Annons:
Etikettövrigt
Läst 2865 ggr
Staffan
11/16/15, 1:41 PM

"Tama svenska män"

I egenskap av svensk man funderar jag ibland över vad kvinnor ser som attraktivt hos en man. Nu senast var det en kommentar i en diskussion på Politik iFokus där en 35 årig svensk kvinna beskrev svenska män som "tama". Vill du att han ska vara feminist? Vill du att han ska dela på föräldraledigheten? Vill du att han ska vara för jämställdhet? Vill du att det är självklart för honom att dela lika på blöjbyten, tvätt, mat, disk och allt annat det innebär att ha små barn? Vill du att han håller en låg profil när tabubelagda ämnen diskuteras? Vill du att han instämmer i den rådande svenska majoritetsuppfattningen att mångkultur är bra? Etc Eller… Eller vill du att han är macho? Vill du att han tar en mindre del av föräldraledigheten och istället bidrar mer ekonomiskt till familjen? Vill du att han bjuder när ni går ut och äter? Vill du att han är öppen med farhågor han har när det nu kommer många andra män till Sverige med andra värderingar än de som han själv har? Etc. Jag är ärligt nyfiken på vad du som svensk kvinna ser som mest attraktivt. Och jag är helt ointresserad av vad ditt förnuft vill prioritera högst och vad du säger för att det är politiskt korrekt… ;) Snälla hjälp mig - jag upplever situationen som högst förvirrande! // Staffan

Annons:
[Hayabusa]
11/16/15, 2:00 PM
#1

Intressant ämne som jag själv funderat många gånger över. Mycket nyfiken på de eventuella kommentarer som kommer att dyka upp.

Lan
11/16/15, 2:01 PM
#2

Du vet att kvinnor inte är en homogen massa som alla tycker och tänker likadant utan är människor precis som du, eller?

[Hayabusa]
11/16/15, 2:04 PM
#3

#2 Det vet säkert Staffan mer än väl, givetvis. Dock handlar det inte om att landets kvinnor ombedes lämna in ett gemensamt svar. Det intressanta är vad olika individer svarar.

Vanja
11/16/15, 2:15 PM
#4

Jag vet faktiskt inte vad jag ser som mest attraktivt. Alltså han ska inte vara macho, men inte heller en mes. Sådär så att han aldrig är ute efter att bråka, men om de verkligen skulle behövas så skulle han inte springa iväg med svansen mellan benen och låta mig slåss mot monster ensam. 

Vad han tjänar spelar mig ingen som helst roll överhuvudtaget. Det är så otroligt ytligt och objektiv att ens bry sig om hur mycket pengar någon har, är verkligen materiella ting så viktigt? Nej , det tycker verkligen inte jag. Att en man får mig att skratta och som kan skratta med mig är det absolut viktigaste. 

Den absolut viktigaste aspekten är den ovan och den finns inte i några av dina frågor alls. Så den går inte riktigt att matcha in. Men, jag vill inte ha något utav de du beskriver, så jag antar att jag förmodligen gör det ännu mer komplicerat. Jag vill ha en karl som vet skillnad på allt, som innehar det sunda förnuftet att balansera allt. Så när det blir livliga diskussioner om tabubelagda ämnen ska han veta när det är dags att göra sig hörd och när det är dags att backa undan och låta andra hållas.  När det handlar om vem som ska betala maten så erbjuder han gärna men tappar inte förståndet om jag envisas med att betala. 

Men om jag tvingades välja mellan en feminist och en machokarl, så skulle jag välja en macho, alla dagar i veckan. 

SE, nu vart det ännu mer komplicerat. Ju mer jag skriver desto mer förvirrad blir jag själv på vad jag vill ha.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tride
11/16/15, 2:18 PM
#5

Han skall gilla att dansa tango, men också acceptera att också jag kan föra. Seriöst: 

Jag har praktiserat tango på det viset, som både följare och förare. Han skall kunna lyssna men också uttrycka egna åsikter. ja, allt det där! M a o: han skall vara en perfekt människa på alla plan och utan några fel och brister. 🥵

Han får gärna byta blöjor, bara han inte poängterar att han gör det bättre än mamman, tex. Mina egna barn är stora nu, och jag gillar att sonen bytte blöjor när deras barn kom, samt att han tog pappa-ledigt. 🙂 

Det hela tror jag är rätt komplicerat. Finns nog inga raka svar. 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Emo
11/16/15, 2:44 PM
#6

Ärlig och pålitlig. Tycka att familjen är viktigast. Gå att prata med. Kunna sköta sin ekonomi.  Kunna samarbeta och kompromissa. Sen finns det mycket mer. Jag vill inte skriva en massa inte. 😃
Vad söker ni män? Är det någon skillnad?
Manligt eller kvinnligt? Mänskligt!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Vanja
11/16/15, 2:54 PM
#7

Jag undrar också vad ni män söker eller letar efter? :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cindy S
11/16/15, 4:06 PM
#8

Om jag måste välja så skulle jag väl gå med den första stereotypen. Men de är ju båda stereotyper, eller? Svårt att hitta någon helt tam eller helt macho?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Hayabusa]
11/16/15, 4:07 PM
#9

#7 Bra fråga. Jag är singel sedan fler år tillbaka och ämnar förbli så. Med andra ord, så letar/söker jag personligen inte efter någon som helst och därmed blir det en icke-fråga för min egen del. 

Åtminstone om man tänker sig kärleksrelationer (typ). Jag har flera vänner/bekanta som är kvinnor, men då blir "bedömningen" mer könsneutral.

[Zachapacka]
11/16/15, 4:41 PM
#10

Nu är jag bara 16 år men jag skriver in ändå. 

Jag gillar inte fakea människor som ska spela coola och sånt, varken vänner eller kärleksrelationer. Det är så jobbigt med personer som inte är ärliga och som är bitchiga. 

Att vara pålitlig, gå att prata med, tycka att alla är lika mycket värda och att vara bra på matte är dock as bra.

Pengar är irrelevant för mig. 

När de gäller mes eller tuff så vet jag inte vad jag ska säga, jag kan slåss för mig själv, behöver ingen hjälp, så länge jag inte alltid behöver slåss för honom.

Så jag skulle nog hellre säga tam, vad ens tam betyder. Måste någon i förhållandet vara tam? 

Någon som är för ökad jämställdhet är knappast tam bara för de, de kan slåss också, jag har själv sett de. :P

white lady
11/16/15, 5:12 PM
#11

Vad är en tam man, finns dom ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

LinaLj
11/16/15, 5:17 PM
#12

En man ska ha egna åsikter och kunna föra en diskussion med både glöd och ödmjukhet. Det vill säga han ska ha sina egna åsikter men vara nöjd med att andra inte alltid delar dem.

Han ska vara ärlig, hellre lite för ärlig än motsatsen. Han ska ha en grundläggande hyfs så man kan ta med honom ut bland folk 😎. Jag bryr mig inte om ifall han öppnar dörrar och drar ut stolar och sådant, det är jag kapabel att göra själv, men skulle inte bli vansinnig om han gjorde det.

När det kommer till pappadagar och mammadagar så tror jag inte det finns en mall som passa alla. Det beror på hur vardagen ser ut och det är något som man får diskutera i familjen. Jag skulle inte kräva att han tog ut 50% men jag skulle inte heller protestera om han ville ta ut 60% om det funkade praktiskt.

Framför allt måste han vara lugn och vet vem han är. Jag har väldigt svårt för personer som flänger runt och aldrig kan besluta sig för något och ena dagen tycker si och andra dagen tycker så.

Tjeja
11/16/15, 5:41 PM
#13

Jag vill gärna bli ompysslad av min partner. Varm, go och omtänksam, empatisk, gärna med humor. Vill känna mig älskad, uppskattad och åtrådd! Vill också att min partner är lite andlig, intelligent och gärna kunna vara lite intellektuell så väl som barnsligt larvig och mysig. I mångas ögon kanske en sådan man skulle anses vara en toffel? Men för mig är en toffel en person som inte kan tänka och tycka något själv och det är ju inte alls vad jag menar eller skulle vara intresserad av. Det är mina önskemål hos en manlig partner.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
vallhund
11/16/15, 7:38 PM
#14

Jag rasslade nyss iväg ett svar på http://www.bukefalos.com/threads/beviljad-semester.1352087/ (som jag följt o kommenterat sedans starten). Tråden kom att handla om föräldraledighet som tas ut på storhelger o att en del kvinnor systematiskt använder systemet för att vara lediga då trots att fäderna inte arbetar just då.

Jämlikhet mellan /oavsett kön/ könstillhörighet kan vi inte uppnå så länge kvinnor anser sig ha större rättigheter än männen att ta hand om sin avkomma.

Männen tillåts vara föräldralediga på nåder, eftersom samhället verkar tillåta det. Det är inte OK någonstans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Hayabusa]
11/16/15, 8:19 PM
#15

#14 Ursäkta, men är det inte lite sidan om ämnet i #0?

vallhund
11/16/15, 9:08 PM
#16

#15 Kvinnor som tillåter sina män att ta ut föräldraledighet är knappast om sidan av ämnet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Hayabusa]
11/16/15, 9:18 PM
#17

#16 Det tycker jag nog. Tråden handlar tveklöst om vilken typ av man som kvinnor föredrar - om de får välja fritt. 

Frågeställningar i ett parförhållande vad det gäller t ex föräldrarledighet är förvisso intressant, men har inget med ämnet att göra. 

"Jag som kvinna önskar ha ett förhållande med en man som accepterar att jag tillåter honom att vara föräldrarledig". Långsökt, måste jag nog säga. Eller vad säger ni, kvinnor & tjejer?

Tjeja
11/16/15, 10:07 PM
#18

Totalt OT nu har tråden spårat ur helt tycker jag! Inget i #0 frågar efter vad män tror att kvinnor vill ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
11/16/15, 10:10 PM
#19

#18 Ja, det är rena rama SJ här 😉

Nåväl, lämnar tråden till alla kvinnor & tjejer.

Tjeja
11/16/15, 10:14 PM
#20

Admin snälla ta bort alla inlägg från o med #14 och ner t o m detta inlägg.. plz

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Sarah
11/16/15, 11:39 PM
#21

Sterotyp nr1,tveklöst.

annia1
11/17/15, 4:33 AM
#22

I grunden behandla människor bra, vara ärlig och hålla ord.  Sen kan jag inte säga nåt specifikt.

.

Kalli
11/19/15, 9:47 PM
#23

Jag vill ha en man som har samma grundvärderingar som mig, det betyder bland annat att han ska tro på människors lika värde oavsett hudfärg/religion och såklart kön. Att han utöver det kan stå för sina åsikter och ta en debatt om det behövs ser jag inte som en motsättning. De män jag känner som varit feminister har varit allt annat än tama när där det räknas. 😇

Om jag sedan hade velat ha barn hade det varit en självklarhet att han velat vara lika engagerad i deras uppväxt som mig och att han också tagit ansvaret för vårt gemensamma hem (om vi haft ett sådant). Ekonomin utgår jag från att vi båda bidrar till och han får gärna bjuda på middag så kommer jag göra detsamma.

vallhund
11/20/15, 4:29 AM
#24

Det är vi, fäder o mödrar som uppfostrar våra barn. Vår avkomma bygger framtiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vanja
11/20/15, 4:33 AM
#25

#24 ?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sarah
11/20/15, 10:21 AM
#26

#23 håller med om att de killarna absolut inte är tama :) de är ofta rakryggade och står för vad de tycker. Att vara feminist, antirasist och leva i en jämställd relation är inte det samma som att vara mesig.

penke
11/20/15, 9:14 PM
#27

 en tam man.. är väl en som respekterar sin kvinna, lyssnar till henne, gärna är pappaledig, är ofta hemma o leker med barnen o nattar dem när hon är ute o super med ..tjejerna   ? 😮

vad män vill ha, svara för mig själv..
 en kvinna självständig nog att våga stå utanför stereotyperna
"mild hemmafru" eller "stark feminist"
utan är sig själv
…OCH har en snygg rumpa 😃

det är både skämt och allvar, hemmafru/feminist är så trist förutsägbara och
färdiga i sin utveckling,
så mycket intressantare tillsammans med en partner att växa med..*ler*

   penke

Annons:
[LoveUnite]1
11/20/15, 11:24 PM
#28

Jag tycker det är attraktivt med en man som tar intiativ, en gentleman som gärna håller upp dörrar, om han är den som bjuder ut att han betalar, han ska dock inte ha något emot att jag som kvinna vill bjuda ut honom ibland. 

Man delar ekonomiskt gällande hushåll och liknande saker, han är snäll, går att prata med, är öppensinnad, spirituell, kan vara allvarlig/seriös men också lite "barnslig", älskar mig, bryr sig om mig och respekterar mig vilket självklart ska gå båda hållen. Gilla djur, natur, barn, värdera familj, gilla att resa och ser alla människor som lika värda.

Han ska våga skydda sin familj men inte till överdrift utan tex hör man något i huset går han och kollar, men våld gillar jag inte om man dock inte skulle hamna i en situation där det kanske behövdes som försvar men då har vi gått långt med fantasin nu och hoppas att sådant aldrig skulle hända!

När barn kommer så har han inget emot att jag vill vara hemma och ta hand om hem, barn och min man, han står för större av ekonomiska biten men jag bidrar med det jag kan, vill han får han ta föräldrarledigt.

Dela hushållsysslor innan barn, jag anser om han tex jobbar heltid och jag halvtid så tar jag mer på ansvaret hemma, men det är mer en anpassnings fråga så det beror på helt hur vardagslivet ser ut, men han ska inte ha något emot att kunna ställa upp på sådant.

Jag anser för mig personligen att när man börjar dejta en man är det alltid han som ska betala/bjuda och ta ut kvinnan, uppvaktning med blommor och liknande. Detta är något jag inser och förväntar mig avta när förhållandet blir mer seriöst och ju längre man är tillsammans men i grunden ska alltid detta finnas i mannen.

Jag har säkert glömt massvis men detta är vad jag anser är manligt och vad jag finner attraktivt i en man.

[Hayabusa]
11/20/15, 11:44 PM
#29

#28 Med andra ord - helt perfekt!

Spöket
11/22/15, 10:08 PM
#30

Min make uppvaktade mig i böran med middagar och blommor ( väldigt trevligt) Nu 24 år senare får jag själv köpa mina blommor ;) Han gör mer sysslor i hemmet än mig ( skämsfaktor på mig) Sköter sin ekonomi bra. Ngn som man kan diskutera med. Egna åsikter. Stabilt humör. Sköter sitt utseende/ hygien Tyvärr, noll romantiker :( ( fast jag blir fortfarande utbjuden på middag) Om han räknas som en " tam" svensk så är det tydligen en sån jag vill ha :)

Multi vad?

Åsa S
11/23/15, 9:43 AM
#31

Spöket en sån man har jag med och det är en sån jag vill ha med.

Tror de som söker farliga och macho män kanske får mycket spänning men hur länge är en sån man spännande? Gissar såna kvinnor harmånga intensiva föhållanden mer än få långa trygga. Men de kan ju vara nått som passar en del alla trivs ju inte i långa trygga förhållanden

Terra Australis
11/23/15, 10:30 AM
#32

Min man är "tam" och honom älskar jag.
❤️

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Mirinda
11/29/15, 11:43 PM
#33

#32 👍 Bästa inlägget i tråden hittills; pricksäckert och positivt. 

Att älska sin man (eller kvinna) precis som h*n är, tycker jag är det enda som är viktigt. Jag vägrar att sätta "etiketter" på människor i allmänhet och på mannen som som står mig närmast i synnerhet.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Farwuq
11/30/15, 7:16 AM
#34

Mycket fint sagt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
11/30/15, 7:17 AM
#35

#32 👍🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sommarek
11/30/15, 12:59 PM
#36

Måste man vara antingen eller?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: