Annons:
Etikettnyheter
Läst 1528 ggr
Magi-cat
2015-12-03 08:42

1870-talshus rivs i Stockholm

När har man rivit tillräckligt?

Ett hus från 1870-talet ska rivas i Stockholm för att ge plats åt ett modernt kontorshus.

V och Mp bytte fot under processens gång och är nu för rivning.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stockholm-sager-ja-till-att-riva-1870-talshuset-pa-ostermalm/aRKolb!AQ@05egnvM1mhTM6YN2TJg/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Moon Light]
2015-12-03 14:59
#1

Men är dom inte klok eller 😮bevara dom gamla fina byggnaderna istället,rusta upp och använd nåt som ser både snyggt ut och har stil till skillnad från det moderna,så himla tragiskt 😕

tarantass
2015-12-03 16:50
#2

När man har rivit tillräckligt? När ingenting är kvar. Så länge vi har kvar nuvarande parasitära kultur som bygger på ständig tillväxt och enbart materiella värden är det bara en tidsfråga.

Till det bidrar också det psykologiska att varje ny generation uppfattar den miljö de växer upp med som normaltillståndet, så att oavsett hur få hus som finns kvar från en viss period kommer den alltid att tycka det är så många att några kan rivas.

Särskilt med tanke på att folk tydligen har behov av att sätta just sina avtryck i miljön även om det är uppenbart att de inte kan den konsten lika bra som en del som gick före dem (och där finns mycket att säga om hur arkitektutbildningarna och hela samhället har sänkt eller lagt ner de estetiska ambitionerna).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Fia81
2015-12-03 16:51
#3

Tragiskt 😮

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

[NeferNefer]
2015-12-03 18:30
#4

Fullständigt vansinne … 😕

Kille77a
2015-12-03 19:45
#5

Riv hela skiten

Tarotstollan
2015-12-04 01:08
#6

Huset är ju jättefint, kan de inte restaurera det istället! Idioter!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
2015-12-04 08:02
#7

Det är så sorgligt….

Och så är det en panisk förskräckelse att betraktas som bakåtsträvare och någon som håller emot förändringar. Alla måste sträva till expansion, större, vräkigare, vräkigast…(Och nya arenor måste vi ha överallt.)

De tror staden blir "attraktiv" på det sättet, vad som nu menas med det.

Så står vi där med städer där alla centra ser likadana ut, vart man än kommer i landet. Kul.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-12-04 08:31
#8

Nya stora arenor och nya stora köpcenter med exakt samma affärer i som i alla andra … 😕

Magi-cat
2015-12-04 08:33
#9

#8 Visst, business som livsstil.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fillifjonkan60
2015-12-04 08:42
#10

Trist! Huset ser ju fint ut på utsidan iaf. Det är väl bättre att renovera,


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Linnea
2016-01-08 21:56
#11

Har dom inte lärt sig av historien? 60-talet var ju förskräckligt i detta avseende.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tarantass
2016-01-08 23:51
#12

#11: lärt sig av historien? Tvärtom. 60-talet är ju inne igen.

Inte enda orsaken förstås, men en av dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Emo
2016-01-09 06:21
#13

Det kan ju vara en fråga om ekonomi. Det blir antagligen för dyrt att renovera för att få det användbart för ägarens behov.
Jag har själv ett hus från 1800-talet. Det är för dyrt för mig att renovera det och tyvärr har jag inte heller råd att riva det, så problemet överlåter jag till kommande generationer, som nu är så vanligt med problem i det här landet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Linnea
2016-01-09 12:20
#14

#13 Såna problem ister främst när man inte renoverat i tid. Det blir ju inte billigare för att man väntar. Ibland känns det som att folk låter bli att renovera för att sen kunna säga att det är för dyrt och det blir billigare att bygga nytt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: