Annons:
Etikettnyheter
Läst 2373 ggr
[Carpinus]
1/4/16, 12:43 PM

Danmark följer efter Sverige med ID-kontroller

Till följd av den skärpta svenska gränskontrollen har Danmark föga överraskande vidtagit samma åtgärder vid gränsen mot Tyskland. Den danske statsministern säger sig "inte vara glad" över det, vilket känns som dubbelmoral från ett land som utan betänkligheter skyfflat tiotusentals flyktingar vidare till Sverige medan man själva haft stränga begränsningar i sitt mottagande.

Återstår att se hur länge Tyskland i sin tur kan stå emot. Min gissning är att det kommer en tysk skärpning inom de närmaste 14 dagarna…

Annons:
Sommarek
1/4/16, 2:22 PM
#1

Perfekt. Visst är passet det första man tänker på att packa när man måste dra på grund av krig (till skillnad från barnen, kläder och pengar).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Halvdansken
1/4/16, 5:06 PM
#2

Sverige släppte också igenom folk som sa att de skulle till Norge o Finland, utan att registrera dem. Hyckleri av Sverige att gnälla över det. Plus att många andra länder gjort samma sak. De borde ju aldrig kommit så långt som till Danmark överhuvudtaget om man skulle följt Dublinöverenskomsten.
Damark tvingade ju inte folk till Sverige, det var flyktingarna själva som ville vidare, de gick tom på motorvägarna för att komma till bron. De vägrade söka asyl i danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
1/4/16, 5:09 PM
#3

#1. Ja, det borde det faktiskt vara. Om en liknande situation skulle uppstå här, så skulle jag ha en packad väska stående, och där skulle passet ligga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sommarek
1/4/16, 5:55 PM
#4

#3 Du menar alltså seriöst att ingen av dessa människor var tvugna att rafsa åt sig vad de hade och bara dra, utan att man kunde planera det som en minisemester?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Halvdansken
1/4/16, 5:59 PM
#5

Krisen och kriget kom inte över en natt. Det fanns tid att förbereda sig. De som flyr nu har levt med det här i lång tid.

Själv förbereder jag mig för eventuella kriser genom att ha extra mat hemma, sjukvårdsartiklar osv . Givetvis har man tid att ta passet med sig. Hur många extra sekunder skulle det ta för dig att hämta ditt pass och stoppa ner i väskan, eller innerfickan? I synnerhet om man visste att man skulle korsa gränser.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
1/4/16, 6:57 PM
#6

Det är inte alla som har haft pass.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sommarek
1/5/16, 7:49 AM
#7

#5 Det beror sig väl på situationen. Om det börjar regna bomber över huset hade jag nog skitit i passet oavsett vart det låg, och dragit med ungarna istället.
Sedan är, som #6 säger, pass långt ifrån en självklarhet i alla länder.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Janne Nilsson
1/5/16, 6:15 PM
#8

Fast tanken är väl att Dublin förordningen skall gälla?

Dvs om man kommer från ett säkert land som tex Danmark så ska man ha sökt asyl där. Och registreras där och få id-handlingar där?

Detta för att vi ändå vill ha koll på vilka som kommer hit, att man verkligen är flykting och att man inte söker asyl i flera länder samtidigt.

Det är ju inte så att dessa skickas tillbaka till krigshärdar utan till det land de kom ifrån.

Beträffande pass, situationen har väl inte direkt varit som 9 April direkt? Och även då när det verkligen gick över en natt var många beredda.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Devya]
1/6/16, 8:54 AM
#9

#5 För tillfället har jag inte ett giltigt pass (måste förnya det) och jag har inget id heller. Jag vet också att alla på min mammas sida har inga pass eller ens ett id eftersom de är bönder och reser aldrig.

Janne Nilsson
1/6/16, 12:36 PM
#10

#9

Hur klarar du och dina släktingar er i verkliga livet såsom läkarbesök, hämta ut paket osv? Utan någon form av ID? Jag legitimerar mig åtminstone två gånger i veckan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Devya]
1/6/16, 12:47 PM
#11

#10 De har sjukförsäkringkort såklart och det använder de för att hämta ut medicin. Alla känner alla ute på landet. Sen har de flesta i min familj givetvis körkort men det är förstås inget giltigt id i den benämningen. Du kan inte kalla ett körkort för ett id för det fungerar inte som ett riktigt id. Ingen i min familj äger ett ID-kort eller ett pass, endast körkort eller sjukförsäkringskort.

Om man ska resa till vissa länder så fungerar ju inte körkort. En gång så kunde jag inte ens åka med båten över till Sverige fast jag hade körkort, jag var tvungen att ha ett riktigt id. Jag vet ej om de gjorde ett misstag eller om det var annorlunda förr i tiden.

Med andra ord så räknar jag knappast körkort som id eftersom det är så väldigt osäkert om det lär fungera eller ej. Om du måste fly landet över till ett annat land så är det inte säkert att körkortet räcker till.

Janne Nilsson
1/6/16, 2:07 PM
#12

#11
Så vitt jag vet så fungerar den nya typen av körkort som ID. Det är i alla fall just det jag använder för att legitimera mig. Aldrig har någon nekat mig pga av körkort.
Här har de blivit så petnoga att de inte lämnar ut paket om det står Janne som mottagare då det står Jan på mitt ID.

Resor är däremot något annat och det är förmodligen därför du nekades på din båtresa. Beror givetvis även på vilket land och när det hände.

Som jag skrev i #8 så kan man givetvis söka asyl utan ID eller Pass i ett land. Men inte om man kommer från ett land som betraktas som säkert. Man skall söka asyl och registrera sig i första säkra land. Har du ingen form av ID så blir det svårare att fastställa ursprung och identitet. Och inte allt för få ljuger om det av olika skäl.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Devya]
1/6/16, 2:26 PM
#13

#12 Efter mina erfarenheter så tycker jag inte att körkort fungerar som ett id. I mitt eget land så fungerar det men inte i andra länder. Jag har upplevt alltför många problem med att ha endast körkort som id så därför litar jag inte längre på det. Jag måste passa på och förnya mitt pass innan jag ska ut och resa igen för jag reser väldigt ofta. Den här tråden fungerar som en bra påminnelse. :)

Annons:
Niklas
1/6/16, 2:37 PM
#14

Polisen om körkort som legitimation: "Inom Sverige kan du legitimera dig med pass, nationellt id-kort eller körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen, eller ett vanligt id-kort som utfärdas av Skatteverket."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
1/6/16, 2:39 PM
#15

EU-upplysningen om körkort som legitimation inom EU: "… ditt svenska körkort räknas inte som giltig identitetshandling i EU."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]
1/6/16, 3:10 PM
#16

Information på Stena Lines hemsida: "Stena Line följer den tillgängliga information som finns från Polismyndigheten när det gäller giltiga ID-handlingar som i nuläget är Pass, nationellt ID-kort av EU-standard, nordiska ID-kort och nordiska körkort. För Stena Lines kontroll av passagerarlistan på Karlskrona-Gdynia har beslut fattats att även polskt körkort är godtagbart. Barn under 18 år som reser i sällskap med förälder är undantagna id-kontroll."---

Janne Nilsson
1/6/16, 3:35 PM
#17

Fast pass gäller ju i 10 år. Oavsett hur ofta man reser?

När det gäller europeiskt bruk av svenskt körkort som ID så har det fungerat för mig i Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, England, Italien, Spanien och Grekland.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Devya]
1/6/16, 4:22 PM
#18

#17 Här där jag bor så gäller ett pass endast i fem år.

Mitt körkort fungerade inte då jag en gång skulle iväg från Finland till Sverige så det där beror helt på vem som kollar skulle jag påstå. Därför litar jag inte överhuvudtaget på att använda mitt körkort som ID.

[Devya]
1/6/16, 4:22 PM
#19

#17 Här där jag bor så gäller ett pass endast i fem år.

Mitt körkort fungerade inte då jag en gång skulle iväg från Finland till Sverige så det där beror helt på vem som kollar skulle jag påstå. Därför litar jag inte överhuvudtaget på att använda mitt körkort som ID.

Farwuq
1/7/16, 6:47 AM
#20

OT: En gång för ca blev jag haffad vid den svenska gränsen när jag var på väg hem.
Jag såg tydlig väldig osvensk ut. Men…
… jag klarade mig med att tala grov lantlig skånska. Kontrollören bara titta de på mig och vinkade mig vidare mot tullen utan ett enda ljud.
Sen att tullaren rotade genom mig hör inte hit, hon hittade inget tveksamt på mig.
Jag gick därifrån och skrattade i mjugg.

Jag har flera gånger blivit tagen för polack eller vitryss av människor som själva är där borta ifrån.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
1/7/16, 6:49 AM
#21

I dagsläget har jag full förståelse för ID-kontrollerna. De borde införas vid alla gränser inom EU, tills detta är under kontroll.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
1/10/16, 9:11 AM
#22

Sverige vill se strängare ID-kontroll vid tysk/danska gränsen.

"Den danske regering kan selv få indflydelse på, hvor længe svenskerne vil opretholde en stram grænsekontrol i Øresundsregionen.

Hvis Danmark vælger at udforme en skarpere udgave af grænsekontrollen ved den dansk-tyske grænse mod syd, så den reelt bremser trafikken for asylansøgere til Sverige, vil det have betydning for, hvor længe Sverige vil opretholde grænsekontrollen langs Øresund. Det siger den svenske justitsminister Morgan Johansson (S).

»Jo mere effektiv kontrollen er mellem Danmark og Tyskland, desto mindre er risikoen for, at vi får store problemer mellem Danmark og Sverige, hvis vi hæver kontrollen«, siger ministeren", enligt danska Politiken.

[Carpinus]
1/14/16, 11:35 AM
#23

Facit av de första tio dagarnas gränskontroll mellan Tyskland och Danmark: 31000 personer kontrollerades, 200 avvisades, drygt 30 personer misstänks för människosmuggling.

Den danska regeringen har beslutat förlänga kontrollerna ytterligare tjugo dagar.

Källa

[Carpinus]1
4/13/17, 7:28 AM
#24

Danmarks utlännings- och integrationsminister Inger Stöjberg varnar enligt Jyllands-Posten för att Danmark kan tvingas att införa gränskontroller mot Sverige med anledning att det stora antalet människor som uppehåller sig illegalt i Sverige och att det inte kan uteslutas att de även kan söka sig till Danmark.

Källa

Honestyisdead
4/25/17, 6:26 PM
#25

#17 Pass gäller fem år numer.

Upp till toppen
Annons: