Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 2296 ggr
[Carpinus]
2015-11-22 09:04

SIFO: välgörenhet årets julklapp

Först på tisdag publiceras vad som blir "årets julklapp 2015", men SIFO  har redan kollat vad folket tycker. News55 skriver:

 "Enligt en Sifo-undersökning blir årets julklapp en donation till välgörenhet.

Nästan varannan svensk, 47 procent, vill att julklappen ska vara en gåva, för att exempelvis hjälpa människor på flykt. Enligt undersökningen vill fler kvinnor än män detta."

Är ni inne på samma linje?

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-22 09:19
#1

Vet inte, men jag ska lämna blod den 28/12 kl 09.00 så det passar väl bra i så fall. Plus att vi "får" en rejäl marginalskatt fr o m 1/1-2016.

Åsa S
2015-11-22 10:08
#2

Nej jag tycker inte det är ok ge välgörenhet i julklapp ifall man inte är 100% säker på att mottagaren uppskattar det. Tycker det är ett hån när företag ger sina anställda sånt i julklapp, det kan finnas Medarbetare på arbetsplatsen som inte har några vänner/anhöriga och för dem kan en julklapp från företaget betyda väldigt mycket för det kan vara enda julklappen de får, och att då få ett meddelande att vi har skänkt din julklapp till nån annan kan vara som ett slag i ansiktet. (Extra stort hån blir det även ifall man vet att ledningen gett sig själva löneökningar mm. medans personalen inte fått nått inte ens en julklapp för den har man skänkt till nån välgörenhet)

majvi
2015-11-22 17:47
#3

Det går att kombinera, det finns t.ex kvinnogrupper som tillverkar  tvålar, armband m.m.Handlar man från dem får de det bättre.Det finns andra som också tillverkar saker och man kan köpa det i en butik i Sverige

http://www.fairtradeshop.se/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Zachapacka]
2015-11-22 21:05
#4

Jag tycker verkligen att de är en bra idé. 

De flesta julklappar man får används ändå inte och pengarna kunde ha spenderats bättre. 

Om man ger bort en donation till välgörenhet så får man ju fortfarande "ge" något till någon vilket känns bra och personen behöver inte få något "onödigt". Dessutom finns de ju så många olika organisationer att skänka pengar till och man får ju välja en organisation som man tror att mottagaren gillar.

penke
2015-11-22 21:08
#5

nu gillar/fattar jag mer, den ..signaturen :
    Jag tror mer på UFO än SIFO.

Det är snudd hånfullt, lika så de som slår sig för bröstet o säger att Sverige är rikt,
 när det finns fler än vi tror runt om oss,
som har svårt att få ihop  julen, med både mat,
och nån julklapp till ungarna

tanke/tips..ge inte insamlad peng, till röda korsets administration
fråga tex. "din" skol-sköterska om h*n är av den rätta sorten
 om h*n vet vart det behövs..

   penke

Mirinda
2015-11-22 23:48
#6

Äntligen en vettig årets julklapp!👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
LinaLj
2015-11-23 16:12
#7

Jag ger alltid ett bidrag i min mammas namn till cancerfonden varje jul. Nu får hon ju annat i julklapp också, men jag tycker det är en fin tradition.

På jobbet har chefen börjat köra med att alla får skriva på en lista där de berättar vilken välgörenhetsorganisation man vill stödja och så sätter företaget in 500 kr på den organisationen man har valt. På det sättet slipper man diskussionen om att inte alla vill stödja samma organisation.

Spöket
2015-11-24 02:18
#8

Jag skulle aldrig ge pengar till välgörenhet som en julklapp. Om jag inte vet vad jag ska köpa så brukar jag ge pengar ( till yngre personer). Vuxna behöver inga julklappar, det är roligare att träffas och dricka glögg eller över en bit mat. Ge pengar till välgörenhet och dyl kan man göra när som helst annars. Världsnaturfonden brukar få en slant varje månad och det har de fått sen början på 90-talet. Sea shepherd har jag fått upp ögonen för men ska kolla upp den organisationen mer noga men det lutar nog att jag kommer att ge dem en slant också :)

Multi vad?

[Carpinus]
2015-11-24 08:02
#9

#0 Den "officiella" Årets julklapp 2015 blev dock något så prosaiskt som en robotdammsugare

Marr
2015-11-24 09:40
#10

Man önskar ju att man hade mer pengar i dessa tider. Så alla kunde ha rätt till en klapp & mätt mage & tak över huvet. Nu vet jag en person i min närhet som har det hemskt besvärligt med försörjningen & att ha mat i kylen. Väljer att försöka hjälpa denna person i jul och sitter nu & funderar på vad jag kan spara in på. Vill att några timmar denna jul kan lätta lite på bekymmer för h*n.

Prylar vad ska vi ha prylar till som inte används? En sak som hamnar i ett skåp…vi är ju helt galna i prylar! Jag behöver då inga mer grejer så skänk gärna bort bråten för min egen del. Finns säkert fler som skulle kunna tänka sig avvara denna julgåva från sitt företag, till välgörande ändamål. Trivs också bäst med lite gott sällskap & tända ljus.

Blir ledsen när många blir så medvetna om sin ensamhet eller fattigdom då Jularna kommer. Även här i Sverige finns ju tyvärr fattigdom. Gör ont i hjärtat när familjer går med sina överfulla varuhusvagnar, sen kommer en ensam man/kvinna med lilla korgen med 4 prinskorvar av billigaste sorten & 1 tub bruna bönor. Står i kassan och letar mynt i lilla börsen.

Förra jultiden lade jag en 10 till en farbror i kassan före mig som inte hade pengar så det räckte till hans få varor. Han blev så rörd att jag fick hjälpa honom stoppa ner varorna i kassen. Satt hemma på julafton och tänkte på honom. Lilla farbrorn!❤️

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Carpinus]
2015-11-24 11:45
#12

#11 Som sagt i #9.

Zpookey
2015-11-24 11:56
#13

#12
Japp…såg det.

Annons:
Mirinda
2015-11-25 01:08
#14

#10 Ett stort fång med rosor till dig Marr! 🌺 

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg. Du har fattat vad medmänsklighet är och omsätter det i praktiken. Det behövs inte stora summor för att kunna hjälpa - men det behövs stora hjärtan för att vilja ge.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Marr
2015-11-25 07:09
#15

Tack Mirinda…jag tror & önskar vi är ganska många trots allt som känner så här. 🙂

En blick & ett hej, några snälla ord, en hjälpande hand kan också vara en tröst & en välgörenhet om man inga pengar el gåvor har att skänka. Det gör ont i mig när en del är både ensamma och tomma i magen. Fast vänlig kan man vara & det kan glädja mer än man tror.

Någon kan få må lite bättre en stund & ska jag vara egoistisk så mår jag också bra av att få ett leende, att se när glädje & tacksamhet sprids i  ansiktet på den man ägnar ett par minuter åt. Vare sig man har en gåva eller bara "bryr sig om" en liten stund.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Carpinus]
2015-12-02 11:08
#16

_"Julen är hjälporganisationernas högsäsong. I december skänker svenskarna som mest. Och i en ny undersökning från Sveriges Annonsörer säger 68 procent av de tillfrågade att de kan tänka sig att skänka pengar i stället för att köpa julklappar."---

"Svenskarnas gåvor till välgörande ändamål ökar i kronor räknat, men ligger stilla i förhållande till våra inkomster. Gåvorna motsvarar cirka 0,3 procent av den sammanlagda konsumtionen.
Och förra gången Sveriges Annonsörer genomförde undersökningen var det faktiskt fler, 72 procent av de tillfrågade, som kunde tänka sig att välja välgörenhet framför julklappar."_

TT

OlgaMaria
2015-12-02 13:15
#17

I min familj hade vi ett förslag om att tillsammans skänka något till välgörenhet istället för att ge julklappar det året. Alla gillade inte idéen så vi skippade det men det hade känts jättebra för mig - men det ska ju liksom vara en gemensam överenskommelse ifall det ska kännas bra.

Jag ger ganska mycket pengar till välgörenhet året om så att ge välgörenhet i present till andra känns lite konstigt, men i princip är det kanske ändå det jag gör. Vi har nämligen slutat ge julklappar till varandra i min större familj och i min mans familj har vi reducerat det väldigt mycket. Så utgifterna för julklappar har ju minskat massor, och utrymmet att ge pengar till välgörenhet blir ju därmed större. Det känns bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: