i USA.
2009 är 1 av 110 diagnostiserade med autism. 

Samtidigt ökar antalet vaccineringar för barn.
Betyder det att vaccin är anledningen till den ökade diagnotiseringen?

(Tyvärr så finns det ju folk som tror det, men dom får vara coco för sig själva).

[Bermudas]
2016-01-23 09:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#36 Jamen så fint då ;-) Här kan du få titta lite hur det såg ut på BRÅ 2005

Hoseok
2016-01-23 09:10
#39

#38 Jag vet hur statistiken ser ut. Jag har flera gånger i tråden argumenterat för varför sådan statistik kan vara vilseledande.

Edit: Blanda inte ihop det med att jag skulle påstå att statistiken inte var sann.

[Bermudas]
2016-01-23 09:18
#40

#39 Okej;-)

Janne Nilsson
2016-01-23 12:08
#41

#39

Så statistik som visar det du tycker, är bra?
Medans den som motsäger det är vilseledande?

Du påstår att du argumenterar för det. Men du härleder aldrig dessa argument i bevisform? Kan vi hoppas på att få se några? Om du skall hitta något sådant måste du titta på vad man frågar om och se vad man missar i sin frågeställning i undersökningarna i fråga.

Att antyda att folk skulle vara mer anmälningsbenägna när det är gärningsmän med invandrarbakgrund är bara oförskämt eftersom det inte finns några bevis för det. Det enda vi kan se är att anmälningsbenägenheten minskar totalt för småbrott. Men det kan ha att göra med att polisen inte bryr sig?

Din motpart, Bermudas, däremot vet hur man påvisar sina påståenden.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Hoseok
2016-01-23 12:29
#42

#41 Jag har fortfarande aldrig sagt att statistiken som visats här (T.ex i #38) skulle vara fel. Jag har flera gånger sagt att det är skillnad på anmälda brott och brott som begås. Jag har ingen statistik på det sistnämnda.

Jag hänvisar annars till #28. Dög inte det som statistik? Isåfall, varför inte?

Jag har aldrig heller påstått att något av det jag säger skulle vara fakta. (utöver det som uppenbart är fakta, då). Som jag nämnde i #36 så försöker jag se statistiken i sin helhet, inte bara som siffror.

Hoseok
2016-01-23 12:32
#43

#41 Jag kan direktlänka till en av bilderna med statistiken om det var för jobbigt att gå in på länkarna i #28. 😴

http://staffanlandin.se/wp-content/uploads/Sk%C3%A4rmavbild-2015-08-12-kl.-15.45.26.png

Det är dock värt att notera att just denna statistik är fram till 2012, vilket också är fullt diskurterbart!

Jag tror du blandar ihop min nyfikenhet över statistiken med att jag skulle tro mig "veta" saker. Jag är mer öppen för att se statistiken än vad du verkar tro. Jag försöker inte säga hur saker och ting är. Till skillnad från andra i tråden. Jag och min "motpart" som du så fint kallade det var nog omedvetet inne på helt olika diskussioner.

Lestrade
2016-01-23 12:43
#44

#41 Kneko har ju redan länkat till statistik? Så att dra till med "Hoppas vi på att få se några?" är ju bara löjligt. Det visar ju bara att det är ni som blundar, inte Kneko, som enligt mig inte sagt emot någon som helst statistik som "motparten" visat. Det hen sagt emot är folks sätt att anta att saker är på ett sätt på grund utav en statistik som inte ens har med sagd sak att göra.

[Bermudas]
2016-01-23 12:45
#45

#42 Janne säger precis det jag försökte få fram, du drar på växlar angående statistiken när den passar dig men är pratar om"blind tro" på den när den inte passar. Hur ska du ha det? Anmälningarna ökar och du drar slutsatser kring det helt ur egen fantasi. Men du negligerar det Tino tog upp " Rättspatolog Jovan Rajs gav detta exempel ”Lasermannen sköt elva personer, varav en dog. På 30-talet skulle åtta eller nio ha avlidit, på 70-talet ungefär fem och i dag förmodligen ingen”. Det tog inte DN upp när de slog på trumman om att dödsfallen inte ökat. Och hur bortförklarar du?: "Sveriges befolkning har ökat med ca 17 procent sedan 1980. Samtidigt visar Brå att antal anmälda mordförsök, misshandel och rån mer än fördubblats. I SCBs undersökning av levnadsförhållanden har andel som uppger att de blivit utsatta för våld likaså ökat mellan 1980 och sist rapporterade år 2007. " Menar du verkligen att över en fördubbling av anmälningar om mordförsök är mest okynnesanmälningar??

Hoseok
2016-01-23 12:51
#46

#45 Ni missförstår mig fortfarande. Jag säger inte att någon statistik ni delat här är fel. Och det är kopplat till att jag själv uttrycker mig dåligt, och det ber jag absolut om ursäkt för, för jag inser det nu.

Jag ska försöka förklara, åter igen, och sjunker det fortfarande inte in efter det så lämnar jag tråden eftersom jag sagt samma sak om och om igen:

- Jag säger inte emot att anmälda brott ökat.
- Det jag säger är att man ska skilja på anmälda brott och antalet brott som begås.
- Jag har aldrig påstått att BRÅ skulle vara en "opålitlig källa" av något slag. Om det låtit som det, så har jag försagt mig och uttryckt mig dåligt.
- När jag snackar om att folk "blint" tror på statistik så menar jag att de ser siffrorna och kollar inte vad som ligger bakom det.

Jag "bortförklarar" inget. Det du skriver stämmer säkert. 

Jag "menar" inget heller gällande det utöver att jag tror att det finns mer än vad vi ser, och mindre. För mig låter det ganska logiskt att fler brott begås om det är fler personer som bor i ett samhälle. Vart de än kommer ifrån. Men det är vad jag kopplar, personligen. Jag säger inte att det ÄR så.

Taggeman
2016-01-23 12:55
#47

Här en uppdatering om händelsen! Som det börja skrivas om i tråden. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22136006.ab

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Bermudas]
2016-01-23 13:01
#48

#46 Vill du svara på min fråga? Tror du att om en över en fördubbling av anmälningar om rån, misshandel och mordförsök kommer sig av att folk okynnesanmäler?

Annons:
Hoseok
2016-01-23 13:08
#49

#48 Nej, det tror jag inte. Jag kom med ett av tusen exempel på vad anledningar kunde vara. (Och åter igen: Inte hur det är. Hur det kunde vara. Man måste vara övertydlig i denna tråd, har jag märkt).

Jag skulle kunna skriva en uppsats om varför folk födda utomlands anses begår fler brott, men har inte riktigt ork för det just nu. En annan gång kanske.

[Bermudas]
2016-01-23 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#49 Tycker du verkar rätt bra på att slingra dig. Men vi ska kanske låta tråden återgå till sitt ämne. Slänger in en grafik på anmälda brott. Var och en kan väl själv fundera. De anmälda fullbordade våldtäkterna har ökat med 1395 procent! 1975 -2014. Att det enbart skulle handla om en viss lagändring som skedde2005…. Tja det får väl bli fritt för var och en att dra en slutsats om

Hoseok
2016-01-23 13:37
#51

#50 Som jag sa tidigare: Jag uppfattade att du inte riktigt förstod vad jag faktiskt ville få fram.  Om du inte vill se det och istället tolkar det som att jag "slingrar mig" så visst. Då har vi väl helt enkelt båda en barnslig syn på diskussionen. Sover

Jag har redan erkänt att jag kan ha uttryckt mig fel och bett om ursäkt för det, men sen gjorde ett samlingsinlägg om vad jag tycker om det i alla fall jag trodde att vi diskuterade. 

Jag skulle faktiskt inte riktigt påstå att den grafen du delade nu hade något med trådens ämne att göra alls. Det hade nog varit bättre att skapa en ny tråd om det ämnet i såfall. 

Men innan jag lämnar denna tråd så vill jag ändå dela med mig om hur jag ser på det:

Kvinnor 2014 fick betydligt mer stöd än kvinnor 1975 när det kom till sexuella övergrepp. Jag har själv varit med om två våldtäkter och blivit utsatt för flera våldtäktsförsök och utnyttjaden och har därför varit i den debatten mycket. Så den statistiken är inte särskilt konstig för mig att se eftersom jag fullt ut kan förstå varför fler anmäler våldtäkter idag. Jag tror att lagförändringen gjorde väldigt mycket också. Men vill man sprida främlingsfientlig propaganda så är det självklart att man försöker haka upp sig på det. Hänvisar till #37.

Nu måste jag fokusera på studierna, har ingen större självkontroll och återkommer till denna tråd när jag ser nya inlägg, så tar bort den från listan.  PM:a om du undrar något, hejsvejs!

[Bermudas]
2016-01-23 13:48
#52

#51 Jag la mest in grafen för att illustrera att man måste dra egna slutsatser. Och det gör du! Jag tänker låta dig återgå till dina studier. Hej svejs tillbaks!

Vanja
2016-01-23 14:06
#53

Kan man inte bara agree to disagree om detta. Jag tror att ni båda misstolkar varandra och att ni inte kommer komma någon vart. 

Edit : Såg nu att jag inte var inne på min egen sajt, då är de såklart inte min plats att gå in och styra och bestämma xD

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Janne Nilsson
2016-01-23 14:13
#54

#44

Eftersom Kneko argumenterar mot annan statistik så vill jag se exempel på tillkortakommanden i de aktuella undersökningarna som ifrågasätts. Tex vilka frågor som har ställts, vilka valmöjligheter som fanns, vilken grupp som utfrågades etc. 

Det var det jag hoppades på. Som exemplet när man påstår att brottsligheten minskar när det i själva verket är våld med dödligt utgång som minskar. Och det för att det i dagsläget finns bättre vård och det är lättare att tillkalla den. Inte tillfällena har minskat. Eller tex när det gäller de ökade våldtäktsanmälningarna då begreppet ändrades till att omfatta handlingar som tidigare gick som ofredande.

Vi har det klassiska uttrycket att det finns tre lögner, lögn, förbannad lögn och statistik. Men statistik är alltid sann, problemet är att man inte frågar är vad statistiken egentligen visar och att man försäkrar sig om att man har fått med alla variabler eller åtminstone de viktigaste för att få ett resultat man kan dra slutsatser utifrån.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Bermudas]
2016-01-23 15:59
#55

#54 Det som diskussionen tydliggjorde enligt mig är att påståendet som hela tiden återkommer sen IKEA morden är att våldet har minskat. Många uttalar sig väldigt tvärsäkert om det. Men som Janne skriver: "Som exemplet när man påstår att brottsligheten minskar när det i själva verket är våld med dödligt utgång som minskar. " Vi ÄR däremot , Kneko och jag och Janne överens om att anmälningarna ökat. Tino Sandaji skriver att mellan 1980 och nu har anmälningarna för rån, misshandel och mordförsök mer än dubblerats. Vad vi inte kommer överens om är orsaken till ökningen. Kneko menar sig kunna uppge en mängd hypoteser. Jag själv tror att det är lite långsökt att tro att så många anmälningar för rån, misshandel och mordförsök skulle vara några slags falsklarm, okynnesanmälningar etc för att bortförklara ökningen.

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-24 09:12
#56

Thomas Bodström i programmet "Efterlyst".

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-26 22:43
#57

All heder åt kvinnan som ingrep.  Och tyvärr förstår jag att många är rädda för att ingripa, jag gör det inte längre heller sen jag blev misshandlad när jag ingrep. Däremot tvekar jag inte att fota, att ringa polisen eller säkerhetsvakter.

Och jag hoppas mannen ( som faktiskt inte är en man utan en ynkedom till människa)  som vad jag förstår icke är svensk medborgare får livstids portning från Sverige.  Vi har nog med brottslingar här ändå så vi behöver inte flera från andra EU länder.

[Carpinus]
2016-01-26 23:23
#58

I höstas hamnade jag mitt emellan ett gäng killar i trettonårsåldern och en medelålders man på bussen, han var invandrare precis som de, och de pucklade på varandra.  Bråket gällde att han anmärkt på att de skräpade ner med jordnötsskal på golvet på bussen. Detta skedde inte så långt från boendet där knivdråpet nu skett.

Då var det inget snack om några våldsamma ungdomsgäng på bygden, men senare har det eskalerat, och idag vet jag inte om jag vågat ingripa. Vi fick dem i alla fall av bussen med gemensamma ansträngningar, utan hjälp varken från busschauffören eller någon annan på den halvbesatta bussen.

[Carpinus]
2016-02-22 14:10
#59

#0 Så har domen fallit: "två månaders fängelse för ofredande och misshandel. Han frikändes däremot mot för försök till grov stöld."

Och den som förordar utvisning har inget för det.

Tjeja
2016-02-22 14:14
#60

🤔🤦‍♂️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2016-02-22 15:08
#61

#59 En kvinnlig tolk från Afghanistan får inte komma hit trots att hon har arbetat som tolk för svenskar och är hotad pga det. Jag har gett upp att finna logiken i dessa sammanhang, det finns ingen helt enkelt och jag tror folk är galna egentligen. Det är den enda föklaingen. Man låter mördare stanna och hjältar får inte komma. Man låter gruppvåldtäktsmän som gjort sig skyldiga till så vidriga våldtäkter att de kallats för rekordvåldtäkten i media, stanna och knappt straffas. Jag orkar inte bli upprörd längre. Det är så här i vårt land och väldigt många människor verkar tycka det är ok.

[Bermudas]
2016-02-22 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Här lägger jag in en bild på tolken, hon som nekats att få skydd här. Lite OT men jämför henne med idioten som slog mamman som den här tråden handlar om….

Annons:
Sommarek
2016-02-22 16:00
#63

#61 Jag har sagt sedan jag var liten att om man tog hur saker och ting sköttes och sedan gjorde precis tvärtom, så hade allt funkat mycket bättre…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tigerlanden
2016-02-22 16:22
#64

Jäkla psykopat, vilket äckel, sådanna människor borde få typ livstid fängelse…

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 21:16
#65

# 61 man blir ju så arg så…¤Q%# Sverige sluta gulla med flyktingar som begår brott.

[[eskils_]]
2016-02-22 22:19
#66

#59 Kräket dömdes faktiskt till fängelse två månader och utvisning därefter. 🙂 Sades i Stockholms-Rapport.

[Carpinus]
2016-02-22 22:26
#67

#66 Ja, jag kollade sändningen på deras hemsida och konstaterade detta, och det är ju positivt i så fall. Utvisningen nämns dock inte i text på  SVT Stockholms hemsida eller på Expressen som jag länkat till ovan.

[[eskils_]]
2016-02-22 22:38
#68

#67 Konstigt. Det är nog många som vill veta om samhället har vett att kasta ut sådana utländska våldsbrottslingar eller ej. Klart allmänintresse, miss av journalisterna.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 22:47
#69

# 66 tack för glädjande uppdatering.

Annons:
[Carpinus]
2016-02-22 22:54
#70

#68 Han har ju utvisats förut och snabbt återkommit, så sannolikt har inte Sverige sett honom för sista gången om han åker ut igen…

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 22:58
#71

#68 jösses…ursäkta min svenska  men va fan är fel med Sverige som släpper in honom igen?

[Carpinus]
2016-02-22 23:13
#72

#71 Han återkom  som så många andra utvisade illegalt så han blev ju inte insläppt medvetet. Men nog känns det trist med utvisningar som mest blir symboliska…

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 23:25
#73

# 72, tack för infon

¨Grattis herr Lövfen till dina "öppna-dörrars-politik"… hoppas du känner dig nöjd varje gång när en svensk medborgare blir utsatt för övergrepp av denna person.?

Låtom oss bara hoppas att det är du herr Löfven och icke någon annan oskyldig svensk medborgare som tex bara är på väg hem från sitt jobb som utsätts  för denna persons övergrepp, så kanske fattar du till slut problematiken med "noll koll" vid gränsen?

[Carpinus]
2016-02-22 23:29
#74

#73 Ja, hoppas är nog det enda vi kan göra…

[Bermudas]
2016-02-23 08:02
#75

Det var skönt att höra att han åtminstone blivit utvisad. Men många blir som sagt inte utvisade trots grövre brott än vad han gjort sig skyldig till, så faktum kvarstår. Och om några veckor drar vandringen igång igen verkar det som…så det kommer nya grupper med potentiella förövare bland sig. Yippie!!

[Carpinus]
2016-04-08 08:03
#76

"Mannen dömdes för den uppmärksammade attacken på en småbarnsmamma i Gamla stans tunnelbana.

Nu har 21-åringen avtjänat sitt straff.

Han utvisades i ett specialchartrat privatflyg - med destination Köpenhamn.

Kostnad: 80 700 kronor."---

Aftonbladet

Gissningsvis är det bara en tidsfråga innan han återkommer, till en betydligt billigare resekostnad….

Annons:
[Hayabusa]
2016-04-08 08:55
#77

#76 Ja, jösses…🤮

Upp till toppen
Annons: