Annons:
Etikettnyheter
Läst 1987 ggr
tlover
2015-11-23 21:18

"Ny resistens skrämmer forskarna"

En ny gen i bakterier har hittats som är resistent mot den sista gruppen av antibiotika som man kunnat använda mot multiresistenta bakterier tidigare.

Den finns än så länge endast i södra Kina men är av en typ som lätt kan spridas snabbt om vi har otur.

Är du orolig för de ökade resistenta bakterierna?

l'm back

Annons:
tlover
2015-11-23 21:28
#1

Jag själv är då betydligt mer rädd för detta än IS tex (inte för att jag är rädd för IS men det ligger ju i tiden). Jag har ju själv behövt antibiotika en gång (efter ett akut kejsarsnitt).

Att folk ska riskera att dö av ett skrapsår eller inte kan opereras är läskigt, som tur är så är vi inte där, än.

l'm back

Record
2015-11-23 21:51
#2

Forskare har jag inget förtroende för. 😃

    http://matfrisk.com/2015/11/23/kor-som-ska-ata-gras/

tarantass
2015-11-23 23:31
#3

#0 och #1: ja, det här är riktigt allvarliga saker. Som vi dessutom hade kunnat undvika. Om vi hade varit en annan art, som inte hade behövt vara bättre på forskning, bara på "sunt förnuft".

#2: om inte forskare ska lösa det här så vet inte jag vilka. Du levde inte i tiden före antibiotika, då varje vanlig förkylning var en livsfara,  då barn dog som flugor bland annat på grund av sådant, och du är inte heller insatt i vad forskning är. Det finns ingen mänsklig verksamhet som har utvecklat så effektiva metoder för att gardera sig mot att ha fel och rätta sig när man ändå har fel. Det innebär inte att den alltid lyckas med det. Det finns alltid brister även i de bästa metoder och framför allt finns det brister hos de människor som ska använda dem och betala för dem. Men som oftast gäller det att kunna se att valet står mellan flera dåliga alternativ och att då kunna välja det minst dåliga.

Beträffande kor som ska äta gräs: de har under lång tid utfodrats med annat också, bland annat för att så få kor som möjligt ska ge så mycket mjölk som möjligt. Det är länge sedan det fanns betesmark nog för kor som är sådana de var, säg, runt år 1900, eller konsumenter som vill betala de matpriser vi får med sådana kor. (Och så har vi problemet att de fiser en massa metan.) På vägen därifrån till nu har vi helt säkert gjort en massa allvarliga fel, men frågan är ändå inte så enkel som den kan se ut.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-11-24 07:19
#4

Vi har en tråd om den allvarliga frågan om antibiotikaresistens och vad det innebär på Oförklarade Fenomen:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/538191cace12c4266e00085f-antibiotikaresistens-ett-hot?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-11-24 08:40
#5

#3: Har antibiotika fungerat mot vanliga förkylningar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2015-11-24 08:48
#6

#5 Nej. Men mot en tidigare fruktad komplikation som lunginflammation.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2015-11-24 09:21
#7

#6: Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tarantass
2015-11-24 17:54
#8

#5: som #6 skriver. Bakteriella komplikationer var svåra att utesluta och antibiotika spelade en viktig roll i att inte bara bota dem utan också minska den allmänna risken för dem.

För att vara på den säkra sidan har man sedan fortsatt ge antibiotika i förebyggande syfte eller för att lugna patienterna – vilket har bidragit till den resistens vi ser nu.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kamera0710
2015-11-26 15:33
#9

#5 Förkylning beror på ett virus och på virus biter inte antibiotika.

tlover
2015-12-10 17:27
Upp till toppen
Annons: