Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2690 ggr
Skorpion76
11/20/15, 6:29 AM

Sjuka modeller!

I en tråd här bredvid pratas det om att köttet som vi äter kommer ifrån djur som plågas ihjäl och att de finns till för vår skull, men det får mig att tänka på en annan sak som är minst lika illa. Modellagenturer raggar upp unga tjejer utanför anorexiakliniker för att få tag på tjejer som är tillräckligt smala för att fungera som modeller. Det är för sjutton minst lika illa!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Terra Australis
11/20/15, 7:06 AM
#1

Numera ser man modeller på reklambaden som är allt annat än slanka.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Skorpion76
11/20/15, 7:12 AM
#2

Det pågår en ständig debatt om att bojkotta de sjukligt smala modellerna.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Terra Australis
11/20/15, 7:19 AM
#3

Så nu ska vi mobba de som är magra?

Vart f*n är detta land på väg?

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Skorpion76
11/20/15, 7:24 AM
#4

#3 Nej, inte alls! Bojkotten av de sjukligt smala modellerna syftar till att inte mata den onda vargen! Det betyder att vi inte ska stödja idealet att tjejer måste vara smala som stickor för att duga som modeller!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Farwuq
11/20/15, 11:29 AM
#5

Modellande handlar om att tjäna pengar.
Så länge slankt säljer så länge kommer modellerna att vara slanka.
Det är också som så att många klädköpare hellre associerar sig med slanka.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
11/20/15, 4:01 PM
#6

#5 Även om du har helt rätt i det du säger låter det inte klokt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Javix
11/20/15, 8:32 PM
#7

Jag tycker att det är synd att det knappt finns några plus-size män modeller också. :/


[LoveUnite]1
11/20/15, 11:26 PM
#8

Det är banne mig inte lika illa som att tortera ett djur!

Men ja, det är dåligt av dem att göra sådant och ha magra alltså sjukt magra kvinnor som modeller för det sätter en standard för unga tjejer att sträva efter och killar ser det som så ska kvinnor se ut.

Nej ush, tillbaka med friska kurviga kvinnor!

Skorpion76
11/21/15, 8:07 AM
#9

#8 Exakt! Kvinnor med former är snyggt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Valkyrija
11/21/15, 4:34 PM
#10

För ett tag sedan såg jag en reklam av Dressmann där modellerna alla va i olika storlekar och "modeller". ÄLSKAR den reklamen. Mer sånt. Hatar hur vi matas med att man måste vara smal för att duga. Inte undra på att folk svälter ihjäl sig… Fruktansvärt :(

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Daisy-Moa-Elsa]
11/21/15, 4:43 PM
#11

#10 sett den reklamen med och tänkte då härligt med normala människor

Hoppas fler inom kvinnoreklamen återger naturliga kvinnor.  Jag är inte dummare än att jag förstår att klädföretagen vill sälja sina kläder, men om jag går in I provrummet och provar den här läckra saken som modellen på 1,75-1,80 å 40-kg plus visade… hur stor tror ni sannolikheten är att jag kommer gå till kassan med detta plagg?

[Thiah]
11/21/15, 6:45 PM
#12

Jag är för att allas kroppar accepteras. Är otroligt smal själv och hatar hur folk direkt antar att jag är sjuk. Olika sorters kroppar finns och dom är ALLA lika fina!

Skorpion76
11/21/15, 7:27 PM
#13

#10, #11 och #12 Håller med er alla tre. Har du någon länk till reklamen, #10?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Farwuq
11/22/15, 10:48 AM
#14

Min dotter har varit modell, hon är slank av naturen och har inte svultit sig.
Det vore väldigt synd att peka finger åt henne för att hon lång och slank.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
11/22/15, 4:39 PM
#15

#14 Då har hon haft en väldig tur! Om det verkligen är så är det bara att säga grattis! Självklart ska ingen peka finger åt henne, men det gör jag egentligen inte heller. Däremot är det sjukt att många tjejer hinner banta ner sig så pass hårt att de utvecklar anorexia för att kunna bli modeller. Sedan finns det tjejer som har det omvända problemet. De ser anorektiska ut och skulle offra hela sina liv för att gå upp i vikt och väga normalt. De får gång på gång höra att människor i deras omgivning tror att de har anorexia när de inte alls har det. Själva säger de att de äter som hästar, men trots det går de inte upp det minsta lilla i vikt!  

I ett gammalt nummer av Veckorevyn åkte Kicki Norman (tidningens reporter) på tjejcharter med Carolina Gynning.  Där berättar hon att hon tycker att det är tråkigt att tjejer ska får bilden av att man måste vara smal som en sticka för att kunna lyckas i livet. Hon berättar också att de som söker in till att bli modeller kan få höra att de inte ser riktigt bra ut och att det verkligen är hemskt! Tänk dig en tjej som har kämpat som Fahrenheit och verkligen gjort allt som står i hennes makt för att söka in och sedan duger hon inte! Jaha, tack för den snytingen!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Zachapacka]
11/22/15, 9:19 PM
#16

#8Nej ush, tillbaka med friska kurviga kvinnor!

Jag förstår vad du menar men nej. Jag är smal och platt som en planka, inget jag har valt utan jag har alltid vart så här även om de var värre när jag var yngre. Jag har alltid fått höra att jag borde "ta en extra portion" och fått frågan om jag har anerioxia. 

Men jag har fan ingen aneroxia, jag kan äta massor utan att de påverkar min vikt i någon större skala. Bara för att jag är smal och inte har några kurvor så är jag inte sjuk! 

Självklart är alla olika och jag tycker verkligen att man ska många olika människor som modeller, alla måste inte va blonda, långa, smala och ljushyade. 

Dock tror att de är viktigare att sluta redigera alla bilder så mycket. Ni anar inte hur mycket redigerade bilderna är i reklamen som vi ser varje dag. Jag tror det påverkar mycket mer.

Terra Australis
11/23/15, 9:39 AM
#17

Jag är själv väldigt mager, och har alltid varit det; jag spar inte på maten det minsta.
Ge f*n i hetsjakt på magra människor, vi är skapta så och låt och få finnas.
Det är ju rena apartheid ni förespråkar; sluta att försöka att utesluta oss i kataloger, reklam, m.m.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Skorpion76
11/23/15, 10:13 AM
#18

#16 och #17 Det skulle vara snyggt med mörkhyade modeller som är lite kurviga, men sådana modeller ser man nästan aldrig. Eller mörka skyltdockor! Om det fanns fler märka modeller och fler mörka skyltdockor skulle de inte verka lik spännande att se ner på mörkhyade!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Terra Australis
11/23/15, 10:19 AM
#19

Mörka skyltdockor har jag sett flera gånger, det är bara att bege sig till en civiliserad stad.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

ElisabethB
11/23/15, 1:09 PM
#20

Jag som är naturligt slank tycker att ts verkar dra alla smala över en kam.. Smal=anorektiker Och förresten - vad är normal vikt nu när folk blir tjockare för varje år? Se bara på USA.. Man kan vara 170 cm lång och väga 55 kg med en sund vikt - är det för smalt?

TS Vad är poängen att se ner på oss smala, smarta individer?

Slutligen vill jag säga till dig att smal inte automatiskt betyder sjuk/har ätstörning…

#16 Även jag har fått frågan om jag har anorexia… Svar på om jag har det är NEJ, verkligen INTE!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Farwuq
11/23/15, 2:18 PM
#21

Jag förstår verkligen varför folk blir irriterade här i tråden.

Jag som är en gammal uv, kommer i håg hur det var för ca 40 år sedan. Då försökte de stora katalog företagen som fanns i Borås att ett år ha modeller av "lite större storlekar". De varade bara en säsong. Troligen sjönk försäljningen märkbart.  

Som jag sade i #5: "Det är också som så att många klädköpare hellre associerar sig med slanka."

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
11/23/15, 3:33 PM
#22

#20 Åter igen vill jag säga ett stort grattis till er som är naturligt slanka och lever ett sunt liv. Det är inte meningen att peka på att alla som är smala har anorexia, men när agenturer raggar utanför anorexiaklinker och hela tiden  sprider budskapet att bara den som är riktigt smal är också den som har rätt att bli modell är det fel någonstans!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

ElisabethB
11/23/15, 6:31 PM
#23

#20 Att inte alla kan bli modeller är en självklarhet! Det finns inget yrke där precis alla som vill ha ett jobb får det.. Det är inte vem som helst som kan bli pulverlackerare, truckförare, sjuksköterska, läkare, präst, butiksbiträde för att nämna några.

Modell är dessutom ett yrke där ditt utseende ska tilltala andra. Hur många blir frestade av att köpa en klänning om modeller har t.ex. psoriasis över hela kroppen?

Det som utseendemässigt attraherar är det som modellagenturerna tittar efter och jag kan inte se att det skulle vara vackrare eller sundare med en person på 200 kg (ja, det finns faktiskt såna). Nej, jag tror inte på att en anorektiker får jobb som modell, helt enkelt därför att anorektiker mår ofta för dåligt och är för smala för att ha en chans som modeller. Jag ser däremot inget fel i att en person som haft någon ätstörning får jobb som modell. För att vara anorektiker ska du bl.a. ha 20% undervikt räknat på BMI, en person som är ca 170 cm lång får alltså väga max 40-45 kg enkelt uttryckt… Du ska dessutom ha en överdriven rädsla för att gå upp i vikt, du får inte ha mens och något kriterie till som jag inte kommer på just nu..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Aleya
11/24/15, 6:06 PM
#24

Finns ju agentur som tar emot folk med handikapp exempelvis. Amputerade eller dom med cp-skada. Så alla modeller är inte pinnsmala och "perfekta". Så för din skull så sluta dra allt över en kam.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tarantass
11/24/15, 7:19 PM
#25

Alla modeller är inte pinnsmala eller "perfekta", men de pinnsmala och fotoshoppade dominerar. Stort. Både i annonserna och i ungdomars (och många andras) föreställning om hur man "ska" se ut. Allt annat ses som undantag, inklusive de som ser ut som folk mest. I praktiken: man kör litet sådant som alibi för att sedan kunna fortsätta dra åt de anorektiska tumskruvarna.

Det måste kunna diskuteras utan att tas som angrepp på dem som faktiskt är anorektiska eller ovanligt smala ändå. (Och förresten, vad är det rådande idealet annat än ett enda stort angrepp på dem som inte är det?) Ingen ska behöva bli trakasserad för hur hen ser ut, naturligt eller förvärvat. Inte ens av någon kall eller korttänkt typ som anser sig ha rätt att racka ner på någon bara för att hen inte förstår personen.

Sedan är det frågan om det är skönhet modediktatorerna är intresserade av.

För det första är skönhet ett relativt begrepp. Hur svårt det än kan vara att fatta för den som är spiksäker på att hela mänskligheten måste tycka likadant som man själv. Det har bevisligen rått väldigt olika skönhetsideal i olika tider och folkgrupper och råder i viss mån än idag trots den likriktningens våta filt Västerlandet kväver resten av världen i.

För det andra medgav en del av dem redan för årtionden sedan att (citerar fritt ur minnet) "det är klädgalgar vi vill ha. Folk med figurer som kläderna hänger fritt  från" och "det är ju bara dumt att tro att det är figurens skönhet som är det viktiga när det gäller att visa kläder".

Tyvärr såg jag dem inte då och har inte sett dem sedan dess ta ansvar för det de har vetat hela tiden (och bättre än de flesta): att det inte är så det fungerar i verkligheten. Utan att oavsett vad de menar med sina "galgkroppar" kommer folk att anamma dem som skönhetsideal.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Skorpion76
11/25/15, 6:44 AM
#26

#24 Jag läste ett reportage en gång om en tjej som var cp-skadad och modell och frågan man ställde sig i det reportaget var om det var rätt att hänga ut handikappade personer som modeller. I samma reportage visade man även att psykiskt utvecklingsstörda barn användes som modeller.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Aleya
11/25/15, 8:18 AM
#27

#26 hänga ut? Det är ju valfritt. Men jag menar att det finns andra modeller än det du påstår

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
ElisabethB
11/25/15, 9:01 AM
#28

#26 Intressant att du skriver hänga ut… Hon har väl valt att bli modell? Det är minst lika fel som du gör att hänga ut smala personer som anorektiker! Det är inte nödvändigtvis något man valt att vara smal! Du hänger ju själv ut smala personer som modeller och/eller anorektiker - är det mera rätt enligt din moral?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Farwuq
11/25/15, 1:21 PM
#29

Man blir lätt trött på alla dessa fördomar om modellyrket.
😕

Anorektiker, jo jag tackar.

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
11/28/15, 10:23 AM
#30

Intressant frågeställning. Vilken målgrupp vänder sig diverse modemagasin och TV-program som "Top Model" sig till?

 "Kvinnor tycker att andra kvinnor är vackra och det finns undersökningar som visar att reklam med vackra kvinnor i första hand vänder sig till kvinnor." 

(Katerina Janouch)

Skorpion76
11/28/15, 1:33 PM
#31

För att en kvinna ska vara vacker i mina ögon ska hon ha lite former. Jag skulle varken vilja sträva efter att själv se ut som en sticka eller vara ihop med en kvinna som såg ut så.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Hayabusa]
11/28/15, 2:58 PM
#32

#31 För mig är personligheten viktigast. Ett trevligt & sympatiskt beteende samt ordnad ekonomi (OBS! Inte det samma som rik).

ElisabethB
11/28/15, 4:39 PM
#33

#32 Håller med! Det är ju personligheten som är viktigast..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Farwuq
11/28/15, 6:03 PM
#34

Personligheten är A och O.

Men problemet som uppenbaras här i tråden är de som hänger upp sig på midjemåttet, och att dessa individer klankar ner på de i bland oss som är magra.

De menar att de är en dålig förebild för kvinnor/män av alla åldrar.

Vilket är en märklig människosyn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
tarantass
11/28/15, 6:11 PM
#35

#34 m.fl.: rätt bra gjort att inte se att vissa kroppsbyggnader premieras på andras bekostnad (gäller även film osv.) eller inte höra skillnaden mellan vikt- och kroppsbyggnadshetsen bland folk (framför allt kvinnor) i alla åldrar, men framför allt yngre inklusive ännu växande, och sund omsorg om sin hälsa.

Att ställa det mot personlighet är ungefär lika logiskt som att ställa bra väggar mot bra tak i ett hus.

Förresten kan det diskuteras även hur folks "personligheter" utnyttjas och vilka som får komma fram.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Farwuq
11/28/15, 6:56 PM
#36

Är det fel att premiera de som rör på sig ute i naturen och/eller går på gym en à två gånger i veckan? Svar nej.

Jag läste nu i veckan en tidskrift från universitetet här i staden, det röde sig om diabetes typ-2. Där överviktiga är rikligt överrepresenterade.
Jag ser det som sunt hälsosamt att hålla sig till en tillräcklig men inte för riklig diet - redan i unga år. Resultatet vid långvarig överkonsumtion av livsmedel är förödande för hälsan och självbilden.

En sund själ, i en sund kropp, det är något att eftersträva för var och en av oss.

Att det bara är de unga som tränar hårt, motsägs av besökarna på mitt gym. Där allt från unga studenter till riktig gamla - över 80år - kvinnor som män, som samsas om maskinerna.

Är man nöjd med sin kropp blir man ofta på bättre humör och får ett bättre självförtroende,  det stiger med framgångarna. Dessa människor slipper då en massa antidepressiva och andra skadliga medicinska substanser.

Att ha slanka förebilder är nog till syvende och sist bättre än överviktiga dito.
Vad som ska betraktas som - normalt- skiljer sig väldeliga från individ till individ.

Som du vet premieras även muskulösa män i media, och detta helt utan några gälla ramaskri. Det talas inte om detta, även om gymmen är fulla av tränande män i alla de åldrar; män som försöker omvandla fett till muskler.

För mig som själv är allvarligt kroniskt sjuk, är gym och en våg som klättrar åt rätt håll, en mycket viktig faktor. Dels för min självbild och dels för min fortsatta existens som en fysisk människa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElisabethB
11/28/15, 7:11 PM
#37

Att leva sunt är något som bör premieras på alla arbetsplatser.. En person som håller på med hälsosam träning och kost mår bättre både fysiskt och psykiskt - detta är positivt och inte negativt. Man orkar mer, har lägre sjukfrånvaro och så vidare.

Där jag tränar finns det personer från unga tonåringar till personer över 95 år (ja, de har själva berättat att de är nästan 100 år).

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Farwuq
11/28/15, 7:15 PM
#38

#37 Så skönt att höra.
Det värsta för hälsan är att bli en soffpotatis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tarantass
11/28/15, 7:37 PM
#39

#36: det är inte alls det jag eller andra skriver om. Du verkar verkligen inte veta någonting om det tråden handlar om.  Och uppenbarligen finns det fler som inte gör det.  Inte heller om könsobalansen, men så är det ju alltid. Som vanligt ser jag ingen som förnekar att män också har problem, men det ska tydligen till speciell erfarenhet för att få koll på proportionerna.

I den mån jag anar hälsofascism i inläggen (även #37) hoppas jag jag anar fel. Det finns annars även sådana personer. Sådana som inte fattar att folk kan ha viktigare prioriteringar (som att alls överleva, även i ett välfärdsland och utan att sova på gatan), kan vara skapta kraftiga eller mulliga eller kan ha fysiska störningar som gör näringsupptaget skevt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
11/28/15, 8:12 PM
#40

@Farwuq - Kunde inte sagt det bättre själv. På det gym jag själv går på, så är den största åldersgruppen de som är över 65 år. 

Hälsofascism? 🤔

ElisabethB
11/28/15, 8:16 PM
#41

#39 Jag tror inte att #36 är någon hälsofanatiker och jag är det inte.. Däremot kan jag se utifrån vad ts skriver se att ts ser ner på personer som inte är mulliga och sätter likhetstecken mellan orden smal och anorektiker. Att personer kan vara födda smala och äta hur mycket som helst utan att gå upp verkar inte ts kunna förstå..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
[Zachapacka]
11/28/15, 8:17 PM
#42

Tycker att tråden är lite OT nu. Men vilken kroppsforme n "frisk" människa har är ju olika från person till person. Det är självklart inte hälsosamt att vara för smal eller för tjock. Men det finns inte ett perfekt midie mått som alla borde sträva efter. 

Ni som tycker att tycker att kurvigare personer är snyggare får tycka de. Så länge ni inte trycker ner oss som inte är det.

Så länge det säljer med smala modeller kommer modellerna vara smala. Dock så tror jag nästan att det skulle sälja bättre om man kunde identifiera sig med modellen. Jag har själv lugg och när jag ser reklambilder på folk med lugg så märker jag att jag kollar dit mer än på andra bilder. Men jag har ingen vetenskaplig undersökning bakom det här.

[Hayabusa]
11/28/15, 8:27 PM
#43

#42 Människan är en primitiv varelse. Inte ens om all reklam, TV, tidningar - ja kort sagt all media - förbjöds så tror jag att det hade förändrat så mycket. 

Visst finns det mycket i vår värld som är knasigt, men det tar nog någon miljon år innan människans hjärna blivit helt sund, god, jämställd, fri från fördomar etc.

Självklart hemskt om någon blir så negativt påverkad att de mår uselt pga diverse kroppsideal.  Frågan är - vad är lösningen på detta problem?

ElisabethB
11/28/15, 8:34 PM
#44

#43 Ja lösningen på det problemet är inte att förbjuda reklam och annat så som vi känner det. Jag tror inte vi kan lösa det, för precis som du säger är vi fysiskt inte helt anpassade till det samhälle vi lever i.

Håller med om att det är hemskt om någon mår dåligt av våra kroppsideal, men lika många hade mått dåligt om idealet vore att man skulle vara mullig-fet. Så att ändra kroppsidealet är inte heller någon lösning..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Zachapacka]
11/28/15, 9:05 PM
#45

**Frågan är - vad är lösningen på detta problem? 
**

Ja det är ju de frågan är, har ingen enkel lösning. Det är ju inte bara modellerna. Det är barbie dockan, filmerna, reklamen osv. 

Visst finns det mycket i vår värld som är knasigt, men det tar nog någon miljon år innan människans hjärna blivit helt sund, god, jämställd, fri från fördomar etc.

Tror knappast de sitter i våra gener att det är snyggt att vara smal. Vad som anses vara snyggt ändras ju hela tiden. Däremot så attraheras men ofta av symmetriska ansikten för att det är ett tecken på bra gener.

tarantass
11/28/15, 9:07 PM
#46

#40: det är inte det jag menar med hälsofascism.

#41: jag tolkar inte TS på det sättet. Jag tolkar dig som att det är något du läser in. Anorexiidealet och den osunda viktpressen både i modellbranschen och bland ungdomar i allmänhet är väl omvittnade. Jag skulle säga att det hör till allmänbildningen.

#42 - #44: Lösbarheten beror ju på hur man ser det också. Vi har kanske inte levt i någon tid som har varit demokratisk i sin människosyn, men vi har levt i tider som har pressat folk mindre i det här avseendet. Så det går bevisligen.

Dessutom kan man ju säga att ska vi ge upp inför hur knäppt vi är skapta så gäller det i alla andra frågor också. De framsteg vi har nått har vi inte nått genom att ge upp på det viset utan genom att försöka trotsa det vi har uppfattat som vår "natur". 

Ibland har det då till och med visat sig att värdefullare sidor av vår natur har kunnat göra sig gällande just genom det trotsandet.

Ett symptom på hur mycket som finns kvar att göra är att inte kunna tänka utanför fållan "kroppsideal". Att inte kunna tänka sig att någon kan ha bredare preferenser än så. (Jämför hur många som ännu i vårt "demokratiska" samhälle vill göra regler för alla andra utifrån hur just de funkar.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
11/28/15, 9:20 PM
#47

#45 Om det sitter i våra gener - det vet jag inte. Min egen krets av personer som jag gillar och tycker är sympatiska är människor i alla möjliga former/utseende/ålder osv. Exakt vad är det som gör att jag gillar dem? Ja, säg det.

#46 Det där förstod jag inte mycket av 🤔

Terra Australis
11/29/15, 12:19 PM
#48

Det blev en lång tråd detta.
Jag ser det på mitt sätt, jag är mager och gillar det "punkt slut". Jag har en mager man och är nöjd med honom som han är, jag vill inte se honom "fetare".

Vi får inte glömma det "politiska" i hela denna frågeställning. När jag var ung på 70-talet såg modet och människorna, lite annorlunda än nu, skönhet var inte PK då; precis som det verka börja bli även nu. Jag ser i denna debatt en form av avund.
Där de som har några kilo för mycket och som inte kan bli av med dem ser ner på oss. Därför skapas en attityd att det inte är PK att vara slank.

Om det är så att kläderna säljer bättre med slanka modeller, låt det då vara så. Det handlar om arbetstillfällen i fattiga länder. Om försäljningen rasar på grund av att modellerna inte faller köparna i smaken, så drabbar de de som står längst ner på skalan i vår värld.

(Hela detta snacket gör mig väldigt upprörd men jag försöker låta bli att visa det här inne, det är ju inte politik.ifokus)

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Upp till toppen
Annons: