Annons:
Etikettprovocerande
Läst 3692 ggr
[Carpinus]
2016-01-14 13:07

Kakburken Kommunal

Den undersökande journalistiken som väl nästan varit reserverad för Researchgruppen på senare år (med undantag av UG) har kommit till heders igen, och plötsligt börjar det grävas på den egna tomten - Aftonbladet har kommit sig för att granska LO-förbundet Kommunal.

_"Kommunal företräder lågavlönade och får in över en miljard per år i medlemsavgifter.
_

Aftonbladet inleder i dag en granskning av LO:s största förbund och kan i dag avslöja hur ledningen under några år har spekulerat med 100-tals miljoner på konferens- och krogverksamhet.

En hel del pengar har samtidigt gått till styrelseledamöters lyxresor och återkommande representation med alkohol. "Kommunal har hittills gått back med över 320 miljoner på att driva krog- och konferensverksamhet."---

Aftonbladet

"LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson är kritisk mot Kommunal efter Aftonbladets avslöjande om spritfester, porrföreställningar och fakturor som glömdes bort inom förbundet.

Han anser att det skadar förtroendet för fackföreningen.

– Det här skadar facket och stämmer inte med våra värderingar om hur vi ska agera fackligt. Det är klart att det är väldigt dåligt för oss, säger LO:s ordförande."---

Aftonbladet

  • "Det här skadar oss", säger LO:s ordförande. Vad är det som skadar - slöseriet eller att man blivit påkomna med fingrarna djupt ner i kakburken?

  • Är det troligt eller ens möjligt att LO:s ordförande inte kände till förbundets hanterande med medlemmarnas pengar och "spekulerandet med 100-tals miljoner" (citat Aftonbladet)?

  • Har ledningen, i likhet med sitt parti, varit "naiva" (och t.ex. hoppat över årsberättelser och konferensrapporter)? 

Vad tror ni? 

(Jag var själv medlem i Kommunal de sista åren av mitt arbetsliv och är nu medlem i deras pensionsförbund.)

Annons:
Janne Nilsson
2016-01-14 14:11
#1

"Vi tar fighten"? Not, men ni medlemmar får ta notan.

Dessa arbetarnas representanter tycks allt för ofta bete sig som fabrikörer och grosshandlare från förra sekelskiftet? De representerar allt facket inte borde vara.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-01-14 16:27
#2

Vår statsminister, gamle fackföreningsledaren Stefan Löfven om Kommunalhärvan: "Jag vet inte om det är pampkultur".

Källa.

Lite roligt (?) är den här notisen från samma tidning och dag:

"Stefan Löfven välkomnade på torsdagseftermiddagen de socialdemokratiska ledarna och respektive LO-ordförande från Norge, Danmark, Finland och Island till organisationen SAMAK:s årsmöte på Lidingö utanför Stockholm.

I sitt inledningstal gick statsministern hårt åt Anna Kinberg Batra och övriga borgerliga partiledare:

– Deras syfte är att få fler att sluta sig och bara tänka på sitt, och strunta i alla andra. Det är egoismens framfart."---

Expressen

Synd att han inte sa den där sista meningen till de nordiska LO-topparna angående svenska Kommunals ledning….

Maria
2016-01-14 19:20
#3

Vilken skandal

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2016-01-14 19:30
#4

Detta är oacceptabelt. Jag var själv i min ungdom medlen i kommunal och förtroendevald och var dessutom ordförande i SSU-kommunal. Hela ledningen måste avgå. De sätter sprätt på pengar vid en fest som är emr än vad en undersköterska tjänar på ett enda år.

Janne Nilsson
2016-01-14 21:53
#5

Anders Bergström avgår och får 78% av sin månadslön fram till 2018. Nära 2 miljoner kronor.

"– Jag beklagar den skada som jag åsamkat förbundet, säger Anders Bergström vid presskonferensen." säger han.

Det enda trovärdiga han kan göra är att avsäga sig sin generös fallskärm och betala tillbaka allt han mjölkat Förbundet på om han nu verkligen bryr sig.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
2016-01-15 07:05
#6

Hur stämmer detta avslöjande med teorierna om att vänsterorienterade PK-journalister försöker tysta händelser av detta slag?

Annons:
[Carpinus]
2016-01-15 08:42
#7

#6 Det stämmer jättebra! Hade man ägnat krafterna åt grävande journalistik de senaste åren på fler håll än bara runt SD så hade säkert många fler missförhållanden ha uppdagats. Istället har man suttit bekvämt tillbakalutade och låtit researchgruppen  och liknande autonoma källor svara för grävandet.

Det borde inte ha varit särskilt svårt för Aftonbladet med sin LO-anknytning att ha nosat runt på sin egen tomt långt tidigare. Nu när man inte har så mycket att komma med om SD längre verkar man ha insett att det finns annat som man också kan lägga kraft och intresse på.

Sedan finns det ytterligare en aspekt i att den förre chefredaktören inte längre styr på tidningen - kanske har det inneburit en nyvunnen frihet att titta lite närmare på vad som händer nästgårds?

Tride
2016-01-15 10:05
#8

Sossar eller moderater, pest eller kolera, bara å välja! Fabrikörer eller fackpampar - de förras gärningar var trots allt mer synliga. Pamparna hukar i buskagen o döljer sina förehavanden. Jag minns skandalerna från förra århundradets slut, och som resulterade i att sossarna äntligen förlorade makten. Vad kommer att hända nu?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[helga21]
2016-01-15 10:50
#9

Ännu mer fackpampar.

"Kommunal äger en rad fastigheter i Stockholms innerstad och delar ut paradvåningar till sina höjdare: chefer, ledande socialdemokrater och LO-toppar.
Hyrorna är låga och flera av våningarna är topprenoverade.
Andra fastighetsägare lämnar hälften av sina hyreslägenheter till bostadsförmedlingen – men Kommunal har inte släppt en enda lägenhet på 16 år."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/granskning/article22072289.ab

[helga21]
2016-01-15 11:10
#10

Och så kommer utrikesministern också och talar om att hon också fått en våning av Kommunal och att de ljugit för henne.

"Utrikesminister Margot Wallström bor i en lägenhet som tillhör fackförbundet Kommunal.

Innan hon tog emot den krävde hon garantier från fackförbundets ordförande Anneli Nordström om att Kommunal också lämnade lägenheter till den kommunala bostadskön.

– Jag fick såna garantier. Men det var lögn, säger utrikesministern nu."

http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-kommunal-ljog-om-min-lagenhet/

[Carpinus]
2016-01-15 11:29
#11

#10 Man kan ju fundera på om Wallström verkligen var så naiv att hon trodde att det här inte rörde sig om en gräddfil? TT skriver:

"– Jag hyr en lägenhet av Kommunal och när vi pratade om det fick jag besked från högsta nivå att de följer alla regler och procedurer när det gäller att lämna ut lägenheter. Och att jag absolut inte skulle gå före i deras bostadskö, och det har de ljugit om för mig, säger Wallström.

– De har gett helt oriktiga besked, och det är oacceptabelt. Det skadar mig och det skadar Kommunal. Det går inte att lita på vad de säger."

Socialdemokraters något märkliga lägenhetstransaktioner verkar vara något återkommande. Några exempel:

Freivalds

Juholt

Lundby-Wedin

Fler exempel, både om sossar och andra:

Bostadsfifflet vanligt bland svenska politiker.

[Hayabusa]
2016-01-15 11:59
#12

#11 Ja, men jösses - Wallström, vad håller du på med? Tror hon verkligen att omvärlden är helt korkad?

Tride
2016-01-15 12:17
#13

Hm. Med en mindre korkad omvärld skulle nog varken Wallström eller hennes kompisar i politiken haft en chans. 😛

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Carpinus]
2016-01-15 13:22
#14

#11  "Samtidigt kan det vara värt att påminna om att det inte är unikt att socialdemokratiska politiker får lägenhetskontrakt i fackligt ägda fastigheter.

Det har skett under lång tid och innebär att dessa politiker varken behöver köpa en egen lägenhet eller ställa sig i den vanliga bostadskön, där det idag tar cirka 13 år att få en egen bostad."

Mats Knutson, SVT

Janne Nilsson
2016-01-15 16:18
#15

Kakburken var för liten för de giriga pamparna inom facket och socialdemokratin så de byggde en egen kakfabrik för skattepegar och medlemsavgifter.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Tride
2016-01-15 19:24
#16

😡😭 Jag blir både arg och ledsen. Läser på Aftonbladet att "Margot måste ha missuppfattat." Jaha. Brist på kommunikation mellan pamp och minister? De kanske borde satsa på en kurs i kommunikation? En billig då, alltså. 😃 Enkel mat, bröd och vatten!

Jag läste om en kurs för undersköterskor, som bl.a innebar att de fick krypa över golvet. Detta vore något för höjdarna! Att krypa innan man kan gå!☝️

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

kallepudas
2016-01-16 10:26
#17

Borde bli ett slut på att facken springer sosse-ärenden för det är ju på det viset att fackets roll är att förhandla för den anställde mot arbetsgivaren & där är egentligen uppdraget utfört. Vad får facken ut av att springa & kyssa socialdemokrater i änden?

Martin
2016-01-16 11:00
#18

Många i Kommunals högre skikt har gjort bort sig fullständigt och utan att ha full insyn utan bara gått på vad som går att lösa i Aftonblaskan är ju frågan om inte hela det övre skiktet skall gå. Att som ordförande hävda att andra har haft huvudansvaret håller faktiskt inte. Jag är helt för att en ordförande inte har detaljkoll i alla delar, men de har ett ansvar att sy ihop säcken och då får man nog ha lite bättre koll än så här.

Som någon skrev; Varför köper inte välbetalda politiker sina lägenheter, även om det nu är kortvarigt och de har dubbel hyra så får de ju även (ofta, beror såklart på avstånd och uppdrag) göra avdrag för dubbelt boende. Wallström betalar t.ex. efter avdrag drygt 30 kr i månaden för sin lgh i Sthlm… (den hon nu har sagt upp och som hon fick genom Kommunal).

Allt annat än att erkänna att man förstått att det är en gräddfil är ju att dumförklara folket. Hade man trott att det var en lägenhet som man inte fick som ett privilegium kunde man ju lika gärna gått igenom de vanliga förmedlarna (där det om jag förstått det rätt är rätt långa köer…).

mvh Martin

Stallmima
2016-01-16 11:24
#19

Dessa fallskärmsavtal måste upphöra, en "vanlig" arbetare som skulle ha utfört detta skulle få sparken omedelbart. Skamligt tycker jag  😮

[helga21]
2016-01-16 12:52
#20

# 17 Två grena på samma träd som de själva säger. LO startades 1898 av SAP. De hänger ihop som ler och långhalm. Se bara på vår statsminister som är f.d metallordföranden.

Annons:
[IrritusRex]
2016-01-16 14:04
#21

Det är ju på grund av sånt här och dåligt representation som de flesta jag känner inte har något förtroende för facken och och bara är med för att dom inte får arbeta inom sina sektorer annars.

[helga21]
2016-01-16 23:50
#22

"Kommunal uppskattar att närmare 2 000 medlemmar lämnat förbundet sedan skandalen blossade upp.

Fler väntas följa de närmsta dagarna.

– Om inte ledningen avgår så lämnar jag förbundet, säger kommunalmedlemmen och undersköterskan Linda Dämfors."

http://www.expressen.se/nyheter/om-de-inte-avgar-lamnar-jag-forbundet/

[helga21]
2016-01-16 23:54
#23

"Kommunal anlitade stjärnarkitekter för att lyxrenovera förbundets representationsvåning.

I samband med ombyggnaden installerade fackförbundet även en spaanläggning med jacuzzi och bastu.

– Anledningen till det är för att kunna ha representation när man träffar förhandlingsdelegationer, säger pressekreterare Jesper Pettersson."

Så Kommunal behöver representera?

http://www.expressen.se/nyheter/lyxrenoveringen-i-kommunals-vaning/

[helga21]
2016-01-17 00:01
#24

Kommunal har varit utomlands och svirat också för medlemmarnas pengar.

http://www.expressen.se/nyheter/jag-skams-infor-medlemmarna/

[Carpinus]
2016-01-17 00:09
#25

#24 Det ser ut som en rejäl pudel från den fackliga företrädaren som "skäms inför medlemmarna", för dagen innan hade hon i en annan tidning försvarat fackpamparnas agerande och tyckt att det hela var en "vinkling av media"…

http://www.jnytt.se/forsvarar-fackpampars-agerande

Tride
2016-01-17 09:59
#26

Jag trodde fackförbund skulle tillvarata medlemmars intresse gentemot arbetsgivare. Varför äger de öht fastigheter?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

kallepudas
2016-01-17 10:01
#27

#26 Jag misstänker att dom har haft för mycket pengar och då har förbunden investerat dessa i fastigheter som sedan hyrs ut. 

Men som du påpekar så ska dom ju tillvarata medlemmars intresse och den biten verkar dom ju helt lagt åt sidan.

Annons:
Tride
2016-01-17 11:53
#28

Ingen ifrågasätter själva fastighetsinnehavet? Om de har för mkt pengar kan de ju tex sänka medlemsavgiften? Dela ut stipendier till vanligt folk - ej höjdare? Hjälp till barnfamiljer inom förbundet? En-föräldrar? Som jobbar i vården? Finns nog många bra förslag hur pengar kan användas till annat än exklusiva hyreshus, lyxkrogar o sånt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

kallepudas
2016-01-17 12:15
#29

#28 Nej vem skulle ifrågasätta det? 

Detta är ju något för vanliga människor att tänka över när dom går med i facket eller röstar på vissa partier. Har man röstat på Socialdemokraterna & är med i ett LO-fack så har man ju i stort sett accepterat detta här.

[Carpinus]
2016-01-17 13:20
#30

#11 "Huvudstadens bostadsmarknad är, i likhet med Göteborgs, en mardröm. Snittiden för att få en lägenhet i Stockholms innerstad är tretton år. Men uppenbarligen inte om man heter Margot Wallström. 

Oavsett hur man vrider och vänder på Wallströms logik måste hon ha begripit att om hon får en lägenhet av ett stort fackförbund, utan att ha köat en dag, så är det inte en lägenhet som tillhör samma utbud som stockholmarna köar till.

Det är en lägenhet i en specifik gräddfil, som hon, statsrådet, har fått till låns av ett fackförbund. 

Wallström förklarar nu att hon är "arg och besviken". Hon kan gott bespara oss teateruppvisningen. Hon är inte besviken över att Kommunal, som hon uttrycker det, agerat emot "allt vad jag står för".

Redan när hon hyrde lägenheten måste Wallström ha begripit att hon nyttjade en ordentlig genväg på den stockholmska bostadsmarknaden. Hon är besviken över att nepotismen blev påkommen, och arg för att hon rimligen måste uttrycka någon annan känsla än ånger och skam om hon ska försöka rädda sitt eget skinn."

Adam Cwejman i GP

[helga21]
2016-01-17 15:51
#31

# 25 Det är detta som hon skäms för. Inte festen i Stockholm.

"Cecilia Ljungqvist, avdelningsordförande i Kommunal Sydväst, var med på den omtalade lyxresan till London där hundratusentals kronor spenderades på mat och dryck och lyxhotell.

– Jag skäms inför medlemmarna och ber om ursäkt, det blev alldeles för mycket, säger hon till Värnamo Nyheter."

"Resan till London ordnades som en studieresa av Kommunals krogbolag Lyran Konferens för att titta på hotell och restauranger."

Så de har ett eget krogbolag också.

[Carpinus]
2016-01-17 16:10
#32

#31 Så här läste jag:

Jönköpingsnytt 14 januari
 "Något som Cecilia Ljungqvist, ordförande på Kommunal i sydväst ställer sig bakom.
- Det här är en bild som jag inte känner igen över huvud taget. När tidningen vinklat det på det här sättet låter vi som en mindre bra organisation. Förtroendevalda gör fantastiska saker varje dag och det är det som fackförbundet handlar om, säger hon.
Vad tycker du om att medlemmarna bekostar sådana här typer av fester?
- Jag kan inte säga att jag har koll på varenda krona men detta är en felaktig beskrivning av hur man brukat medlemmarnas pengar.
Men 332 807 kronor är en ganska stor summa?
- När du säger det på det viset kan det låta som mycket pengar men vi är många anställda på hela förbundskontoret och ett julbord kostar pengar. Det vet alla. Det här är årets personalfest och jag har inga synpunkter på det."
**
Värnamo Nyheter 15 januar**i
"Eftersom Cecilia Ljungqvist sitter i styrelsen för Kommunal sedan 2013 har hon också ett ansvar.
– Ja, det har jag och jag ber om ursäkt för de här felaktigheterna, säger hon.
Men det måste vara något som är fel i grunden i toppen av Kommunal, eller hur kan det bli så här?
– Det är enstaka händelser och det är mänskligt att göra misstag.
Men här handlar det ju om så mycket: spritfester och porrshower på er krog för medlemmarnas pengar, är ni inte oroliga att medlemmarna tappar förtroendet för er?
– Det är fruktansvärt och jag är jätteledsen. Jag hoppas att vi kan återskapa förtroendet."

[helga21]
2016-01-17 17:07
#33

# 32 Fast det jag länkat till i # 24 är en vistelse i London där rummen kostar 6.000 kr per st och där de dricker lyxiga viner och äter  störrom. Klicka på länken så ser du. Det är väl ett sätt att förekomma ifall de skulle börja rota i det också 😃

[helga21]
2016-01-18 15:44
#34

Så var det med detta!

"Margot Wallströms lägenhet, i fackförbundet Kommunals fastighet i centrala Stockholm, är direkt knuten till hennes tid som utrikesminister.

Det framgår av hyreskontraktet, som TT tagit del av.

Åklagare överväger att starta en förundersökning."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22107835.ab

Annons:
[helga21]
2016-01-18 15:45
#35

"Medlemmarna fortsätter begära utträde ur Kommunal.

Nu har fackförbundet förlorat 5 000 medlemmar sedan skandalerna som Aftonbladet avslöjade förra veckan.

– Siffran gäller fram till och med nu på förmiddagen, säger pressekreterare Jesper Pettersson till TT."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22108624.ab

[Carpinus]
2016-01-20 15:22
#36

Direktsänd presskonferens med Kommunals ordförande Annelie Nordström  klockan 16 i dag 20 januari. Bevakas live av bl.a. SVT Play.

[Carpinus]
2016-01-20 16:05
#37

Nordström avgår vid kongressen i maj meddelar hon.

Tride
2016-01-20 16:23
#38

Hej då.👋

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[helga21]
2016-01-20 16:30
#39

# 37 Hon kan avgå redan u tycker jag 😡

Tride
2016-01-20 18:59
#40

Hon behöver ingen fallskärm. 😛

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2016-01-20 19:31
#41

http://www.svt.se/opinion/lotta-groning-om-annelie-nordstrom-och-kommunal

Jag brukar gilla Lotta Gröning. Här ett förnuftigt inlägg.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Janne Nilsson
2016-01-20 21:34
#42

Inga fallskärmar till fifflarna!

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[helga21]
2016-01-20 23:09
#43

# 41 Förstår inte vad de fått ifrån att arbetarrörelsen skulle vare något som fifflar. Att på medlemmarnas pengar supa, resa och bo när det inte är i tjänsten. Ja det är flera som kommer att få  gå det hoppas jag.

[Carpinus]
2016-01-24 12:39
#44

#33 CL verkar tycka att det är märkligt att ingen tidning skriver om att hon faktiskt betalade en varmkorv för egna pengar under lyxresan till London…🥵

http://www.expressen.se/nyheter/ingen-skriver-att-jag-kopte-en-varmkorv/

Janne Nilsson
2016-01-24 14:01
#45

#44

Ja det vore en stor nyhet att hon faktiskt för en gångs skull betalade något ur egen portmonä? 

Janne Nilsosn

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-17 08:55
#46

LO:s vice ordförande Tomas Baudin säger sig enligt Aftonbladet vara redo för att ta över ordförandeskapet i kommunal.

Ja, bostadsfrågan är ju löst så…

[helga21]
2016-03-17 09:08
#47

# 46 Jaha ja😡

Tride
2016-03-17 14:47
#48

🥶

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Carpinus]
2016-03-31 11:06
#49

Aftonbladet: "Kommunals tidigare kassör misstänks för mutbrott".

Maria
2016-03-31 11:08
#50

Det är ju rent sorgesamt😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tride
2016-03-31 16:47
#51

suck 🥵

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[helga21]
2016-03-31 17:03
#52

Som f.d kommunalare och f.d förtroendevald inom kommunal så känner jag en "viss" ilska 😡

[helga21]
2016-04-11 23:01
#53

"Kommunals krogbolag har köpt skatterådgivning för över 100 000 kronor av den internationella revisorsjätten PwC.

Fackförbundet har under åren betalat miljonbelopp till sina revisorer och nu har revisorsnämnden öppnat ett disciplinärende mot huvudrevisorn Lena Svensson.

På torsdag kommer revisorsnämndens utredare till PwC:s kontor i Stockholm för att hämta in och granska dokumentationen kring Kommunals affärer."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22610417.ab

[Carpinus]1
2017-03-24 15:49
#54

#0 Så var det dags för nästa näve i godiset. Den visade sig tillhöra Transports ordförande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/2aApx/transports-lars-lindgren-avgar

Tride
2017-03-25 10:01
#55

😡

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: